Honderdnegentig Koniks dood door strenge winter *update*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 02:22

Anya, je hoeft geen echte honger ervaren te hebben om je te kunnen realiseren dat het iets onzettend pijnlijks is. Maar ik vind het van een onrealistische manier van goddenken getuigen als je denkt dat wij als mens wel even alle pijn uit de dierenwereld weg kunnen halen.

En je zou ook nog helemaal gelijk hebben als het beleid was om de dieren van honger te laten creperen, zonder er naar om te kijken. Maar dat is niet het beleid, op het moment dat dieren verzwakt raken, dan worden ze afgeschoten. En natuurlijk moet je kritisch blijven op de vraag of dat beleid goed uitgevoerd worden en bijsturen als daar aanleiding voor is.

Jouw keuze is om veel meer dieren te doden dan noodzakelijk is en dat is een keuze waar net zo goed grote ethische vraagtekens bij kan zetten. Want jij vindt dus dat je een dier mag doden om ervoor te zorgen dat een ander dier niet zal lijden. Heeft dat, waarschijnlijk volledig gezonde dier, die prima de winter door kan komen, minder recht op een leven dan een zwakker dier dat anders de winter niet door kan komen?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 02:34

Nee dat zie je verkeerd

mijn keus is:
- geen grote grazers in het gebied, kap die wilgen maar met de hand.
- als dat niet kan: geboortebeperking (overigens ook advies van de Raad in het stuk op de site van LNV
- en als dat helemaal niet kan, dan liever een kogel dan zoveel maanden pijn en alsnog sterven. Niet van een paar dieren. Maar van vele honderden (als je de herten en koeien meetelt heel veel honderden).

Ieder dier wordt zwak in een gebied waar te weinig te vreten is. Dan heb je het niet over sterk of zwak, maar net het geluk het iets langer vol te houden. MET DEZELFDE PIJN ALS DEGENEN DIE DOODGAAN.

En nee ik denk niet alle pijn weg te kunnen halen. Maar ik denk wel een verantwoording te hebben over de mate van pijn die wij bewust laten ontstaan en maanden laten voortbestaan.

Verder worden ze niet afgeschoten. Die paar die geluk hebben. Ook na maanden pijn. Als ze net niet dood zijn. Of heb je de kadavers in het water niet zien liggen?? Lijkt me dat ze daar niet naartoe gekropen zijn na hun bullet of mercy

Dan liever eerder diezelfde kogel. Bespaart ze een hoop ellende.

Ik zie het al voor me... Een slachthuis.. Laten we ze een paar maanden hongeren. En als ze echt niet meer kunnen, dan doen we het schietmasker. Want als ze het 4 maanden volhouden, dan hoeven ze niet naar de slacht. Omdat wij mensen dat als beleid hebben afgesproken of zo.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 03:08

Wat ik al eerder heb gezegd, ik geloof niet in voor god spelen. Wat mij betreft hadden die dieren nooit uitgezet te hoeven worden en had het gebied zich ontwikkeld, zoals het zich zou ontwikkelen. Dan had er nu een wilgenbos gestaan en als dat gevolgen heeft voor de biodiversiteit, so be it.

Alleen hebben we nu een situatie dat die dieren daar rondlopen, dan kan je volgens mij twee dingen doen, of die dieren er weghalen of ze de kans geven om volgens hun eigen natuur te leven. Maar als je de keuze maakt om dieren volgens hun natuur te laten leven, dan moet je ook accepteren dat wilde dieren geen bambi-leventje leiden en dat honger en pijn ook deel van het natuurlijk leven is. En dat geldt niet alleen voor deze dieren, maar dat geldt voor alle wilde dieren.

