Maar toch denk ik dat er met een bonte fries een zwartbonte wordt bedoeld, zo niet dan hoor ik het graag...
Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Coloured schreef:@ janderegelaa:
Ik zou de bruinbonte kleur persoonlijk ook niet weglaten, zeker niet in het begin.
Voor mij is een bruinbonte Barock Pinto ook een Barock Pinto. (De naam van het stamboek zegt eigenlijk dat het om kleur en type gaat.) Het is echter geen bonte fries, die zijn namelijk alleen zwartbont. Voor zover je de term bonte fries al een bestaansrecht gunt natuurlijk...
Bedoel jij met dat er genoeg hengsten te vinden zijn die als basiskleur zwart hebben, zwartbonte hengsten en dan ook nog eens homozygoot bonte hengsten? Want het lijkt me dat je daarmee het snelst je doel bereikt, zeker in het beginstadium van het stamboek.
janderegelaa schreef:@Arnold: Cesar draagt de vosfactor niet en volgens mij is hij ook homozygoot zwart.
Ik zie nog steeds geen voordeel in de effen hengsten. Sorry.
Zowel JB, Cesar als Colorance en die Redford zijn aan elkaar verwant. Dus sowieso zie ik de toegevoegde waarde van JB en de Redford niet. Hetzelfde bloed met kans op een effen nakomeling. Een hengst als Clochard ( die wel vos is ) of Mecenas ( waar nog sperma van is ) dan juist weer wel al zijn ze niet homozygoot. Of Ico Sun als hij nog vruchtbaar is want dat weet ik niet. Allemaal vrij van Samber bloed.
En als het dan echt persé moet dan kan Zulu eventueel ook wel hierheen. Nog meer vers bloed.
Maar nogmaals, de start is niet goed. Over een paar jaar is het een dikke vergaarbak van allerlei kleurtjes. En het gaat er niet om of die wel of geen baasje vinden, het gaat er om dat die ook gewoon mogen blijven fokken. OP deze manier doe je het stamboek en het fokdoel geen eer aan.
De Friezen zijn misschien ook met allerlei kleuren begonnen maar ook die hebben daar een punt achter gezet. Ze hebben nog wel steeds de nadelen ervan met af en toe een paard met een witte aftekening of schitterende hengsten die de vosfactor blijken te hebben. En dit na al die jaren!
Het probleem is dat je te snel wilt. Als je nu Cesar en Colourance zou gebruiken heb je over 3 jaar echt wel weer een andere homozygoote hengst met een vrije bloedvoering. En je hebt legio bonte 3 jarige 50% Frieze merrie's die weer met een Fries terug gedekt kunnen worden. Ik zie het inteelt probleem dus niet zo.
Colorance schreef:Fokkerstrots.
Van de 100 veulens worden er 50 zwart bont! - 50 zwart waarvan 25 merrie - 25 hengst. Deze paarden vinden hun weg wel. Anders zouden er ook geen Friese paarden gedekt meer worden. Daar worden 2500 hengstveulens geboren waarvan er niet meer dan 10 GGK worden. Dan zouden de Friese hengsten ook nooit meer dekken.
Dat ik die mensen een toekomst wil geven vind ik een slap en flauwe opmerking.
KnedoStables schreef:janderegelaa schreef:@Arnold: Cesar draagt de vosfactor niet en volgens mij is hij ook homozygoot zwart.
Ik zie nog steeds geen voordeel in de effen hengsten. Sorry.
Zowel JB, Cesar als Colorance en die Redford zijn aan elkaar verwant. Dus sowieso zie ik de toegevoegde waarde van JB en de Redford niet. Hetzelfde bloed met kans op een effen nakomeling. Een hengst als Clochard ( die wel vos is ) of Mecenas ( waar nog sperma van is ) dan juist weer wel al zijn ze niet homozygoot. Of Ico Sun als hij nog vruchtbaar is want dat weet ik niet. Allemaal vrij van Samber bloed.
En als het dan echt persé moet dan kan Zulu eventueel ook wel hierheen. Nog meer vers bloed.
Maar nogmaals, de start is niet goed. Over een paar jaar is het een dikke vergaarbak van allerlei kleurtjes. En het gaat er niet om of die wel of geen baasje vinden, het gaat er om dat die ook gewoon mogen blijven fokken. OP deze manier doe je het stamboek en het fokdoel geen eer aan.
De Friezen zijn misschien ook met allerlei kleuren begonnen maar ook die hebben daar een punt achter gezet. Ze hebben nog wel steeds de nadelen ervan met af en toe een paard met een witte aftekening of schitterende hengsten die de vosfactor blijken te hebben. En dit na al die jaren!
