Drie paarden dood tijdens Canadees rodeo-evenement

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 01:13

setteke schreef:
Nee, blondt.

Oke projectje, you've lost me. Kun je uitleggen wat je bedoeld, ik vat em niet.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 01:17

Zo leuk om iemands project te zijn :D . Maar ik was aardig duidelijk in voorgaande post. Welke uitleg heb je nog nodig?
Mindim schei uit, you snap me and i snap you (blondt). OK?

Anoniem

Re: Drie paarden dood tijdens Canadees rodeo-evenement

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 01:20

Ik vraag wat je met toeval bedoeld en dat vraag ik nog steeds, snap niet waar je het over hebt namelijk. Toeval dat de paarden op deze manier de dood hebben gevonden?

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 07:47

Mindim schreef:
Oke blont, toeval? Wat is toeval, dat de paarden dood zijn?

Omdat ze iets hadden wat ieder paard kan overkomen...

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 09:39

Cassidy schreef:
Ik zie hier niemand het feit weglachen dat er een paard of meerdere paarden zijn overleden.

De dood van de paarden wordt niet weggelachen dat heb ik nooit beweerd. Maar er wordt lacherig over gedaan. Waar? Op de vorige pagina 'ik vind het grappig dat...'
en ook deze zin zorgde voor humor "I’ll bet you never had to pick dust out of your nose or hay out of your drawers even once in your life."
Terwijl ik die reactie van die man echt wansmakelijk vond.

Als bij eventing ieder jaar drie paarden de dood vinden bij een bepaalde hindernis, dan vind ik dat die hindernis geevalueerd en verboden mag worden.
Als bij rodeo ieder jaar drie paarden de dood vinden in een bepaalde tak, dan vind ik dat die tak geevalueerd en verboden mag worden.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 09:40

MamboBeach schreef:
Mindim schreef:
Oke blont, toeval? Wat is toeval, dat de paarden dood zijn?

Omdat ze iets hadden wat ieder paard kan overkomen...

Maar je moet ook naar de omstandigheden kijken, niet enkel naar de doodsoorzaak.

kelly19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 10:50

ah verschrikkelijk hoe kan iemand daar nou naar kijken! :(

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 11:04

Gini schreef:
[Als bij eventing ieder jaar drie paarden de dood vinden bij een bepaalde hindernis, dan vind ik dat die hindernis geevalueerd en verboden mag worden.
Als bij rodeo ieder jaar drie paarden de dood vinden in een bepaalde tak, dan vind ik dat die tak geevalueerd en verboden mag worden.

Helemaal mee eens, dat moet onderzocht worden. En ik ben er zeker van dat dat ook gedaan wordt. Maar zie maar eens de grootste gemene deler te vinden bij deze rodeo: een sterfgeval bij de chuckwagon races, de team penning en de bucking bronco? Als je voorgaande jaren en sterfgevallen niet meeneemt? De grootste gemene deler is : paard en mens.
En laten die nu in bijna alle onderdelen van de paardensport betrokken zijn?

Een hindernis meteen verbieden vind ik wat cru, je zou ook eerst aanpassingen kunnen doen zodat het veiliger wordt. Als je alle hindernissen op een eventing meteen gaat verbieden omdat er iemand valt of zich bezeerd, blijft er weinig over...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 11:15

Mindim schreef:
Waarom ben ik negatief, ik stel gewoon een vraag, dat mag toch? Waarom denk je dat ik die paarden zielig vind? Het enige wat ik weet dat bush gardens hun thuis is en ik zie ze daar op een stal, waarvan ik hoop dat het idd een showstal is, ik vraag het even na voor de goede orde en dan ben ik negatief?

Als je de Engelse taal machtig bent, en goed kijkt, hoor je op het filmpje dat ze op een evenement staan. De boxen staan in een tent. Ze reizen met deze Clyde's het hele land door. Er zijn in het totaal 6 teams. De Budweiser Clydes staan door het land verspreid op meerdere locatie's, waaronder idd Busch Gardens. Ik ben zelf in Bush Gardens geweest en heb de stallen gezien, en de Paddocks erbij. De fokmerries en de veulens staan op een ranch...

En ipv een vraag te stellen, had je ook even het internet op kunnen duiken om je te informeren.

http://en.wikipedia.org/wiki/Budweiser_Clydesdales

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 11:26

de zaak word op dit evenement ook geevalueert en hun hebben een special team samengesteld die de veiligheid van de karrenrace in de gaten houden en verbeteren (in de 3 jaar dat ze bestaan hebben ze alle vele regels en verbetering kunnen toepassen, waarop de kans op ongelukken veel kleiner is geworden). dit team is een onderdeel van animal safety group, waarin onder andere de dierenbescherming ook een grote rol speelt. daarnaast is een groep DA's 24 uur aanwezig.
er staat ook een telefoonnummer en emailadress voor vragen en opmerkingen
meer info is te vinden op deze sitehttp://calgarystampede.com/about/animal-care/
kopje animal care heeft meerdere subkopjes.

