Drukte in slachthuizen door grote crisis in paardenwereld

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

meredith

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 17:13

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 17:17

Jammer dat iedereen zo over de opmerking van Suszanne F. valt. Het is denk ik ook niet zo zwart/wit bedoeld, tenminste zo interpreteer ik het.

Het is imo meer bedoeld als een soort uitgangspunt, vanuit waar je goeie, gezonde paarden kan fokken. En natuurlijk is het zo dat het hebben van een predikaat nooit een garantie is op goeie nafok. Maar een goeie fokker moet altijd kritisch naar zijn eigen produkten kijken.
Het is nergens gezegd dat een merrie zonder predikaten geen goed paard ter wereld kan brengen, maar zou voor een serieuze (hobby) geen uitgangspunt moeten zijn denk ik.

Bezwaarlijker vind ik dat er veel gefokt wordt met slecht materiaal, en ja, dat zou ook een keurmerrie kunnen zijn. Dat zie ik hier ook wel op bokt en er wordt dan vaak gezegd dat het voor eigen gebruik is. Dat mag dan wel zo zijn, maar is dat ook zo.

Het is in ieder geval niet zo eenvoudig en ik denk dat je niemand kan verbieden een veulen te fokken. Feit is in ieder geval dat het aanbod nu veel groter is dan de vraag.

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 17:23

Fitzroy schreef:
Ik ben pas op de kopersmarkt geweest maar ik vind eerlijk gezegd dat de prijzen nog veel en veel te hoog liggen voor wat er geboden wordt.
Mensen overschatten echt de kwaliteiten van hun eigen paarden dus zo vreemd is het niet dat ze uiteindelijk bij de slacht terecht komen. Er zijn maar weinig leuke paarden te koop voor normaal geld.

Wat vind jij dan veel te hoog?

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 17:27

Fitzroy schreef:
Ik ben pas op de kopersmarkt geweest maar ik vind eerlijk gezegd dat de prijzen nog veel en veel te hoog liggen voor wat er geboden wordt.
Mensen overschatten echt de kwaliteiten van hun eigen paarden dus zo vreemd is het niet dat ze uiteindelijk bij de slacht terecht komen. Er zijn maar weinig leuke paarden te koop voor normaal geld.

Mijn idee, dat omschreef ik hierboven ook al.

Je ziet zo verschrikkelijk veel normale ( lees slecht) beesten voor 6 a 7 duizend euro. Das niet normaal. En ik zocht gewoon een fijn recreatiepaard voor iemand die af en toe een wedstrijdje wil eten, een parcourtje wil springen en regelmatig het bos in wil. En hij mocht rustig 12 jaar oud zijn.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 17:31

Heb ff geen zin om alle reacies te lezen..
Maar ik weet dat ik alleszins nix 'fok'.. geen puppies, geen kittens, gene veulens, hoe lief ook..; Er wordt overal mee naar je kop gesmeten en asielen zitten vol! Als ik er eentje moet hebben haal ik er 1 uit een asiel. En liefst eentje uit eigen land, zo de mensen dat honden uit Spanje etc overbrengen is ook wel goed, maar er zitten er in onze asielen ook al genoeg, eerst die eens leegmaken :P

En idd die zin 'er wordt in NL stevig doorgefokt' (zal in belgie ook wel zo zijn zeker) , zouden beter ff stoppen ermee :P

Binnen dit en 2 jaar zou ik toch nog een 2e paardje erbij willen, is mijn merrie niet alleen, maar eerst wachten op december zodat we eens een schuilhok kunnen zetten waar ze met 2 in passen ;)

En de prijzen voor paarden op kapaza dan beginnen wel te zakken hoor, heb er zien staan voor 600 euro :P

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 17:33

Zodra er geld in het spel is (ook/vooral bij fokkers die er geld aan - willen - verdienen), wordt er weldegelijk ook gesjoemeld met de gezondheid van het fokmateriaal.
Een fokmerrie die 15.000 waard zou zijn, op PROK af laten keuren doet errug pijn in de portomonnai.....
Daar worden mensen creatief van... :(

