KNHS staat per 1 april trensbit toe in Grand Prix

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 21:43

Hulpteugels worden hier niet echt positief ontvangen. Tijdens het inrijden vanalles er aanhangen vind ik ook geen toejuiching, maar denk dat de prijsuitreikingen wel een stuk rustiger worden door het gebruik van een martingaal of een thiedemann. Slof mogen ze van mij dan wel weer schrappen, maar daar heb ik sowieso een schurfthekel aan, rotteugel.

Geen sporen meer is een nette regel, niemand meer verplicht, alhoewel ik er toch wel met weemoed zal blijven denken aan de tijd waarin de sporen gewoon deel uit maakten van de ruitertenue. Toen werd het nog gezien alsof er in de B en L "dispensatie" werd verleend om zonder te rijden, maar vanaf het M hoorde het er gewoon bij. Nu is het al een soort extraatje geworden. Misschien niet helemaal goed uitgelegd, maar toch. Denk dat het voor veel mensen prettig kan zijn.

Wat betreft de S&T regel, ik denk dat weinig mensen daarvan gebruik gaan maken, aangezien mensen op grandprix niveau ook internationaal starten en zolang FEI S&T verplicht, zullen NL'se ruiters er ook mee blijven rijden vermoed ik.

Ik neem niet aan dat het een 1 april grap is, alhoewel het natuurlijk wel "verdacht" is dat alle reglementswijzigingen gaan over spraakmakende onderwerpen...(op plastron na dan)

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 21:49

Brainless schreef:
MD
Nee hoor, kijk maar bij de nieuwe reglementen op de volgende site:
http://knhs.nl/news.asp?pCatID=225&CatID=9011&ppCatID=&ID=36&style=1&zoomstyle=11&men=
En dan even klikken op "Wedstrijdreglement Dressuur 2010.pdf".
Onder artikel nummer 118:
Citaat:
3. Voor de klassen vanaf Z1-dressuur geldt, met uitzondering van de pony’s, dezelfde optoming als voor de klassen B t/m M2, aangevuld met de mogelijkheid tot gebruik van een stang- en trenshoofdstel (met Engelse neusriem of Engelse keel/neusriem).

En onder artikel 119:
Citaat:
10. Het gebruik van sporen is in alle klassen toegestaan maar niet verplicht.

Je hebt helemaal gelijk!!! Ik trek mijn woorden in....ben zeer achterdochtig om 1 april grappen en dacht echt dat dit er een was omdat nergens prominent op de KNHS site dit nieuws staat, en als ik google op gewone trens toegestaan in Grand Prix, vond ik ook niks...maar inderdaad, heb de reglementen van jouw link bekeken en het klopt inderdaad.

I STAND CORRECTED. IK HAD HET FOUT EN GA EVEN IN DE HOEK STAAN. INDERDAAD GEEN 1 APRIL GRAP. GELUKKIG

Little_pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 21:52

:(:)

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 21:52

ik vind het goed dat je niet meer verplicht met s&t en sporen hoeft te rijden!
dan kan je zelf deze beslissing nemen

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 21:54

Drunksheep schreef:
Het staat duidelijk in de tekst en het wordt 5x herhaald en ook nog 5x gezegd dat het ánders in de tekst staat.
En élke wedstrijdruiter moet gewoon weten dat sporen in elke klasse toegestaan zijn...
Anders zou het wel gek zijn als B ruiters met sporen de baan in gaan hè?

Ja, echt heel raar. :roll: Sommige mensen lezen nou eenmaal niet àlle 'hosanna-aan-het-KNHS'- reacties.
En waarom moet elke wedstrijdruiter dat weten? Zodat ze die voor de leuk om kunnen doen?

Misschien dat als je je reactie iets volwassener neerzet, ik je misschien iets serieuzer neem.
Als mensen dit lezen;
Citaat:
Per 1 april is het ook toegestaan om in alle klassen met sporen te rijden, maar het is in geen enkele klasse meer verplicht

Ga ik er vanuit dat dit eerder nog niet zo was.

Little_pony

Re: KNHS staat per 1 april trensbit toe in Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 22:00

Fiebie als je wedstrijden rijd is het wel verstandig om de reglementen eens door te lezen...(kleine tip :P ) dan had je dit al kunnen weten..:D

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 22:05

Janine1990 schreef:
S__L schreef:
Ja dat snap ik ook nog wel.. Maar dat dwingt het paard toch niet met zn hoofd in de goede houding? Wat een slof wel doet en een tiedeman ook een beetje. Wel iets minder.