Het protocol is ook heel duidelijk, bij de eerste tekenen van verzwakking die er op wijzen dat de dieren de winter niet overleven, worden ze afgeschoten. Dat is heel anders dan ze laten creperen tot ze bijna dood zijn, om ze dan nog af te schieten. Er wordt geen 100% van de verzwakte dieren afgeschoten en een deel zal pas te laat worden afgeschoten. Dieren zijn heel goed in staat hun zwakte verbergen, kijk naar een paard dat door z'n pijn heenloopt. Maar de reden dat ze dat zo goed kunnen verbergen is omdat ze een wil tot leven hebben en die wil moet je ook respecteren.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 09:18

ja karl en dat is nu echte natuur ,.. :D
dan had je daar inderdaad hele andere vegetatie en ook hele andere dieren gehad

dat is nu natuur .. er niks uitzetten maar gebied open laten en zjin gang laten gaan ..

en weet je dan had er daar waarschijnlijk voor de aangelopen hertjes en aanwezige vogeltjes ed
ook gevoerd geweest , zoals er gevraagd en gedaan werd door heel nederland heen :Y)
ook eendjes en kleine vogeltjes of we aub wilden voeren want ze hadden het zo zwaar door de lange koude winter ... gelukkig hebben grotere dieren daar dan geen last van 8)7
of oja wel .. want ook deze werden door heel nl bijgevoerd ;)
op een paar sbb stukjes na , daar mocht het niet van sb ..

maar nee WIJ MENSEN wilden daar EEN ANDERE SOORT natuur
heeft sbb wel vaker een handje van de natuur uiterlijk naar zijn eigen droompje te willen zetten
zandvlakten creeren omdat die er 200 jaar gelden ook waren bv en zo ook hier ze GREPEN IN

PRIMA :Y) maar dan moet je OOK INSTAAN EN VERANTWOORDING NEMEN VOOR DE GEVOLGEN
zo simpel is het ...

ennuh even terug komend op je andere stukje
Citaat:
Wat migratie betreft, dieren migreren nooit naar een niemandsland. Op het moment dat een dier migreert naar een andere plek om daar aan zijn voedsel te komen, verdringt hij andere dieren die nu dat voedsel gebruiken. Binnen de OVP is er trouwens ook sprake van migratie. Er is een bokker die vanuit haar werk/studie goed op de hoogte is van het gedrag van de grote grazers en die dat hier ergens op Bokt heeft uitgelegd. Er is, ook op dit moment, voldoende voedsel in de OVP, maar de dieren moeten daarvoor naar een ander gebied binnen de OVP trekken en de zwakke dieren kost dat teveel energie in verhouding tot de energie die het oplevert. Dat is de uiteindelijke reden waarom die dieren sterven. Bij migratie naar een gebied buiten de OVP hou je dus die reden. 20-30% van de dieren heeft in de zomer en herfst niet voldoende energie op kunnen slaan om de winter te kunnen overleven. Die hebben dus ook niet de energie om nog grotere afstanden af te gaan leggen op zoek naar voedsel.

ben je er recentelijk geweest ? of geloof je blind op sbb ?
TOON mij en de rest van nederland / de wereld maar een foto
van waar er nog wel eten is dan voor die dieren als ze nu wel zouden migreren :+

kom op man .. je bent zo slim , denk dan eens helder na

HEEEEEL erg simpel Karl .. zoveel dieren op zoweinig ruimte geloof me
dan is er GEEN eten meer en zeker niet voor de runderen en herten
die hebben het heel erg veel zwaarder dan de koniks die het nu ook erg erg zwaar hebben ..

en het huidige afscot beleid faalt
ook dieren die binnen een week zullen sterven worden vaak dus niet
afgeschoten .. buiten het feit dat er maanden aan lijden aan vooraf gaat
en de dieren die het dadelijk wel ternouwerdood redden ook maanden
ONNODIG geleden hebben

een beetje honger en dus migratie is niet erg
maar dit is way way beyond ..

staat ook in de nederlandse wet .. je mag een dier niet laten lijden en niks doen
je moet een lijdend dier helpen ..
:)* eigenlijk sta ik dus in mijn recht als k nu bij de ovp een pony (die van niemand is :Y) )
op pak inlaad en thuis verder help :P

Anya

Re: Honderdnegentig Koniks dood door strenge winter *update*

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 09:43

Ah Nickyu laat maar gaan. Karl gelooft in de propaganda van staatsbosbeheer. Afschot me hoela, maar als je gelooft... daar is geen argument tegen opgewassen.