Dat er teveel is gefokt, zowel door hobby-isten als zgn. proffesionals, is wel duidelijk.
Maar leg nou de schuld niet bij de hobbyisten.
Nee, ik fok niet... en inderdaad ben ik ook niet gecharmeerd van fjord-friezen etc....
De markt zal uiteindelijk wel wat reguleren, maar zo lang mensen denken dat zij geld kunnen verdienen met fokken, zal het niet snel veranderen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 17:35

Het is erg hard en het is een verschrikkelijke keuze die men maken moet, maar veel beter dan om het aan de handelaar te moeten verkopen met als risico die ellendige reizen naar buitenland als slachtpaard, als het gaat om paarden die wat mankeren en of niet veel presteren en of gewoon te oud.

Ergens is het dus wel goed, zo blijven de paarden/ponys de ellende bespaard maar het blijft verschrikkelijk.

En aan de andere kant..........men fokt er lustig op los als hobby ipv proffesioneel, met als gevolg veel paarden/ponys die niet heel interessant is qua papier en of prestatie, het is allemaal hobbyfok voor de leuk om een veulen mee te kunnen maken, er zijn veel te veel schetjes, ik had het gezien, een heel vrachtwagen met 2 etages vol met schetlanders richting buitenland (te zien aan kenteken van de vrachtwagen).

Dus begin bij jezelf ga niet te veel fokken als er geen vraag naar is, en red liever paarden in eigen land ipv zielige gevallen uit buitenland om ze hier een leven als grasmaaier te gunnen, sorry ik zal wel heel bokt over me heen krijgen, maar het is de waarheid. Kijk liever naar de dieren die er is, ipv dat er dieren erbij gefokt worden, wat er niet is wordt niet gemist en of geholpen moet worden.

Als het aan mij lag, dan hadden de paarden en dieren het in de hele wereld het goed en werden de mensen zwaar gestraft voor de mishandelingen en of verwaarlozingen maar blijven de dieren wel in eigen land en naar een nieuw eigenaar die er wel goed voor is en of anders inslapen als het gaat om zwakke zieke oude dieren gaan, zo hebben de jongere dieren meer kans.

Sorry voor deze harde woorden.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 31-08-10 17:46, in het totaal 2 keer bewerkt

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 17:36

senna21 schreef:
Zodra er geld in het spel is (ook/vooral bij fokkers die er geld aan - willen - verdienen), wordt er weldegelijk ook gesjoemeld met de gezondheid van het fokmateriaal.
Een fokmerrie die 15.000 waard zou zijn, op PROK af laten keuren doet errug pijn in de portomonnai.....

Dat er teveel is gefokt, zowel door hobby-isten als zgn. proffesionals, is wel duidelijk.
Nee, ik fok niet... en inderdaad ben ik ook niet gecharmeerd van fjord-friezen etc....
De markt zal uiteindelijk wel wat reguleren, maar zo lang mensen denken dat zij geld kunnen verdienen met fokken, zal het niet snel veranderen.

Denk eerder dat de hobby-isten die 1 keer een veulentje fokken het zelf houden nee? Kzou het niet kunnen wegdoen alleszins haha :D

GaelleS

Re: Drukte in slachthuizen door grote crisis in paardenwereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 17:38

@Ragdoll: spijtig genoeg heb je wel gelijk :P

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 17:41

Ragdoll, er staan ook een heleboel veulens op marktplaats te koop die WEL een interessant papier hebben, maar waar ook niemand voor komt.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 17:42

Wij hebben zelf ook een hond uit het asiel gehaald en of eerder een afgedankte bouvier gekregen omdat ze te oud werd voor het werk op de hondenschool.

