AID neemt paarden in beslag in Tilburg *update filmpje*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 12:36

Brainless schreef:
Maar het toch ook zo dat ze (als 1 en 2 jarige) beter (iets) te schraal kunnen zijn dat te dik?

Ja, maar ze moeten we hun nodige voedingsstoffen binnen krijgen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 12:36

Brainless schreef:
Maar het toch ook zo dat ze (als 1 en 2 jarige) beter (iets) te schraal kunnen zijn dat te dik?

het is zowizo beter te schraal dan te dik.......... te dik is nooit goed :) niet jong en niet oud :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 12:37

Yell schreef:
KiWiKo schreef:
bijna niet eigenlijk :) een paard dat jong veel mist, zal dat heel, heel moielijk in halen op latere leeftijd. De achterstand blijft eigenlijk altijd wel.

Ja klopt. Zonde is dat. Dat is het zelfde als paarden die niet in de opfok komen. Voor mijn gevoel missen ze dan ook een stukje natuurlijke opvoeding.

naast het sociale missen ze dan ook de beweging............. spelen of slenteren, zit een wereld van verschil in :)

al spelend leren ze hun lijf kennen, en diens beperkingen :)

Yell

Re: AID neemt paarden in beslag in Tilburg *update filmpje*

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 12:39

Klopt helemaal. :))

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 12:42

KiWiKo schreef:
in mijn mening zijn het gewoon jonge paarden in de groei die bijkomen van een strenge winter............. ik vind er echt, echt niks schokkends aan

Ik ook niet :n. En dan kan het best zijn dat de slechte paarden al op de trailer stonden, maar feit blijft dan nog dat niet álle paarden er supergraatmager bijstonden. Als je paarden in een groep houdt zitten er altijd mindere goden tussen.

AID slaat vaker de plank mis, ik heb 2x bij een rechtszaak gezeten waarbij de eigenaar in het gelijk werd gesteld en de AID ten onrechte de paarden in beslag had genomen. Alleen de paarden konden niet meer teruggegeven worden want de AID ze al verkocht }:0

Als je dan de AID wil aanklagen daarvoor moet je opnieuw een zaak aanspannen en daar hebben de meeste mensen het geld, tijd en geduld niet meer voor als je dit overkomen is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 12:43

Wat een vreemd bericht zeg... AID maakt zichzelf ook niet echt geliefd door niet voor de camera te willen verschijnen I guess. Is er al meer bekend?

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 13:22

spottedponie schreef:
RamboBink schreef:
GEWELDIG NIEUWS!

deze man woont vrijwel achter mij!

het is/was hartverscheurend om erlangs te rijden!

Stonden inderdaad ongeveer 20 paarden bij elkaar in een kleine buitenbak/paddock en zagen er niet ál te fris uit.

Sommige waren redelijk mager en ze hadden geen mogelijkheid om te schuilen als het slecht weer was.

Ik ga er zo even langsrijden kijken of het wel echt gebeurd is.

Nu word ik toch wel nieuwsgierig om welke fokker het hier gaat....

dit zit tegen over diervoeders thielen toch? daar ga ik mijn voer altijd halen en ik heb deze paarden ook zien staan.

maar ik vond juist dat de paarden er niet slecht uitzagen! veel te opgeblazen verhalen allemaal, naar mijn idee is er niks aan de hand!

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 13:25

Yell schreef:
Ja klopt. Zonde is dat. Dat is het zelfde als paarden die niet in de opfok komen. Voor mijn gevoel missen ze dan ook een stukje natuurlijke opvoeding.

Nou mijn inmiddels 8 jarige is niet de opfok ingegaan omdat hij zich helemaal naar de andere kant van de wereld liet slaan en niets terug deed. Inmiddels een grote knul die het prima naar zijn zin heeft tussen de andere volwassen paarden en verder niet echt heeeeel afwijkend gedrag vertoond. Zijn broertje staat wel in de opfok en die is net zo gek als een deur maar laat zich niet slaan dus denk dat het afhankelijk is van hoe je ze entertained en wat je ze aanbied aan speelmaatjes. Mijn destijds veulen speelde prima tussen de volwassen paarden. Maar tussen de veulens hebben we hem na voor de 8ste keer de veearts erbij te hebben gehaald, en het op 3 benen uit de box komen en in totaal in nog geen week tijd rond de 80 hechtingen te hebben laten zetten maar opgegeven. En echt, hij is super normaal.. hij denkt alleen dat iedereen hem ook heel lief vind. Bejaarden op een fiets zijn zijn ultieme knuffel targets.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 13:29

ach over de opfok is ook genoeg te zeggen...

mensen zetten hun paardje met de beste bedoelingen in de opfok, paardje is 3 jaar en hups word direct doorgebracht naar een trainingsstal om zadelmak gemaakt te worden,. of ze doen het thuis.
Nee dat is ook niet bepaald vriendelijk voor het paard.

