Stichting doet aangifte tegen Staatsbosbeheer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 21:41

WillemYntJee schreef:
Wild tussen aanhalingstekens, ze zijn van SBB.
Ik probeer je/jullie alleen maar om t ook is van de andere kant te laten bekijken, iedereen roept maar meteen oh wat zielig enz. Maar ga je is echt verdiepen in het gebied en alles wat erbij hoort, dan kom je er achter dat t heel wat complexer is dan dat de gemiddelde nederlander begrijpt.
En je kan je wel boos maken, maar waarom zou je? Ik ga er echt niet anders over denken hoor.

Ze willen de populatie op deze manier in toom houden omdat dat hun beleid is, wat door het ICMO is vast gesteld als een goede manier (hebben ze dus niet zelf bedacht). De populatie is al een aantal jaar/jaren (weet niet precies hoeveel) in evenwicht, dus blijkbaar gaat er toch iets goed!
De dieren lijden minder dan je denkt, denk je dat t voor die boswachters leuk is om zo'n beestje te moeten afschieten? Die willen de dieren ook het lijden besparen, maar ze moeten zich houden aan die regels van het ICMO.

Ja, helemaal mee eens!
En dat het erg complex is snap ik maar al te goed. Zelfs na een paar jaar studeren ontdek je steeds weer nieuwe kanten aan zo'n systeem.
De mensen die het beleid en beheer van OVP hebben gemaakt en onderzocht hebben hier echt wel verstand van en hebben ook zeker hart voor dieren!

palo2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 21:42

WillemYntJee schreef:
Ik probeer je/jullie alleen maar om t ook is van de andere kant te laten bekijken, iedereen roept maar meteen oh wat zielig enz. Maar ga je is echt verdiepen in het gebied en alles wat erbij hoort, dan kom je er achter dat t heel wat complexer is dan dat de gemiddelde nederlander begrijpt.
En je kan je wel boos maken, maar waarom zou je? Ik ga er echt niet anders over denken hoor.

Ze willen de populatie op deze manier in toom houden omdat dat hun beleid is, wat door het ICMO is vast gesteld als een goede manier (hebben ze dus niet zelf bedacht). De populatie is al een aantal jaar/jaren (weet niet precies hoeveel) in evenwicht, dus blijkbaar gaat er toch iets goed!
De dieren lijden minder dan je denkt, denk je dat t voor die boswachters leuk is om zo'n beestje te moeten afschieten? Die willen de dieren ook het lijden besparen, maar ze moeten zich houden aan die regels van het ICMO.

Als ze het nou op een goede manier zouden beheren hoeven ze geen dieren af te schieten!

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 21:45

WillemYntJee schreef:

Ik zie er niets positiefs aan behalve dan dat de dieren een prachtig gebied tot hun beschikking hebben alleen het management klopt niet. En het maakt me dan niet uit wie het verzonnen heeft al was het Beatrix zelf. Het systeem klopt niet. Ik denk ook dat de boswachters liever een dier op tijd afschieten ipv pas afschieten als het dier al een lange lijdensweg achter de rug heeft.
Bovendien denk ik ook niet dat het evenwicht tussen het aantal dieren en de beschikbare ruimte per dier een goed beeld geeft met betrekking tot de het beeld dat de populatie goed in evenwicht is.
Als dat het geval zou zijn dan zouden er heel wat minder dieren er slecht aan toe zijn.

Maar geef me nou eens antwoord op mijn vragen die ik je in mijn bericht hierboven stelde.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 21:47

Als we nu al onze winkels eens dicht gaan gooien, dan komt het menselijk evenwicht in Nederland ook weer goed.
En de eerste die niet meer mogen winkelen zijn de mensen die het goed vinden dat hier dieren dood hongeren. Oké?
En jullie paarden zetten we ondertussen in deze diervriendelijk groep neer.
Wie doet er mee?

maureen_85

parouscha

WillemYntJee schreef:

De dieren lijden minder dan je denkt???
Hongersdood lijkt mij behoorlijk lijden, wij denken al te lijden als we een dag zonder eten te zitten, maar deze beesten zitten de winter bijna zonder eten!

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 21:49

_sparta_ schreef:
Als we nu al onze winkels eens dicht gaan gooien, dan komt het menselijk evenwicht in Nederland ook weer goed.

