"Paardenvlees is het schoonste vlees dat er bestaat"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 14:31

Marigold schreef:
maar een schaap die je als huisdier houdt is bijvoorbeeld ook al heel anders dan een weiland vol schapen die uiteindelijk naar de slacht gaan.
het voelt anders.

ik denk dat we in Nl. gewoon te ver van de natuur afstaan. Want elk dier dat we eten, is eerder gedood.
Zelf heb ik eens in roemenie bij een paar herders lam gegeten. Dat werd voor mijn ogen uit de kudde geplukt en de hals doorgesneden, opgehangen aan een boom en gevild. Vervolgens lekker opgebakken.
Tja, ik zit daar helemaal niet mee. Beest heeft een prachtig leven gehad, in de kudde op groene heuvels.

ik denk dat Nederlanders over het algemeen wel vlees willen eten, maar niet ermee geconfronteerd willen worden dat dat stukje vlees ooit een dier is geweest.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 14:37

Beantsje, ik ben veel bij het slachten geweest, van koeien schapen en varkens
ik weet precies hoe het gaat, van op de trailer staan tot in de winkel liggen.
heb een lam zien doodgeschoten worden door een slager, zo in de wei, omdat het niet goed was
ben heel veel gewend.
ik kan zelf ook wel een kip slachten en die dan opeten.
ik zou in alle nuchterheid als ik die kennis had en het werd me gevraagd uit een kudde paarden een selectie kunnen maken welke voor de slacht moeten gaan als dat aan de orde was om de groep uit te dunnen.
mar dan kies ik ervoor geen band met het dier te hebben.
maar ik zou er niet tegen kunnen mijn pony te zien vertrekken in een trailer, en de angst te hebben dat ze via via bij de slager terecht komt.
dan wil ik dat zelf doen, overigens kies ik in haar geval dan voor euthanasie door een DA.

een lam uit een kudde geslacht zien worden en uit laten bloeden, het vlees laten versterven en vervolgens uitsnijden en bereiden en eten vind ik eigenlijk juist iets moois,
ik zou liever zo leven dan hoe het nu is, voorverpakt onpersoonlijk en door elkaar heen gegooide hompen vlees in de supermarkt.
maar wellicht heb je gelijk dat veel mensen in het westen km's van de realiteit af staan wat dit betreft.

en wat het slachten van paarden betreft, ik vind het iets naars, maar dat is wellicht het pennymeisje in mij die nooit helemaal verdwijnt ;)
en bij pony's (maar ook schapen geiten etc etc) die als 'huisdier' zijn gehouden vind ik het een naar idee,
en ik denk dus dat de mensen extra goed op hun geliefde pony moeten passen dan in deze tijden, en ook dit stukje beter zelf in de hand kunnen houden ipv verkopen en 'maar hopen dat het goed gaat'.
liever had ik natuurlijk gezien dat de hele kwestie niet aan de orde was.

NathalietjeB

Re: "Paardenvlees is het schoonste vlees dat er bestaat"

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 14:48

heb ook op een dieren markt ook genoeg gezien tot doden van dieren aan toe...
nee hoor geef mij maar paard op me bord lekker en nog gezond ook....

ik vind aan slachten niks ergs...heb t met me eigen paard ook laten doen en nee hoor t gaat snel en de slagers zijn over t algemeen hele nette mensen...

en we eten toch ook lam, varken, koe kalf kip kuiken etc...

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 14:57

Pff.. lastig. Ikzelf vind het echt superfout voelen om paard te eten en doe dat dan ook niet. Puur omdat ik een band heb met de diersoort ''paard'', want ik eet wel rund, varken, kip en vis.

Maar even in alle eerlijkheid: Als jullie dan zeggen dat alle dieren gelijk zijn en dus gegeten kunnen worden: Zou je je eigen hond/kat opeten? Nee, ikzelf zou daar niet mee kunnen leven en dat is gevoelsmatig, dus iedereen die zijn paard wil laten slachten, lekker doen maar mijn paard zal nooit op jouw bord belanden. :)

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 15:16

het is een gevoelsding, maar natuurlijk wel het eerlijkste vlees wat er is. Paarden komen niet uit de bioindustrie.

xHanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 15:25

Paard, koe, varken, kip.... Waarschijnlijk heeft dat paard het fijnste leven gehad!

