Paarden raken tien keer zo snel oververhit als mensen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 08:57

MamboBeach schreef:
manie schreef:
Kijk naar humane (Afrikaanse) duursporters, die zijn ook 'schraal'.
Extra kilo's in de vorm van vet kosten alleen maar energie bij hoge temperaturen....

Ga je nu mensen met paarden vergelijken? En dan te weten dat ze 10 keer zo snel oververhit raken?
Weet je, dit klinkt mij een beetje in de oren van, ik wil nu eenmaal rijden dus zoek ik allerlei argumenten om het zo te laten klinken dat het helemaal niet erg is.
Ik ben een mens die niet goed tegen de warmte kan en onder paarden zal het ook wel zo zijn dat het ene paard beter tegen warmte kan dan de ander. Je kunt daar toch gewoon rekening mee houden?

Het lijkt eerder alsof jij je eronder uit worstelt. Een haf die tonnetje rond is heeft er veel meer moeite mee dan een paard wat hoog in het bloed staat en een goede conditie.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 08:58

OP de stal waar ik vroegah werkte gaven ze een soort zelf gemaakt elektrolyten.

Twee zakken zout op 1 zak bruine suiker (of was het nu andersom) Een stuk goedkoper, maar zou het net zo werken???

Is er iemand die dat weet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 09:00

Zooist schreef:
OP de stal waar ik vroegah werkte gaven ze een soort zelf gemaakt elektrolyten.

Twee zakken zout op 1 zak bruine suiker (of was het nu andersom) Een stuk goedkoper, maar zou het net zo werken???

Is er iemand die dat weet?

Hangt ervan af welk zout het was. Als het alleen natriumchloride zout was is het te weinig, maar als er ook kalium, calcium, en een boel andere zouten doorheen zitten is het wel goed.

Zooist

Re: Paarden raken tien keer zo snel oververhit als mensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 09:01

Het waren van die zakken van de supermarkt???
Heel fijn zout, om door de aardappels te mikken zeg maar...?

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 09:02

yarrah schreef:
Daar naast heb ik nog een vraag. Wanneer is warm..... warm???
Ik ben in Death Valley geweest 40+ graden, harde fohnwind en brandende zon.... ja, dat is pas warm.
Is 30 graden dan ook warm of 25 graden. Dat staat niet in dit verhaal! Meneer de professor, als je iets beweerd doe het dan goed. Dit is al met al een waardeloos stuk!

Zal ook wel te maken hebben met luchtvochtigeheid, ras, hoeveel maanden per jaar is het warm, dus kunnen ze er goed aan wennen?
Death Valley is een heel ander soort warmte dan wij hier in NL hebben, kun je niet met elkaar vergelijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 09:02

Zooist schreef:

Dat is denk ik alleen natriumchloride.

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 09:03

Mensen en paarden kan je imo niet vergelijken.

Een mens is -even makkelijk gezegd- een plank en een paard een ton op pootjes.
Een plank heeft veel meer oppervlakte om af te koelen dan de ton.
Logisch dat de ton eerder oververhit raakt onmdat die minder warmete kwijt kan aan zijn oppervlak.
Ieder paard is anders en daar dient de ruiter rekening mee te houden.

Ik heb helaas meegemaakt dat paarden tijdens een training midden op de dag met 30 graden dood neervielen, du de uitdrulling dat ze er niet dood aan gaan vind ik misplaatst.
Lekker tandje terug doen in je training, iets vaker stappen en electrolyten bij het water of door de slobber.

Zo moeilijk is dat niet...? :)
Laatst bijgewerkt door amanda2 op 30-06-10 09:04, in het totaal 2 keer bewerkt

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 09:03

Floortje88 schreef:
smokey17 schreef:
Toch belachelijk dat je een paard moet laten wennen aan de hitte omdat de mens zo nodig wedstrijden moet rijden..

Als het zo warm was als het nu is, dan liet ik mijn paard altijd staan. Ook niet in de ochtend of avond rijden.

Hopelijk gaan er nu een heleboel ogen op bij mensen die beweren dat paarden geen last hebben van warmte

Wat is dat nou voor reactie :?

Wat bedoel je precies?

