Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Citaat:Wat migratie betreft, dieren migreren nooit naar een niemandsland. Op het moment dat een dier migreert naar een andere plek om daar aan zijn voedsel te komen, verdringt hij andere dieren die nu dat voedsel gebruiken. Binnen de OVP is er trouwens ook sprake van migratie. Er is een bokker die vanuit haar werk/studie goed op de hoogte is van het gedrag van de grote grazers en die dat hier ergens op Bokt heeft uitgelegd. Er is, ook op dit moment, voldoende voedsel in de OVP, maar de dieren moeten daarvoor naar een ander gebied binnen de OVP trekken en de zwakke dieren kost dat teveel energie in verhouding tot de energie die het oplevert. Dat is de uiteindelijke reden waarom die dieren sterven. Bij migratie naar een gebied buiten de OVP hou je dus die reden. 20-30% van de dieren heeft in de zomer en herfst niet voldoende energie op kunnen slaan om de winter te kunnen overleven. Die hebben dus ook niet de energie om nog grotere afstanden af te gaan leggen op zoek naar voedsel.
Anya schreef:Ah Nickyu laat maar gaan. Karl gelooft in de propaganda van staatsbosbeheer. Afschot me hoela, maar als je gelooft... daar is geen argument tegen opgewassen.
Ik geloof niet in de propaganda van staatsbosbeheer, anders zouden er niet zoveel kadavers in het water liggen. Anders zou er geen boer op tv aangeven dat het echt te erg is. Want boeren zijn geen sentimentele mensen doorgaans. Hart voor dieren, maar in de wetenschap dat ze doorgaans voor consumptie zijn. Als een omwonende boer zegt dat het echt te erg is, dan "geloof" ik die. Niet staatsbosbeheer.
Karl66 schreef:En je zou ook nog helemaal gelijk hebben als het beleid was om de dieren van honger te laten creperen, zonder er naar om te kijken. Maar dat is niet het beleid, op het moment dat dieren verzwakt raken, dan worden ze afgeschoten. En natuurlijk moet je kritisch blijven op de vraag of dat beleid goed uitgevoerd worden en bijsturen als daar aanleiding voor is.
unamie schreef:Overigens is dit voor de vossen een paradijs
Daar zal ook binnenkort wel een overschot van zijn (als dat er al niet is)
Karl66 schreef:Ik vind de huidige etische keuze nog steeds goed te verdedigen. Ik zie liever dat een mens zijn ambities beperkt tot roofdier ipv voor god te gaan spelen. .
EstherHegt schreef:Via deze link kan iedereen de uitleg lezen van Staatsbosbeheer http://www.staatsbosbeheer.nl/Nieuws%20 ... laten.aspx
Citaat:Bovendien wordt bij preventief beheer elke vorm van natuurlijke selectie uitgesloten. Het is namelijk moeilijk om als mens te bepalen welke dieren nu ‘de beste of de zwakste zijn’ en te kiezen welk dier dood te schieten. De natuurlijke selectie speelt dan geen rol meer, waardoor je geen verdere aanpassing in de populatie hebt.
unamie schreef:EstherHegt schreef:Via deze link kan iedereen de uitleg lezen van Staatsbosbeheer http://www.staatsbosbeheer.nl/Nieuws%20 ... laten.aspx
Die uitleg staat me gewoon niet aan hoe logisch het ook lijkt te klinken
Beter een goed kort leven dan een ellendig lang leven![]()
Citaat SBB:
Op de Veluwe werden het afgelopen jaar 925 van de ruim 2000 edelherten doodgeschoten. Ter vergelijking, in de Oostvaardersplassen zijn er dit jaar 450 van de 2172 doodgegaan
Citaat:In de Oostvaardersplassen zijn de dieren en hun natuurlijke gedrag goed te zien.
Citaat:Citaat SBB:
Op de Veluwe werden het afgelopen jaar 925 van de ruim 2000 edelherten doodgeschoten. Ter vergelijking, in de Oostvaardersplassen zijn er dit jaar 450 van de 2172 doodgegaan
Hermelientje schreef:Ik snap eigenlijk niet waar ik me zo over opwind want die situatie in de OVP is natuurlijk ook helemaal geen echt dierenleed
ezanden schreef:Hermelientje schreef:Ik snap eigenlijk niet waar ik me zo over opwind want die situatie in de OVP is natuurlijk ook helemaal geen echt dierenleed
Dat komt omdat jij niet over het goddelijke inzicht beschikt, waar de Vera-ecologen wel over beschikken. Want alleen zij en zij alleen snappen de meervoudig complexiteit van dit ingenieuze ecosysteem
![]()
Het valt me trouwens op, dat voorstanders standaard uit een van de onderstaande 2 categoriën hun argumenten putten:
Categorie 1: ( de: "tegenstanders hebben er geen verstand van" - categorie )
Denkwijze: Een buitenstaander kan niet snappen, welke diepzinnige complexe processen daar in de OVP plaatsvinden.
Categorie 2: (de: "dreigementen"-categorie)
Denkwijze: Als we zouden reguleren, wordt het daardoor voor de dieren nóg slechter dan dat het nu is.
Citaat:Citaat SBB: