'Het opruimen van paardenmest is een kwestie van fatsoen'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 08:41

cissy schreef:
wat doet de bereden politie met hun droppings? Hebben die ook een bezem bij zich?

Nee, en die laten het net zo hard liggen. :D Alsof die in een charge tijdens rellen echt even de tijd hebben om de boel op te ruimen. Naderhand doen die het ook echt niet hoor.

Lang leve de boerebuiten waar men niet zeurt over een paardenhoopje. Ik woon al 37 jaar naast een varkensboerderij en heb er totaal geen last van als ze hun mest uitrijden. Dan even wachten met de was buitenhangen. Degene die het hardst klagen zijn degene die het verst van de probleemgebieden wonen. 8-) Vooral ook zelf voor problemen zorgen voor de ruiter zelf.

Tomorrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 08:56

Ik schop het altijd in de berm. Het is een kleine moeite. Meestal als ik al merk dan mijn pony gaat poepen stuur ik haar al de berm in zodat ik niet hoef af te stappen.
Maar een voordeel, mijn pony houd het zo lang mogelijk op tot we weer thuis zijn. Behalve als ze echt te nodig moet. :D

Abeltje77

Re: 'Het opruimen van paardenmest is een kwestie van fatsoen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 09:00

Volgens mij is het probleem met een mest op het fietspad helemaal niet of iemand er wel of niet instapt, maar het is glad, en fietsers kunnen erover uitglijden. Dat is eerder het probleem.

Waarom dan wel aan de kant en niet midden op het fietspad laten liggen? Als je die hoop in de berm schuift, heeft niemand er toch last van?

Beetje vreemd om daarvan het nut niet in te zien...

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 09:33

petraaken schreef:
cissy schreef:
wat doet de bereden politie met hun droppings? Hebben die ook een bezem bij zich?

Nee, en die laten het net zo hard liggen. :D Alsof die in een charge tijdens rellen echt even de tijd hebben om de boel op te ruimen. Naderhand doen die het ook echt niet hoor.

Lang leve de boerebuiten waar men niet zeurt over een paardenhoopje. Ik woon al 37 jaar naast een varkensboerderij en heb er totaal geen last van als ze hun mest uitrijden. Dan even wachten met de was buitenhangen. Degene die het hardst klagen zijn degene die het verst van de probleemgebieden wonen. 8-) Vooral ook zelf voor problemen zorgen voor de ruiter zelf.

In de opening word al gezegd dat als de politie erop geattendeerd word, de mest naderhand word weggehaald.
Maar idd, ik heb dus een paard die bloednerveus is als ik buiten opnieuw op moet stappen (en ga nou niet zeggen dat ik dan niet buiten mag rijden, want dat is dan ook echt het énige waar ze buiten moeite mee heeft!), en om nou dat hele pokke end terug te gaan lopen met een kruiwagen en bezem....

Ik vind die zakken die je onder de staart hangt opzich niet zo'n slecht idee, maar het ziet er alleen niet uit!! En ze zijn duur!! En onhandig groot!!!
Dus als ze daar nou iets mee zouden doen om het handiger te maken, kan je die zak zo legen op de mesthoop.

Vind ik trouwens ook dat ze de vrachtwagenchauffeurs en andere figuren die zich niet kunnen inhouden aan moeten pakken die staan te urineren/kakken langs de weg... Ik vind het ronduit smerig om dáár naar te moeten kijken, en dat probeer ik toch echt niet te doen! Maar een glimp vang je zo al op.... iew iew iew %) %)

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 09:36

petraaken schreef:

Het stomme is, Wiesel is boerenbuiten, alleen maar vrijstaande huizen, veel bos en vooral heel veel paarden. De beste man komt zelf uit Apeldoorn en is dus een voorbijganger. Wieselnaren zal je niet snel horen klagen over stront, want vrijwel iedereen heeft daar paarden!

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 09:54

JessAndHope schreef:
In de opening word al gezegd dat als de politie erop geattendeerd word, de mest naderhand word weggehaald.
Maar idd, ik heb dus een paard die bloednerveus is als ik buiten opnieuw op moet stappen (en ga nou niet zeggen dat ik dan niet buiten mag rijden, want dat is dan ook echt het énige waar ze buiten moeite mee heeft!), en om nou dat hele pokke end terug te gaan lopen met een kruiwagen en bezem....

Ik vind die zakken die je onder de staart hangt opzich niet zo'n slecht idee, maar het ziet er alleen niet uit!! En ze zijn duur!! En onhandig groot!!!
Dus als ze daar nou iets mee zouden doen om het handiger te maken, kan je die zak zo legen op de mesthoop.

Vind ik trouwens ook dat ze de vrachtwagenchauffeurs en andere figuren die zich niet kunnen inhouden aan moeten pakken die staan te urineren/kakken langs de weg... Ik vind het ronduit smerig om dáár naar te moeten kijken, en dat probeer ik toch echt niet te doen! Maar een glimp vang je zo al op.... iew iew iew %) %)

Jee... dat heb ik nou nog NOOIT gezien. gelukkig.

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 09:57

@Abeltje77: dat WIL je ook niet zien, geloof mij maar....

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 10:50

Hondenpoep mag ook niet, dus paardenpoep ook niet!

Zo reden wij afgelopen zondag een rondje door de omgeving (huisjes kijken) en stonden er (oudere!) mensen de paardenpoep van hun stoep af te vegen en te spoelen, omdat er een groepje ruiters met hun paard over de stoep was gereden (op een rustige weg, woonwijk 30 km zone, nauwelijks verkeer :?) en hun paarden daar hadden gemest..
Ik vond het ronduit asociaal van de ruiters.

Als je paard zenuwachtig wordt van buiten opstappen, wen hem er dan aan om vaker buiten op en af te stappen. Gewoon een kwestie van doen en aanleren. Dan gaat het vanzelf beter, je draagt wel zelf de verantwoordelijkheid voor de keutels van je paard.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 11:01

JessAndHope schreef:

dus...? Als wij er op geattendeerd worden ruimen we het toch ook naderhand op?
Politie zou het goede voorbeeld moeten geven en het zonder dat ze er op geattendeerd worden al een bezemwagen moeten sturen. Bij charges kan ik me er iets bij voorstellen dat ze geen tijd hebben maar als ze gewoon surveilleren mogen ze ook best afstappen en de boel in de goot vegen met die bezem die ze bij zich hebben. :D

Ik ruim het ook altijd op, kan me voorstellen dat niet-paarden liefhebbers zich mateloos kunnen ergeren aan een flinke hoop.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 11:02

cissy schreef:
JessAndHope schreef:

dus...? Als wij er op geattendeerd worden ruimen we het toch ook naderhand op?
Politie zou het goede voorbeeld moeten geven en het zonder dat ze er op geattendeerd worden al een bezemwagen moeten sturen. Bij charges kan ik me er iets bij voorstellen dat ze geen tijd hebben maar als ze gewoon surveilleren mogen ze ook best afstappen en de boel in de goot vegen met die bezem die ze bij zich hebben. :D

Ik ruim het ook altijd op, kan me voorstellen dat niet-paarden liefhebbers zich mateloos kunnen ergeren aan een flinke hoop.

Wat voor moeite is het nou om een borsteltje aan die wapenstok te maken :Y)

Iemandiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 11:08

Ach, als ik buiten rijd met paard ruim ik het echt niet op of schuif het in de berm. Als ik meeloop met de aangepaste lessen van de gehandicapten schuif ik het wel even aan de kant, maar hierzo valt het me dan juist op dat mensen zich eraan ergeren omdat er dan dus een veeg ofzo op de weg is?? Nouja...Gezeur om niks die hoop paardenpoep zie je echt wel liggen fiets er lekker omheen zou ik zeggen.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 11:15

Binnenkort krijgen we allemaal een brief van de belastingdienst, of we asjeblieft even een bedrag willen overmaken: paardenbelasting. Krijgen we mooi een penning voor onze paarden :D
Dat chippen is tóch ergens voor ;)