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 09:04

Op de site van anky staat niets anders hoor, ook dat je gewoon tafelzout door het voer of water kunt mikken om de elektrolyten aan te vullen...
Niet dat ik klakkeloos de mening van Anky overneem, maar ik neem aan dat ze dat niet zomaar op haar site verkondigd?

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 09:06

Asyaa schreef:
MamboBeach schreef:

Ga je nu mensen met paarden vergelijken? En dan te weten dat ze 10 keer zo snel oververhit raken?
Weet je, dit klinkt mij een beetje in de oren van, ik wil nu eenmaal rijden dus zoek ik allerlei argumenten om het zo te laten klinken dat het helemaal niet erg is.
Ik ben een mens die niet goed tegen de warmte kan en onder paarden zal het ook wel zo zijn dat het ene paard beter tegen warmte kan dan de ander. Je kunt daar toch gewoon rekening mee houden?

Het lijkt eerder alsof jij je eronder uit worstelt. Een haf die tonnetje rond is heeft er veel meer moeite mee dan een paard wat hoog in het bloed staat en een goede conditie.

Waar wil ik me onder uit worstelen? :')
Lijkt me nogal logisch dat een paard die een goede conditie heeft er minder moeite mee heeft, is dat niet met alles zo? Wat wil je toevoegen hiermee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 09:07

Sica schreef:
Op de site van anky staat niets anders hoor, ook dat je gewoon tafelzout door het voer of water kunt mikken om de elektrolyten aan te vullen...
Niet dat ik klakkeloos de mening van Anky overneem, maar ik neem aan dat ze dat niet zomaar op haar site verkondigd?

Keukenzout, NaCl, is maar een van de vele zouten. Als een paard lang heftig zweet en het voer is van dusdanige (lees slechte) kwaliteit dat er niet genoeg zouten in zit raakt de zoutspiegel van de andere zouten (kalium bijv.) ontregeld. Als het voer van goede kwaliteit is zodat er genoeg zouten in zit, wat ik denk dat het geval is bij Anky, zou alleen NaCl al genoeg zijn. (en uiteraard weer terug te slaan op de vorige posts denk ik dat anky beter weet hoe ze met de paarden om moet gaan dan de gemiddelde bokker)

plukjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 09:07

Wat ik niet echt snap is dat veel mensen meteen hun paard volop rust geven met dit weer. En dan praten over het opbouwen na de rust.
Je moet niet alleen aan t opbouwen denken, maar ook aan het afbouwen! Dit gaat vooral om de paarden die dagelijks fanatiek getraind worden. Zomaar ineens je paard op het land gooien met dit weer, is helemaal niet zo goed. Ook al krijgen ze beweging in het land, ze gebruiken een stuk minder hun spieren die jij juist dagelijks traind!

Dit warme weer is rot voor de paarden. Niet alleen de hitte maar ook de vliegen en andere ongedierte die erbij komen. Tuurlijk moet je t wel een stuk rustiger aan doen met rijden. En als het kan op de momenten dat het nog niet te warm is.
En wat betreft de wedstrijden: Het is op zich wel te doen, zolang je maar kijkt naar wat je paard aan kan! Rustiger aan doen, water meenemen. ipv op de trailer zetten aan een halter er laten grazen oid en erbij blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 09:12

MamboBeach schreef:
Asyaa schreef:

Waar wil ik me onder uit worstelen? :')
Lijkt me nogal logisch dat een paard die een goede conditie heeft er minder moeite mee heeft, is dat niet met alles zo? Wat wil je toevoegen hiermee?

'Ga je nu mensen met paarden vergelijken? En dan te weten dat ze 10 keer zo snel oververhit raken?
Weet je, dit klinkt mij een beetje in de oren van, ik wil nu eenmaal rijden dus zoek ik allerlei argumenten om het zo te laten klinken dat het helemaal niet erg is.'
Dat deel. Je doet het argument af alsof het onzin is, in plaats van het te weerleggen.
Je kan paarden zeker wel met mensen vergelijken, zolang je de nuancering maar goed hebt (en dit is waar 90% van bokt de mist in gaat). Paarden zijn geen mensen, maar sommige aspecten zijn wel hetzelfde. Als mijn rokende, overgewicht en geen conditie hebbende overoverbuurvrouw nu een marathon gaat lopen kunnen we haar net zo goed een spuitje geven. Gaat echter mijn uit kenia geimporteerde duurloper achterbuurman nu een marathon lopen heeft die daar geen enkel probleem mee. Zelfde met paarden. Als jij jou paarden regelmatig traint, zodat ze aan dit weer gewend raken, is het voor hun geen enkel probleem. De enigste problemen die komen zijn door mensen die het paard de hele tijd laten staan 'want oh ik heb het zo warm' om dan ineens op te pakken voor een training midden op de dag.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 09:21