Ook vaker katten die aan is komen lopen, wat helemaal niet wordt gemist, die hebben we gehouden, dus nooit voor een kat hoeven te betalen/kopen (dat is vroeger, toen ik nog een kind was).

In de buurt op een boerderij leven er wel 40 katten, allemaal aan komen lopen, en allemaal worden ze niet gemist en ze zijn ook nog eens niet geholpen, die werden gewoon buitengezet door de eigenaars uit Amsterdam. De man die er woont moet omdat er zoveel zijn noodgedwongen hele jonge kittens verzuipen, anders heb je er zo 200 rondlopen, en om nou al die katten die niet van hem zijn en waar hij niet om had gevraagd uit eigen zak te moeten laten castreren, dat geld heeft hij niet eens, ja het is ook een kostbare zaak he.

En mijn paard is mij ook gegeven en het is ook nog eens mijn ex paard dus ik ben er blij mee en heb er veel plezier mee.

op stal waar ik sta met mijn paard staan vol met afgedankte paarden en of kneuzen die opgelapt worden, en ze mankeren gewoon niets, is gewoon van de verwaarlozing zo gekomen en of teveel ermee gefokt waardoor de vorige eigenaar geen tijd voor heeft en of de ruimte voor heeft.

Allemaal dieren die leuk zijn en erg lief.

Moen11: ja en waar er helemaal geen vraag naar is, helaas maar het is ook overtollig fokproduct, want waarom moet het weg? als het echt goeie is doen de proffesionals het echt niet weg hoor, maar gaan het zelf opfokken en opleiden.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 31-08-10 17:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 17:50

Het is juist ideale tijd om paarden te kopen nu.
Kijk maar naar bijvoorbeeld de BarockPintoVeiling van dit jaar, en ook andere veilingen. Echt die paarden brengen geen drol meer op.

Als ik wat geld had gehad had ik er gewoon een aantal gekocht om vervolgens gelijk weer te verkopen. Zo particulier verdien je er dan toch meer op als wanneer je als particulier je paard naar een veiling brengt.

Dit geldt natuurlijk niet voor alles he. Borculo enz. izjn nog steeds erg goede veilingen..

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 17:51

Ragdollcat schreef:
Moen11: ja en waar er helemaal geen vraag naar is, helaas maar het is ook overtollig fokproduct, want waarom moet het weg? als het echt goeie is doen de proffesionals het echt niet weg hoor, maar gaan het zelf opfokken en opleiden.

Er zijn niet zoveel professionele ruiters die zelf ook fokken. Fokkers hebben vaak geen ruiters dus die moeten wel verkopen als ze zelf teveel paarden hebben staan.
Een aangezien het vaak een passie is van die mensen, hebben ze er al snel teveel staan.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 17:54

Ja het is een leuke tijd om paarden te kopen, maar niet veel mensen kopen het en er is niet veel vraag naar dus je hebt er niets aan of het moeten echt hele goeie paarden zijn die bewezen hebben in de sport en leuke papieren hebben.

Het kost je evengoed geld aan onderhoud, dus je verliest er evengoed op als je denkt er een koopje te doen om later duurder te verkopen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 17:54

Ja precies dus die fokken maar raak, want ze hebben er snel teveel staan. Er is niet nagedacht aan de toekomst aan de dieren en of er vraag naar is.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 17:55

Ben ik het niet mee eens. Heb er dit jaar al een aantal met zeer leuke winst kunnen verkopen hoor.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 18:04

Waar het om gaat is: er is een overschot aan te koop staande paarden en fokproducten.

En die dieren die je verkocht had, hebben die ook een goede toekomst? dat is te hopen, er wordt nog steeds aan geld gedacht ipv aan het welzijn van dieren.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 18:07

Pletje123 schreef:
Het is wel zorgelijk, als ik het zo lees. Lijkt me afschuwelijk dat je je paard naar de slacht moet brengen omdat je geen andere keus hebt!