Das best een goed idee want zo komt er ook weer meer en meer ruimte voor echte natuur.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 21:51

Eh easygoing geloof dat mn zin zelfs begint met ze willen de populatie op deze manier in toom houden, dus daar heb je je antwoord :)
Ik dacht trouwens dat je niet meer op mij zou reageren?

JE wij hebben een studie in dezelfde richting volgens mij dus verbaasd me niks dat we er hetzelfde over denken :)

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 21:56

WillemYntJee schreef:
Eh easygoing geloof dat mn zin zelfs begint met ze willen de populatie op deze manier in toom houden, dus daar heb je je antwoord :)
Ik dacht trouwens dat je niet meer op mij zou reageren?

JE wij hebben een studie in dezelfde richting volgens mij dus verbaasd me niks dat we er hetzelfde over denken :)

Nee je geeft geen antwoord op de vragen.
Ik vroeg namelijk waarom ze het niet op de door mij (bij die vragen) genoemde manieren in toom houden.
Lees even terug en je vind mijn vragen.

WillemYntJee

Re: Stichting doet aangifte tegen Staatsbosbeheer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 21:59

Eh omdat jij niet het beleid daar bepaald ? En omdat dit blijkbaar het best werkend beleid is, omdat daar onderzoek naar is gedaan.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 22:00

WillemYntJee schreef:
Eh omdat jij niet het beleid daar bepaald ? En omdat dit blijkbaar het best werkend beleid is, omdat daar onderzoek naar is gedaan.

Dit bedoel ik nou met struisvogelpolitiek. Er zijn zoveel verschillende betere manieren om dit te handelen.
Draai nou niet om de hete brij heen

Lies_Beuker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 22:05

De grazer worden alleen maar 'gebruikt' om het gras kort te houden voor de (trek)vogels.
Voorstel: af en toe eens maaien door mensen met oog voor de natuur? Buiten de broedtijden!

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 22:08

Lies_Beuker schreef:
De grazer worden alleen maar 'gebruikt' om het gras kort te houden voor de (trek)vogels.
Voorstel: af en toe eens maaien door mensen met oog voor de natuur? Buiten de broedtijden!

Daar kan ik antwoord op geven, waarom dat niet wil.
In het broedseizoen heb je juist de grootste groei van het gras. Dan zou je pas in juli maaien.
Bovendien krijg je met maaien niet de heterozigositeit/diversiteit die je krijgt met grazers die kieskeurig zijn.
Gevolg: uiteindelijk wordt het 1 bos/climax stadium waarin er maar een paar soorten planten zijn en er ook geen vogels meer kunnen/willen broeden.
Maar ik zeg niet dat dit de reden is om hier grazers neer te zetten.
Nog even cijfers uit het filmpje: er zijn jaren geleden in totaal ongeveer 125 grazers neer gezet en die hebben zichzelf zo ver uitgebreid.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 22:12

WillemYntJee schreef:
easygoing schreef:
Overigens zit ik me nu te bedenken dat als die dieren wettelijk van niemand zijn dan is het dus ook niet strafbaar (verboden) om ze particulier bij te voeren, toch?

Het zijn wettelijk gezien geen GEHOUDEN dieren, dat betekent niet dat ze niet van iemand zijn maar dat ze niet als bijv. de koeien van de boer worden gezien. Omdat het gehele gebied waarin ze staan groter is dan 6000 hectare, worden ze volgens de wet gezien als wild.

Dat jij mij aanvalt omdat ik een andere mening heb verklaart eerder jouw tunnelvisie dan de mijne.
Discussieren houdt ook in dat je de mening van een ander respecteert ;)

Nogmaals ik heb t filmpje niet gezien.
Mootjah vast wel op uitzending gemist, vanavond of morgenochtend.