Marigold verwoord het volgens mij heel goed... Ik ben vegetariër (op mijn 10e zelf geworden, mijn ouders eten wel vlees) dus ik eet sowieso geen vlees maar als iemand wel een koe eet of een varken en geen hond of kat of paard wil eten dan kan ik daar nooit helemaal bij met mijn hoofd!

lemon71

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 15:57

Tsjaaaaaaa het blijft een heel gevoellig onderwerp ..... ik zou mijn paard niet naar de slacht brengen gewoon omdat dit tegen mijn gevoel in gaat maar ben wel gek op een lekker stukje vlees, vis en paard eet ik overigens niet. Wel respecteer ik ieder zijn keuze en vind ook dat een ieder zich niet zou moeten hoeven verdedigen voor zijn of haar keuze. Natuurlijk ben ik ook tegen onnodig lijden van paarden en het verkeerd behandelen van paarden maar over het algemeen denk ik dat paarden bij ons een heel goed leven hebben idd beter als sommig ander vee.

Ik ben ook wel een aparte want als het voor mijn paardje zover is (hopelijk word ze 100 en slaapt ze zelf in) zou ik haar laten inslapen maar ben er daarna ook een soort van klaar mee en sluit ik het af , ik zou haar dan laten ophalen en wat er dan verder mee gebeurt dat vind ik niet zo belangrijk ik ben heel goed voor mijn dieren maar als ze dood zijn dan houd het in mijn ogen op, natuurlijk ben ik verdrietig en mis ik haar maar ... ik weet dat ze het super goed heeft gehad. Ik doe alles voor mijn paard en wil haar een zo mooi en pijnloze dood geven en in mijn ogen is dat "inslapen"

Wat ik eigenlijk nog maals wil zeggen ..RESPECT voor ieder zijn mening :D

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 15:58

Als ik het weet eet ik geen paardenvlees, maar een frikandel of kroket met paardenvlees erin verwerkt eet ik wel :o
Ik zal dus nooit bij de slager een paar ons paardenvlees ophalen :n

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 16:33

haan schreef:
Als ik het weet eet ik geen paardenvlees, maar een frikandel of kroket met paardenvlees erin verwerkt eet ik wel :o
Ik zal dus nooit bij de slager een paar ons paardenvlees ophalen :n

Hier precies hetzelfde...

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 16:41

Pfff daar gaan we weer. Ook op Bokt is het vaak 'wat niet weet wat niet deert'. Volgens mij gaat het bericht er ook niet over wat jij doet als jij je allerliefst maatje na 25 jaar lief en leed te hebben gedeeld moet laten gaan...Dat is een persoonlijke beslissing. Dat is wat anders dan de maatschappelijke vraag wat we doen met het overschot aan paarden wat er op dit moment is. Omdat niemand er voor op wil draaien een kudde niet-meer-gewenste paarden op te nemen en hun leven lang te verzorgen (en voor de kosten op te draaien), moet er een keus worden gemaakt. Mijn voorkeur gaat dan uit naar de slager omdat ik het toch wel verspilling vind ze allemaal naar de Rendac te brengen en te verbranden. Dat is namelijk de keus die er is.....

Voor 't overige sluit ik me aan bij een aantal andere mensen in dit topic: op termijn is minder veulens fokken de enige oplossing. Er zijn gewoon te veel, zeker aan de 'onderkant' van de paardenstapel. Veel mensen hebben de afgelopen jaren voor een habbekrats een paard gekocht (of gefokt) en kunnen nu de kosten van onderhoud niet meer opbrengen.....het zij zo. Desalniettemin: dit is vaker gebeurd en we weten ook dat de vraag weer stijgt als 't allemaal weer wat beter gaat. De commotie wordt wel iedere keer groter en de maatschappelijke acceptatie kleiner. Ik vrees echter dat er geen alternatief is, herinner me ook discussies waarbij de de stelling 'iedereen heeft recht op een paard' (als eerste levensbehoefte bijna ;) ) door een niet gering aantal mensen werd gedeeld.

BillyBo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 17:44

Dit is gewoon een hele moeilijke discussie waar je je mening over kan geven, maar niet kan bepalen wat een ander wel of niet moet doen. Dat is ieder zijn eigen gevoel. Het heeft niets te maken met wie er gelijk heeft, want je kan hier geen gelijk krijgen. Mits je dezelfde mening deelt met iemand anders.

