Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Fitzroy schreef:Ik ben pas op de kopersmarkt geweest maar ik vind eerlijk gezegd dat de prijzen nog veel en veel te hoog liggen voor wat er geboden wordt.
Mensen overschatten echt de kwaliteiten van hun eigen paarden dus zo vreemd is het niet dat ze uiteindelijk bij de slacht terecht komen. Er zijn maar weinig leuke paarden te koop voor normaal geld.
Fitzroy schreef:Ik ben pas op de kopersmarkt geweest maar ik vind eerlijk gezegd dat de prijzen nog veel en veel te hoog liggen voor wat er geboden wordt.
Mensen overschatten echt de kwaliteiten van hun eigen paarden dus zo vreemd is het niet dat ze uiteindelijk bij de slacht terecht komen. Er zijn maar weinig leuke paarden te koop voor normaal geld.
senna21 schreef:Zodra er geld in het spel is (ook/vooral bij fokkers die er geld aan - willen - verdienen), wordt er weldegelijk ook gesjoemeld met de gezondheid van het fokmateriaal.
Een fokmerrie die 15.000 waard zou zijn, op PROK af laten keuren doet errug pijn in de portomonnai.....
Daar worden mensen creatief van...![]()
Dat er teveel is gefokt, zowel door hobby-isten als zgn. proffesionals, is wel duidelijk.
Maar leg nou de schuld niet bij de hobbyisten.
Nee, ik fok niet... en inderdaad ben ik ook niet gecharmeerd van fjord-friezen etc....
De markt zal uiteindelijk wel wat reguleren, maar zo lang mensen denken dat zij geld kunnen verdienen met fokken, zal het niet snel veranderen.
Ragdollcat schreef:Moen11: ja en waar er helemaal geen vraag naar is, helaas maar het is ook overtollig fokproduct, want waarom moet het weg? als het echt goeie is doen de proffesionals het echt niet weg hoor, maar gaan het zelf opfokken en opleiden.
Pletje123 schreef:Het is wel zorgelijk, als ik het zo lees. Lijkt me afschuwelijk dat je je paard naar de slacht moet brengen omdat je geen andere keus hebt!
WesseLady schreef:Hier kan ik het echt niet mee eens zijn. Wat is er mis mee om uit je eigen merrie een veulentje te fokken, gewoon omdat je dat leuk vindt. Volgens mij helemaal niks, zolang je ook maar de verantwoordelijkheid draagt voor dat veulen. Wil je het voor jezelf houden, is daar denk ik niks mis mee. Kan je het leuk verkopen ook niet.
Datzelfde is van toepassing op de fokkers met ster- en prokmerries. Zij leveren dan misschien hoogwaardigere producten af, maar hier is ook lang niet altijd markt voor. De prijzen dalen, het zorgvuldig gecreerde veulen wordt niet verkocht, en hoppa, daar staat het hoogwaardige fokproduct op de paardenmarkt. Ik ben het met je eens dat fokken bewust moet gebeuren, maar niet alle veulens zijn dan ook kwalitatief goed genoeg. Die komen net zo goed in de salami terecht, maar is dat dan beter dan iemand die gewoon een leuk veulen wil fokken voor zichzelf?
Ik vind dat je bij fokken altijd de verantwoordelijkheid hebt voor het leven wat je op de wereld gaat zetten. Zie je dat de markt instort, moet je je denk ik afvragen of het handig is om te fokken, hoe goed (of slecht) je merrie ook is. Dat geldt imo voor degenen die vermeerderen met shetjes en tinkers, maar ook voor de zogenaamde 'professionele' fokkers met stermerries.
Pikeur schreef:Pletje123 schreef:Het is wel zorgelijk, als ik het zo lees. Lijkt me afschuwelijk dat je je paard naar de slacht moet brengen omdat je geen andere keus hebt!
Ach sommige mensen maken het er ook zelf naar door rare fantasieprijzen te vragen..
Als ik mijn paard niet verkocht krijg voor 5000, dan is er voor 500 echt wel interesse voor, dan hoeft ie toch zeker niet gelijk naar de slacht maar ja dan moet je er idd zelf wel op inleveren
GaelleS schreef:senna21 schreef:Zodra er geld in het spel is (ook/vooral bij fokkers die er geld aan - willen - verdienen), wordt er weldegelijk ook gesjoemeld met de gezondheid van het fokmateriaal.
Een fokmerrie die 15.000 waard zou zijn, op PROK af laten keuren doet errug pijn in de portomonnai.....
Daar worden mensen creatief van...![]()
Dat er teveel is gefokt, zowel door hobby-isten als zgn. proffesionals, is wel duidelijk.
Maar leg nou de schuld niet bij de hobbyisten.
Nee, ik fok niet... en inderdaad ben ik ook niet gecharmeerd van fjord-friezen etc....
De markt zal uiteindelijk wel wat reguleren, maar zo lang mensen denken dat zij geld kunnen verdienen met fokken, zal het niet snel veranderen.
Denk eerder dat de hobby-isten die 1 keer een veulentje fokken het zelf houden nee? Kzou het niet kunnen wegdoen alleszins haha
Ragdollcat schreef:Waar het om gaat is: er is een overschot aan te koop staande paarden en fokproducten.
En die dieren die je verkocht had, hebben die ook een goede toekomst? dat is te hopen, er wordt nog steeds aan geld gedacht ipv aan het welzijn van dieren.