HET HELE GROTE PUNT IS DAT HET GEEN 6000M2 IS ! :(
er word al jaaaaaren achter elkaar roofbouw gepleegd op de habitat
betekend dat (en dat is ook te zien) de dieren ALLEMAAL al jaren lang minder en minder goed voer hebben
kleine dieren lijden hier ook enorm en vertrekken
ook roofvogels zie je er dus steeds minder omdat hun eten vertrekt naar elders
dat kan ook vertrekken
paarden herten en runderen kunnen haast niet meer vet kweken in de zomer periode

en de merrie die in de winter te verzwakt raakt om in de lente een veulen te baren gaat dood
daar stopt inderdaad de ovelatie van de merrie , BRILJANT ... dat doet het meestal als je dood gaat / bent -O-
maar now way dat een merrie die het net overleeft en weer ietsjes op adem is gekomen in de zomer
niet zwanger raakt ..

enige manier om door schaarste niet zwanger te worden is als ze zomers ook grondig te kort komen
en ook dan net aan blijven leven ipv zoals het tot nu nog net ging "een klein beetje bijkomen ...
zoals gebeurt bij anorexia meiden ...

maar daar het hier een ZOMER habitat betrefd trekken de dieren die tot en met de lente overleeft hebben ietsjes bij
om nog voor ze voldoende reserves hebben kunnen opbouwen weer de winter inmogen
de allerzwakste overlijden .. de rest heeft het geluk of de pech weer een winter in agony te doorstaan

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 22:17

Karl66 schreef:
easygoing schreef:

Ehmm niet als je de populatie klein houd ;).
bv 10 merries is maximaal 10 veulens dus als je de 10 veulens er elk jaar uit haalt dan heb je het jaar daarop weer maximaal 10 veulen :)* .

En hoe wil je dat met de konijnen, hazen, reeën, eekhoorns, om maar eens wat pluizige en aaibare te noemen doen? En als het alleen voor paardachtigen geldt, hoe wil je dat bijvoorbeeld met de zebra's op de savanne, de mustangs in Noord Amerika of de brumbies in Australië doen?

Of zijn deze paarden ondertussen zulke sukkelige wezens geworden dat zij in tegenstelling tot alle andere dieren niet meer in de vrije natuur kunnen overleven? En alleen maar met menselijk ingrijpen in stand gehouden worden?

Goh Karl moeten we de hele argumentatie van het andere topic nu hier nog eens dunnetjes over doen.
Je komt met appels en peren. Want we hebben het niet over Natuur. En hazen en reeën zijn niet te vergelijken met door de mens geintroduceerde dieren die er eigenlijk niet kunnen overleven. Waar een hek omheen is gezet en 60% van de oppervlakte (die ze nodig hebben om het uberhaupt natuur te komen noemen) uit water bestaat. Klein definitieprobleem waarbij we er gemakshalve aan voorbij gaan dat op water geen gras groeit. Zelfs wilgen redden het niet op die enorme wateroppervlakten.
Voor het overige. Zie andere topic.

En tenslotte: IEDEREEN DIE DIT NOG STEEDS GOED WENST TE PRATEN onder het kopje "het is natuur", moet zich wat mij betreft in een hoekje gaan zitten schamen. Alsof de reeën hier in dergelijke getalen liggen te creperen. Zoals eerder gezegd. Dan liever een kogel bij overschot. Maar dat hoeft niet echt: wat er staat een hek omheen. Wij hebben ze daarin gedreven. Dus is geboortebeperking heel wel mogelijk. Sterker nog het wordt geadviseert als één van de opties door de raad in het stuk dat op de site van LNV zelf staan.

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 22:21

De vraag waarom blijft mij ook maar bezig houden......

Maar als ik het nu goed begrijp hier uit sommige berichten zijn de OVP dus gewoon niks meer of minder dan een grote dierentuin die leuk voor studie's gebruikt kan worden..
En daar mag je dan gewoon proefdieren voor gebruiken? Goh..... >;)

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 22:58

WillemYntJee schreef:

Leuk dat je er van uitgaat dat mensen die tegen de hongerdood als manier van geboortebeperking zijn zich niet verdiept hebben in dit gebied. Ik heb me er wel in verdiept en heb ook alles gelezen wat de oppergod van dit beleid Frans Vera te vertellen heeft. Ik heb hier al vaker over geschreven op bokt en het komt hier op neer:

Vera heeft een theorie verzonnen in zijn Wageningse tijd over een "ecosysteem" dat moet leiden tot "echte natuur" en heeft dat opgehangen aan een theorie waarbij vanzelf een prachtig parkachtig landschap ontstaat met behulp van grote grazers. Er is geen enkele wetenschapper in het buitenland die zijn theorieën ondersteunt, sterker nog er is keihard wetenschappelijk bewijs dat zijn theorie helemaal niet klopt (zie bijvoorbeeld http://www.wetenschap24.nl/video/bekijk ... oerbos.htm voor een in Noorderlicht vertoonde film hierover). Maar zoals elke gelovige wuift deze mijnheer alles wat hem niet aanstaat weg, omdat hij "weet" dat het anders werkt. Daarna heeft dezelfde man op het ministerie van landbouw de regeltjes mogen maken voor natuurgebieden (met de plichten over het houden van dieren en grootte van het gebied) en nu mag hij bij staatsbosbeheer het beleid uitvoeren, een one-man-show dus.

Keer op keer worden we blij gemaakt met zulk soort redenaties als "we hadden 30% sterfte verwacht maar het is maar 20%", wat een meevaller dus. Dat is zoiets als de hypotheekbank die mij een brief schrijft "enorme meevaller voor u, uw rente gaat niet met de verwachte 3% omhoog maar slechts met 2%", daar ben je natuurlijk ontzettend blij mee met zo'n meevaller.

Alles wat gepubliceerd wordt om dit beleid te ondersteunen rammelt aan alle kanten. Zo wordt de gnupopulatie in Serengeti als uitgangspunt genomen voor wat er in de Oostvaardersplassen gebeurt. Het ecosysteem in de Serengeti is geenszins stabiel noch is duidelijk hoe de populatie zich ontwikkelt. In de jaren 50 van de vorige eeuw waren de gnu's bijna uitgestorven en werd er op grote schaal geënt tegen de runderpest, daarna is de populatie explosief gegroeit, maar ook weer een aantal malen drastisch gereduceerd door de enorme droogtes (het is duidelijk dat de mens dus een zeer grote rol speelt). Bovendien wordt er zonodig en waar mogelijk wel degelijk "bijgevoerd" door weides van boeren beschikbaar te stellen en de boeren te compenseren. Kortom ook in Serengeti is natuur geen natuur meer, maar het zal wel duidelijk zijn dat daar waar mensen van honger sterven het lot van dieren geen prioriteit heeft. Om een klein stukje land in Nederland te vergelijken met het grootste ecosysteem ter wereld gaat ook wel erg ver.

Maar als je dan toch die vergelijking wilt maken waarom dan niet vergelijken met zebra's. De zebrapopulatie is wel redelijk in evenwicht. Het gaat met zebra's ongeveer zo in de natuur: er komt een redelijk vast percentage om op zeer jonge leeftijd, omdat ze opgegeten worden door leeuwen (maar dit is niet de belangrijkste doodsoorzaak), het tempo van de kudde niet kunnen bijhouden, gescheiden worden van hun moeder, verdrinken, verhongeren of van dorst omkomen. Bij de jongste dieren vallen dus de meeste slachtoffers, maar door zeer diverse doodsoorzaken. Hier kun je dus wel spreken van natuurlijke selectie. In de situatie in de Oostvaardersplassen is er maar 1 selectiecriterium, namelijk hoe goed kom je een aantal maanden zonder enig voedselaanbod door. Dit is dus geen overleven van de sterksten maar overleven van de diksten. Het is dus een selectief fokbeleid waarbij je vette paarden (herten, runderen) fokt. Obesitasdieren dus.

Wat ik hierboven schrijf over de zebra's is ook al eeuwenlang het uitgangspunt voor het beleid in natuurparken in andere landen, namelijk het "uitdunnen" van de dat jaar geboren dieren, door afschot of wegvangen of eventueel door geboortebeperking toe te passen of een combinatie daarvan. Het is dus inderdaad zoals je schrijft gewoon een keuze om te kiezen voor verhongeren in plaats van een andere methode en die keuze vindt de meerderheid van de mensen in Nederland niet aanvaardbaar. Er is namelijk geen enkel bewijs dat je bij hongersdood niet zou lijden, zoals jij stelt. Er zijn geen erg enthousiaste verhalen over bijvoorbeeld de hongerwinter, over hoe fijn je toen doodging. Er is weinig reden om aan te nemen dat een dier dit anders voelt dan een mens, neurologisch gezien zijn dit soort belevingen ongeveer hetzelfde bij mens en dier.