Ach sommige mensen maken het er ook zelf naar door rare fantasieprijzen te vragen..
Als ik mijn paard niet verkocht krijg voor 5000, dan is er voor 500 echt wel interesse voor, dan hoeft ie toch zeker niet gelijk naar de slacht maar ja dan moet je er idd zelf wel op inleveren

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 18:08

WesseLady schreef:
Hier kan ik het echt niet mee eens zijn. Wat is er mis mee om uit je eigen merrie een veulentje te fokken, gewoon omdat je dat leuk vindt. Volgens mij helemaal niks, zolang je ook maar de verantwoordelijkheid draagt voor dat veulen. Wil je het voor jezelf houden, is daar denk ik niks mis mee. Kan je het leuk verkopen ook niet.

Datzelfde is van toepassing op de fokkers met ster- en prokmerries. Zij leveren dan misschien hoogwaardigere producten af, maar hier is ook lang niet altijd markt voor. De prijzen dalen, het zorgvuldig gecreerde veulen wordt niet verkocht, en hoppa, daar staat het hoogwaardige fokproduct op de paardenmarkt. Ik ben het met je eens dat fokken bewust moet gebeuren, maar niet alle veulens zijn dan ook kwalitatief goed genoeg. Die komen net zo goed in de salami terecht, maar is dat dan beter dan iemand die gewoon een leuk veulen wil fokken voor zichzelf?

Ik vind dat je bij fokken altijd de verantwoordelijkheid hebt voor het leven wat je op de wereld gaat zetten. Zie je dat de markt instort, moet je je denk ik afvragen of het handig is om te fokken, hoe goed (of slecht) je merrie ook is. Dat geldt imo voor degenen die vermeerderen met shetjes en tinkers, maar ook voor de zogenaamde 'professionele' fokkers met stermerries.

Ik ben het met Suzanne eens. Wij investeren heel veel in onze merries voordat we die goed genoeg vinden om mee te fokken waarbij de een de lat hoger legt dan de ander, maar ster prok is een ondergrens om een sportpaard te willen fokken. En dat je ze dan niet kwijt raakt is onzin, kwaliteit verkoopt.
Mijn veulens waren verkocht voor ze een maand oud waren en zonder dat ik geadverteerd had.

Dat leuk veulen voor jezelf fokken en daar een merrie voor gebruiken die niet goed genoeg is is een egoïstische daad, want je kan nooit garanderen dat je dat veulentje de rest van zijn/haar leven houdt.

Er kan van alles mis gaan, maar door het veulen zo veel mogelijk mee te geven op gebied van gezondheid, bewezen prestaties en een goed karakter zorgt de fokker ervoor dat dat veulen gewild is en zo goed mogelijk op de toekomst is voor bereid.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 18:09

Pikeur schreef:
Pletje123 schreef:
Het is wel zorgelijk, als ik het zo lees. Lijkt me afschuwelijk dat je je paard naar de slacht moet brengen omdat je geen andere keus hebt!

Ach sommige mensen maken het er ook zelf naar door rare fantasieprijzen te vragen..
Als ik mijn paard niet verkocht krijg voor 5000, dan is er voor 500 echt wel interesse voor, dan hoeft ie toch zeker niet gelijk naar de slacht maar ja dan moet je er idd zelf wel op inleveren

De slager geeft er ook echt geen 5000 euro voor ;) Dus ik ga ervan uit dat ze dan al in prijs gezakt zijn. Maar inderdaad.. sommige mensen maken het erg bont met de vraagprijs.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 18:10

Ja, voor 500 euro staan ze wel in de rij om daarna weer voor meer geld door te verkopen en dan weet je niet of ie goed terechtkomt, en dat is toch niet wat je wilt voor je paard als je om je paard geeft.

Als het gaat om geld doen mensen echt rare dingen en zeker helemaal in de paardenwereld, ik had er al veel te veel van gezien en wil er niets meer mee te maken hebben.

