Rollkur volgens Britse organisatie "volstrekt onacceptabel"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 11:29

Jannepauli schreef:
Ach, verhalen de wereld insturen van stallen waar bloed aan de paal zit da's al te makkelijk. En er zit toch een bepaalde 'contradictio in terminus' in de opmerking dat zij die zich zo druk maken over de Rollkür, wellicht thuis hun paarden mishandelen.

Tja dat bedoel ik dus ook met de hypocrisie

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 11:29

Jannepauli schreef:
:Y) haha, die Marcel!

Even wat medische kennis toevoegen?
Als het lichaam een zeer sterke pijnprikkel krijgt ( wond, botbreuk of ander ingrijpend trauma) dan zorgen je hormoontjes keurig uit zichzelf voor wat pijnstilling. Endorfines b.v. maar adrenaline kan er ook wat van. Paarden (en stieren!) hebben die hormonen ook.
Zo kan het er uit zien als 'happy athlete' sowieso wat opgerekt worden en zal het brave paard nog wel even doorsjouwen - totdat het echt onverdraaglijk wordt en het dier protesteert.

Gezien het feit dat toppaarden ook gewoon kreupel worden en spierpijn kunnen hebben (waar ze geen aspirientje voor kunnen nemen, of pijnstillend zalfje, ivm de dopingcontroles) en voortdurende overbelasting van spieren, pezen en banden schade geeft waardoor deze gevoeliger worden voor blessures, denk ik dat die endorfines niet voldoende zijn om deze dieren op langere termijn goed aan het lopen te houden... Gezien de zogenaamd gemiddelde leeftijd van het Nederlandse (sport)paard wat nog actief in de sport meedraait, zijn de Nederlandse toppaarden op hoge leeftijd nog in prima conditie...

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 11:45

joyce B schreef:
Gezien de zogenaamd gemiddelde leeftijd van het Nederlandse (sport)paard wat nog actief in de sport meedraait, zijn de Nederlandse toppaarden op hoge leeftijd nog in prima conditie...

En wat is deze zogenaamde gemiddelde leeftijd, welke als 'hoge leeftijd' wordt beschouwd, als ik vragen mag?

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 11:52

Sannessep schreef:
joyce B schreef:
Gezien de zogenaamd gemiddelde leeftijd van het Nederlandse (sport)paard wat nog actief in de sport meedraait, zijn de Nederlandse toppaarden op hoge leeftijd nog in prima conditie...

En wat is deze zogenaamde gemiddelde leeftijd, welke als 'hoge leeftijd' wordt beschouwd, als ik vragen mag?

Nou ik dacht eens ergens gelezen te hebben dat die leeftijd 7 jaar was. En pas op dat cijfer is wel gekleurd want alle koliekgevallen of andere ongelukken worden erbij geteld. Dus echt toeschrijven aan sport is wat kort door de bocht.

Verder moet je maar kijken naar bvb een bonfire, de paarden van isabelle werth en anderen. Die hebben toch allemaal een respectabele leeftijd. En ja niet elk paard wordt ff 30 jaar, net als niet elke mens 100 wordt.
Mijn oude shet, nooit een gecompliceerd leven gehad dan wat rondhobbelen en als grasmachine te hebben moeten functioneren, was vanaf zen 18 ook vol artrose en heeft het bijltje gelegd op zen 29e. Een oude sportpony van me (nationaal pony gesprongen) loopt nu met zen 24 nog steeds zen parcourtjes. Dus ja het ene dier is het andere niet

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 12:00

Das niet erg hoog toch? Of zie ik dat weer verkeerd? Ik meen ergens gelezen te hebben dat 'Spaanse paarden' of die tenminste zo gereden worden (hoge school e.d.) dat zij pas op hun 15 á 16 jaar op hun sterkst zijn en daarmee op hun top zijn. Dan is 7 wel een beetje erg laag...?

Correct me if I'm wrong..

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 12:01

bulck schreef:
Jannepauli schreef:
Ach, verhalen de wereld insturen van stallen waar bloed aan de paal zit da's al te makkelijk. En er zit toch een bepaalde 'contradictio in terminus' in de opmerking dat zij die zich zo druk maken over de Rollkür, wellicht thuis hun paarden mishandelen.

