Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Citaat:mwah, ben ik dan de enige die het paard ook rustig op zijn eigen manier omhoog zou laten komen, zonder dat iedereen gelijk omheen staat te springen?
easygoing schreef:Citaat:mwah, ben ik dan de enige die het paard ook rustig op zijn eigen manier omhoog zou laten komen, zonder dat iedereen gelijk omheen staat te springen?
Niet als het dier vast ligt met in dit geval zijn been, nee dan zou ik zorgen dat het dier blijft liggen en er gereedschap gehaald kan worden om te zorgen dat het dier losgemaakt kan worden.
Lijkt me fijn voor jouw paardje zeg, als het arme dier vastligt in zijn box (en dan heb ik het over gewoon vastliggen en nog niet eens met een been klem liggen tussen de spijlen) dan laat je hem gewoon maar liggen tot hij zelf loskomt. Lekker slim.
manic schreef:Van de website van de AID mbt paardenmarkten:
Welzijn
De welzijnseisen waaraan het vervoer van paardachtigen moet voldoen, zijn vastgelegd in de Transportverordening. Zieke of gewonde paarden, ezels en pony’s mogen niet vervoerd worden. Ook moeten er een vervoersvergunning en een vakbewaamheidsdiploma aanwezig zijn bij het transport. De vervoerder moet door middel van vervoersdocumenten onder andere de plaats van zowel vertrek als bestemming kunnen aantonen. Tot slot moet vervoermiddel waarin de paarden worden vervoerd voldoen aan de gestelde eisen. De veiligheid van de paardachtigen moet gegarandeerd zijn, ze mogen zich niet kunnen verwonden.
http://www.aid.nl/paardenmarkten.htm
Ik zie wel wat er daarna gebeurt. Niks. Die vent blijft gewoon lekker op een baal kuil zitten wachten tot dat paard zich weer omhoog wurmt, zijn voet kapot trekt en vervolgens op 3 benen wegstrompelt.
besita schreef:manic schreef:Van de website van de AID mbt paardenmarkten:
Welzijn
De welzijnseisen waaraan het vervoer van paardachtigen moet voldoen, zijn vastgelegd in de Transportverordening. Zieke of gewonde paarden, ezels en pony’s mogen niet vervoerd worden. Ook moeten er een vervoersvergunning en een vakbewaamheidsdiploma aanwezig zijn bij het transport. De vervoerder moet door middel van vervoersdocumenten onder andere de plaats van zowel vertrek als bestemming kunnen aantonen. Tot slot moet vervoermiddel waarin de paarden worden vervoerd voldoen aan de gestelde eisen. De veiligheid van de paardachtigen moet gegarandeerd zijn, ze mogen zich niet kunnen verwonden.
http://www.aid.nl/paardenmarkten.htm
Ik zie wel wat er daarna gebeurt. Niks. Die vent blijft gewoon lekker op een baal kuil zitten wachten tot dat paard zich weer omhoog wurmt, zijn voet kapot trekt en vervolgens op 3 benen wegstrompelt.
dan wil ik nog niet eens weten wat er zou gebeurd zijn als het dier zou opgestaan zijn en de voet had blijven vastzitten in het hek ..dier in volle paniek aan de haal met een afsluiting aan zijn been !!
Citaat:Die AID is waarschijnlijk gewend koeien of varkens te laden, daar is het heel normaal dat het met hekken een wagen in gedreven wordt. Moet je van de AID verwachten dan dat ze 20 paarden een vrachtwagen in gaan knuffelen? Stom van de eigenaar om het zover te laten komen dat dit nodig is.
Citaat:Maar dít paard!! Het dier heeft gewoon PIJN, enorme pijn! Je ziet het bloed er gewoon uitstromen! En er is nou niet een helder licht bij de AID die denkt: "HEE! Laat ik dat paard eens vangen en het been afbinden, anders bloed hij misschien wel een beetje leeg en gaat hij dood!!"
Wat hadden ze moeten doen? Wachten tot ze er WEL zo uit zagen?Citaat:De paarden waar het uit het filmpje zien er idd niet geweldig goed verzorgd en doorvoed uit nee zeer zeker niet MAAR ze zien er ook niet dusdanig slecht uit dat ze elk moment neer kunnen storten of binnen nu en een paar maanden.
