Eerste Barockpinto hengstenkeuring verloopt naar wens

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 00:32

Van mij mag het best bonte fries heten hoor, geen problemen mee. :D

Maar toch denk ik dat er met een bonte fries een zwartbonte wordt bedoeld, zo niet dan hoor ik het graag...

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 00:51

Coloured schreef:
@ janderegelaa:
Ik zou de bruinbonte kleur persoonlijk ook niet weglaten, zeker niet in het begin.

Voor mij is een bruinbonte Barock Pinto ook een Barock Pinto. (De naam van het stamboek zegt eigenlijk dat het om kleur en type gaat.) Het is echter geen bonte fries, die zijn namelijk alleen zwartbont. Voor zover je de term bonte fries al een bestaansrecht gunt natuurlijk... ;)

Bedoel jij met dat er genoeg hengsten te vinden zijn die als basiskleur zwart hebben, zwartbonte hengsten en dan ook nog eens homozygoot bonte hengsten? Want het lijkt me dat je daarmee het snelst je doel bereikt, zeker in het beginstadium van het stamboek.

In het fokdoel van het BP staat ZWARTBONT en als ze daar van terug willen komen is dat prima maar dan moeten ze de regelementen aanpassen.

En je kunt best alleen Ceasar gebruiken want zijn vrouwelijke nakomelingen hoeven pas over 4 jaar aan de bak en tegen die tijd is het hele hengstenbestand ook anders. En anders koop ik er wel 1 in Polen ofzo ;)

savath

Re: Eerste Barockpinto hengstenkeuring verloopt naar wens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 07:59

Ben alles hier aan het meelezen,en als bont fokker kan ik niet anders dan Jan gelijk geven.
Ik ben blij met een stamboek als bp ,want bont is altijd mooi,maar zou het mooist zijn op zwart bont!

En wat dat zwart bont merrie homezygoot betreft,ik heb er al eentje en goed van papier!,
Deze is vanaf 2011 rijp om te fokken,dus....
Er zijn opties open

Colorance

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 09:54

Ja zwartbont is het mooist en gewenst, maar helaas die zijn er nog weinig. Tot 2015 accepteren we hengsten die voor ons fokdoel gebruikt kunnen worden en dat zijn ook de XX hengsten.
Deze hengsten hebben een dekbeperking van 50 merries! Dat is voor sommigen veel maar voor anderen weinig.
Hetzelfde met het bloedpercentage. Je hebt in de toekomst die een 100% BF terug willen hebben maar ook mensen die een scheutje bloed wensen.
We kunnen niet met 2 hengsten beginnen bv Ceasar en Willem. Welke moet je dan wel nemen en welke niet. Eerst gaan voor de beste kwaliteit en daar kleur in meenemen.
We moeten als we allemaal met Ceasar gaan dekken ook inleveren op de draf en rastype. Daar staat een bonte Fries ook bekend om.
Je moet de kruisingen van JB, Ceasar en Colorance zien als tussen stations indien ze niet zwartbont worden.
Als er in de toekomste een vos geboren word zal die ook wel een nieuwe baas vinden. Niet teveel discrimineren op kleur. Het Friese ras zit met de kolletjes en die paarden worden eigenlijk
gelijk afgeschreven vanaf de geboorte terwijl ze veel kwaliteit kunnen hebben. Het Friese paarden stamboek is ook met alle kleuren begonnen en hebben nu ook een zwart paard. Ze hebben echter wel een inteelt probleem met een hoge verwantschap van gem 17.5 %. Daar moeten we ook rekening mee houden en daarom hebben we die andere hengsten hard nodig aangezien we ieder keer terug fokken met Fries. De verwantschap zal in eerste intantie gehalveerd worden dus gem. 8.75% maar dat kan heel snel weer omhoog als we deze fokkerij maar met enkele hengsten beginnen. Dus b.v. van JB worden er 25 ZB 50% Friese geboren zelfde geld voor Colorance met deze kunnen we gelijk verder en beide paarden hebben een andere bloedopbouw en kwaliteiten als Ceasar. Van Ceasar komen er 50 ZB- 50% Fries.
Alleen selecteren op kleur is gevaarlijk. Dat is in het verleden genoeg gedaan. Na 2015 hebben we deze hengsten niet meer nodig.