Ik ben persoonlijk heel blij dat de meeste mensen vinden dat de keuze van verhongeren niet van deze tijd is. Ik denk dat de beheerders van het terrein dat eigenlijk wel weten want als je probeert het gebied te bezoeken in februari mag je nergens komen in verband met het ongewenste "verstoren" van de dieren. Het zal vast wel bekend zijn dat dit nu niet bepaald de tijd van het jaar is dat er gebroed, gepaard of geveulend wordt dus lijkt het voor de hand te liggen dat het alleen maar het "verstoren" van sterven kan zijn.

@easygoing ik heb die vragen van jou ook al meerdere malen gesteld aan voorstanders van deze manier van populatiecontrole maar ik heb ook nooit antwoord gekregen. Of men komt aan met de dooddoener dat als je bijvoert er steeds meer dieren komen, ja dat snapt een klein kind nog dat dat alleen ook nooit een oplossing kan zijn. Ik weet ook wel dat het beheren van natuurgebieden niet zo simpel is, maar het moet zeker beter kunnen dan de manier waarop het nu gebeurt. En bedenk dat het afschietbeleid zoals het er nu is ook alleen maar tot stand is gekomen door druk van de publieke opinie, eerst wilde men helemaal niets doen. Ik heb trouwens wel twijfels of het afschieten wel echt consequent plaatsvindt.

Ook wordt er vaak gezegd dat er in de toekomst een veel groter gebied zal komen (misschien wel met wolven). Waarom kan er dan tot die tijd geen humaner beleid worden gevoerd, dan zal de toekomst wel leren of het in een groter gebied wel haalbaar is of dat hetzelfde probleem opnieuw ontstaat.

hippiater

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 23:10

De Koninklijke Maatschappij voor Diergeneeskunde heeft het volgende persbericht uitgegeven, spreekt voor zich:
===================================================================================
KNMvD: Zorgplicht grote grazers evident

De KNMvD, de beroepsorganisatie van dierenartsen, is van mening dat er een morele zorgplicht bestaat ten opzichte van grote grazers in de Oostvaardersplassen. Er moet snel onderzoek komen naar alternatieve wijzen van beheer om onnodig lijden van dieren te voorkomen.

De Oostvaardersplassen zijn een uniek natuurgebied waar Heckrunderen, Konikpaarden en Edelherten het grootste gedeelte van het jaar een goed bestaan hebben en waarin aan veel van de natuurlijke behoeften van de dieren wordt voldaan. Aan het einde van strenge winters, zoals dit jaar, wordt de draagkracht van het gebied echter overschreden. Er is te weinig voedsel aanwezig voor de hele populatie, waardoor veel dieren sterven van de honger. Hierdoor lijden dieren onnodig.

De KNMvD is van mening dat er een zorgplicht is ten opzichte van de grote grazers in de Oostvaardersplassen. Deze dieren zijn hier namelijk door de mens neergezet en kunnen onder barre omstandigheden niet migreren naar elders, wat ze in de vrije natuur wel zouden doen. Moreel gezien moeten de grote grazers in de Oostvaardersplassen volgens de KNMvD beschouwd worden als gehouden dieren waarbij ieder dier afzonderlijk een intrinsieke waarde heeft. Dit levert een spanningsveld op met het ecologisch beheer van Staatsbosbeheer waarbij er zo min mogelijk wordt ingegrepen in natuurlijke processen. Wat de KNMvD betreft mag de zorg voor het welzijn en de gezondheid van het individuele dier niet beperkt worden door het doel van het natuurgebied.

De vraag is nu hoe deze zorgplicht het best kan worden ingevuld om op lange termijn het welzijn van de dieren in de Oostvaardersplassen te waarborgen. Dat is een lastig vraagstuk waarover ook onder dierenartsen veel discussie is. De KNMvD is van mening dat om een acceptabele leefomgeving te creëren de optie van getalsmatig beheer in dit gebied, zoals wereldwijd reeds veel wordt toegepast in natuurgebieden, nader onderzocht moet worden. Deskundigen zijn het er over eens dat afschot een passende methode is. De KNMvD is van mening dat dit in ieder geval in een eerder stadium zou moeten gebeuren dan nu het geval is om onnodig lijden te voorkomen.

