Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Brainless schreef:MD
Nee hoor, kijk maar bij de nieuwe reglementen op de volgende site:
http://knhs.nl/news.asp?pCatID=225&CatID=9011&ppCatID=&ID=36&style=1&zoomstyle=11&men=
En dan even klikken op "Wedstrijdreglement Dressuur 2010.pdf".
Onder artikel nummer 118:Citaat:3. Voor de klassen vanaf Z1-dressuur geldt, met uitzondering van de pony’s, dezelfde optoming als voor de klassen B t/m M2, aangevuld met de mogelijkheid tot gebruik van een stang- en trenshoofdstel (met Engelse neusriem of Engelse keel/neusriem).
En onder artikel 119:Citaat:10. Het gebruik van sporen is in alle klassen toegestaan maar niet verplicht.
Drunksheep schreef:Het staat duidelijk in de tekst en het wordt 5x herhaald en ook nog 5x gezegd dat het ánders in de tekst staat.
En élke wedstrijdruiter moet gewoon weten dat sporen in elke klasse toegestaan zijn...
Anders zou het wel gek zijn als B ruiters met sporen de baan in gaan hè?
Citaat:Per 1 april is het ook toegestaan om in alle klassen met sporen te rijden, maar het is in geen enkele klasse meer verplicht
Janine1990 schreef:S__L schreef:Ja dat snap ik ook nog wel.. Maar dat dwingt het paard toch niet met zn hoofd in de goede houding? Wat een slof wel doet en een tiedeman ook een beetje. Wel iets minder.
Ja, en toch is het een hulpteugel.
Het leert het paard namelijk wel dat een beweging omhoog een minder fijn gevoel geeft in de hand, daardoor zakt het hoofd. Gewenning zorgt er voor dat het paard niet telkens opnieuw het hoofd omhoog brengt....
Fiebie schreef:En waarom moet elke wedstrijdruiter dat weten? Zodat ze die voor de leuk om kunnen doen?
S__L schreef:Ja dat snap ik ook nog wel.. Maar dat dwingt het paard toch niet met zn hoofd in de goede houding? Wat een slof wel doet en een tiedeman ook een beetje. Wel iets minder.
Citaat:Ik denk dat jij een van de weinige wedstrijdruiters bent, die daarvan op de hoogte is, Urielle![]()
Little_pony schreef:Dat klopt en met een martingaaltje of tiedeman teugeltje doe je paard heus niks aan en voor sommige is het een ideale (tijdelijke) oplossing bij rijtechnische problemen. Afschaffen van de regel hoeft ook niet, die eindeloze discussie's wel(waar ik nu zelf weer aan mee zit te doen :S haha)
Fitzroy schreef:Ik denk dat jij een van de weinige wedstrijdruiters bent, die daarvan op de hoogte is, Urielle![]()
josie schreef:Nou, de reglementen zijn op sommige vlakken niet echt duidelijk.
Kijk naar het nieuwe Rambo hoofdstel, de Micklem Competition, te zien is dat hij op het plaatje staat en het zou mogen, per 01 april a.s., maar er horen standaard bitclips bij, waardoor het bit stiller in de mond blijft liggen, maar daar lees je niets over, of die nu wel mogen of juist niet............
Dit is wel een onderdeel van het hoofdstel.
ninz schreef:vind het echt een goede ontwikkeling dat je geen stang en trens meer MOET vanaf het zz-zwaar.. heb veel meer respect voor mensen die grand prix kunnen rijden op enkel een simpel trensje!
Little_pony schreef:ninz schreef:vind het echt een goede ontwikkeling dat je geen stang en trens meer MOET vanaf het zz-zwaar.. heb veel meer respect voor mensen die grand prix kunnen rijden op enkel een simpel trensje!
het respect krijgen door alleen op trens te rijden? NEE respect krijgen door de manier waarop je met een bit rijdt of dit nou stang en trens is of alleen een trens dat maakt dan toch niks uit. Beetje kortzichtig he?!
Urielle schreef:Fiebie schreef:En waarom moet elke wedstrijdruiter dat weten? Zodat ze die voor de leuk om kunnen doen?
a) Omdat je als wedstrijdruiter verplicht bent om de reglementen te kennen.
b) Omdat je je anders vast afvroeg in het verleden wat andere mensen met die blinkende dingen om hun laarzen deden als ze B of L reden