FEI Meeting: LDR toegestaan, hyperflexie voortaan verboden

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 00:10

Professor schreef:
c_alsemgeest

Zal u morgen per PB de goede uitgave van Baucher aangeven, hier wordt het te offtopic, als u het goed vind.


Of misschien een apart topic daarvoor openen? Denk dat meerderen (ik in ieder geval) dat wel interessant vinden.

c_alsemgeest

Berichten: 20870
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 00:11

Prima een topic :D ik heb namelijk een versie weten te vinden, maar dat is imo de niet-herziene uitgaven.
Ik ga hem even openen en de link hier posten.

Springert

Berichten: 2358
Geregistreerd: 07-11-09
Woonplaats: Baexem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 00:13

Professor schreef:
c_alsemgeest

Zal u morgen per PB de goede uitgave van Baucher aangeven, hier wordt het te offtopic, als u het goed vind.

Mwoah...gaat toch over rollkur/Hyperflexie?

Volgens mij gaan we trouwens ook LDR weer onderverdelen in twee groepen;
Low-Deep-Round en Low-Extreme-Deep-Round :P

Professor

Berichten: 4300
Geregistreerd: 11-02-05
Woonplaats: Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 00:14

ThePast03 schreef:
Professor schreef:
c_alsemgeest

Zal u morgen per PB de goede uitgave van Baucher aangeven, hier wordt het te offtopic, als u het goed vind.


Of misschien een apart topic daarvoor openen? Denk dat meerderen (ik in ieder geval) dat wel interessant vinden.

Heb de geschiedenis van Baucher al eens geheel naar voren gebracht op bokt, met de geschiedenis eromheen.
Denk dat het leerzaam zou zijn wanneer men het boek dat Baucher zelf geschreven heeft, te lezen.
Omdat hij zeer Romantisch schrijft, en men werkelijk alleen het hele boek moet lezen omdat alles in verband met elkaar staat.

c_alsemgeest

Berichten: 20870
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: FEI Meeting: LDR toegestaan, hyperflexie voortaan verboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 00:21


Hermelientje

Berichten: 1834
Geregistreerd: 25-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 00:23

Jannepauli schreef:
Zeker interessant stuk - tegen de kennis van Grand Old Wouter Slob valt weinig in te brengen. Toch meen ik dat Baucher zijn methode opgaf door de reden die ik hierboven noemde. Jammer eigenlijk dat HC hier niet meeschrijft - die zou het zo weten denk ik.

( Zolang Marcel Dufour trollen als vrouw ("ze") benoemd, krijgt hij wat mij betreft géén koelkast of magnetron :) )


Baucher heeft twee nieuwe methodes geïntroduceerd. Het probleem met zijn eerste methode was het gebrek aan impuls. Bij de tweede methode introduceerde hij hand zonder been en been zonder hand, dit principe kun je terug vinden in de "Hollandse school" (bij gebrek aan een beter woord). Dit is trouwens wat zeer veel (dieren)gedragswetenschappers goede training vinden, het is voor een mens al moeilijk met twee signalen tegelijkertijd om te gaan voor een dier nog veel moeilijker. Als je dus hand en been tegelijkertijd geeft (of twee andere signalen tegelijkertijd geeft) dan zal slechts het sterkste signaal doorkomen en het andere signaal zal "uitdoven". Wie dit absoluut zeer goed weet is Kadankovitch (en HC misschien ook wel maar dan alleen theoretisch terwijl Kadankovitch ook praktisch zeer ervaren is).

In de klassieke rijkunst wordt hetzelfde volgens mij onafhankelijke hulpen genoemd.

Trollen schijnen inderdaad overwegend mannen te zijn, is daar al wetenschappelijk onderzoek naar gedaan?

c_alsemgeest

Berichten: 20870
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 00:25

Hermelientje schreef:
Jannepauli schreef:
Zeker interessant stuk - tegen de kennis van Grand Old Wouter Slob valt weinig in te brengen. Toch meen ik dat Baucher zijn methode opgaf door de reden die ik hierboven noemde. Jammer eigenlijk dat HC hier niet meeschrijft - die zou het zo weten denk ik.

( Zolang Marcel Dufour trollen als vrouw ("ze") benoemd, krijgt hij wat mij betreft géén koelkast of magnetron :) )


Baucher heeft twee nieuwe methodes geïntroduceerd. Het probleem met zijn eerste methode was het gebrek aan impuls. Bij de tweede methode introduceerde hij hand zonder been en been zonder hand, dit principe kun je terug vinden in de "Hollandse school" (bij gebrek aan een beter woord). Dit is trouwens wat zeer veel (dieren)gedragswetenschappers goede training vinden, het is voor een mens al moeilijk met twee signalen tegelijkertijd om te gaan voor een dier nog veel moeilijker. Als je dus hand en been tegelijkertijd geeft (of twee andere signalen tegelijkertijd geeft) dan zal slechts het sterkste signaal doorkomen en het andere signaal zal "uitdoven". Wie dit absoluut zeer goed weet is Kadankovitch (en HC misschien ook wel maar dan alleen theoretisch terwijl Kadankovitch ook praktisch zeer ervaren is).

In de klassieke rijkunst wordt hetzelfde volgens mij onafhankelijke hulpen genoemd.

Trollen schijnen inderdaad overwegend mannen te zijn, is daar al wetenschappelijk onderzoek naar gedaan?

Graag is dit:
[RT-D] De oorsprong van de rollkur/LDR/hyperflexie
topic... zodat we niet offtopic blijven gaan :)

lillytjuh

Berichten: 3330
Geregistreerd: 28-09-08
Woonplaats: Rosmalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 00:28

Hermelientje schreef:
In de klassieke rijkunst wordt hetzelfde volgens mij onafhankelijke hulpen genoemd.

Trollen schijnen inderdaad overwegend mannen te zijn, is daar al wetenschappelijk onderzoek naar gedaan?


Ook in de klassieke rijkunst zijn daar verdeelde meningen over, heb hier op bokt al diverse meningen voorbij zien komen.

en die trollen..... misschien moeten we daar een appart topic over maken haha

Winged

Berichten: 33115
Geregistreerd: 28-12-05

Re: FEI Meeting: LDR toegestaan, hyperflexie voortaan verboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 00:35

Moderatoropmerking:
Hoewel de discussie nog lekker doorging zijn er weer mensen offtopic gegaan. Graag terug ontopic!

Hermelientje

Berichten: 1834
Geregistreerd: 25-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 00:45

Even helemaal on-topic dan.

Als het inderdaad zo is dat zowel Sjef als Gerd tevreden zijn dan kun je dit toch wel een Salomon's oordeel van de FEI noemen.

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 00:47

Fantastisch dat de FEI precies datgene doet wat ik al jaren roep: duidelijk maken dat het niet om de methode gaat, maar om de manier waarop iets uitgevoerd wordt.
Ik weet zeker dat elk paard tien keer liever goed LDR gereden wordt dan slecht met de neus voor de loodlijn.

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 00:49

Hermelientje schreef:
Even helemaal on-topic dan.

Als het inderdaad zo is dat zowel Sjef als Gerd tevreden zijn dan kun je dit toch wel een Salomon's oordeel van de FEI noemen.


Ach, Gerd hoorde ik een paar jaar geleden nog luidkeels verkondigen dat het hoog instellen van jonge paarden zo schadelijk was en LDR rijden wat hem betrof veel gezonder was.... Misschien kan hij nu terugkeren naar die oorspronkelijke mening en kunnen we een gezellig kampvuur organiseren, dienen die boeken ook nog voor een goed doel!

piezze

Berichten: 3519
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 00:54

horseyfries schreef:
Hermelientje schreef:
Even helemaal on-topic dan.

Als het inderdaad zo is dat zowel Sjef als Gerd tevreden zijn dan kun je dit toch wel een Salomon's oordeel van de FEI noemen.


Ach, Gerd hoorde ik een paar jaar geleden nog luidkeels verkondigen dat het hoog instellen van jonge paarden zo schadelijk was en LDR rijden wat hem betrof veel gezonder was.... Misschien kan hij nu terugkeren naar die oorspronkelijke mening en kunnen we een gezellig kampvuur organiseren, dienen die boeken ook nog voor een goed doel!


Dit snap ik niet. Laag, diep en rond rijden is toch ook wat gezonder voor de rug van een jong paard dan hoog instellen, of zie ik het nou verkeerd? Dan riep die het toch goed?

Springert

Berichten: 2358
Geregistreerd: 07-11-09
Woonplaats: Baexem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 00:55

Hermelientje schreef:
Even helemaal on-topic dan.
Als het inderdaad zo is dat zowel Sjef als Gerd tevreden zijn dan kun je dit toch wel een Salomon's oordeel van de FEI noemen.


Dat moesten ze ook wel, om niet nog meer gezichtsverlies te lijden. Ze vonden het al vreselijk dat ze door de publieke opinie gedwongen waren om over dit onderwerp een vergadering te beleggen.
Het is toch hun eigen benaming (Hyperflexion of the neck) die ze nu weer terug moesten nemen en zelfs als niet toegestaan moesten bestempelen. Ze dachten daar tijdens de vergadering destijds dat ze die naam verzonnen, het probleem getackled te hebben. Nu blijft LDR over, en ik voorspel als de paarden met de neus tegen de borst gereden blijven worden, dat ze op den duur ook dat moeten gaan verdiepen. 41000 stemmen tegen en 1000 voor, dat is toch echt een statement waar ze niet omheen konden.

Devaney2009
Berichten: 274
Geregistreerd: 09-09-09

Re: FEI Meeting: LDR toegestaan, hyperflexie voortaan verboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 00:57

Ik hoop het van harte dat het werkelijk goed afloopt op wedstrijden. Maar eigenlijk geloof ik er niet in.