Ik geloof niet in de propaganda van staatsbosbeheer, anders zouden er niet zoveel kadavers in het water liggen. Anders zou er geen boer op tv aangeven dat het echt te erg is. Want boeren zijn geen sentimentele mensen doorgaans. Hart voor dieren, maar in de wetenschap dat ze doorgaans voor consumptie zijn. Als een omwonende boer zegt dat het echt te erg is, dan "geloof" ik die. Niet staatsbosbeheer.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 10:44

Anya schreef:
Ah Nickyu laat maar gaan. Karl gelooft in de propaganda van staatsbosbeheer. Afschot me hoela, maar als je gelooft... daar is geen argument tegen opgewassen.

Ik geloof niet in de propaganda van staatsbosbeheer, anders zouden er niet zoveel kadavers in het water liggen. Anders zou er geen boer op tv aangeven dat het echt te erg is. Want boeren zijn geen sentimentele mensen doorgaans. Hart voor dieren, maar in de wetenschap dat ze doorgaans voor consumptie zijn. Als een omwonende boer zegt dat het echt te erg is, dan "geloof" ik die. Niet staatsbosbeheer.

Helemaal mee eens. Ook wat je schrijft over de boeren. Dat zijn mensen met een hart voor dieren, maar geen pennies die alles zielig vinden. Dat zijn mensen die een dier niet onnodig laten lijden, maar ook niet tot in het overdreven alles maar willen redden. Als die gaan klagen, dan weet je genoeg.

Is Karl soms iemand van staatsbosbeheer die daar alles in de gaten moet houden?

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 12:04

Boeren moeten zich ook aan de meest ingewikkelde regels houden, en ze kunnen inderdaad hard en rechtvaardig zijn, maar niet medogenloos zoals SBB!
Daar zitten een stel gestudeerde Biologen die theoretisch allerlei zaken uitdenken, waar in de praktijk maar weinig van terecht komt
Leuk zo'n "wilde" kuddde
Ze vergeten alleen dat de Nederlandse bevolking met plezier daar rond moet kunnen lopen aangezien het van hun belastingcenten betaald moet worden!
Als mensen daar een wandeling maken en weten dat er elke dag alleen al 10 paarden de hongerdood sterven, zal het plezier al snel vergaan
om nog maar niet te spreken over de honderden dode Heckrunderen en Edelherten
Als er weer honderden jonge dieren worden geboren en weet dat veel van hem geen dierwaardig leven te wachten staat maar een afschuwelijke hongerdood
Wil wil daar dan voor zijn plezier gaan wandelen??
Dan wekt de naam Oostvaardersplassen al snel een vervelend gevoel op
Dit is een beschaaft land waar mensen en dieren gerespecteerd dienen te worden

Niet te vergelijken met een land als Afrika waar er door langdurige droogte er soms gewoon geen water is en waardoor er mensen en dieren sterven
In de regentijd is er weer vollop water en ook weer voedsel zodat de dieren een reserve op kunnen bouwen

In de Oostvaardersplassen zal er ook in de zomertijd steeds meer schaarste zijn
zodat ze al niet vet de winter in gaan = onnatuurlijk
De zg natuur is dus verstoord, logisch want met de Echte Natuur heeft het helemaal niets te maken!
Nogal arrogant vind ik dat je kunt denken dat je zomaar even een natuurgebiedje kunt creeren in afgesloten vorm

@Karl66
misschien een idee om zelf eens gaan proberen of je in de OVP kan overleven
Zelf je prooi vangen en kleding maken van de huiden
Mischien wil de bioloog die dit verzonnen heeft je vergezellen }:)

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 12:42

Karl66 schreef:
En je zou ook nog helemaal gelijk hebben als het beleid was om de dieren van honger te laten creperen, zonder er naar om te kijken. Maar dat is niet het beleid, op het moment dat dieren verzwakt raken, dan worden ze afgeschoten. En natuurlijk moet je kritisch blijven op de vraag of dat beleid goed uitgevoerd worden en bijsturen als daar aanleiding voor is.