Kan me voorstellen dat mensen binnen de bebouwde kom last hebben van mest. Maar een bezem meenemen, dat kan die man niet ménen :D Idd even terug gaan na je buitenrit, of afstappen en opzij schoppen.
Verder is het ooit veiliger om op het fietspad te rijden dan op straat, waar je als ruiter eigenlijk hoort. Dezelfde mensen die klagen over paardenmest, rijden ook met een vaart van 100km/u langs je paard, snijden je af, toeteren... Dat ze helemaal geen benul hebben hoe een paard in elkaar steekt, is nog niet zo'n ramp. Maar dat ze zich onverantwoord gedragen tov medeweggebruikers is gewoon waardeloos. Andersom idem dito. Er zijn genoeg ruiters die zich waardeloos opstellen tov andere weggebruikers, rotzooi laten slingeren ed.
Als we allemaal eens wat toleranter zouden zijn, wat meer zouden nadenken, dan zou het voor iedereen een stuk makkelijker zijn ;)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 11:16

lesilla schreef:
Daarvoor hoef ik helaas niet te overdrijven, dodelijke ongeluk met motorvoertuig (heeft in de belgische krant gestaan) en gewone ongelukken met fietsers. Omdat het niet bij jou gebeurt, of gebeurd met je medeweten betekend niet dat het onbestaand is...
Of ga jij tegen die mensen zeggen dat ze overdrijven ;)

Als je dat over ons dorp zou zeggen, zou ik idd zeggen dat er zwaar overdreven wordt, ja. :j
Ik loop hier hard, wandel hier, fiets hier, rij hier auto en rij paard en geloof me, als er wat ligt kun je er makkelijk om heen en uitglijden, nou, ik weet niet wat voor schoenen je dan draagt of wat voor fiets je dan rijdt, maar ik krijg echt niet voor elkaar, hoor. :+
Hoe vervelend ook, je kunt ook echt overdrijven. :Y)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 11:20

Altijd als mijn paard wat achterlaat op de weg en of fietspad, stijg ik af en schuif alles de berm in, 2 dagen later zie je helemaal niets meer liggen.

Dat vind ik wel zo fijn voor de wandelaars en of fietsers en of medegebruikers.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 11:21

Moet je maar eens op een wielrenforum gaan lezen Twiggy. Er gebeuren toch vrij veel ongelukken mee, zeker met die dunne bandjes. Het is voor hun echt spitsroeden fietsen als er veel op het fietspad ligt.

Lante

Als mijn paard in het dorp (binnen de bebouwde kom) mest op een voetpad of op de weg/fietspad, dan ga ik het of naderhand even opruimen, of ik stap even af en ik duw het met mijn laars even in de goot of berm. Wel zo netjes en voorkomt vervelendere maatregelen als er meer mensen gaan klagen. Vooral als er kinderen spelen is paardenmest ook nog wel wat gevaarlijk, als je open wondjes hebt en dat komt in aanraking met paardenmest, dan is er een kans op tetanus. Buiten de bebouwde kom laat ik het liggen, maar daar rijdt ik ook meestal in de berm o.i.d.

KimD

Ik beloof paardenmest op te ruimen van die 4 van mij (die overigens bijna nooit buiten poepen, altijd in de wei.. :')) als de gemeentes, ministers of wat voor gekken dan ook die bejaarde per scootmobiel, demente mensen met rollators én 45 kilometer autotjes die midden op de weg rijden van de weg halen en dát verbieden. :)

DeadxStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 11:33

Abeltje77 schreef:
Moet je maar eens op een wielrenforum gaan lezen Twiggy. Er gebeuren toch vrij veel ongelukken mee, zeker met die dunne bandjes. Het is voor hun echt spitsroeden fietsen als er veel op het fietspad ligt.

Dan moeten 9 van de 10 wielrenners zich ook wat normaler gaan gedragen richting ruiters.
Echt, 9 van de 10 keer met buitenrijden kom je van die asocialen tegen die werkelijk nergens rekening mee houden, en je met weet ik veel hoeveel km/u bijna van een bruggetje af rijden.

Suprice_Iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 11:39

Hier ligt het geregelt gewoon voor de voordeur, dan is het toch wel zo sociaal om het even op te ruimen, desnoods fiets je eventjes terug.
Het ergste is nog dat die mensen waar het van is altijd op loopafstand wonen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 11:41

DeadxStar schreef:
Van wikipedia:

Citaat:
Ruiterpaden zijn met een bordje aangegeven en alleen toegankelijk voor bereden paarden. Fietsen of wandelen is er verboden om zo een optimale veiligheid voor mens en dier te creëren. Er bestaan zowel smalle als brede ruiterpaden. Op brede ruiterpaden is mennen soms ook toegestaan.

