Gerd Heuschmann flink in opspraak door LDR-foto's op clinic

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 00:35

x_Marr schreef:
Michael1104 schreef:
hoezo moet je zelf goed kunnen rijden om te kunnen zeggen dat iemand niet goed kan rijden? Rare logica op bokt hoor...

Ik neem aan dat je het nu tegen mij hebt.
Blijkbaar vind je het toch niet zo'n rare logica aangezien je vind dat Gerd Heuschmann dat wel moet kunnen.

Overigens wordt zijn rijden ook in twijfel getrokken van mensen die zelf ook niet vies zijn van plukwerk.... dat vind ik toch een beetje raar.

Kijk das weer een rake. Ik ken bijvoorbeeld een echt tóp instructeur, echt tóp, die zelf op een paard hooguit een bosritje maakt. Claimt ook niet te kunnen rijden, maar kan we het juiste doceren. Inzicht en didactiek staan vaak los van eigen kunnen.. en nogmaals, ik volg geen enkele 'goeroe' maar haal overal het goede uit.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 00:36

hmm..
er zitten een paar fotos tussen waarbij die fries toch best fijntjes loopt ;)
maar ook een aantal die echt te schandalig voor woorden zijn als je tegen ldr bent...
zijjn handen storen me...
die zijn behoorlijk hoog,
zijn rug echter... dat stoort mij minder...
er zijn een aantal paarden die moeitehebben met nageven, mar die vervolgens wat makkelijker nageven als je wat naar voren gaat zitten (soms zelf in verlichte zit) dit omdat er dan minder gewicht op de rug zit.

bienvenida

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 00:49

maatje31 schreef:
muwahahaha die handen van die man |( ....is dat niet wat je het eerste leert bij een manege les; handen laag en stil

ja en hoe je je teugels vast hoort te houden!

M_D_H

Re: Gerd Heuschmann flink in opspraak door LDR-foto's op clinic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 00:50

en dat verschilt per land/ instructeurs ;)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 01:28

bienvenida schreef:
maatje31 schreef:
muwahahaha die handen van die man |( ....is dat niet wat je het eerste leert bij een manege les; handen laag en stil

ja en hoe je je teugels vast hoort te houden!

Als je je handen compleet stil hebt met rijden doe je iets niet goed. Je wordt geacht mee te veren vanuit je onderarm met de mond van het paard.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 01:30

x_Marr schreef:
Michael1104 schreef:
hoezo moet je zelf goed kunnen rijden om te kunnen zeggen dat iemand niet goed kan rijden? Rare logica op bokt hoor...

Blijkbaar vind je het toch niet zo'n rare logica aangezien je vind dat Gerd Heuschmann dat wel moet kunnen.

Overigens wordt zijn rijden ook in twijfel getrokken van mensen die zelf ook niet vies zijn van plukwerk.... dat vind ik toch een beetje raar.

En deed Heuschmann dat zelf ook niet? De foto's lijken wel degelijk ruk en pluk werk en de teugelvoering is andersom (dus niet teugels onder of tussen pink maar tussen duim en wijsvinger), dus mooi nageven vanuit de pols met juiste handhouding, kan gewoon niet. Handen laag heeft hij ook nog nooit van gehoord, rechtop zitten ook niet, handen bij elkaar ook niet, teugels op maat ook niet. Nou, daar gaat het zgn klassieke verhaal. En dan heb ik het nog niet over het feit dat hij hyperflext, dus "abnormaal" inbuigt, en de kin wel degelijk tegen de borst of hals trekt.

En eigenijk ben ik heel blij, voor het feit dat dus niemand perfect is, ook niet de mensen die prediken alles zo goed te weten. En voor zover ik weet, hebben nooit Anky, Edward of wie dan ook hetzes opgezet tegen anderen :D

Suzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 07:36

horseyfries schreef:
Suzy schreef:
Voor de liefhebbers, vond net een filmpje van een rijdende Gerd Heuschmann..
http://www.youtube.com/watch?v=mQgAtjIuRrU

Vind dit overigens totaal niet ogen zoals de foto's van de fries doen vermoeden. Al vraag ik me wel serieus af of hij geen last van zijn rug na zijn rijden .. ;)

Dit filmpje oogt wat mij betreft niet zoveel anders, hij kan nog altijd niet rijden als je dit ziet :P

Wat betreft die wetenschapper, ik ga niet zomaar namen van mensen noemen die daar misschien helemaal niet op zitten te wachten. Het is ook niet iemand uit de dressuurwereld dus al noem ik haar naam, dan zegt jullie dat toch niets.
Dus neem het aan of niet, het is me om het even.

Nee, echt handig rijden met een mooie uitgebalanceerde zit doet hij nog steeds niet, maar ik zie hier geen ruk en trekwerk...

Wbt die "wetenschapper"... Iemand die in Amerika lezingen geeft en waarvan de naam liever niet gepubliceerd wordt (zelfs niet per PB)... niet erg aannemelijk..
Als deze persoon echt weet waar die het over heeft zou er op internet toch al een hoop te vinden moeten zijn..

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 07:46

Eigenlijk wel een beetje flauw om dat filmpje te plaatsen. Er is geen tekst en uitleg bij. Voor het zelfde geld demonstreert hij hier de gang van het paard zonder deze te belasten - ik ga ook wel 's in de beugels, los van het zadel en wat naar voren.
Op basis hiervan kun je niet beweren dat de man helemaal niet kan rijden, het is wat mij betreft korte-termijn-commentaar zonder dóórdenken.

De foto's zijn niet prettig en het commentaar dat hij van coryfeeën als Balkenhol gekregen heeft( niet n.a.v. deze foto's) zal zeker terecht geweest zijn. Maar kom op, hij is paardenarts en geen Anky.

Die wetenschapper van Horseyfries: was dat soms Einstein uit de dood verrezen? :D

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 08:12

Jannepauli schreef:
Maar kom op, hij is paardenarts en geen Anky.

Maakt het dat dan juist niet erger?!
Als je heel wat wetenschappelijk onderzoek aanhaalt om LDR en Rollkur te bekritiseren, maar vervolgens zelf niet verder komt dan enkel een hoofd-halshouding af te dwingen? Wat dan zelf op zich nog losstaat van LDR en Rollkur.

Dan ga je bij mij als arts, wetenschapper (en gezien hij ook te paard gaat) en als ruiter de mist in.

Dat er een groot verschil bestaat tussen theorie en praktijk versta ik. Niet iedere topsporter (zij het nu een ruiter of whatever) is daarom een goede docent en omgekeerd.

Maar dan moet je zelf weten wat je sterkte is en als je de praktijk niet zelf kan, dan moet je eraf blijven.
Er zijn tig andere manieren om een paard aan het been te krijgen en in aanleuning.
Maar als je dat zoekt in de mond en hals, dan vergeet je wel het belangrijkste, nl. de motor achterin en nog belangrijker de rug die alles moet doorbrengen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 08:24

Citaat:

Nee, dat denk ik niet.
Als de dokter een patient op bezoek krijgt die bv bakker is, dan hoeft de dokter nog niet brood te kunnen bakken om de aandoening van de patient|bakker te kunnen behandelen. De dokter moet alleen zo slim zijn om niet te gaan beweren dat hij de volgende morgen om 4 uur de krentebollen gaat bakken. Subtiel verschil en da's kennelijk precies waar Heuschmann de fout in gaat!

Michael1104

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 08:43

ik ben nog steeds van mening dat mijn vergelijking met dat Wilders uit de Koran leest, het best opgaat voor deze man.

Deze man doet alles op de Fries waar hij jaren lang tegenaan schopte, dat maakt hem hypocriet.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 08:50

Jannepauli schreef:
Citaat:

Nee, dat denk ik niet.
Als de dokter een patient op bezoek krijgt die bv bakker is, dan hoeft de dokter nog niet brood te kunnen bakken om de aandoening van de patient|bakker te kunnen behandelen. De dokter moet alleen zo slim zijn om niet te gaan beweren dat hij de volgende morgen om 4 uur de krentebollen gaat bakken. Subtiel verschil en da's kennelijk precies waar Heuschmann de fout in gaat!