Pffff ze sterven bij bosjes sneller dan dat er op het moment afgeschoten kan worden, mede ook omdat dieren die sterven zich heel vaak verstoppen.

De meeste dode dieren die er liggen hebben geen gat van een kogel in hun lijf.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 12:58

Ze mogen pas geschoten worden als ze conditie score 1 (!) hebben
Dat is als ze niet meer op hun benen kunnen staan
Dan heeft het lijden al (langere tijd) plaastgevonden en is daarom in mijn ogen onaanvaardbaar en niet humaan

Uit de videobeelden blijkt ook dat veel dieren onopgemerkt blijven en dus de verlossende kogel niet krijgen
De beheerders hebben het drukker met het ophalen van de kadavers, en lopen daarom achter de wagen aan mijn inziens
Overigens is dit voor de vossen een paradijs
Daar zal ook binnenkort wel een overschot van zijn (als dat er al niet is)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 13:15

unamie schreef:
Overigens is dit voor de vossen een paradijs
Daar zal ook binnenkort wel een overschot van zijn (als dat er al niet is)

Voor aaseters is het dit nu wel de place to be inderdaad.

Wat ik trouwens ook raar vind is dat de dode herten in de opengestelde gebieden wel weggehaald worden omdat anders het anders zo een naar gezicht voor het publiek is.. Tja, ze het is toch die echte natuur waar ze zo achter staan?

Wat ik mij eigenlijk af vroeg. Het idee is een oerbos te creeren, maar kwamen wilde paarden hier ooit voor? Volgens mij komen die van oorsprong helemaal niet voor in moerasige gebieden.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 13:19

Karl66 schreef:
Ik vind de huidige etische keuze nog steeds goed te verdedigen. Ik zie liever dat een mens zijn ambities beperkt tot roofdier ipv voor god te gaan spelen. .

Als de mens daar werkelijk voor roofdier gaat spelen, iets wat zeker noodzakelijk is, dan zal er gedurende het gehele jaar dieren afgeschoten moeten worden. Jonge dieren, zwakke dieren, trage dieren gewoon in de loop van het jaar wat wegnemen. Een roofdier zal niet wachten en dan ineens hele ladingen prooien gaan doden.

wph1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 13:21

Wat natuur........

Als er geen eten is voor de dieren in het wild dan gaan ze trekken naar een gebied waar wel eten is en de zwakke en oude dieren sterven dan.
Dat is de natuur.
Maar de natuur is niet we zetten teveel dieren in een AFGESLOTEN gebied neer en krijgen niet de kans om te trekken omdat het afgesloten is.
Dat het een strenge winter is geweest dat klopt maar dit had allemaal niet zo gehoeven.
Dus praat niet over dit is de natuur.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 20:04

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 20:04

Je kunt pas prooidieren uitzetten als je ook hun natuurlijke vijand uitzet...
Dus moeten we hier maar ff wat grote katachtigen uit gaan zetten :roll:

Hoe kun je nu op zo'n klein stuk gebied 'wilde' dieren gaan houden???

Hier is echt niet over nagedacht zeg... :n

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 21:07

EstherHegt schreef:
Via deze link kan iedereen de uitleg lezen van Staatsbosbeheer http://www.staatsbosbeheer.nl/Nieuws%20 ... laten.aspx

Die uitleg staat me gewoon niet aan hoe logisch het ook lijkt te klinken
Beter een goed kort leven dan een ellendig lang leven :Y)

Citaat SBB:
Op de Veluwe werden het afgelopen jaar 925 van de ruim 2000 edelherten doodgeschoten. Ter vergelijking, in de Oostvaardersplassen zijn er dit jaar 450 van de 2172 doodgegaan

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 21:44

Duurt nog zeker twee maanden voor daar genoeg groeit....

Uit het artikel:
Citaat:
Bovendien wordt bij preventief beheer elke vorm van natuurlijke selectie uitgesloten. Het is namelijk moeilijk om als mens te bepalen welke dieren nu ‘de beste of de zwakste zijn’ en te kiezen welk dier dood te schieten. De natuurlijke selectie speelt dan geen rol meer, waardoor je geen verdere aanpassing in de populatie hebt.