:o

Dan is Wikipedia niet correct daarin want in vrijwel alle natuurgebieden mogen andere recreanten gewoon op het ruiterpad, zie de vele topics op Bokt van mensen die ineens vanuit galop in de ankers moeten.
[BRT] Ruiterpaden en wandelaars... wordt er gek van!
[BRT] wandelen op ruiterpaden
[BRT] Mensen op het ruiterpad
Het zal wel wisselen per gebied maar het is zeker niet zo dat een ruiterpad per definitie verboden is voor wandelaars en fietsers.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 11:42

Ik vind juist dat de wielrenners die ik tegenkom, goed rekening houden met de paarden die ze tegenkomen, in ieder geval wel bij mij. Dus het valt best mee met dat asociale gedrag.

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 11:42

Pff krijgen we dat gezeik weer... Ja hoor, ik neem de volgende keer wel een bezem mee te paard, zal m'n paard me vast dankbaar voor zijn.... Tuurlijk probeer ik m'n paard op de weg of in de berm te laten mesten, ik rij zowat nooit op de stoep maar als hij dan toevallig nét op dat moment wel een keer wat laat vallen baal ik wel maar jammer dan voor de voetgangers hoor, ze kunnen er ook omheen. En een paard moet nou eenmaal op het fietspad als dat er is, dus als ie dan moet mesten, niks aan te doen. En idd, het spoelt na een regenbuitje zo weer weg en het geeft véél minder stankoverlast dan hondenpoep ! Voor menners is er de mestzak uitgevonden, en ik kan uit eigen ervaring vertellen dat die dingen hartstikke sterk zijn, gemakkelijk te legen en mits goed vast gemaakt super zijn in gebruik. De mestzakken gebruikten wij op school (MBO Paardenhouderij, Clusius College Alkmaar) maar voordat die mestzakken er waren moest er ook elke keer een schep mee op de kar en élke keer als er een paard mestte (en dat is vaak !!!) moest er iemand van de kar af om het op te ruimen, terwijl de paarden dan s'winters in de kou bezweet stonden te wachten en zo kou kunnen vatten. En als er dan iemand een keer zo stom is om in de paardenpoep te gaan staan of doorheen te fietsen dan is het nog altijd veel makkelijker van je band of schoenzool te verwijderen dan die vieze plakkerige hondenpoep die je meteen door het hele huis ruikt. Mensen moeten niet zo zeuren, dat deden ze ook niet toen vroeger de melkboer en de schillenboer nog met paard en wagen rond reden en het paard als vervoer diende voor de burgers ipv de auto.
Laatst bijgewerkt door Maxielover op 10-08-10 11:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Bob1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 11:43

Als je in een landelijke omgeving rijdt, is er nu eenmaal paardenmest. Net als dat je gier ruikt, en soms zelfs een dood schaap langs de weg.
Als je daar niet tegen kan, ga je maar in hartje Amsterdam fietsen.

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 11:47

Bob1976 schreef:
Als je in een landelijke omgeving rijdt, is er nu eenmaal paardenmest. Net als dat je gier ruikt, en soms zelfs een dood schaap langs de weg.
Als je daar niet tegen kan, ga je maar in hartje Amsterdam fietsen.

Idd. Toen ik pas geleden in Friesland was kon je ook de ''stinkfabriek'' ruiken. Zo noemen ze Rendac daar, de grote verbrandingsoven voor dode dieren. Toen ik naar buiten stapte en die rotte eierenlucht rook vroeg ik me ook wel even af wat dat was !!!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 11:49

De landelijke omgeving is geen alleenrecht van boeren en ruiters, ook recreanten hebben er recht op om van bos, hei en buitengebied te genieten. Ik vind het 'jamaarzij'-gehalte van dit topic schokkend. Ja, we moeten ook wat doen aan hondenpoep, zwerfvuil, de hongerige kindjes in Afrika en het AIDSprobleem. Maar dat sluit de ergernis van andere mensen over paardenmest niet uit. Het zijn enorme bergen, het stinkt, bij regen is het glad en spettert het op je schone broek, in de zomer komen er vliegen op af. Zorg dan als ruiter er in elk geval voor dat de mensen er niet middendoor moeten rijden en lopen.