Ja, en toch is het een hulpteugel.
Het leert het paard namelijk wel dat een beweging omhoog een minder fijn gevoel geeft in de hand, daardoor zakt het hoofd. Gewenning zorgt er voor dat het paard niet telkens opnieuw het hoofd omhoog brengt....

Ik snap ook wel dat het onder hulpteugels valt. Dat heb ik misschien verkeerd neergezet. Maar ik bedoel; ik vind de martigaal niet een schokkende hulpteugel die absoluut niet op wedstrijd terein gezien mag worden. Mede omdat het niet dwingt in een bepaalde houding op het niet het hoofd in de lucht na.

Ik wil hier niet mee zeggen dat ik voor hulpteugels op het inrijterein ben. Want dat ben ik niet, als je niet zonder kan rijden hoor je nog niet op wedstrijd terein. VIND IK

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 22:09

Dat ben ik het ook wel met je eens hoor S__L ;)
Maar dan staan we nu weer op gelijke hoogte :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 22:11

Fiebie schreef:
En waarom moet elke wedstrijdruiter dat weten? Zodat ze die voor de leuk om kunnen doen?

a) Omdat je als wedstrijdruiter verplicht bent om de reglementen te kennen. :)
b) Omdat je je anders vast afvroeg in het verleden wat andere mensen met die blinkende dingen om hun laarzen deden als ze B of L reden ;)

Little_pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 22:11

S__L schreef:
Ja dat snap ik ook nog wel.. Maar dat dwingt het paard toch niet met zn hoofd in de goede houding? Wat een slof wel doet en een tiedeman ook een beetje. Wel iets minder.

Ja, en toch is het een hulpteugel.
Het leert het paard namelijk wel dat een beweging omhoog een minder fijn gevoel geeft in de hand, daardoor zakt het hoofd. Gewenning zorgt er voor dat het paard niet telkens opnieuw het hoofd omhoog brengt....[/quote]

Ik snap ook wel dat het onder hulpteugels valt. Dat heb ik misschien verkeerd neergezet. Maar ik bedoel; ik vind de martigaal niet een schokkende hulpteugel die absoluut niet op wedstrijd terein gezien mag worden. Mede omdat het niet dwingt in een bepaalde houding op het niet het hoofd in de lucht na.

Ik wil hier niet mee zeggen dat ik voor hulpteugels op het inrijterein ben. Want dat ben ik niet, als je niet zonder kan rijden hoor je nog niet op wedstrijd terein. VIND IK[/quote]

Ik vind hulpteugels niks op het inrijterrein en ook thuis gebruik ik ze niet omdat ik het niet nodig heb :D nou dat is mooi als iedereen zo denkt en rijd kan de hele discussie over de hulpteugels wel afgeschaft worden... :)

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 22:17

Ik ben over het algemeen niet tegen hoor. Maar op wedstrijd terein horen ze niet.. Maar zo denk jij, ik en nog een paar maar een groot deel niet. Dus de regel afschaffen zal wel niet.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 22:23

@MD
hahaha kom er maar weer uit hoor......
Staat zo raar een volwassen man voor straf in de hoek.

Little_pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 22:24

Dat klopt en met een martingaaltje of tiedeman teugeltje doe je paard heus niks aan en voor sommige is het een ideale (tijdelijke) oplossing bij rijtechnische problemen. Afschaffen van de regel hoeft ook niet, die eindeloze discussie's wel :P (waar ik nu zelf weer aan mee zit te doen :S haha)

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 22:34

Urielle schreef:
Fiebie schreef:

Ik denk dat jij een van de weinige wedstrijdruiters bent, die daarvan op de hoogte is, Urielle :+ :D

zonnestraal2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 22:35

echt super!! gaat steeds meer de goede kant op :D

Michael1104

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 22:43

alsof dit allemaal paardvriendelijke beslissingen zijn...