Wij doen onze paarden nooit naar de opfok op het werk, het jonge grut gaat lekker met de oude rotten het land op en die brengen ze voldoende manieren bij, het mankeerd of ontbreekt de beestjes aan niks! zo leren ze zich te gedragen in de kudde, krijgen voldoende beweging en komen dagelijks in handen.
is in mijn opzicht beter als de opfok, maar goed dat is ieder zijn eigen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 13:29

Tja , het filmpje is te incompleet , het kan gewoon 2 totaal verschillende kanten op gaan die allebei heel goed waar kunnen zijn , maar het LIJKT erop dat de paarden dus constant in dat bakje staan zonder verdere voorzieningen zoals een schuilplaats , constant water en ruwvoer , waarvoor bovendien geen netten of ruiven o.i.d. gebruikt worden blijkbaar , en mogelijkheid om op een schone , droge bodem te staan.

Op die manier kun je wel paarden houden , je ziet het , maar het zou eigenlijk verboden moeten worden natuurlijk ! Dag en nacht in zo'n waardeloze bak met veels te veel paarden maar af staan wachten of er wat eten en water bij gezet wordt.

Dame in het filmpje doet er ook nogal laconiek over met haar "dure sportpaarden van de veiling" die normaal gewoon gras staan te eten volgens haar , waar dan :?

Er lopen een paar knap magere beestjes tussen.

Dus al met al als je dit zo al een paar maanden aan ziet dat de paarden steeds met zijn allen dat kleine stukje staan te vervuilen en erin staan te watertrappelen tijdens regen en daar maar wat aan hun lot over gelaten worden vaak zonder water en voer , dan is het goed dat men waarschuwt en uiteindelijk ingrijpt voordat er inderdaad alleen nog maar van die horror-boerderij foto's gemaakt kunnen worden. Dan zijn ze nu dus mooi op tijd , en dat willen we toch allemaal !!! Toejuichen dus dat we het met zijn allen niet accepteren dat paarden zo gehouden worden +:)+

Maargoed , aan de andere kant kan het ook zo zijn dat ze normaal gesproken altijd heerlijk op 10 hectare weiland staan met zijn allen , met een automatische drinkbak met schoon water erbij , er supergoed voor gezorgd wordt , maar ze nu "toevallig" tijdelijk in dat rotbakje staan.

Alleen lijkt die verklaring me niet zo plausibel , anders zou dat vrouwtje (neem ik aan) toch ook wel gewoon eerlijk zeggen dat de omstandigheden niet ideaal zijn maar bvb. de wei ingezaaid is ofzo , maar het enige dat ze zegt is eigenlijk dat ze het allemaal maar heel normaal vindt hoe de paarden erbij staan , ze draait nog wat om dat voer en water heen , en dat klopt toch niet helemaal als je het beste met je "duuuuure sportpaarden van de veiling" voor hebt :)

Die pakken kuil zullen er niet voor niets staan , maar dat wil nog niet zeggen dat de paarden vanuit zuinigheid of luiheid bvb. maar de helft van een normaal rantsoen krijgen.

En dat van die veearts die zegt dat de paarden niet AFGEKEURD kunnen worden , dat wil nog niet zeggen dat de paarden toppie verzorgd worden.

Waarschijnlijk zegt het alleen maar dat de paarden goed genoeg zijn om niet direct afgevoerd te worden voor een spuitje , maar als dat hetgene is dat je nastreeft :)

Ze zien er helemaal niet onaardig uit , die beestjes op het filmpje , maar als de omstandigheden duidelijk laten zien dat de verzorging niet toereikend is voor een gezonde situatie , dan moet je wel NU ingrijpen en niet pas als het gratenpakhuizen zijn die niet meer te redden zijn , waarbij we allemaal blèren dat ze te lang gewacht hebben :)

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 13:32

wie zegt dat de paarden 24/7 buiten staan, zij pure speculatie's!

alsof er 24 uur per dag en 7 dagen in de week een bokker of een lid van het AID in de sloot ligt om die paarden in de gaten te houden, want tja stel je voor dat die paarden s'avonds wat later naar binnen gaan en s'ochtends op tijd weer naar buiten gaan dat kan natuurlijk niet.
zolang ze geen harde bewijzen hebben dat die dieren 24/7 per dag in die bak staan kunnen ze ze niks maken. de dieren hebben eten hun beweging alles.