Dit vind ik nu zon drogredenering: welke aanpassingen zouden die pony's dan specifiek aan dat natuurgebied moeten doen, en wat zou dat schelen voor de problematiek die op dit moment heerst?
Zelfs al zouden de dieren bijvoorbeeld een nog grotere vetreserve kunnen opbouwen door mutaties(waarvan niemand kan voorspellen of en waneer die uberhaupt optreden, zo werken mutaties in de natuur ook weer niet) of door genetische aanpassing met minder voedsel toe kunnen in schrale winters, dan leidt dat onherroepelijk tot grotere aantallen dieren die de winter overleven en zich kunnen voortplanten, waardoor het probleem altijd blijft bestaan en grootschalige sterfte aanwezig blijft.

Waar het op neerkomt is dat wetenschappers zich verkneuteren op al hun observatietjes en daarbij gemakshalve het dierenleed maar afschrijven als een heel 'natuurlijk' bijproductje van hun experimentje. Nou worden er door wetenschappers wel meer nare dingen met dieren gedaan, maar op zon grote schaal en zó nutteloos?

Nogmaals, de Europese natuur heeft zich in samenspel met de aanwezigheid van mensen ontwikkeld: wij zijn de jagers die de grootste invloed op de ontwikkeling van de fauna en flora hebben gehad, en dat hadden we waarschijnlijk ook al in de tijd die SBB hier nou probeert na te doen.

Namaak is nooit zo goed als het origineel, dat weet iedereen.

Ander kulargument is dat menselijk ingrijpen de kuddestructuur teveel verstoort. Net of een sterfte van 30% dat niet doet. Kuddes zijn, net als gebieden, altijd in beweging. En de mens ís een natuurlijke vijand van het paard, het rund en het hert.

Daarbij blijkt in gevangenschap maar al te vaak dat niet heel natuurlijke kuddesamenstellingen prima werken zolang de dieren voldoende ruimte hebben en in kuddeverband zijn opgegroeid. Misschien dat de waarde voor de gedragswetenschappers afneemt als er bijv. niet altijd hengsten bij de kuddes lopen, maar is dat dan wat telt?

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 23:45

unamie schreef:
EstherHegt schreef:
Via deze link kan iedereen de uitleg lezen van Staatsbosbeheer http://www.staatsbosbeheer.nl/Nieuws%20 ... laten.aspx

Die uitleg staat me gewoon niet aan hoe logisch het ook lijkt te klinken
Beter een goed kort leven dan een ellendig lang leven :Y)

Citaat SBB:
Op de Veluwe werden het afgelopen jaar 925 van de ruim 2000 edelherten doodgeschoten. Ter vergelijking, in de Oostvaardersplassen zijn er dit jaar 450 van de 2172 doodgegaan

SBB vermeldt er even niet bij dat dat de cijfers zijn van de gehele Veluwe, het hele geografische gebied. Dat is nogal wat groter dan de OVP.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 10:42

Citaat:
In de Oostvaardersplassen zijn de dieren en hun natuurlijke gedrag goed te zien.

Ik heb de echte wilde paarden anders nog nooit in zulke grote groepen zien lopen..
Dat zijn meestal kuddes van max 15 dieren; van hun eigen keus!! Hier worden ze gedwongen in grote groepen te leven, met zijn alle. Je ziet ook echt veel onrust in de groepen. Dat is niet natuurlijk!

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 23:50

@Equimotion

Citaat:
Citaat SBB:

Om die cijfertjes even te verduidelijken: SBB weet donders goed hoe het zit op de Veluwe. Er zijn 925 van de 2000 herten afgeschoten in 2009 omdat er jarenlang niet genoeg zijn afgeschoten en de boeren en automobilisten het zat waren met al die herten, dat is de reden dat er eenmalig zoveel werden afgeschoten. Maar dat wordt weer fijn misbruikt in de propagandaoorlog van SBB. Hier kun je de uitleg lezen van Vereniging het Edelhert
http://www.veluwshert.nl/cms/index.php? ... Itemid=282
Het klinkt misschien hard dat ze veel kalfjes afschieten, maar dat is de beste nabootsing van de natuur. Ook in de natuur gaat een groot percentage van de jonge dieren dood.