Zie je het gebeuren: Een steward die Avg aanspreekt dat ze het paard te diep rijdt?

piezze

Berichten: 3519
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: Nederland

Re: FEI Meeting: LDR toegestaan, hyperflexie voortaan verboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 00:58

tja ze zullen de regels moeten handhaven lijkt me, ongeacht de persoon in kwestie. Maar waarom altijd van het negatieve uitgaan. Misschien helpt het wel gewoon en gebeurt het niet meer op het wedstrijdterrein...

c_alsemgeest

Berichten: 20870
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 00:59

Devaney2009 schreef:
Ik hoop het van harte dat het werkelijk goed afloopt op wedstrijden. Maar eigenlijk geloof ik er niet in.

Zie je het gebeuren: Een steward die Avg aanspreekt dat ze het paard te diep rijdt?

Zou imo wel moeten kunnen... en zij zal er best voor open staan, ligt er maar net aan wie er bij het inrijden allemaal aanwezig zijn of het wel of niet gaat gebeuren :D

Springert

Berichten: 2358
Geregistreerd: 07-11-09
Woonplaats: Baexem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 00:59

Devaney2009 schreef:
Ik hoop het van harte dat het werkelijk goed afloopt op wedstrijden. Maar eigenlijk geloof ik er niet in.

Zie je het gebeuren: Een steward die Avg aanspreekt dat ze het paard te diep rijdt?

Ja, want als die stewards dat niet doen is er altijd wel iemand die dat gedrag concstateert en het meldt. Dan wordt zo'n steward vervangen. Vergis je niet dat er nog veel grotere namen al geschorst zijn geweest in het verleden! Ludger, Rodrigo etc..

Springert

Berichten: 2358
Geregistreerd: 07-11-09
Woonplaats: Baexem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 01:05

c_alsemgeest schreef:
Devaney2009 schreef:
Ik hoop het van harte dat het werkelijk goed afloopt op wedstrijden. Maar eigenlijk geloof ik er niet in.

Zie je het gebeuren: Een steward die Avg aanspreekt dat ze het paard te diep rijdt?

Zou imo wel moeten kunnen... en zij zal er best voor open staan, ligt er maar net aan wie er bij het inrijden allemaal aanwezig zijn of het wel of niet gaat gebeuren :D

Dat denk ik inderdaad ook, want onder ruiters onder mekaar is ook de corrigerende factor. Het is namelijk niet alleen het belang van degene die het uitvoert, maar het raakt allen indien de discussie weer op gaat laaien. En het publiek is niet dom, ze zien wat ze zien, en zo'n paard met de kin op de borst blijven ze een naar gezicht vinden en zal altijd aversie blijven opwekken.
En dit is toch echt geforceerd en met dwang verkregen. Dat zie je aan de spanning op de teugels. daar kan geen mens onderuit. Dit beeld zullen we ook niet snel meer ongestraft zien.

Afbeelding

johanus
Berichten: 49
Geregistreerd: 05-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 01:06

hoevaak zou vele hier in het verleden dan al wel niet geschorst zijn destijdswas er nog nauwelijks kontrole

c_alsemgeest

Berichten: 20870
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: FEI Meeting: LDR toegestaan, hyperflexie voortaan verboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 01:08

Het beleid is nu vernieuwd/aangescherpt dus ik denk dat de controle, hoe moeilijk ook, uitgevoerd gaat worden.

Devaney2009
Berichten: 274
Geregistreerd: 09-09-09

Re: FEI Meeting: LDR toegestaan, hyperflexie voortaan verboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 01:12

Eerst zien dan geloven. Er zijn teveel ruiters op topnivo die op deze wijze trainen.

Ik vermoed dat ze dat diepe nu als LDR gaan benoemen.

c_alsemgeest

Berichten: 20870
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 01:15

dat is dus aan de stewards om te onderscheiden... het gaat niet om hoe het heet, maar wat het doet :)
Diep en achter de loodlijn mag... mits het niet gepaard gaat met agressief gebruikte krachten op het paard.
Ik heb nu al medelijden met de stewards :(:)
Al moet ik nog steeds melden dat ik er nog niet helemaal van overtuigd ben welke schade rollkur aan kan richten en hoe dat gebeurt? Maar dat de FEI regelementen voor gaat veranderen geeft voor mij wel een signaal af :j

Springert

Berichten: 2358
Geregistreerd: 07-11-09
Woonplaats: Baexem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 01:16

c_alsemgeest schreef:
dat is dus aan de stewards om te onderscheiden... het gaat niet om hoe het heet, maar wat het doet :)
Ik heb nu al medelijden met de stewards :(:)
Al moet ik nog steeds melden dat ik er nog niet helemaal van overtuigd ben welke schade rollkur aan kan richten en hoe dat gebeurt? Maar dat de FEI regelementen voor gaat veranderen geeft voor mij wel een signaal af :j

De FEI heeft ook geen bewijs van de schade aan het paard, maar ze zagen wel dat de schade aan de sport groot werd.
Zodoende hebben ze dit besluit genomen.

c_alsemgeest

Berichten: 20870
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: FEI Meeting: LDR toegestaan, hyperflexie voortaan verboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 01:18

En voor beide partijen, mijn inziens, geen verkeerd besluit.
Als je ervan uit gaat dat iedereen rijdt en traint met het welzijn van zijn paarden voor ogen.
En ik ga nog steeds uit van het schone geweten en expertice van onze topruiters :')