Er zijn genoeg stallen waar de paarden los worden gelaten in een kleine bak en ze vervolgens door "gejaagd" worden naar een land verderop dit door tijds besparing om ze niet stuk voor stuk naar het verre land te brengen..

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 13:39

Pashon schreef:
wie zegt dat de paarden 24/7 buiten staan, zij pure speculatie's!

alsof er 24 uur per dag en 7 dagen in de week een bokker of een lid van het AID in de sloot ligt om die paarden in de gaten te houden, want tja stel je voor dat die paarden s'avonds wat later naar binnen gaan en s'ochtends op tijd weer naar buiten gaan dat kan natuurlijk niet.
zolang ze geen harde bewijzen hebben dat die dieren 24/7 per dag in die bak staan kunnen ze ze niks maken. de dieren hebben eten hun beweging alles.

Er zijn genoeg stallen waar de paarden los worden gelaten in een kleine bak en ze vervolgens door "gejaagd" worden naar een land verderop dit door tijds besparing om ze niet stuk voor stuk naar het verre land te brengen..

Ja er zijn ook vermagerde paarden die geslagen worden met stokken in een arm land..

Je kunt het altijd erger bedenken, maar is dat nodig om voor dit soort dingen goedkeuring te geven?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 13:41

Wie zegt dat de paarden niet 24/7 buiten staan , dat is net zo goed speculatie :P

Wat wel duidelijk is , is dat de AID daar op de stoep staat , en dat vrouwtje gevraagd wordt naar de situatie. En ze zegt niks over omstandigheden die anders zijn dan dat ze lijken , maar praat alleen de zichtbare dingen maar goed.

Als ze behalve dat bakje ook een "fijne" stalruimte en / of wei zouden hebben , zou dat toch veel makkelijker zijn om even te vertellen ? :)

Ik snap verder niet zo goed wat je laatste zin toevoegt aan deze situatie , zie ook het probleem niet zo van paarden in een bak laten lopen , hek openzetten en vandaar weer in een weiland laten lopen.

Maargoed dat heeft met dit onderwerp verder ook niks te maken.

Het maakt sowieso weinig uit wie / wat / waar het allemaal slechter is , je moet niet kijken naar wat slechter is , maar gewoon naar wat "fatsoenlijk" is , anders kun je alles wel goed praten.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 13:47

ik heb al meerdere malen gezegt dat ik het probleem niet zie bij deze paarden, de paarden zijn redelijk in het vlees oke zijn niet dik maar dat is ook niet nodig de vachten glimmen goed en een paard dat niet goed verzorgt word glimt simpelweg niet. paarden zitten kort in de vacht wat te zien is op het filmpje.
het kan altijd beter of slechter, maar nogmaals ik vind het onnodig om deze paarden in beslag te nemne.

WWisecracker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 13:48

SOrry dat ik het zeg hoor!!!
Maar nu grijpt de AID een keer op tijd in en dan is het weer niet goed :Z

Als er ergens een dood paard wordt gevonden door verwaarlozing staat bokt op zijn kop!!
Dan wordt er gevraagt waarom ze niet eerder ingrijpen blabla bla.

Nu grijpen ze optijd in en dan is het ook weer niet goed :z

Het zal daar echt niet op orde zijn, als ze al meerdere waarschuwingen hebben gehad.
Dat ze niet allemaal graatmager zijn zegt niets.

WWisecracker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 13:52

Pashon schreef:
ik heb al meerdere malen gezegt dat ik het probleem niet zie bij deze paarden, de paarden zijn redelijk in het vlees oke zijn niet dik maar dat is ook niet nodig de vachten glimmen goed en een paard dat niet goed verzorgt word glimt simpelweg niet. paarden zitten kort in de vacht wat te zien is op het filmpje.
het kan altijd beter of slechter, maar nogmaals ik vind het onnodig om deze paarden in beslag te nemne.

Oke dus het is oke dat de paarden niet droog kunnen liggen?
Het is dus oke dat ze onregelmatig gevoerd worden (paarden dienen de hele dag door te kunnen eten ivm het darmstelsel van het paard e.d.).?
Het is dus oke dat 19 paarden in een kleine paddock staan?
Het is dus oke dat ze niet gehele dagen over water beschikken?