Blue_Eyes schreef:Tallie, het gebeurt niet vaak, maar ik voel 200% met je mee, ik werd hier ook zo WOEST om!![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Citaat:Citaat:Citaat:
De paarden waar het uit het filmpje zien er idd niet geweldig goed verzorgd en doorvoed uit nee zeer zeker niet MAAR ze zien er ook niet dusdanig slecht uit dat ze elk moment neer kunnen storten of binnen nu en een paar maanden.
Wat hadden ze moeten doen? Wachten tot ze er WEL zo uit zagen?
randie schreef:Citaat:Die AID is waarschijnlijk gewend koeien of varkens te laden, daar is het heel normaal dat het met hekken een wagen in gedreven wordt. Moet je van de AID verwachten dan dat ze 20 paarden een vrachtwagen in gaan knuffelen? Stom van de eigenaar om het zover te laten komen dat dit nodig is.
in amerika wordt het door de diereninspectie ook zo gedaan hoor..Citaat:Maar dít paard!! Het dier heeft gewoon PIJN, enorme pijn! Je ziet het bloed er gewoon uitstromen! En er is nou niet een helder licht bij de AID die denkt: "HEE! Laat ik dat paard eens vangen en het been afbinden, anders bloed hij misschien wel een beetje leeg en gaat hij dood!!"
Heel zielig voor het dier inderdaad maar deze paarden zien er niet uit alsof ze vaak in handen komen. En zijn dus waarschijnlijk ook niet handig met een halster omdoen en inladen..! Trek daar dan maar een paar dagen voor uit, en daar komt OOK stress bij kijken. Dus zijn zou ik inderdaad ook voor een snelle manier kiezen zonder al te veel gehannes. als dit daadwerkelijk jonge paarden zijn zoals eerder aangegeven, dan heb je op niets aan * troetel troetel* * knuffel knuffel* die zijn daar misschien helemaal niet van gediend en het niet gewend wat ook tot gevaarlijke situaties kan lijden. Die eigenaar had gewoon een normaal aantal dieren moeten houden, op een fatsoenlijk stuk grond, ze moeten ontwormen, genoeg eten etc. Dan was er niks aan de hand geweest. Vind het belachelijk dat hier mensen zijn die beweren dat die dieren er goed uit zien, maar wel moord en brand schreeuwen als een paard van een bokker niet de wei op kan..Wat hadden ze moeten doen? Wachten tot ze er WEL zo uit zagen?Citaat:De paarden waar het uit het filmpje zien er idd niet geweldig goed verzorgd en doorvoed uit nee zeer zeker niet MAAR ze zien er ook niet dusdanig slecht uit dat ze elk moment neer kunnen storten of binnen nu en een paar maanden.
minikatje schreef:mwah, ben ik dan de enige die het paard ook rustig op zijn eigen manier omhoog zou laten komen, zonder dat iedereen gelijk omheen staat te springen?
manier van inladen is bagger, maar goed.
hoe denk je dat ze slachtpaarden inladen of paarden uit natuurgebieden.
ik praat verder niemand goed, maar als de fokker goed de beestjes had verzorgd was er dan niets gebeurd?
helaas leven we in nederland met een idiote wetten, bedacht door ambtenaren op een kantoor.
politie kan bijna niets doen, aid moet wachten tot paarden halfdood zijn.
en als er wat gebeurt, dan staat half bokt te schreeuwen.
maar als er over 2 maanden een topic staat met dat er paarden op sterven liggen bij diezelfde fokker, dan staat bokt weer te schreeuwen waarom er niemand wat doet.
de aid zal het allemaal wel weten, helaas hebben ze er een stel dombo's bijlopen die waars alleen maar koeien gewend zijn.
verder is dit filmpje alleen gemaakt uit oogpunt van de fokker, zou er graag meer van willen weten.
van beide standpunten.
gelukkig heeft het paard klinische zorg, dat is eigenlijk het enige wat voor mij op dit moment telt.
easygoing schreef:Hier nog zo'n fijn "foutje" van de AID http://www.gelderlander.nl/voorpagina/m ... aarden.ece
Oke ik geef ze het voordeel van de twijfel wat betreft de eerste 2 overleden paarden maar het derde slachtoffer hadden ze zeer zeker kunnen voorkomen.