En tot slot!. Als b.v. King BP 02- niet was goedgekeurd bij het BPS zou Ceasar niet bestaan hebben. Jij zegt dat we geen hengsten (bruinbont) moeten keuren en een dekvergunning ( 2 jaar en BEPERKING). Als we deze hengsten GEEN kans geven worden zouden er ook geen Ceasars geboren worden. De fokker is oud en wijs genoeg om de juiste keuze te maken.

Vraagje Jan misschien weet jij het. Hoe is de rest van het kleurenpatroon van Ceasar! behalve homozygoot tobiano.
Laatst bijgewerkt door Colorance op 03-03-10 10:29, in het totaal 1 keer bewerkt

fokkerstrots

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 10:20

Janderegelaar schreef:

Effen gekleurde hengsten niet toelaten tot de dekdienst. Er zijn zo ontzettend veel goede, goedgekeurde Friezen dat dat echt niet nodig is.

Daar kan ik me helemaal in vinden. Ik vind na het zien van de filmpjes, dat de Friese sterhengsten geen toevoeging zijn voor de BP fokkerij. Om een zo goed mogelijk in het type staand BP paard te fokken, zou ik willen pleiten voor het gebruik van KFPS stamboekhengsten. En uitsluiten van zwarte -effen- gekleurde hengsten met kol of 1 witte voet. Dit is voor mij een afvalbak van 'mislukte' Friezen, niet nodig.

Ik kan me voorstellen dat Arnold de eigenaars van effen producten een toekomst wil geven. (anders wordt er te weinig met heterozygoot gedekt) Immers, er zijn 50% effen veulens ieder jaar, ook uit stermoeders. Als hij deze niet toelaat, dekt er geen fokker meer met zijn hengsten.

Ik ben bang voor te kortbenige, verschrikkelijk verschillend gebouwde bonten voor de toekomst, met te weinig behang en te weinig beweging.

Eigenlijk is Willem tot nu toe het enige geslaagde kruisingsproduct.

Colorance

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 10:50

Fokkerstrots.

De Friese hengsten die zijn aangewezen (1 met 42 punten - 50 merries en 1 ster - 20 merries) bevatten VEEL rastype. Van alle GGK Friese hengsten (die we overigens allemaal accepteren) voldoen er misschien maar 10 aan ons fokdoel. De Friese GGK hengsten zijn GGK voor het huidige fokdoel van het FPS. Ook sluit het FPS heel veel paarden met veel kwaliteit uit omdat ze bv een stamboekmerrie in de pedigree hebben.
Het BP stamboek selecteerd erg streng in deze klasse.
Willem zijn geval.
Van de 100 veulens worden er 50 zwart bont! - 50 zwart waarvan 25 merrie - 25 hengst. Deze paarden vinden hun weg wel. Anders zouden er ook geen Friese paarden gedekt meer worden. Daar worden 2500 hengstveulens geboren waarvan er niet meer dan 10 GGK worden. Dan zouden de Friese hengsten ook nooit meer dekken.
Dat ik die mensen een toekomst wil geven vind ik een slap en flauwe opmerking.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 11:07

@Arnold: Cesar draagt de vosfactor niet en volgens mij is hij ook homozygoot zwart.

Ik zie nog steeds geen voordeel in de effen hengsten. Sorry.

Zowel JB, Cesar als Colorance en die Redford zijn aan elkaar verwant. Dus sowieso zie ik de toegevoegde waarde van JB en de Redford niet. Hetzelfde bloed met kans op een effen nakomeling. Een hengst als Clochard ( die wel vos is ) of Mecenas ( waar nog sperma van is ) dan juist weer wel al zijn ze niet homozygoot. Of Ico Sun als hij nog vruchtbaar is want dat weet ik niet. Allemaal vrij van Samber bloed.

En als het dan echt persé moet dan kan Zulu eventueel ook wel hierheen. Nog meer vers bloed.

Maar nogmaals, de start is niet goed. Over een paar jaar is het een dikke vergaarbak van allerlei kleurtjes. En het gaat er niet om of die wel of geen baasje vinden, het gaat er om dat die ook gewoon mogen blijven fokken. OP deze manier doe je het stamboek en het fokdoel geen eer aan.

De Friezen zijn misschien ook met allerlei kleuren begonnen maar ook die hebben daar een punt achter gezet. Ze hebben nog wel steeds de nadelen ervan met af en toe een paard met een witte aftekening of schitterende hengsten die de vosfactor blijken te hebben. En dit na al die jaren!