Overigens zijn de cijfers die in deze link gegeven worden precies overeenkomstig de internationaal kennis van grote grazers (die natuurlijk maar 1 jong per jaar krijgen). Als je meer dan zo'n 35% afschiet of weghaalt krimpt je kudde, als je minder afschiet wordt hij groter. Maar de Partij voor de dieren maakt het zelfs zo bont dat ze er nog een schepje bovenop doen en zeggen dat als we ze niet laten verhongeren er elk jaar 50 tot 80% moeten worden afgeschoten in de OVP. Dat is knap een aanwas van 35% (hooguit in een heel vruchtbaar jaar 40%) en 80% afschieten en dan nog een kudde overhouden. Ik zou willen dat het met mijn financiën ook zo gemakkelijk ging, 35% loonsverhoging en probleemloos 80% meer uitgeven. :D

Ook dat verstoren van dat hertje door de wandelaar uit die uitzending van Een Vandaag, dat volgens SBB wreedheid is, is weer een voorbeeld van die kronkelige redenaties van ze. Alsof dieren in die ongerepte natuur waar ze het altijd over hebben nooit verstoord worden en stiltegebieden hebben waar ze lekker ongestoord mogen creperen. In die echte ongerepte oernatuur stonden vast overal bordjes met "verboden voor wolven en mensen, herten hebben recht op ongestoord sterven". ;)

Eerlijk gezegd hecht ik nadat ik dat gesleep met die kadavers heb gezien ook niet meer erg veel waarde aan de eigen cijfers van Staatsbosbeheer over de OVP.

Ik snap eigenlijk niet waar ik me zo over opwind want die situatie in de OVP is natuurlijk ook helemaal geen echt dierenleed, dat zie je alleen op foto's op Bokt van topruiters die één of meerdere centimeters achter de loodlijn rijden. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 00:40

Hermelientje schreef:
Ik snap eigenlijk niet waar ik me zo over opwind want die situatie in de OVP is natuurlijk ook helemaal geen echt dierenleed

Dat komt omdat jij niet over het goddelijke inzicht beschikt, waar de Vera-ecologen wel over beschikken :+ . Want alleen zij en zij alleen snappen de meervoudig complexiteit van dit ingenieuze ecosysteem :+

Het valt me trouwens op, dat voorstanders standaard uit een van de onderstaande 2 categoriën hun argumenten putten:

Categorie 1: ( de: "tegenstanders hebben er geen verstand van" - categorie )
Denkwijze: Een buitenstaander kan niet snappen, welke diepzinnige complexe processen daar in de OVP plaatsvinden.

Categorie 2: (de: "dreigementen"-categorie)
Denkwijze: Als we zouden reguleren, wordt het daardoor voor de dieren nóg slechter dan dat het nu is.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 01:32

ezanden schreef:
Hermelientje schreef:
Ik snap eigenlijk niet waar ik me zo over opwind want die situatie in de OVP is natuurlijk ook helemaal geen echt dierenleed

Dat komt omdat jij niet over het goddelijke inzicht beschikt, waar de Vera-ecologen wel over beschikken :+ . Want alleen zij en zij alleen snappen de meervoudig complexiteit van dit ingenieuze ecosysteem :+

Het valt me trouwens op, dat voorstanders standaard uit een van de onderstaande 2 categoriën hun argumenten putten:

Categorie 1: ( de: "tegenstanders hebben er geen verstand van" - categorie )
Denkwijze: Een buitenstaander kan niet snappen, welke diepzinnige complexe processen daar in de OVP plaatsvinden.

Categorie 2: (de: "dreigementen"-categorie)
Denkwijze: Als we zouden reguleren, wordt het daardoor voor de dieren nóg slechter dan dat het nu is.

Prachtig verwoord.

