bulck schreef:En dat is rollkur dus ook niet...
Pff weeral een aanwaaiing en dus wederom een gekleurde visie; Je kan perfect een rollkur rijden op een gewone optoming, verder is er niets 'speciaal' aan. Voorwaarden zijn wel een heel electrisch paard, een actieve achterhand en dan is het gewoon een spel van actie-reactie, wat overigens in alle trainingsmethode gelijk is. Het enige is dat je met rollkur je paard dieper en ronder instelt. dit kan op LDR manier of via het opgericht flexen, nl de rollkur. Maar wederom heb je wel voldoende kennis nodig van de klassieke stromingen en het bewegingspatroon van je dier om daar me om te gaan.
Voor alsnog blijft het een goede trainingstechniek en vind ik het allemaal opgeblazen. Rollkur is acceptabel, of in elk geval niet beter of slechter dan enige andere manier van trainen. Immers is daar geen wetenschappelijk uitsluitsel over, dus is het maar de vraag wat de echte redenen zijn waarom rollkur wel afgeschaft zou moeten worden op de inrijterreinen en andere manieren bvb niet. Denk ik bvb aan het extreem laag onder het tempo wat laten ondertreden met zwepen, met weggedrukte ruggen, en slepende benen?
Je kan in de paardensport niet 1 uniforme manier van trainen willen bewerkstelligen, immers is elk paard anders, is elke ruiter anders. En blijft sport nog altijd een streven naar de beste, want dat is sport en zeker topsport. En dan komt nu wss het betoog, ja maar paarden kiezen er niet voor. Idd dat doen ze niet, maar dat is nu eenmaal het lot van een dier dat gehouden wordt om een tertiare behoeften te bevredigen. Sportpaarden worden immers gefokt, is een industrie als een ander, en zowel de prof als amateur wil dat ene 'wereldpaard' kunnen fokken en ter beschikking hebben.
En hoe je op topniveau komt, is al een belevenis. Eerst moet je paard gezond opgroeien, dan hopen dat ie dat blijft gedurende de training en basisopleiding en dan blkijft het een vraag of die echt het hoge werk aan kan. Dus dat is een constant process/management met selecteren, proberen en kijken naar wat het beste werkt.
De grootste voorwaarde is wel dat je compleet geen gevoel voor je paard moet hebben, en ze op gelijke hoogte als een fiets plaatst!