Ja mensen maken het ook vaak te bont met hun vraagprijzen, maar dat is ook een vraagprijs he, meestal kan er wel wat vanaf, dit om te voorkomen dat ze teveel verlies lijden.

Maar ik had ooit naar een fjord gekeken dat 3000 euro moest kosten en dat is me ook echt veels te bont, maar ja als het echt waard is............... maar heb er niet eens biedprijs voor geboden, want het was duidelijk dat ze geld willen zien ivm aankoop dressuurpaard en ik ook graag meer wil uitproberen met dat paard voordat ik kon beslissen of er een klik was of niet ik was op zoek naar een leuk paard voor het leven, dus niet om later weer weg te doen dus dan moet het wel klikken en als dat fjord zoveel kostte dan moet het wel iets heeeeel bijzonders zijn, maar het was gewoon een leuke fjord, maar geen dressuurwonder ofzo.

En weer een ander wilde er perse 2500 voor hebben voor een 6 jarige fjord, dat niet eens dressuur kon maar wel braaf is/werklustig en voor de kar kan en had hele nauwe hoeven en een doorgezakte rug, dus liet ik het gelijk staan en vroeg niet eens door, vind het niet eens de moeite waard voor deze prijs, ook hier weer gedacht dat het een hele goeie is ivm deze vraagprijs.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 31-08-10 18:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Cocodox

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 18:16

Als mij zoiets zou overkomen zou ik hem op bieden zetten zeg maar. Als iemand geïnteresseerd is wil ik diegene dan ook beter kennen en zeg ik bijv 500 euro en misschien wil diegene hem dan. dan weet je toch wel iets beter of diegene te vertrouwen is of niet? En daarnaast, al koopt iemand een paard van een miljoen... of diegene je paard dan nog echt goed behandeld is ook niet 100% zeker hoor.

Tenminste... dat denk ik.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 18:19

Nee dat klopt maar voor zoveel geld wordt een paard niet verwaarloosd maar goed verzorgd.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 18:20

GaelleS schreef:
senna21 schreef:

Denk eerder dat de hobby-isten die 1 keer een veulentje fokken het zelf houden nee? Kzou het niet kunnen wegdoen alleszins haha :D

wij hebben ook een veulentje( oke nu is ie drie) omdat hier in de buurt een hengst stond. Veder niet overna gedacht, maar hij gaat idd dus ook niet weg.

wat ik wel raar vind is dat ookal zakt de markt in, de prijzen nog steeds heel hoog zijn.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 18:21

Ragdollcat schreef:
Waar het om gaat is: er is een overschot aan te koop staande paarden en fokproducten.

En die dieren die je verkocht had, hebben die ook een goede toekomst? dat is te hopen, er wordt nog steeds aan geld gedacht ipv aan het welzijn van dieren.

:+ Waarom zouden mensen voor een paar 1000 euro paarden of pony's kopen om er vervolgens een beroerde toekomst aan te geven. Tuurlijk het komt voor, maar ik vindt het allemaal nogal overtrokken.

Ik ben voor een hoop paarden vaak blij dat ze naar de slacht gaan ipv. naar eigenaar nummer 100, of DA nummer 110, etc. Sommige paarden zijn gewoon beter af bij de slacht.

En ik kan alleen maar zeggen dat ik het eerlijk vindt van mensen die een oud paard hebben en het geen waardig pensioen kunnen gunnen om het naar de slacht te brengen. Dan weet je iig wat er mee gebeurt en je kunt er van zeker zijn dat hij tot op het eind een mooi leven bij jou heeft gehad.

Een overschot aan paarden en pony's is er zeker maar dat is van vele factoren afhankelijk. En niet alleen maar het doorfokken van Nederlanders. Maar ook het kruissen, mensen die gewoon te dom zijn en nog niet eens een paard kunnen verkopen, al die 100en pony's die worden gefokt etc.

Ik ben het eens dat er geselecteerder gefokt zou mogen worden. Maar met alleen predikaten kom je er niet.