Het probleem is dat je te snel wilt. Als je nu Cesar en Colourance zou gebruiken heb je over 3 jaar echt wel weer een andere homozygoote hengst met een vrije bloedvoering. En je hebt legio bonte 3 jarige 50% Frieze merrie's die weer met een Fries terug gedekt kunnen worden. Ik zie het inteelt probleem dus niet zo.

xinram

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 11:47

janderegelaa schreef:
@Arnold: Cesar draagt de vosfactor niet en volgens mij is hij ook homozygoot zwart.

Zowel JB, Cesar als Colorance en die Redford zijn aan elkaar verwant. Dus sowieso zie ik de toegevoegde waarde van JB en de Redford niet. Hetzelfde bloed met kans op een effen nakomeling. Een hengst als Clochard ( die wel vos is ) of Mecenas ( waar nog sperma van is ) dan juist weer wel al zijn ze niet homozygoot. Of Ico Sun als hij nog vruchtbaar is want dat weet ik niet. Allemaal vrij van Samber bloed.

En als het dan echt persé moet dan kan Zulu eventueel ook wel hierheen. Nog meer vers bloed.

Maar nogmaals, de start is niet goed. Over een paar jaar is het een dikke vergaarbak van allerlei kleurtjes. En het gaat er niet om of die wel of geen baasje vinden, het gaat er om dat die ook gewoon mogen blijven fokken. OP deze manier doe je het stamboek en het fokdoel geen eer aan.

De Friezen zijn misschien ook met allerlei kleuren begonnen maar ook die hebben daar een punt achter gezet. Ze hebben nog wel steeds de nadelen ervan met af en toe een paard met een witte aftekening of schitterende hengsten die de vosfactor blijken te hebben. En dit na al die jaren!

Het probleem is dat je te snel wilt. Als je nu Cesar en Colourance zou gebruiken heb je over 3 jaar echt wel weer een andere homozygoote hengst met een vrije bloedvoering. En je hebt legio bonte 3 jarige 50% Frieze merrie's die weer met een Fries terug gedekt kunnen worden. Ik zie het inteelt probleem dus niet zo.

Mark, een outcross hengst welke als enige 'nadeel' een effe vachtkleur heeft kan zeer zeker een aanwinst zijn. Wanneer je de hengsten hun kleuren laat testen en dit kenbaar maakt kan je heel simpel met vosdragers enkel zwarte(bonte) nakomelingen fokken mits je je verstand en kennis gebruikt. Mind you by the way dat er legio biologisch dynamische fokkers in andere takken van fokkerij er juist voor pleiten om met heterozygote dieren te fokken omdat zij menen dat vanwege hun genetische heterose zij genetisch sterker zijn dan de homozygote dieren. (is uiteraard geen bezweren wetenschap, maar slechts een theorie)

Overigens zijn er nog wel meer (zwart)bonte hengsten (zelfs met Fries-bloed) te vinden welke bruikbaar zijn om een goede brede genetische start te maken. Je moet ze alleen wel zoeken....

fokkerstrots

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 11:55

Colorance schreef:
Fokkerstrots.
Van de 100 veulens worden er 50 zwart bont! - 50 zwart waarvan 25 merrie - 25 hengst. Deze paarden vinden hun weg wel. Anders zouden er ook geen Friese paarden gedekt meer worden. Daar worden 2500 hengstveulens geboren waarvan er niet meer dan 10 GGK worden. Dan zouden de Friese hengsten ook nooit meer dekken.
Dat ik die mensen een toekomst wil geven vind ik een slap en flauwe opmerking.

Waar kun je dan terecht met je zwarte Willem uit een Friese stermoeder met super papier? Met een beetje geluk betaal jij er nog 500-1000 EUR voor. Dat weegt toch niet op tegen de prijs van een volbloed Fries veulen uit zo'n merrie? Goed, er zit een BP papier bij, maar waar kun je zo'n veulen kwijt? Marktplaats? Een fokker is al teleurgesteld dat ie niet bont is, en dan valt de afzet ook nog eens tegen.