Hoe dan ook; boven het topic staat dat paardenvlees het schoonste vlees is dat er bestaat en dat is een waarheid als een koe ;)

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 18:40

wat ik niet kan snappen is dat sommigen hun paard niet kunnen laten slachten maar wel een spuitje kunnen laten geven.

het is toch gewoon het zelfde

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 18:46

Ja het blijft gewoon een lastig onderwerp.

Leuk is het niet, absoluut niet.

Daarom gaat mijn paard ook nooit weg, want hij mankeert wel wat, dus het risico is veel te groot en omdat ik hem nooit meer wil missen.

Mocht hij ooit ingeslapen moeten worden omdat hij pijn heeft ofzo, dan laat ik het aan hem over of het de slachtpistool wordt of een dierenarts, als hij nog te sterk is en of juist heel zwak liggend in de box, het is wel een vechter en 1 ding is heel zeker, hij gaat door niemand opgegeten worden, belandt dus op niemands bord, dat wil ik gewoon niet, omdat hij heel speciaal is en met wie ik veel heb meegemaakt en zelf had zien opgroeien, alles.

Hij was door mij eerder verkocht, maar is nu weer terug in mijn bezit en ik ben er erg blij mee en mijn paard is er ook happy mee en de vorige eigenaar ook, hij was toen al 2 x doorverkocht door iemand aan wie ik hem had verkocht en waarvan ik dacht dat hij het er goed zou hebben, nu is hij bij mij en wij hebben er een leuk contact aan overgehouden met de vorige eigenaar van wie ik hem weer terug heb.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 19:13

Fivaldi schreef:
Ik mag toch mijn mening geven? Ik weet misschien niet alle feiten maar ik mag niet zo goed, legaal, mijn mening geven. Waar wil je feiten over? de intelligentie van een paard en een kip? Ik ben geen doorgeleerde professor, ik ben 16 en geef idd.. mijn mening! en daar is bokt ook voor. Ik houd nu eenmaal van paarden en zie ze niet graag onnodig naar de slacht gaan, maar ik kan er idd weinig aan doen!

En je kan het me niet kwalijk nemen dat ik de gedachten van het begin artikel gewoon ziek vind, paard als varkens-cyclus, bio-industrie

Tja, ieder zo zijn mening.

Ook iemand van 16 kan op google de feiten opzoeken...
Vinden dat een kip minder intelligent is dan een paard heeft die kip niets aan en het paard ook niet.
Zoek eens wat over de intelligentie van kippen en paarden op...
EN KOM MET WAT ANDERS DAN EEN MENING...

Op basis van een mening kan je niet discussieren...

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 20:06

Heel eerlijk, als ik een paard heb/had gehad en ik kan m niet meer betalen zou ik m proberen te verkopen aan een goed persoon, echter als dit niet mogelijk is (zoals in deze tijd) doe ik m liever naar de slager dan naar een één of andere vage handelaar en nooit weten wat ermee is gebeurt. Dan liever humane slacht!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 20:19

Een waarheid als een koe...
Paarden worden over het algemeen niet in de bioindustrie gehouden en krijgen alleen medicijnen als dat noodzakelijk is. Er wordt geen antibioticum door het voer gedaan, of groeihormonen toegediend (normaal gesproken, de enkele dopingzondaar uitgesloten) dus denk dat het inderdaad erg schoon vlees is.

Verder is het denk ik goed dat nu de slechte paarden uit de handel worden genomen. Er zijn ontzettend veel paarden die wat mankeren, maar waar mensen toch nog een ander plekje voor proberen te vinden, soms zelfs voor een bedrag waarvan je denkt "is het hun in hun bol gestegen?"
Nee, dan liever die plekjes die er zijn behouden voor de gezonde paarden, zodat er met dieren waar wat aan mankeert niet meer gezeuld en gehandeld wordt.
Jij kan namelijk wel een goed plekje zoeken voor je paard, en het verhaal erbij vertellen, maar wanneer er iets gebeurd kan zo'n paard toch weer doorverkocht worden, en zo "het verhaal erbij" kwijtraken... Al dan niet "bewust"...

MOHGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 20:38

Bravura schreef:
Maakt me niet uit wie er wel of geen paardenvlees eet en of een paard wel of niet geslacht wordt.