bron: KNMvD-persbericht

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 23:26

Maar dames en heren: SBB stelt toch dat de dieren van niemand zijn, het is wild? Nou ik heb nog nergens gelezen dat je wild niet mag bijvoeren..........
Daar komt nog bij dat het dan van ons allemaal is, wij betalen er tenslotte belasting voor..........
Dus allemaal met balen hooi en kuil er heen en over het hek er mee!
Te zien is in het fimpje dat er niet altijd iemand rond huppeld van SBB, dus de dieren hebben dan wel de tijd iets er van op te eten......
Maar goed iets wat begon met 150 en nu 4000, tja op hetzelfde gebied, iedereen kan aanvoelen dat dat niet gaat werken.
En kennelijk schiet men te weinig af, ook te zien in het fimpje, die verhongeren dus wel.............. te zot voor woorden!

Hermelientje: goed verwoord, je mag van mij naar Den Haag, maar of men daar naar je zal gaan luisteren, ik heb mijn twijfels.........., maar mijn zegen heb je!!
Laatst bijgewerkt door josie op 11-03-10 23:52, in het totaal 1 keer bewerkt

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 23:32

Hermelientje +:)+

cas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 23:54

Heel goed gezegd Hermelientje!!!!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 23:58

_sparta_ schreef:
Hermelientje +:)+

:j

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 00:02

Amen Hermelientje hulde hulde

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 00:04

hippiater schreef:
De Koninklijke Maatschappij voor Diergeneeskunde heeft het volgende persbericht uitgegeven, spreekt voor zich:
===================================================================================
KNMvD: Zorgplicht grote grazers evident

De KNMvD, de beroepsorganisatie van dierenartsen, is van mening dat er een morele zorgplicht bestaat ten opzichte van grote grazers in de Oostvaardersplassen. Er moet snel onderzoek komen naar alternatieve wijzen van beheer om onnodig lijden van dieren te voorkomen.

De Oostvaardersplassen zijn een uniek natuurgebied waar Heckrunderen, Konikpaarden en Edelherten het grootste gedeelte van het jaar een goed bestaan hebben en waarin aan veel van de natuurlijke behoeften van de dieren wordt voldaan. Aan het einde van strenge winters, zoals dit jaar, wordt de draagkracht van het gebied echter overschreden. Er is te weinig voedsel aanwezig voor de hele populatie, waardoor veel dieren sterven van de honger. Hierdoor lijden dieren onnodig.

De KNMvD is van mening dat er een zorgplicht is ten opzichte van de grote grazers in de Oostvaardersplassen. Deze dieren zijn hier namelijk door de mens neergezet en kunnen onder barre omstandigheden niet migreren naar elders, wat ze in de vrije natuur wel zouden doen. Moreel gezien moeten de grote grazers in de Oostvaardersplassen volgens de KNMvD beschouwd worden als gehouden dieren waarbij ieder dier afzonderlijk een intrinsieke waarde heeft. Dit levert een spanningsveld op met het ecologisch beheer van Staatsbosbeheer waarbij er zo min mogelijk wordt ingegrepen in natuurlijke processen. Wat de KNMvD betreft mag de zorg voor het welzijn en de gezondheid van het individuele dier niet beperkt worden door het doel van het natuurgebied.

De vraag is nu hoe deze zorgplicht het best kan worden ingevuld om op lange termijn het welzijn van de dieren in de Oostvaardersplassen te waarborgen. Dat is een lastig vraagstuk waarover ook onder dierenartsen veel discussie is. De KNMvD is van mening dat om een acceptabele leefomgeving te creëren de optie van getalsmatig beheer in dit gebied, zoals wereldwijd reeds veel wordt toegepast in natuurgebieden, nader onderzocht moet worden. Deskundigen zijn het er over eens dat afschot een passende methode is. De KNMvD is van mening dat dit in ieder geval in een eerder stadium zou moeten gebeuren dan nu het geval is om onnodig lijden te voorkomen.

bron: KNMvD-persbericht

Ben toch blij dat de meeste van ons precies hetzelfde zeggen als KNMvD.
Wellicht dat dit ook wat meer politieke druk zal leveren op het spoeddebat.

cas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 00:23

Ik heb net even een mail gestuurd naar www.minlnv.nl om tegen deze wantoestanden te protesteren.