Partij voor de Dieren stelt kamervragen over LDR methode

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 16:08

scoxxx schreef:
Dat kan, maar waarom moeten jullie je dan altijd zo fel verdedigen?
Een methode die eerlijk en fair is, daar ben je trots op... dat hoef je niet continue met hand en tand te verdedigen (met persoonlijke aanvallen).

Ik zit hier zo wat te lezen, en dan is het in mijn ogen niet zo heel fel hoor...
Ik denk dat het voor beide even fel overkomt.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 16:08

Kan iemand mij dan uitleggen wat in de eerste plaats de reden is dat bepaalde trainingsmethoden uberhaupt ter discussie worden gesteld? Waar is dat op gebaseerd? En door wie is de kritiek in de openbaarheid gebracht? En op welk moment? En met welk doel? En door welke mensen?

Want als dit soort dingen het tot de tweede kamer halen, dan zal dat geloof ik niet gebaseerd zijn op een uitspraak van een 15-jarige manegeruiter die het er zielig uit vindt zien....

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 16:09

bijdehandje1 schreef:
gummie schreef:
Ik begrijp nog steeds niet waarom iedereen zo fel reageert op de kritiek die er nu eenmaal bestaat rondom bepaalde trainingsmethoden. Moeten we kritiekloos zijn, omdat het een methode betreft die door Anky wordt gehanteerd en Anky niet mag worden aangevallen omdat zij gouden medailles wint?

Aangezien de meeste kritiek is ontstaan uit onkunde, zijn er heel wat die hun kritiek beter maar terug kunnen nemen.
Als mensen niet weten wat het verschil is tussen RK en LDR, zegt dat al genoeg.

Idd, en even voor de duidelijkheid, de desbetreffende foto waar het over gaat! (in het desbetreffende artikel).
is van een aantal jaren geleden!

horseyfries

De persoonlijke aanvallen komen in eerste instantie altijd van de mensen die:
- ofwel verliezen van LDR ruiters en dus een eigen agenda hebben
- ofwel helemaal geen dressuur doen en liefst iedereen bitloos in het bos zag huppelen

En nu mogen de mensen die LDR rijden zich ook al niet meer verdedigen tegen dat soort belachelijke aantijgingen? Het wordt steeds mooier....

Janine1990

gummie schreef:
Kan iemand mij dan uitleggen wat in de eerste plaats de reden is dat bepaalde trainingsmethoden uberhaupt ter discussie worden gesteld? Waar is dat op gebaseerd? En door wie is de kritiek in de openbaarheid gebracht? En op welk moment? En met welk doel? En door welke mensen?

Want als dit soort dingen het tot de tweede kamer halen, dan zal dat geloof ik niet gebaseerd zijn op een uitspraak van een 15-jarige manegeruiter die het er zielig uit vindt zien....

PvdD zegt toch genoeg denk ik?
En de berichtgeving hier op bokt en RTL Boulevard zeggen genoeg toch?

Voor een dergelijke partij toch altijd leuk om een graante van mee te pikken, om zieltjes te winnen.

Wie weet zitten de dames Ouwehand en Thieme ook wel op Bokt...

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 16:10

Huertecilla schreef:
horseyfries schreef:
Hoe ben je zelf ooit begonnen? Als alwetende super rijdende kenner geboren?

Een ethisch standpunt over hoe je met dieren omgaat is de basis :)*

Ik heb het simpel nooit begrepen waarom je een paard pijn zou willen kunnen doen om het te laten doen wat jij wil.
Daarom heb ik >35 jaar geleden besloten om er níet aan te beginnen en eerst meer te studeren op hoe dan wel.
De conclusie was dat ik niet in NL in de omstandigheden was om paarden zo te houden/berijden als ik ethisch verantwoord vond.

Vervelend, maar een logische consequentie en helemaal niet zo vreemd.
Ik heb ook nooit mijn lief eerst hoeven beleren met een stok om te begrijpen dat je zo geen liefhebbende partner krijgt.

De ruiterij is simpelweg een 19de eeuws anachronisme mbt de ethiek.