Ik werd trouwens ook erg droevig van dat "oernatuurlijke" gesleep met die hertenkadavers (bij de runderen/paarden moeten ze natuurlijk kadavers opruimen want dan is het opeens gehouden vee, maar als het om voeren gaat dan zijn de dieren van niemand). Ik realiseerde me opeens dat als ze echt alle kadavers lieten liggen er na de winter een "verse kadaverdichtheid" zou zijn van 1 dier per 2 hectare oftewel op elke drie voetbalvelden een dood dier. Dat zou het sprookje van het idylische stukje oernatuur wel eens goed kunnen verstoren, dan wil ik nog wel eens gezellig met een voorstander door het gebied wandelen en de reactie zien op zoveel oernatuur.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 10:04

Citaat:
Citaat SBB:

Zoals ik het lees zijn er op de Veluwe in 2009 925 van de 2000 edelherten afgeschoten, in eriode van 12 maanden, terwijl in de OVP er in 2010 450 zijn doodgegaan, is een periode van nog geen 3 maanden.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 10:30

Het opruimen van kadavers is wel het doorbreken van de ecologische kringloop, waardoor uiteindelijk een verarming van het gebied zal optreden....
Ik denk ook niet dat SBB wil wachten tot er ziekten uitbreken in het gebied: dat zou de maatschappelijke draagkracht voor dit prachtige experiment kunnen ondermijnen. We willen onszelf niet langer als deel van de natuur zien, maar onze hysterische en instinctieve angst voor besmettelijke ziekten zit nog akelig aan het oppervlak in ons brein, zie de taferelen rond de MKZ.

Ik vermoed trouwens dat bij uitbreken van MKZ of iets dergelijks, SBB om het hardst roept om inenting van haar kudden want stel je voor dat al die 'unieke' genen verdwijnen van de aardkloot en het ecosysteem in de OVP verstoord zal raken.

Ik vind zelf het argument dat je bij ingrijpen in het kuddebestand de aanpassing van de dieren aan het gebied verstoort erg goed...

Door afschot van een deel van de populatie zou je per ongeluk díe dieren kunnen afschieten die beter de weg naar de waterpoeltjes weten enz las ik in een andere draad. Op lange termijn helpt dat natuurlijk niets, want dan krijg je juist een hoge dichtheid van dieren die goed de weg naar waterpoeltjes weten en is het probleem van de te hoge dierdichtheid nog niet opgelost (want dat wordt veroorzaakt door de voedselrijkheid in de zomer), zodat je dan weer andere selectiecriteria krijgt die ervoor zorgen dat een bepaald deel van de populatie wel sterft, maar andere niet. Bijv. resistentie tegen parasieten.

Het welzijnsprobleem lost zich zo niet op, want je blijft met een gebied zitten dat in de zomer een groter oppervlakte aan rijk voedsel heeft terwijl in de winter schaarste optreedt waarbij het begaanbare oppervlak afneemt. Maar goed, in de ogen van SBB speelt er natuurlijk helemaal geen welzijnsprobleem. Verhongeren van een populatie landbouwhuisdieren hoort bij de natuur.

Trouwens, zonder roofdieren zullen eigenschappen als natuurlijke angst voor grote roofdieren en intelligentie (die al lang niet meer in ieder tam paard even sterk aanwezig meer zijn) ook niet echt tot een overlevingsvoordeel leiden, dus er is geen reden om aan te nemen dat de Koniks over 40 generaties wezenlijk anders zijn dan de Koniks en dus huisdieren van nu - of zelfs over 400 generaties.

Ik ben dan ook benieuwd welke aanpassingen aan het gebied door afschot in de kiem gesmoord worden. Zwemvliezen? Kieuwen? Vleugels misschien?

En dat terwijl vossen door beheerders worden/werden afgeschoten... hoezo natuurlijke selectie? :o
De kleur van de Konik draagt op geen enkele wijze bij aan zijn overlevingskansen zonder natuurlijke vijanden voor wie hij zich moet verschuilen.... het staat gewoon decoratief en lekker natuurlijk, maar de werkelijke waarde is 0.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 10:43

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 22:07

Er zijn inmiddels 3322 hantekeningen
Helaas nog veel te kort
Ik hoop echt dat het er nog veel meer gaan worden