Met dat verschil dat je hier wel een gemeenschappelijk derde partij vergeet, nl het paard.
En ze beide eenzelfde werkterrein betreden (paard, sport, training).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 08:52

Suzy, waarom denkt hij dat het paard helpt om zo achtelijk voorover te gaan zitten met zijn bovenlijf? Hij weet toch ook wel wat evenwicht en balans doet met zo een houding? Geen trekwerk, maar dat hoeft ook niet zoals dat paard loopt.

Had toch liever een mooie nette volledig in balans niet storende zithouding gezien, dan ditte...dus de wannabees gaan nu ook zo zitten? :D :D

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 09:02

Je weet niet wat hij aan het demonstreren is. Toen ik een nieuw WOW-zadel aan had laten meten heb ik een les gehad van haar (zij geeft ook houding en zit-lessen, centered riding etc) en toen moest ik ook rondjes op deze manier rijden. Niet om het paard beter te laten lopen, maar om zelf het ritme goed te voelen zonder dat je de rug van het paard raakt, puur door in het ritme mee te veren in de beugels. Misschien is hij dat hier ook wel aan het demonstreren.
Foto's zien er niet vriendelijk uit, maar kritiek op dit filmpje van 36 sec. zonder meer info vind ik niet terecht

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 09:02

Ik denk niet dat hij het ritmegevoel aan het voelen is... :D

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 09:11

Hij kan toch aan het uitleggen zijn aan bv de amazone hoe je dat moet doen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 09:12

Ja, daar heb je gelijk in.

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 09:13

Annemeik schreef:
[

Dus jouw paarden lopen van zichzelf ultiem met de achterhand er onder? En elke pas is perfect van lengte op het moment dat je er aan denkt? Dat bedoel ik met motiveren. Ik denk dat ik acuut van mijn paard af val van verbazing als hij meteen vanaf het moment dat ik op stap verzameld begint ;)

Heel goed verwoord MarlinH! +:)+ Helemaal precies wat ik bedoel!

In de huidige tijd waarbij er veel paarden zijn met enorm veel looplust zijn het dieren die je niet echt hoeft te motiveren qua looplust.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 09:39

Ik snap inderdaad niet waarom die man er zo krom opzit maar misschien heeft hij daar een reden voor?
In galop bij een jong paard ga ik ook weleens wat verlicht zitten.

Cisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 10:23

Ik ben naar Luxemburg op vakantie geweest en ben gister net terug gekomen. In die tijd zijn we ook naar Duitsland geweest en daar was ik in een kiosk. Ik zat even in de St. Georg te bladeren en daar stonden deze foto's gewoon in gepubliceerd, echt grappig dat ik het nu zo terug vind! Die St. Georg heeft het alleen maar gepubliceerd als tegenstander tegen de LDR volgens mij.

Ziet er echt niet uit, schandalig zeg! Maar het zijn wel momentopname's, dus heel veel kun je ook niet oordelen vind ik. :j

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 10:28

Dit kan je toch geen verlichte zit noemen vind ik. Een struikeltje van het paard en hij ligt ernaast. Dit is noch een verlichte zit noch zitten in het zadel en met zo'n kromme rug belast het paard meer dan dat je het ontlast. Zo leer je het paard op de voorhand lopen heb ik altijd geleerd.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 10:49

Moeni11 schreef:
Annemeik schreef:
Dus jouw paarden lopen van zichzelf ultiem met de achterhand er onder? En elke pas is perfect van lengte op het moment dat je er aan denkt? Dat bedoel ik met motiveren. Ik denk dat ik acuut van mijn paard af val van verbazing als hij meteen vanaf het moment dat ik op stap verzameld begint ;)

Heel goed verwoord MarlinH! +:)+ Helemaal precies wat ik bedoel!