Maar waarom rij jij dan eigenlijk nog paard? En dan ook nog met een zadel en een halsring.
Uit puur ethisch oogpunt is het nog steeds het vriendelijkst om paarden paarden te laten zijn en ze dus niet eens aan te raken. Ze gewoon hun gang te laten gaan.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 16:11

horseyfries schreef:
- ofwel helemaal geen dressuur doen en liefst iedereen bitloos in het bos zag huppelen

En nu mogen de mensen die LDR rijden zich ook al niet meer verdedigen tegen dat soort belachelijke aantijgingen? Het wordt steeds mooier....

of boodschappen te paard doet (huertecilla)..

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 16:14

horseyfries schreef:

Dit is simpelweg een zeer slap, ongefundeerd en niet beargumenteerd verweer van iemand die zich in een hoek gedreven voelt en niet weet hoe er weer uit te komen.....
Wat enkele mensen juist willen weten, dat is waarom het recht om paard te rijden en bepaalde trainingsmethoden toe te passen als vanzelfsprekend worden gezien. dat is geen aanval, dat is meer een ethische vraag denk ik.

Lijkt me niet nodig om je op zo'n manier te verdedigen. Zou het juist interessant vinden als je weet aan tonen dat de "aantijgingen belachelijk zijn".

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 16:16

Dat is allang aangetoond Gummie, misschien moet je ook eens op de site van de FEI kijken, daar kun je naast het verschil tussen rolkur en LDR ook nog uitspraken vinden over de aantijgingen.

Wil jij eens bewijzen welk van mijn twee categoriën niet klopt?
(HC valt trouwens onder rubriek 2 ;) )

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 16:19

gummie schreef:
horseyfries schreef:

Dit is simpelweg een zeer slap, ongefundeerd en niet beargumenteerd verweer van iemand die zich in een hoek gedreven voelt en niet weet hoe er weer uit te komen.....
Wat enkele mensen juist willen weten, dat is waarom het recht om paard te rijden en bepaalde trainingsmethoden toe te passen als vanzelfsprekend worden gezien. dat is geen aanval, dat is meer een ethische vraag denk ik.

Lijkt me niet nodig om je op zo'n manier te verdedigen. Zou het juist interessant vinden als je weet aan tonen dat de "aantijgingen belachelijk zijn".

Gummie, jij doet het nu ook al. Je valt iemand aan, die ontzettend veel heeft gepresteerd en meer paardenkennis heeft in de pink, dan jij en ik samen in ons hele hoofd.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 16:21

Ik ben inderdaad enorm geinteresseerd in de eerste rollkur-aanhanger die discusieert in de trent van: "zeer begrijpelijk dat zo'n opgekruld nekje er wellicht wat onconfortabel uitziet, maar ik ben van mening dat de rollkur een toegevoegde waarde heeft in de dressuurtraining omdat zus-en-zo".

Eigenlijk de basis van goed discussie voeren.
Vooralsnog stuit ik steeds tegen ietwat geirriteerde (?) LDR-ruiters... die de discussie -vind ik- niet zo goed voeren.

Is er overigens iemand hier die daadwerkelijk goed kan beargumenteren waarom rollkur een toegevoegde waarde kan hebben?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 16:22

gummie schreef:
Kan iemand mij dan uitleggen wat in de eerste plaats de reden is dat bepaalde trainingsmethoden uberhaupt ter discussie worden gesteld?

In NL was de meest bekende kritikaster van het begín van de ellende, voor de heer Jansen met paarden begon, Mr. Ernest van Loon.
Het is simpelweg van kwaad tot erger geworden en volslagen uit de hand gelopen door weren en intimideren van kritikasters aan de ene kant en goud aan de andere kant.
Het wérkt. Het wórdt met goud beloond. Of het paardwelzijn daarvoor onder druk staat mocht niet gevraagd worden.
Nu is het óf zo rijden óf niet aan het plaatje voldoen.
Het plaatje wijzigen vraag interne revolutie tegen de goudhouders in en gaat dus niet gebeuren.
Dus?

Met een béétje pech escaleert het in London. Hetzij de inperking van de persvrijheid, hetzij door een ´ongelukkige momentopname´ of een andere ´toeval´ en heeft het OC een stok om de paardensport van de lijst te meppen.
Ja, ik lees ´pech´ want ik hoop dat de ruitersport kan blijven bestaan door garanties voor het paardwelzijn erbij.