een hartaanval of beroerte voorkom je niet door het onderdeel te verbieden.
de bronco heeft een inschattingsfout gemaakt door te hard (enthousiast) te bokken terwijl z'n cowboy al door de lucht vloog of op de grond lag, waardoor hij met de kracht in zijn lijf zijn eigen rug breekt. als een spring/eventingpaard zo'n inschattingsfout maakt breekt hij een been door een verkeerde landing en kan ook over de kop slaan en zich zelf nog meer bezeren met alle gevolgen vandien. dat maakt het niet minder erg dat de bronco komt te overleiden. maar het kan gebeuren, ze zijn allemaal geselecteerd en veterinair gekeurd voordat ze mee mogen doen.

daarnaast heeft het land en plek waar dit plaats vind een eeuwenlange traditie van western. hun proberen dit te handhaven met de canadese normen (dat die anders zijn dan de gemiddelde norm hier op bokt daar kunnen hun ook weinig aan doen). het is daar nog steed erg populair anders worden de dure entreekaartjes niet verkocht

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 11:49

Ten eerste: Als er ieder jaar drie paarden overlijden kan het mij aan m'n achterste roesten hoe dat gebeurd. Als het elk jaar zo is, dan zijn er andere dingen aan de hand.

Ten tweede heb ik nog een leuke tractatie voor iedereen die rodeos wel ok vindt. Hier is een pitoresk filmpje van hoe goed de cowboys met de dieren omgaan. Helaas kon ik het schattige filmpje van een paard met een gebroken beentje niet vinden. Je zag dan hoe lief dat beentje in de rondte zwiepte :+:

http://www.youtube.com/user/SHARKonline ... ZxL7umkbRo

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 11:57

Oh, is dat in dezelfde categorie als de anti-bit filmpjes?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 12:00

Ik heb geen flauw idee, lijkt mij dat de beelden voor zich spreken.
Een open mond vind ik minder kwalijk dan de beelden die je hier ziet.

Tuurlijk leggen ze het er dik bovenop met hun titels, daar kijk ik dan ook niet naar. Ik kijk naar de mannen die een paard constant schokken toedienen om 'm te laten bokken. En dat paard doet maar niks en gaat er na 5 minuten maar bij liggen. DAT zie ik.

Apart trouwens, normaal heeft bokt maar 1 filmpje of bericht nodig om overtuigd te zijn van iets, maar ik zie hier een storm aankomen van wegredenatie. Kijken of dit uitkomt.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 12:06

Nou ja, ik denk dat dit misschien een kwestie is van alles over 1 kam scheren?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 12:06

Filmpje uit "dezelfde" tak van sport...

Cassidy schreef:
Ik kwam dit filmpje tegen: een 23 jarige merrie, bucking horse, afscheid in de arena. Later komt haar dochter er ook nog bij.
Bekijk de reacties van de cowboys aan het einde van het filmpje. Ze hebben allemaal de hoef afgenomen!

http://www.youtube.com/watch?v=NgkP_kqPAgI&NR=1

Merrie mag de rest van haar leven gewoon op een ranch slijten...

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 12:09

@ Cassidy: daar ga ik met je in mee.
Maar vallen of bezeren is wel iets heel anders als de dood vinden.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 12:10

Er zijn beelden van verschillende rodeos. Niet van Canadese rodeos, dat geef ik toe. Maar het romantische aspect van rodeos in Amerika is volledig achterhaald. Er is geen 1 rodeoshow waar de paarden allemaal goed behandeld worden. Ik ben zelf naar heel wat rodeos geweest toen ik nog in Amerika woonde en ik schrok me echt te pletter. Zo heb ik deze filmpjes ook gevonden.

In Amerika heb ik dus niet 1 show gezien waar het er vriendelijk aan toeging. Na een stuk of 6 keer proberen ben ik dan ook niet meer geweest :n

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 12:12

Jij zegt dat het er nergens vriendelijk aan toe gaat.
Iemand anders die er geweest is, zegt dat het er op een aantal rodeo's wel gecontroleerd aan toe gaat..

Wat is waarrrrrr.... :+

Ik ben er nooit geweest, kan er geen uitspraak over doen.