In de huidige tijd waarbij er veel paarden zijn met enorm veel looplust zijn het dieren die je niet echt hoeft te motiveren qua looplust.

Dat slaat kant nog wal, looplust is niet hetzelfde als de achterhand er onder plaatsen.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 11:01

setteke schreef:
x_Marr schreef:

En deed Heuschmann dat zelf ook niet? De foto's lijken wel degelijk ruk en pluk werk en de teugelvoering is andersom (dus niet teugels onder of tussen pink maar tussen duim en wijsvinger), dus mooi nageven vanuit de pols met juiste handhouding, kan gewoon niet. Handen laag heeft hij ook nog nooit van gehoord, rechtop zitten ook niet, handen bij elkaar ook niet, teugels op maat ook niet. Nou, daar gaat het zgn klassieke verhaal. En dan heb ik het nog niet over het feit dat hij hyperflext, dus "abnormaal" inbuigt, en de kin wel degelijk tegen de borst of hals trekt.

En eigenijk ben ik heel blij, voor het feit dat dus niemand perfect is, ook niet de mensen die prediken alles zo goed te weten. En voor zover ik weet, hebben nooit Anky, Edward of wie dan ook hetzes opgezet tegen anderen :D

Daarom is het zo raar dat andere hem daarom gaan bekritiseren terwijl ze het zelf ook doen ;)

De foto's zijn geen ruk en plukwerk, dat is toch allag gezegd? Paard reageert niet op teugelhulpen of beenhulpen..... als een fries paard foor de teugelhulpen heen loopt krijg je inderdaad kin op de borst plaatjes. Hoeft geen ruk en plukwerk aan te pas te komen ;)

Daar gaat zijn klassieke verhaal?
Onder klassiek valt ook verlicht zitten, dus niet rechtop en hogere handen hogere handen. Alleen dan niet zo extreem.
Hij hyperflext niet, kan niet eens want paard reageert niet op de teugelhulpen.
Vind het heel knap als jij LDR kan rijden met een paard wat niet reageert op je teugelhulpen :D

Michael1104 schreef:
ik ben nog steeds van mening dat mijn vergelijking met dat Wilders uit de Koran leest, het best opgaat voor deze man.

Deze man doet alles op de Fries waar hij jaren lang tegenaan schopte, dat maakt hem hypocriet.

En je onderbouwing?
Van jou hoeven bokkers niet te bewijzen dat ze kunnen rijden maar deze man moet dat wel? Waar is de logica?

Michael1104

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 11:15

onderbouwing genoeg, de foto's en dat de Duitse Bond ook niet met hem geasocieerd wil worden. Wat voor onderbouwing wil je nog meer zien.
Als jij niet ziet dat hij deze paard met enorm veel kracht en getrek aan het berijden is, dan houd ik ermee op.

Graag een citaat van mij waar ik aangeef dat hij ook op het paard moet gaan zitten om te bewijzen dat hij kan rijden...

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 11:24

Cisss schreef:
Ik ben naar Luxemburg op vakantie geweest en ben gister net terug gekomen. In die tijd zijn we ook naar Duitsland geweest en daar was ik in een kiosk. Ik zat even in de St. Georg te bladeren en daar stonden deze foto's gewoon in gepubliceerd, echt grappig dat ik het nu zo terug vind! Die St. Georg heeft het alleen maar gepubliceerd als tegenstander tegen de LDR volgens mij.

Ziet er echt niet uit, schandalig zeg! Maar het zijn wel momentopname's, dus heel veel kun je ook niet oordelen vind ik. :j

Maar er is iemand die zich profileert als een nog grotere tegenstander van LDR/hyperflexie/rollkur dan de St Georg..... 3x raden wie dat is..
Dát is nu die nieuwswaarde van het bericht...
x-marr: dit heeft niets te maken met wel of niet kunnen rijden. Het is net als iedereen veroordelen die dronken achter het stuur zit en het vervolgens zelf met een minstens net zo hoog alcoholpromillage achter het stuur gaan zitten. Dan had je of geen commentaar moeten geven of niet moeten rijden.