De NL-regering gaat hier geen kans benutten. Daar ontbreekt het politieke lef, nóg het maatschappelijk draagvlak, voor.
Het blijft echt beslist op de politieke agenda staan. Kwestie van tijd tot het moment rijp is. De politieke wil is er beslist.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 16:25

horseyfries schreef:
Dat is allang aangetoond Gummie, misschien moet je ook eens op de site van de FEI kijken, daar kun je naast het verschil tussen rolkur en LDR ook nog uitspraken vinden over de aantijgingen.

Wil jij eens bewijzen welk van mijn twee categoriën niet klopt?

(HC valt trouwens onder rubriek 2 ;) )

Haha ;) Mijn posts zijn in ieder geval niet bedoeld als aanval op wie dan ook.... Maar ik denk dat mensen langs elkaar heen gaan praten dordat de insteek van de discussie voor iedereen anders is. Ik behoor overigens in de categorie: ik wil altijd het naadje van de kous weten en vind de discussie gewoon erg interessant. Voor mij gaat het niet om de uitkomst an sich: als geconcludeerd wordt dat bepaalde trainingsmethoden niet slecht zijn voor het paard, dan is dat gewoon helder en kan die methode toegepast worden. Als aangetoond is dat het slecht is, dan moeten we ons onthouden van die methode.

Maar men schijnt zich met hand en tand te verzetten tegen het idee alleen al dat bepaalde methoden schadelijk zouden kunnen zijn en dat er derhalve meer onderzoek naar moet komen.

Als ik jouw manier van verweren zou volgen, zou een niet-LDR ruiter die zich verdedigt uit 1 van de volgende 2 categorien komen:
- de LDR-ruiter die prestaties boven welzijn plaatsen
- de LDR-ruiter die van mening is dat mensen die bitloos rijden per definitie bomenknuffelaars zijn die alles mishandeling vinden

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 16:26

scoxxx schreef:
Ik ben inderdaad enorm geinteresseerd in de eerste rollkur-aanhanger die discusieert in de trent van: "zeer begrijpelijk dat zo'n opgekruld nekje er wellicht wat onconfortabel uitziet, maar ik ben van mening dat de rollkur een toegevoegde waarde heeft in de dressuurtraining omdat zus-en-zo".

Eigenlijk de basis van goed discussie voeren.
Vooralsnog stuit ik steeds tegen ietwat geirriteerde (?) LDR-ruiters... die de discussie -vind ik- niet zo goed voeren.

Is er overigens iemand hier die daadwerkelijk goed kan beargumenteren waarom rollkur een toegevoegde waarde kan hebben?

Als je goed had gelezen, ben je geen rollkür aanhangers tegen gekomen in dit onderwerp. Dus die toegevoegde waarde moet je hier ook niet zoeken.
LDR is aan een ruiter die tot en met Z rijdt al helemaal niet besteed.

Welzijn en prestaties kun je niet van elkaar loskoppelen. Een toppaard wat niet in goede doen is, presteert niet.
Laatst bijgewerkt door bijdehandje1 op 30-08-10 16:27, in het totaal 1 keer bewerkt

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 16:27

The group redefined hyperflexion/Rollkur as flexion of the horse’s neck achieved through aggressive force, which is therefore unacceptable. The technique known as Low, Deep and Round (LDR), which achieves flexion without undue force, is acceptable.

Speciaal voor jullie én de PvdD..... even googlen had ze een hoop euries kunnen besparen met deze vraag....

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 16:28

Pfff... Kan de partij voor de dieren zich niet gewoon bezig houden met zielige kuikentjes, non-verdoofde castraties, verwaarlozing, uitbuiting en andere gruwelijkheden dan een al lang gevoerde discussie of een paard wat meer of minder diep in de halshouding mag......

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 16:30

gummie schreef:
Maar men schijnt zich met hand en tand te verzetten tegen het idee alleen al dat bepaalde methoden schadelijk zouden kunnen zijn en dat er derhalve meer onderzoek naar moet komen.

Mee eens. En nogmaals... waarom de hand-en-tand-verdediging? Goede discussie + gegronde redeneringen et voila, je kan trots zijn op je Anky-van-Grunsven-methode (om dat LDR/rollkur-benaming-aanvalletjes ffkes te omzeilen, komaan joh... discussieer eens echt ;-) )

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 16:30

bijdehandje1 schreef:
Als je goed had gelezen, ben je geen rollkür aanhangers tegen gekomen in dit onderwerp. Dus die toegevoegde waarde moet je hier ook niet zoeken.
LDR is aan een ruiter die tot en met Z rijdt al helemaal niet besteed.