Ach ja wat maakt het uit....
Ze zien er toch nog best redelijk uit.... :Z

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 13:52

Het bedrijf zal ook wel groter zijn dan 19 paarden lijkt me. En de aanklacht is dat hij zijn bedrijf niet op orde heeft gebracht. Wat dat ook mogen betekenen... Er speelt wss meer mee. Zal ongetwijfeld binnenkort meer over naar buiten komen lijkt me.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 13:53

@WiseC
Maar het is niet bekend welke waarschuwingen er gegeven zijn.
Er zijn nl meerdere mensen die (ongeveer) op deze manier hun paarden houden. Dan is het wel fijn om te weten wat daar (wettelijk) niet goed aan is.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 13:55

WWisecracker schreef:
Pashon schreef:

Oke dus het is oke dat de paarden niet droog kunnen liggen?
Het is dus oke dat ze onregelmatig gevoerd worden (paarden dienen de hele dag door te kunnen eten ivm het darmstelsel van het paard e.d.).?
Het is dus oke dat 19 paarden in een kleine paddock staan?
Het is dus oke dat ze niet gehele dagen over water beschikken?

Ach ja wat maakt het uit....
Ze zien er toch nog best redelijk uit.... :Z

Wettelijk is alleen geregeld dat een paard regelmatig de beschikking moet hebben over voldoende eten en water. Niets meer en niets minder....

Bijna alle paardenbedrijven/pensions geven hun paard 2x per dag ruwvoer (wat vaak na 2 uur op is).
Wettelijk mag dat dus.

liess1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 13:56

de eigenaar heeft al meerdere waarschuwingen gehad dat zijn paarden beter verzorgd moeten worden,dus dit speelt al een langere tijd..dat ze NU in beslag zijn genomen omdat ze verwaarsloosd zouden zijn is dus omdat de man zijn zaakjes niet heeft verbeterd.Wij zien alleen de videobeelden en ik zeg alleen wat ik van de desbetreffende dierenarts heb gehoord die daar voor de eerste keer kwam. Ik zou mijn paarden ook nooit zo willen huisvesten..maar er zijn nog een hoop mensen in Nederland die daar geen probleem mee hebben, die discussie zal je altijd blijven houden..Hoop alleen dat de paardjes nu niet van de regen in de drup komen..

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 13:58

@Liess1
daarom wil ik ook graag gedetailleerder weten wat de AID met die verwaarlozing bedoelt.

WWisecracker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 14:03

Brainless schreef:
@Liess1
daarom wil ik ook graag gedetailleerder weten wat de AID met die verwaarlozing bedoelt.

Zou ik ook willen weten ja.
Maar het zal echt wel ergens op gebasseerd zijn, hij heeft meerdere waarschuwingen gahad.
Dat zal echt wel ergens over gaan.
AID doet zoiets als paarden in beslag nemen niet zonder nadenken, voor de lol, of redelijk bewijs e.d.

liess1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 14:04

het had beter geweest als de AID een verklaring had afgegeven ipv stil te blijven,nu gaat iedereen lopen raden wat er gebeurd is en heeft zijn mening al klaar terwijl we niet precies weten hoe of wat...Ik vind het wel een punt om over na te denken..leuk die media gelijk er bovenop maar die journalist had zijn huiswerk even moeten doen. De AID had gelijk een verklaring af kunnen leggen en een voorbeeld kunnen stellen voor meer zaken in Nederland,zodat mensen gewaarschuwd zijn...zo van...dit is niet de bedoeling..zorg voor uw dieren... want anders...nu vind iedereen het overdreven. Het is alleen jammer dat het over levende wezens gaat die hier waarschijnlijk niet beter van worden (hoop ik wel natuurlijk) maar de opvangadressen zijn meestal niet beter dan waar ze vandaan komen...

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 14:06

volgens mij vallen we steeds in herhaling en zijn de laaste blz. niet echt vernieuwend.

vonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 15:51

jury schreef:
volgens mij vallen we steeds in herhaling en zijn de laaste blz. niet echt vernieuwend.

:D mee eens, lijkt me verstandig om even op de laatste vrijgegeven info te wachten, weet niet wanneer dat is.
Maar ik zie het al gebeuren dat dit topic dadelijk een verkeerde wending gaat nemen en dat is niet de bedoeling