Friese hengsten dekken trouwens ook minder nu.

fokkerstrots

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 12:08

Nogmaals, mijn kritiek is niet afbrekend maar opbouwend bedoeld. Er wordt al meer dan twintig jaar bont gekruist met Fries, er werd totaal niet geselecteerd op type of beweging, met als resultaat een enorm diverse (niet homogene) groep paarden die wel bont waren en ergens Friese kenmerken hadden maar zo uiteenlopend van soort, dat je het geen rastype kon noemen. Het BP heeft het beste voor met de opbouw, maar er is nog een hele lange weg te gaan voordat we een zwartbonte hebben met het uiterlijk van een Fries.....Het Friese paard heeft door selectie na 130 jaar wel wat neergezet!

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 13:03

KnedoStables schreef:
janderegelaa schreef:

Mark, een outcross hengst welke als enige 'nadeel' een effe vachtkleur heeft kan zeer zeker een aanwinst zijn. Wanneer je de hengsten hun kleuren laat testen en dit kenbaar maakt kan je heel simpel met vosdragers enkel zwarte(bonte) nakomelingen fokken mits je je verstand en kennis gebruikt. Mind you by the way dat er legio biologisch dynamische fokkers in andere takken van fokkerij er juist voor pleiten om met heterozygote dieren te fokken omdat zij menen dat vanwege hun genetische heterose zij genetisch sterker zijn dan de homozygote dieren. (is uiteraard geen bezweren wetenschap, maar slechts een theorie)

Overigens zijn er nog wel meer (zwart)bonte hengsten (zelfs met Fries-bloed) te vinden welke bruikbaar zijn om een goede brede genetische start te maken. Je moet ze alleen wel zoeken....

Het stamboek staat er net Marnix, outcross doe je in de regel met een populatie waar in de loop van vele jaren juist vers bloed bij moet. Zoals het Friesche paard.

En dan nog moet je dan alleen op bont fokken. Effen outcross is leuk, maar dan op homozygoot bonte merrie's en over 15 jaar.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 14:36

Hoe is de rest van het kleurenpatroon van Ceasar! behalve homozygoot tobiano.

Een voskleurig paard kan de kleur bruin ongezien bij zich dragen en dus doorgeven aan een nakomeling en dus een bruine nakomeling geven. Een zwart paard kan dat niet. Als hij niet bruin is, geeft hij het ook nooit door. Moet je wel echt een zwarte hebben en geen eentje met een kopersnoet o.i.d.
Een zwarte kan wel weer een vos geven, maar dan moet het aangepaarde paard ook de vosfactor dragen.
Ceasar is homozygoot voor de bontfactor TT
Hij draagt geen vosfactor, ofwel hij is homozygoot zwart, EE, daar is hij op getest, en hij is aa voor agouti want hij is zwart. Van zijn kant dus nooit een bruine nakomeling.

Een homozygoot zwartbonte poolse hengst vind ik ook wel een heel goed idee! :D ;)

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 15:09

Dus Ceasar op een Friesche merrie is altijd zwartbont. Dan is de dekkeuze makkelijk natuurlijk.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 15:47

Precies! :j Maar als iedereen zo denkt en gaat fokken, is het voor de bloedspreiding wat minder.

nuka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 16:47

janderegelaa schreef:
Dus Ceasar op een Friesche merrie is altijd zwartbont. Dan is de dekkeuze makkelijk natuurlijk.

hé mijn hengst wil ook nog wat te doen hebben hoor :D :D :D :D

Colorance

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 20:22

Ik blijf van mening dat alle hengsten een bijdrage kunnen leveren aan de opbouw van deze fokkerij. Alle hengsten moeten weer met de billen bloot! en kunnen indien ze niet aan de verwachting voldoen worden ze afgekeurd. Ze mogen allemaal 2 jaar dekken met een dekbeperking behalve bv Cool Willow Sping.
Fokken is niet alleen naar de kleur kijken!
De verwantschap t.o.v het Friese ras . zal na de tweede generatie weer boven de 10% uitkomen indien er gelijk terug gefokt wordt met een Fries.
Ook als Ceasar bruintbont geboren was zouden we hem nodig hebben voor ons fokdoel.
Er is genoeg ander materiaal in de maak. In Denemarken is bv een zwartbont hengstveulen van Tietse geboren uit een Big Ben X Fries.
Ook weet ik nog wat ZoSpecial 2 jarige hengsten die hopelijk volgend jaar op de keuring verschijnen.