Vind het alleen erg triest (zelfs schandalig!!!) dat mensen dusdanig ver gaan om hun paard te kunnen verkopen, dat het uiteindelijk bij de slacht beland, terwijl het paarden/pony's zijn die voorheen nooit bij de slager zouden belanden! Puur omdat men het dier niet kan verkopen, de verkoop te lang op zich laat wachten, en men helaas het dier niet meer kan bekostigen als het te lang te koop staat: oplossing - de slager! Wordt er tenminste toch nog wat geld mee verdiend, en kan het dier mooi op korte termijn weg.

En wij Nederlanders fokken steeds maar weer prachtige veulens voor de verkoop, kennelijk met als vroegtijdige toekomst de paardenslager. Zou het helpen als er meer beleid zou komen mbt het fokken van paarden? Ik heb zo in het algemeen mijn gedachten hier over, maar die houd ik maar voor me! :x

Maar beter bij de slager belanden als uithongeren omdat de eigenaar geen geld meer heeft, en geen nieuwe eigenaar kan vinden, maar het dier niet wil slachten.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 21:02

En toch geloof ik er niks van... Er word imo te veel gerotzooit met paarden die medicijnen etc hebben gekregen, en daarom vertrouw ik het niet. Verder heb ik er geen probleem mee, maar ik ken wel een paar voorbeelden waarbij het stelstelmatig niet in de haak was, maar dat ga ik hier niet neerzetten.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 21:05

Miss_Malfoy schreef:
En toch geloof ik er niks van... Er word imo te veel gerotzooit met paarden die medicijnen etc hebben gekregen, en daarom vertrouw ik het niet. Verder heb ik er geen probleem mee, maar ik ken wel een paar voorbeelden waarbij het stelstelmatig niet in de haak was, maar dat ga ik hier niet neerzetten.

In het paspoort staat wat het paard heeft gehad, vies vlees is niet voor consumptie.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 21:06

Janine1990 schreef:
Miss_Malfoy schreef:

In het paspoort staat wat het paard heeft gehad, vies vlees is niet voor consumptie.

En jij gelooft dat daar niet mee gesjoemelt word? ;)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 21:09

Mwaaah, voor m'n eigen bestwil :P
Overal wordt mee gesjoemeld, overal krijg je kanker van... Kan je er beter van genieten dan het vrezen ;)

Daarbij dacht ik dat er wel een vorm van controle bij slagerijen is. Dus veel sjoemelen kan volgens mij niet. Hoe en wat precies weet ik niet, maar wellicht kan HRE daar meer over vertellen? :)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 21:12

Haha ja idd, nah ik denk er verder niet over na hoor, maar een verhaal is dus zo erg dat geloof je bijna niet.

xkimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 21:15

Vind het onzin dat paardenliefhebbers geen paardenvlees zouden eten.
Ookal eet ik hélemaal geen vlees, vind ik dat je beter paardenvlees kan eten wat van een paard afkomt die een mooi leven heeft gehad dan een kalfje die nooit daglicht heeft gezien.
En daarbij zal het inderdaad een stuk schoner zijn dan met antibiotica volgepropte kippen ed.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 21:16

Miss_Malfoy schreef:
Haha ja idd, nah ik denk er verder niet over na hoor, maar een verhaal is dus zo erg dat geloof je bijna niet.

Nou, brand los.. ;)

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 21:28

Asyaa schreef:
ranna schreef:
Geeft allemaal niks, we fokken gewoon door met alles waar een gat inzit. Want stél je eens voor dat wij dat veulen fokken waar we in één keer rijk mee worden 8)7 :n

Ik walg ervan. Van het slachten en van het eindeloos doorfokken met alles wat zich maar voortplanten kan :r

Oja, voor diegene die al een vermoeden hadden, ik ben idd veganist. :j

Niet vermeerderen, verbeteren :)
Uit een papierloze merrie met scheefstaande benen die nog niet een bixie proefje kan lopen, en de hengst van de overbuurman die het verschil tussen achterwaards en voorwaards niet snapt, komt natuurlijk nooit een totilasje. Helaas fokken veel mensen gewoon door, want misschien, en ze zijn toch zo schattig. Helaas worden ze groot, moeten ze eten, en dan zijn ze duur.

ja en buiten de kosten, ze moeten nog opgevoed worden ook :=

ik zag laatst trouwens een paard te koop staan, reden voor verkoop: "paard is groter geworden dan we verwachtten!" Nou, sorry hoor, maar je weet toch dat veulentjes groot worden? Maar nee, dit paard gaat daarom zomaar de verkoop in :(