Deze dieren hadden dringend hulp nodig en had er in mijn ogen direct ingegrepen moeten worden wat de AID dus op zijn beloop gelaten heeft met een waarschuwing. Het lijkt mij dat het dier niet 1 of 2 dagen na de waarschuwing overleden is (en als dat wel het geval is geweest waarop heeft de AID de dieren dan niet direct weggehaald?) het lijkt mij dus dat de AID geen enkele controle meer heeft uitgevoerd na de waarschuwing.
Als je een beetje verder gaat zoeken dan vind je meer negatieve verhalen over de AID dan goede, helaas.
De paarden waar het uit het filmpje zien er idd niet geweldig goed verzorgd en doorvoed uit nee zeer zeker niet MAAR ze zien er ook niet dusdanig slecht uit dat ze elk moment neer kunnen storten of binnen nu en een paar maanden. Jonge dieren die de winter buiten door hebben gebracht zien er nou eenmaal niet zo uit als onze paardjes die de winter lekker onder hun driedubbele deken in hun warme stalletje vol met stro hebben gestaan. En wat betreft de ruimte waar ze in lopen op het filmpje, tja ook dat ziet er niet top uit maar wie zegt dat de paarden daar niet ingedreven zijn door de AID om ze vandaar uit op te laden? Misschien was dat de enigste mogelijkheid om de veewagen dusdanig neer te zetten zodat de paarden makkelijk opgeladen konden worden. Niemand van ons die het weet en Rambobink (of hoe zij/hij ook heet) neem ik niet echt serieus, komt namelijk nogal pesterig over allemaal.
Het argument dat je niet zoveel paarden op je erf moet nemen als je er geen ruimte voor hebt gaat ook niet helemaal op. De fokker is van zijn vorige locatie afgezet vanwege nieuwbouw en de gemeente heeft hem deze locatie toegewezen. De fokker kan niet zomaar een heel deel van zijn paarden wegtoveren.
In mijn ogen is de gemeente de hoofdschuldige van dit hele verhaal. Het komt bij mij over dat de gemeente eigenlijk gewoon van de handelaar af wil en dat op deze manier wil bewerkstelligen.
randie schreef:Citaat:Maar dít paard!! Het dier heeft gewoon PIJN, enorme pijn! Je ziet het bloed er gewoon uitstromen! En er is nou niet een helder licht bij de AID die denkt: "HEE! Laat ik dat paard eens vangen en het been afbinden, anders bloed hij misschien wel een beetje leeg en gaat hij dood!!"
Heel zielig voor het dier inderdaad maar deze paarden zien er niet uit alsof ze vaak in handen komen. En zijn dus waarschijnlijk ook niet handig met een halster omdoen en inladen..! Trek daar dan maar een paar dagen voor uit, en daar komt OOK stress bij kijken. Dus zijn zou ik inderdaad ook voor een snelle manier kiezen zonder al te veel gehannes. als dit daadwerkelijk jonge paarden zijn zoals eerder aangegeven, dan heb je op niets aan * troetel troetel* * knuffel knuffel* die zijn daar misschien helemaal niet van gediend en het niet gewend wat ook tot gevaarlijke situaties kan lijden. Die eigenaar had gewoon een normaal aantal dieren moeten houden, op een fatsoenlijk stuk grond, ze moeten ontwormen, genoeg eten etc. Dan was er niks aan de hand geweest. Vind het belachelijk dat hier mensen zijn die beweren dat die dieren er goed uit zien, maar wel moord en brand schreeuwen als een paard van een bokker niet de wei op kan..
piezze schreef:DAt is waar, ik zeg ook niet dat ik ermee eens ben maar erger me wel dat hier moord en brand geschreeuwd wordt en dat het allemaal zo meevalt met die dieren. Ik dacht dat iedere leek zou zien dat ze er niet zo best uitzien. En het verbaast me dat dat niet het geval is.
AID maakt hier absoluut fouten maar dat pleit de eigenaar niet vrij.