De eerste zwartbonte Willems (75%) zijn ook al weer geboren. Deze dieren kunnen b.v. weer gekruist worden met 50% zwartbonten van JB, Colorance,King, Ceasar, Castor of As We Wish. Dan een stukje terug in bloed en hopen op een homozygote bonte. We moeten het op dit moment met deze hengsten DOEN.

Fokkerstrots! ja voor 1000,= mag je ze wel brengen maar gelukkig kunnen de meeste fokkers ze zelf wel kwijt. Er worden ieder jaar ruim 50 zwarte Willems geboren en die heb ik allemaal niet op marktplaats zien staan. Ook is er belangstelling voor de zwarte kruising producten want niet iedereen houd van bont.
Ook vinden de Arabo friesen een nieuwe baas en de friesen met een kol ook!

Colorance

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 21:02

Ik hoop dat ik voldoende vragen heb kunnen beantwoorden.
Natuurlijk heeft iedereen een andere idee over het fokbeleid. Dat heb je bij ieder stamboek. Over het fokdoel zijn we het meestal wel eens.
Er zijn meerdere wegen naar Rome en de een arriveert eerder dan de ander. De fokcommissie en jury staat 200% achter hun besluit om zo te beginnen en deze hengsten een kans te geven. Volgend jaar komen dan de eerste veulens op de keuring en dan weten we meer.
Ik wens iedereen veel succes in de fokkerij en vooral veel plezier.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 22:36

Colorance,

Ik vind het heel mooi dat dit stamboek in wording is opgericht. En ik heb bewondering voor de passie en power waarmee jullie dit stamboek proberen op te bouwen! +:)+

xinram

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 23:25

janderegelaa schreef:
Het stamboek staat er net Marnix, outcross doe je in de regel met een populatie waar in de loop van vele jaren juist vers bloed bij moet. Zoals het Friesche paard.

En dan nog moet je dan alleen op bont fokken. Effen outcross is leuk, maar dan op homozygoot bonte merrie's en over 15 jaar.

Mark wanneer je in je basis geen brede genetica gebruikt kom je bij sluiting van inbreng van nieuw bloed in zwaar weer op een gegeven moment. Bij het opzetten van een fokkerij dien je ten alle tijden eerst te produceren alvorens je strenger gaat selecteren. Tuurlijk als je maar enkele merrie hebt om mee te fokken en alle hengsten voor het uitkiezen is het veel makkelijker.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 10:24

KnedoStables schreef:
janderegelaa schreef:

Mark wanneer je in je basis geen brede genetica gebruikt kom je bij sluiting van inbreng van nieuw bloed in zwaar weer op een gegeven moment. Bij het opzetten van een fokkerij dien je ten alle tijden eerst te produceren alvorens je strenger gaat selecteren. Tuurlijk als je maar enkele merrie hebt om mee te fokken en alle hengsten voor het uitkiezen is het veel makkelijker.

Je hebt op zich wel een punt Marnix, maar het heeft geen zin om daarvoor efen gekleurde Friesche hengsten te keuren want ze zijn allemaal al zo ontzettend aan elkaar verwant. Dat kun je dus nooit outcross noemen. Tenzij je bijv. Een Arabo fries gebruikt of een zwarte Andalusiër ofzo.

De nu gekeurde bonte hengsten zijn volgens mij op 1 na ( de Ico Sun ) allemaal aan elkaar verwant. Ik denk dat je de outcross juist daar vandaan moet halen en niet uit de Friesche populatie. Dat is namelijk gewoon weer inbreeding.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 13:34

Adil18 schreef:
Zoolgangster schreef:
Tja, wat voor type zou er nagestreefd moeten worden...Lastig, want wat wij tegenwoordig als "echt Fries" of "barok" zien, hoe zag dat er ruim 100 jaar geleden uit?

Ik heb een plaatje uit opa's boek, dat meer dan 100 jaar oud is, opgedoken.

http://img715.imageshack.us/img715/8152 ... rd1900.png

Niet zo'n harige supershowbink dus, maar wat functioneler van bouw, als je het mij vraagt. Meer een paard dat gefokt is om te werken. Ik moet eerlijkheidshalve erbij vermelden, dat rond 1880 de vraag naar harddravers zó groot werd, dat de Fries er bijna aan onderdoor ging, als ras... Ook de Fries werd richting harddraver en niet als "stepper" (met veel knieactie) zoals wij hem nu kennen gefokt.