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 12:21

ben je naar de plaatselijke rodeo geweest of de wedstrijden die onder de bond vallen?

ik heb op eurosport de laatste maanden best vaak de bullriding kampioenschappen gezien (welke in de vs plaatsvinden) en ik heb daar alleen gewonden onder de cowboys gezien en niet van de stieren. deze dieren werden ook netjes behandeld.
daarnaast heb ik ook een aantal bullridings live gezien in nieuw zeeland, daar heb ik ook geen ongecontroleerde dingen gezien. het enige wat me op viel bij een dat het er onproffesioneler aan toeging, dit was een huis tuin en keuken wedstrijdje. en ik kan me voorstellen dat daar wel eens dingen gebeuren die niet door de beugel kunnen.

ik ben daarom geen voorstander van de plaatselijke huistuin en keuken rodeos. daar gaat het vaak toch onproffesioneler aan toe dan de gene die door de bond worden uitgeschreven. de bond stelt regels op die hun ook controleren en sancties op leggen.

ben ook geen voorstander van zulke filmpjes waar alleen het negatieve beeld naar voren komt. zo kan je iedere tak van (dieren)sport in een kwaad daglicht stellen.

vigel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 12:36

@ Blacknorton helemaal mee eens !!!!!!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 12:44

Ik ben bij rodeos geweest die onder de bond vielen en bij plaatselijke. Ik kon niet echt het verschil zien.
Nieuw-Zeeland zal idd wat vriendelijker zijn, evenals Canada, maar in Amerika gaat het er echt hard aan toe hoor. Maar ik zie wel dat rodeo hier als normaal wordt bestempeld en dat had ik ook verwacht. Ik ga er zelf iig nooit meer naartoe en ik wil het ook niet steunen. Ik ben er falikant TEGEN.

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 13:14

okey, ik weet niet hoe het er in de vs bij de paarden bucking aan toe gaat. het enige wat ik er van gezien heb is wat ik op eurosport aan bullriding heb gezien. als ik de kans heb in de vs dan ga ik zeker zelf kijken bij een wedstrijd van de bond, zodat ik het zelf kan beoordelen.

ik respecteer je mening en van mij hoeft niemand naar een rodeo als die zelf niet wilt.

maar zo als zo vaak verschillen meningen, zo ook hier

ik vind het te ver gaan om deze sport te verbieden wereldwijd omdat het er op een aantal plekken slechte praktijken/handelingen plaatsvinden, terwijl het op de meeste andere plekken wel goed aan toe gaat.
laat op deze plekken dan eerst dezelfde regels en controles en sancties gelden die op de andere plekken worden toegepast. is het dan nog steeds niet te handhaven dan zeg ik stop de boel en voorkom illegaliteit.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 13:21

@mindim, het waren showstallen. Deze stallen waren veel groter dan gemiddeld op stal, de paarden zijn alleen mega groot. Ook werden de paarden er 1 voor 1 uitgehaald om een half uur te grazen tijdens het evenenment.

phormicola; wat vond jij zo schokkend dan bij de rodeo die jij zag? Ik vond bij de rodeo zelf de liesband niet echt relaxt overkomen. Maar dat was ook het enige. Ze bokten 3 minuten en daarna liepen ze de ring uit zonder band. En lag de ruiter aan gruzelementen :D.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 13:37

Ik denk dat heel veel mensen het sociale aspect van een dergelijke rodeo even over het hoofd zien. Het is HET evenement van het jaar, waar je samen kunt komen met vrienden, familie, kennissen die je verder het hele jaar nauwelijks ziet of spreekt. De afstanden in de USA en in Canada zijn wat groter, je rijdt niet zomaar overal even heen. In dergelijke rodeo is ook de plek om nieuwe kennissen op te doen, om connecties te leggen en te verstevigen, nieuw klanten te werven, promotie te maken voor je stal, je ranch, je fokbedrijf. Het is de plek om te showen, je kunsten te vertonen, je rijstijl en manier van leven te promoten. Tot zover is het een evenement dat gelijk staat aan een paardenevenement hier, de Equitana, Paard en Koets, Western Experience, etc.

Daar komt in Amerika nog bij dat er wedstrijden en competities gehouden worden. Je meten met anderen. Ook niets mis mee. Op menig doorsnee wedstrijd in Nederland en Europa doen we dat toch ook?
Het enige probleem is dat de onderdelen zijn bij een dergelijke rodeo, die wij niet gewend zijn. Onbekend maakt onbemind. Als je dan ook nog niet snapt waar je mee bezig bent, is een sticker snel geplakt. IK zie niet anders hier in Nederland, ik rij western, en dat is meteen "rodeo".

Ik heb al eerder in dit topic aangegeven me te distancieren van evenementen zoals de Cheyenne Frontier Days, en veel anti-rodeo filmpjes hebben beelden van deze rodeo. Ook heb ik aangegeven dat ik onderdelen als calf roping en wild horse races niet fijn vind om te zien.
Een mooie team penning proef, working cowhorse, cutting proef, reining proef, daar kan ik van genieten. En ook dat zijn onderdelen in een rodeo.

Dus mogen wij eisen dat de rodeo opgedoekt wordt? Omdat er een enkeling in een achteraf rodeo wat minder fraaie ervaringen heeft gemaakt? Omdat wij een andere standaard hebben in de omgang met dieren?
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 14-07-10 13:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 13:48

Gini schreef:
@ Cassidy: daar ga ik met je in mee.
Maar vallen of bezeren is wel iets heel anders als de dood vinden.

Het is een hele dunne lijn die je bewandelt. Vallen kan dodelijke gevolgen hebben. Voor mens en voor dier.