Welzijn en prestaties kun je niet van elkaar loskoppelen. Een toppaard wat niet in goede doen is, presteert niet.

Niet helemaal eens, LDR is namelijk een heeeeel relatief begrijp.
Nu kan ik zeggen dat ik LDR rij, terwijl het niets voorstelt in verhouding, maar voor mij wel laag, diep en rond is.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 16:32

scoxxx schreef:
Mee eens. En nogmaals... waarom de hand-en-tand-verdediging? Goede discussie + gegronde redeneringen et voila, je kan trots zijn op je Anky-van-Grunsven-methode (om dat LDR/rollkur-benaming-aanvalletjes ffkes te omzeilen, komaan joh... discussieer eens echt ;-) )

Echt discussieren kan (en dat zul je het ongetwijfeld met me eens zijn) alleen wanneer je elkaar begrijpt. Voor de een is er een verschil tussen LDR en Rollkur, voor de ander maakt het geen verschil.
Zonder dat verschil te erkennen is de discussie niet mogelijk.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 16:33

Well, be my gast...
Zet maar in.

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 16:33

Janine1990 schreef:
scoxxx schreef:

Echt discussieren kan (en dat zul je het ongetwijfeld met me eens zijn) alleen wanneer je elkaar begrijpt. Voor de een is er een verschil tussen LDR en Rollkur, voor de ander maakt het geen verschil.
Zonder dat verschil te erkennen is de discussie niet mogelijk.

Alleen wij maken niet uit wat het verschil is, dat heeft de FEI voor ons gedaan :D

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 16:34

gummie schreef:

Citaat:
Gummie vroeg blijkbaar deze vraag om er absoluut géén antwoord op te krijgen, ofwel om een antwoord te krijgen wat Gummie beviel.
Nu het antwoord Gummie niet beviel vervalt Gummie in een zielige aanval zonder daarbij enig goed argument dat mijn antwoord weerspreekt aan te voeren.

Laten we het een béétje gezellig houden![/quote]

Wederom geen antwoord dus, en niet omdat ik het niet wil horen. Het was echter inderdaad een rethorische vraag, met het idee: waar rook is, is vuur. Ik wil, uit pure belangstelling, graag weten of het nu wel of niet schadelijk is. En kennelijk is daar geen eenduidig antwoord op te geven, omdat de een A roept en de ander B. De een meent aan te tonen dat iets slecht is, de ander meent dat dat niet is aangetoond. En daar blijven we nu dan in rondcirkelen geloof ik.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 16:34

easygoing schreef:
Maar waarom rij jij dan eigenlijk nog paard? En dan ook nog met een zadel en een halsring.
Uit puur ethisch oogpunt is het nog steeds het vriendelijkst om paarden paarden te laten zijn en ze dus niet eens aan te raken. Ze gewoon hun gang te laten gaan.

Het berijden op zich is een ethisch compromis wat ik voor mezelf kan rechtvaardigen als zijnde werk voor de kost door een gedomesticeerd dier.
De ´ARBO-wet´ welke ik daarbij hanteer is onderhevig aan voorstschrijdend inzicht. De universele vrijheden waren echter vanaf het begin de randvoorwaardes. Ze staan 24/7 in een haremgroep op het land hun paardengang te gaan.

Het zadel is een hulpmiddel om de wervelschade te beperken door gewichtsverdeling over zoveel mogelijk wervels.
Ik rij, zeker relatief gezien, heel weinig en dan nog over drie paarden verdeeld ook. Ik loop/ren er bijna net zoveel naast als dat ik erop zit.
Dat is een simpel gevolg van de keuze voor de manier van beleren.

Kan je zo de OS top bereiken? Nee.
Dat er met het individuele paardwelzijn compromissen gesloten moeten worden voor ruitersport op ´hoog´ niveau is helder.
De vraag is of dat in lijn is met 21ste eeuwe bio-ethiek.

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 16:35

Wat denk je zelf, Gummie?

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 16:36

bijdehandje1 schreef:
Wat denk je zelf, Gummie?

ik weet het niet daarom ben ik geinteresseerd!!! Maar van jou ga ik niets zinnigs horen geloof ik, dus ik zal me op andere reacties richten...