Kruisingenfokken is zo oud als de weg naar Rome, en vermoedelijk nog ouder. Ik vond het gewoon leuk om even de afbeelding te laten zien.

Dat is wel interessant om te zien...Maar je hoeft niet eens zo ver terug te kijken in de tijd, dit voorbeeld bijv. zegt genoeg:

Afbeelding
Brandus 345

Afbeelding
Opa van Brandus, Hearke

Ik vind dit verschil al enorm...Hoe komt het trouwens dat de Fries van jouw foto zo weinig aan behang heeft...? Zo veel weet ik niet over de geschiedenis van de Fries...

@Adil, inderdaad heeft de fries op het plaatje opvallend weinig behang... En of het een kwestie van "knippen en scheren" was of selectieve fok, of kruising met iets kalers, dat weet ik dus niet.

lillybee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 00:14

ik vind het fijn om het friesche paard gekruist te zien worden.
Mijn mening is dat er wel wat fris bloed doorheen kan.

Ze hebben tal van medische gebreken, mede dankzij het door fokken, inteeld wellicht.

De kleur zou mij niet uitmaken.
ik begrijp niet helemaal waarom zwartbont meer gewenst is dan vosbont. ik vind het persoonlijk een hele mooie kleur.

een voskleurige fries is ook helemaal niet gewenst, maar die friezen worden voor grof geld verkocht, dat is apart en dat willen bepaalde mensen. Ik vind het persoonlijk ook een geweldig gezicht.

ik hoop wel dat er het friesche ras niet teveel met tinkers word gekruist om die bonte kleur te verkrijgen. Ik ben niet zo gecharmeerd van de stuwende beweging van veel friezen, en tinkers zullen dat Zéker niet verbeteren.
ook vind ik de knieactie niet altijd even mooi, ik zie liever iets meer draagkracht en ruimte. Zoals het KWPN vaak geeft, in kruissing met een Barok type wat makkelijker verzameld en van achteren dragend onderkomt en een mooie hals en front heeft. Zou toch een ideaal plaatje moeten kunnen leveren.

Willem vind ik een prachtig mooi plaatje, ik meende dat hij in Diever staat? ik vraag mij af of hij al uitgebracht word op wedstrijden, dan neem ik graag eens een kijkje. Ik ben wel weg van hem.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 01:16

Zoolgangster schreef:
@Adil, inderdaad heeft de fries op het plaatje opvallend weinig behang... En of het een kwestie van "knippen en scheren" was of selectieve fok, of kruising met iets kalers, dat weet ik dus niet.

Ik doelde nog veel meer op de overgang van zwaar, koudbloedachtig paard naar sportpaard :j

Maar inderdaad, qua behang 'mist' het een en ander. Maar wat je zelf al aangeeft...Is dat Fok of is dat het werk van de mens geweest omdat men ze destijds liever zo wilden zien...?

Vorstin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 08:45

lillybee schreef:

Ze hebben tal van medische gebreken, mede dankzij het door fokken, inteeld wellicht.

Wat voor medische gebreken? Zou je dat eens willen onderbouwen Lillybee?

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 11:07

Vorstin schreef:
lillybee schreef:

Wat voor medische gebreken? Zou je dat eens willen onderbouwen Lillybee?

Citaat:
AKKRUM/UTRECHT (ANP) – Inteelt is in
toenemende mate een bedreiging voor het
Friese paard. Merries van het Friese ras
ondervinden steeds vaker problemen met
loslaten van de nageboorte. Dat
concludeert dierenarts drs. Mello
Sevinga uit Akkrum.

.
De Friese dierenarts promoveert 23
september aan de Universiteit Utrecht op
het proefschrift ’Retainted placenta in
Friesian horses’. Sevinga stelt in zijn
onderzoeksresultaten dat de
inteelttoename per generatie bij Friese
paarden te hoog is. De als acceptabel
geachte inteelttrend is een half tot een
heel procent. Bij Friese paarden ligt het
ongeveer op 1,9 procent.

.Om deze ontwikkeling te keren zal een
groter aantal dekhengsten per jaar
ingezet moeten worden. Het Friesch
Paarden Stamboek keurt gemiddeld negen
hengsten per jaar goed voor de
voortplanting.

En dan heb je ook nog zaken als dwerggroei etc.