Het probleem is dat je te snel wilt. Als je nu Cesar en Colourance zou gebruiken heb je over 3 jaar echt wel weer een andere homozygoote hengst met een vrije bloedvoering. En je hebt legio bonte 3 jarige 50% Frieze merrie's die weer met een Fries terug gedekt kunnen worden. Ik zie het inteelt probleem dus niet zo.
Mark, een outcross hengst welke als enige 'nadeel' een effe vachtkleur heeft kan zeer zeker een aanwinst zijn. Wanneer je de hengsten hun kleuren laat testen en dit kenbaar maakt kan je heel simpel met vosdragers enkel zwarte(bonte) nakomelingen fokken mits je je verstand en kennis gebruikt. Mind you by the way dat er legio biologisch dynamische fokkers in andere takken van fokkerij er juist voor pleiten om met heterozygote dieren te fokken omdat zij menen dat vanwege hun genetische heterose zij genetisch sterker zijn dan de homozygote dieren. (is uiteraard geen bezweren wetenschap, maar slechts een theorie)
Overigens zijn er nog wel meer (zwart)bonte hengsten (zelfs met Fries-bloed) te vinden welke bruikbaar zijn om een goede brede genetische start te maken. Je moet ze alleen wel zoeken....
janderegelaa schreef:Het stamboek staat er net Marnix, outcross doe je in de regel met een populatie waar in de loop van vele jaren juist vers bloed bij moet. Zoals het Friesche paard.
En dan nog moet je dan alleen op bont fokken. Effen outcross is leuk, maar dan op homozygoot bonte merrie's en over 15 jaar.
KnedoStables schreef:janderegelaa schreef:Het stamboek staat er net Marnix, outcross doe je in de regel met een populatie waar in de loop van vele jaren juist vers bloed bij moet. Zoals het Friesche paard.
En dan nog moet je dan alleen op bont fokken. Effen outcross is leuk, maar dan op homozygoot bonte merrie's en over 15 jaar.
Mark wanneer je in je basis geen brede genetica gebruikt kom je bij sluiting van inbreng van nieuw bloed in zwaar weer op een gegeven moment. Bij het opzetten van een fokkerij dien je ten alle tijden eerst te produceren alvorens je strenger gaat selecteren. Tuurlijk als je maar enkele merrie hebt om mee te fokken en alle hengsten voor het uitkiezen is het veel makkelijker.
Adil18 schreef:Zoolgangster schreef:Tja, wat voor type zou er nagestreefd moeten worden...Lastig, want wat wij tegenwoordig als "echt Fries" of "barok" zien, hoe zag dat er ruim 100 jaar geleden uit?
Ik heb een plaatje uit opa's boek, dat meer dan 100 jaar oud is, opgedoken.
http://img715.imageshack.us/img715/8152 ... rd1900.png
Niet zo'n harige supershowbink dus, maar wat functioneler van bouw, als je het mij vraagt. Meer een paard dat gefokt is om te werken. Ik moet eerlijkheidshalve erbij vermelden, dat rond 1880 de vraag naar harddravers zó groot werd, dat de Fries er bijna aan onderdoor ging, als ras... Ook de Fries werd richting harddraver en niet als "stepper" (met veel knieactie) zoals wij hem nu kennen gefokt.
Kruisingenfokken is zo oud als de weg naar Rome, en vermoedelijk nog ouder. Ik vond het gewoon leuk om even de afbeelding te laten zien.
Dat is wel interessant om te zien...Maar je hoeft niet eens zo ver terug te kijken in de tijd, dit voorbeeld bijv. zegt genoeg:
Brandus 345
Opa van Brandus, Hearke
Ik vind dit verschil al enorm...Hoe komt het trouwens dat de Fries van jouw foto zo weinig aan behang heeft...? Zo veel weet ik niet over de geschiedenis van de Fries...
Zoolgangster schreef:@Adil, inderdaad heeft de fries op het plaatje opvallend weinig behang... En of het een kwestie van "knippen en scheren" was of selectieve fok, of kruising met iets kalers, dat weet ik dus niet.

Vorstin schreef:lillybee schreef:ik vind het fijn om het friesche paard gekruist te zien worden.
Mijn mening is dat er wel wat fris bloed doorheen kan.
Ze hebben tal van medische gebreken, mede dankzij het door fokken, inteeld wellicht.
Wat voor medische gebreken? Zou je dat eens willen onderbouwen Lillybee?
Citaat:AKKRUM/UTRECHT (ANP) – Inteelt is in
toenemende mate een bedreiging voor het
Friese paard. Merries van het Friese ras
ondervinden steeds vaker problemen met
loslaten van de nageboorte. Dat
concludeert dierenarts drs. Mello
Sevinga uit Akkrum.
.
De Friese dierenarts promoveert 23
september aan de Universiteit Utrecht op
het proefschrift ’Retainted placenta in
Friesian horses’. Sevinga stelt in zijn