Little_pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 22:43

Citaat:
Ik denk dat jij een van de weinige wedstrijdruiters bent, die daarvan op de hoogte is, Urielle :+ :D

Oh dat zou dan wel heel ernstig zijn! :? als je wedstrijden rijdt of gaat rijden lees je toch eerst de reglementen door??!! Het zou in ieder geval een hoop verwarring voorkomen als men dat wel doet.... }:0

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 22:48

Little_pony schreef:
Dat klopt en met een martingaaltje of tiedeman teugeltje doe je paard heus niks aan en voor sommige is het een ideale (tijdelijke) oplossing bij rijtechnische problemen. Afschaffen van de regel hoeft ook niet, die eindeloze discussie's wel :P (waar ik nu zelf weer aan mee zit te doen :S haha)

Idd toen mijn paard nog erg stout kon zijn reed ik ook wel eens met een martingaaltje in.
Denk dat menig mede-ruiter me dankbaar is geweest, op die manier kon ik zijn fratsen een beetje in bedwang houden en hadden anderen minder last van ons tijdelijk-opvoedkundig-probleempje.
Thuis had hij dit soort fratsen niet/nauwelijk dus thuis houden was echt de oplossing niet :n
Peerd vond het gewoon erg 'lollig' zo op het inrij-terrein tussen al die andere peerden en toen was een martingaaltje een prima oplossing een kwestie van leren en dat doe je nou eenmaal niet alleen maar thuis.
Soms moet je de situatie opzoeken en daar de oplossing vinden.
Het is dus ook erg kort door de bocht dat sommigen stellen dat je met een hulpteugel niks op een wedstijd hebt te zoeken.
Laatst bijgewerkt door manie op 11-03-10 22:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 22:49

Fitzroy schreef:

Zou dat echt zo zijn? Ik doe wel altijd mijn best om een beetje bij te houden wat er verandert en hoe dingen in elkaar steken, maar het is als ruiter toch ook in je voordeel om te weten wat je rechten en plichten zijn dus ik zou het wel apart vinden dat andere ruiters het maar laten komen zoals het komt.
Je kunt nooit alles weten, maar welke kleding en harnachement je mag gebruiken, hoe het zit met uitsluiting en diskwalificatie, en bijvoorbeeld dingen als hoe je ring moet verkennen, lijken me toch wel basisdingen die elke ruiter even door zou moeten lezen voor hij start.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 22:52

Nou, de reglementen zijn op sommige vlakken niet echt duidelijk.
Kijk naar het nieuwe Rambo hoofdstel, de Micklem Competition, te zien is dat hij op het plaatje staat en het zou mogen, per 01 april a.s., maar er horen standaard bitclips bij, waardoor het bit stiller in de mond blijft liggen, maar daar lees je niets over, of die nu wel mogen of juist niet............
Dit is wel een onderdeel van het hoofdstel.

Little_pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 22:56

josie schreef:
Nou, de reglementen zijn op sommige vlakken niet echt duidelijk.
Kijk naar het nieuwe Rambo hoofdstel, de Micklem Competition, te zien is dat hij op het plaatje staat en het zou mogen, per 01 april a.s., maar er horen standaard bitclips bij, waardoor het bit stiller in de mond blijft liggen, maar daar lees je niets over, of die nu wel mogen of juist niet............
Dit is wel een onderdeel van het hoofdstel.

Dan kun je bij onduidelijkheden nog altijd even contact opnemen met de KNHS afdeling sportontwikkeling :)* en dan weet je dat ook weer.

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 22:59

vind het echt een goede ontwikkeling dat je geen stang en trens meer MOET vanaf het zz-zwaar.. heb veel meer respect voor mensen die grand prix kunnen rijden op enkel een simpel trensje!

Little_pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 23:02

ninz schreef:
vind het echt een goede ontwikkeling dat je geen stang en trens meer MOET vanaf het zz-zwaar.. heb veel meer respect voor mensen die grand prix kunnen rijden op enkel een simpel trensje!

het respect krijgen door alleen op trens te rijden? NEE respect krijgen door de manier waarop je met een bit rijdt of dit nou stang en trens is of alleen een trens dat maakt dan toch niks uit. Beetje kortzichtig he?! ;)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 23:11

Little_pony schreef:
ninz schreef:

het respect krijgen door alleen op trens te rijden? NEE respect krijgen door de manier waarop je met een bit rijdt of dit nou stang en trens is of alleen een trens dat maakt dan toch niks uit. Beetje kortzichtig he?! ;)

_/-\o_

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 23:16

Urielle schreef:
Fiebie schreef:

b) Omdat je je anders vast afvroeg in het verleden wat andere mensen met die blinkende dingen om hun laarzen deden als ze B of L reden ;)

Gelukkig iemand [en zat andere mensen] die dit snapt. Vind het echt raar en zou me niet voor kunnen stellen dat je als je wedstrijden rijd je niet weet dat je met sporen mag rijden... Dit wist ik op m'n 9e al :=