Volgens mij begrijp je me niet of je zet het heel raar neer. Ik vind dus dat je best rekening kan houden met je paard tijdens de warmte. Daarbij komend, een paard aan de warmte laten wennen in NL is voor mij niet echt denkbaar omdat de temperatuurswisselingen hier vaak niet te peilen zijn. (Ene week kachel aan andere week lig je het liefst nakt in huis.)
Waar trek je de grens dat je paarden met mensen kan vergelijken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 09:25

Je kan er zeker rekening mee houden, juist. Maar om paard nou van juni tot augustus siësta te geven omdat het wat warmer word... Het gaat makkelijk zolang je maar een beetje oplet.

brittje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 09:30

heel erg intresant

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 09:32

MamboBeach schreef:

Hallo :Z lezen is ook een kunst blijkt maar weer....
We hadden het over schrale paarden die in warme streken lopen.
Die dieren kunnen er goed tegen zijn alleen wat schraal.

Dan is een vergelijking met een duursporter (bij hoge temperaturen) niet zo vreemd lijkt me.
Daarbij is de fysiologie van mens en paard niet zo dramatisch afwijkend.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 09:33

Asyaa, bedankt voor je tips over andere zouten.

Mijn paarden krijgen ook kwalitatief goed voer gelukkig. Ik ga het toch eens proberen met keukenzout en bruine suiker. Daarnaast geef ik vitamine E en selenium na een goede training.

Heb overigens aan mijn paarden nog niks gemerkt dat ze er last van hebben.....

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 09:34

Zooist schreef:

Dan maakt je gebruik van de verkeerde zouten.
Alleen natriumchloride is niet voldoende.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 09:37

Zie de andere posten manie....

Heb jij nog een tip verder om erdoor te doen?

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 09:37

Asyaa schreef:
Je kan er zeker rekening mee houden, juist. Maar om paard nou van juni tot augustus siësta te geven omdat het wat warmer word... Het gaat makkelijk zolang je maar een beetje oplet.

Dat zeg ik ook niet, je kunt er toch rekening mee houden dat je op tijden gaat rijden dat het wat minder warm is.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 09:39

manie schreef:
MamboBeach schreef:

Hallo :Z lezen is ook een kunst blijkt maar weer....
We hadden het over schrale paarden die in warme streken lopen.
Die dieren kunnen er goed tegen zijn alleen wat schraal.

Dan is een vergelijking met een duursporter (bij hoge temperaturen) niet zo vreemd lijkt me.
Daarbij is de fysiologie van mens en paard niet zo dramatisch afwijkend.

:Z Nou manie, daar zeg je wat. lezen is een kunst ja... :Z

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 09:41

Ik moet zaterdag en zondag rond de klok van 15 starten.

Dan lijkt het me wijs, zoals Drs Eric van Breda ook adviseert, om toch al vaker op een gelijk tijdstip te trainen.

Uiteraard stap ik vaker tussendoor en staat er iemand langs de kant met spons en emmers water om tussentijds te koelen.

Dus ik ga niet rijden als het minder warm is.... integendeel.... allemaal ter voorbereiding op het weekend.

Zelf kan ik gelukkig erg goed tegen de warmte!

WashingtonB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 09:42

Zeker interessant stuk. Maar als je een beetje rekening houdt met de warmte en niet op het heetste gedeelte van de dag rijdt dan moet het volgens mij wel kunnen.
Is voor zowel paard als ruiter niet echt lekker met die hitte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 09:50

MamboBeach schreef:
Asyaa schreef:

Dat zeg ik ook niet, je kunt er toch rekening mee houden dat je op tijden gaat rijden dat het wat minder warm is.

Om dan in het weekend tijdens wedstrijd wel in de volle zon te starten?
Liever bouw ik het rustig op zodat ik voor het paard geen rekening hoef te houden met het weer.