Tja dat bedoel ik dus ook met de hypocrisie

Hmm.. ja, dat snap ik wel. Maar het ontwijkt noch immer het punt wat ik eerder aangaf en da's simpel - ook door jouzelf aangegeven - "time is money" ! Bovenaan het lijstje staat immers winnen, en winnen vertaald zich naast roem en eer maar al te gemakkelijk in geld.
Het punt is natuurlijk dat sport dit element in zich heeft en op zich is daar ook niks op tegen. Iedere serieuze wedstrijdruiter gaat met die optie de ring in - het stadium van "'s kijken wat "men" van mijn paardje vindt" is tenslotte allang voorbij. Het grote verschil echter met andere sporten is dat in de paardensport er een zwijgzame partner bij betrokken is - het paard. In veel gevallen wordt het paard dan een meewerkend voorwerp, ten dienste van de ambitie van de ruiter of amazone.
Het kosten-baten plaatje doet mensen al snel motiveren om de meest 'effectieve' methodes te gaan gebruiken - en dat herbergt het gevaar in zich dat we over grenzen heen gaan. Dat paard houdt z'n kop wel.

@ Joyce B - je 'interpreteert' mijn opmerking verkeerd.
Wat ik aangaf met mijn endorfinen/adrenaline-stoot is wat gebeurt op de korte termijn. Dus: jij schrikt -> adrenaline om meteen te handelen. Jij hebt opeens hevige pijn -> endorfinen gaan aan 't werk. Als adrenaline en endorfinen op de lange termijn actief zouden blijven, dan is er iets mis en krijg je hele andere klachten er gratis bij. Maar dat is een ander verhaal.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 12:05

Sannessep schreef:
Das niet erg hoog toch? Of zie ik dat weer verkeerd? Ik meen ergens gelezen te hebben dat 'Spaanse paarden' of die tenminste zo gereden worden (hoge school e.d.) dat zij pas op hun 15 á 16 jaar op hun sterkst zijn en daarmee op hun top zijn. Dan is 7 wel een beetje erg laag...?

Correct me if I'm wrong..

Tja maar dan vergeet je wel de selectie die eraan vooraf gaat en al de paarden die ertussenuit vallen gedurende de opleiding.

Tuurlijk heb je er altijd wel die langere tijd meegaan. Maar ze lopen echt niet allemaal tot eind de 20 mee in de shows. Dat is ook zo'n ideefix die gecreerd wordt.
Verder is Spaanse rijschool dan bvb ook wel te onderwerpen aan een ethisch vraagstuk. Want wat is nu nog het doel, van een paard tussen twee palen vast te hangen, met de zweep aan te tikken om ze zo bvb een levade aan te leren en verder capriolen...

Snap je dan zit je weer terug op de lijn van wat vind jij acceptabel en wat wil jij zien.
Dus wederom werken zij volgens hun principes

bulck

Re: Rollkur volgens Britse organisatie "volstrekt onacceptabel"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 12:06

jannepauli, daar ben ik het volledig mee eens, maar dat is dus complexer dan enkel 1 trainingsmethode te willen verbieden, want dat gaat niets oplossen

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 12:14

Zijn regels nou niet een grens die bepaald wordt?

Zoals het verbod op mishandeling, schade van sporen etc. etc.

Zoals de FEI regels dat zouden behoren te doen, nu zijn die regels aanleding tot grote bezorgdheid. Alleen maar goed denk ik, er zijn namelijk meer 'dressuur' mensen dan mensen die tussen de pilaren werken. Dat is een uitstervend ras..... ;)
Het verschil is o.a. dat de mensen in de dressuur NIET willen springen, en zij die tussen de pilaren werken dat wel willen bewerkstellingen. Spronghen boven de aarde, ook onder de man. (Grapje maar 't is wel waar)

Denk niet dat vergelijkingen gemaakt hoeven te worden, de meeste paardenmensen weten wel wat er zoal 'te koop' is op de wereld. Misstanden genoeg. Maar vergeet niet, ook vele goede dingen en mooie dingen. Ook in de sport.
Niks mis met sport,maar denk erom de mens is 50% van het team ! De andere 50% is een dier.
Bepaal de grenzen.

Nogmaals aan ieder de eigen keus.
Laatst bijgewerkt door Paardentango op 08-02-10 12:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 12:16

Waarom eerst niet eerst bij jezelf testen en dan afvragen hoe een paard het zou aanvoelen?
Houd twee vingers bij je mondhoeken duw dan je onderkaak (vingers op de tanden/lagen) tot tegen je borst en hou dit minium 5 minuten vol. Geen pijn of stijfheid gevoeld maar het was aangenaam dan zal er niks aan de hand zijn? Of voelde het integendeel slecht of pijnlik aan doe het dan ook je paard niet aan. Onze kin zit niet zo ver van onze borstkas af maar enkele centimeters. Sportlui zien af, maar kiezen er zelf voor en als we ons paard dat ook aandoen moeten we er wel bij stilstaan, en in hun plaats de beslissing nemen. Ik stel me steeds die vraag als ik een paard train of uitbreng voor endurance, voelt het aan of zij/hij het nog leuk en ontspannend vind? Zoja dan kunnen we verder gaan en anders moet de lat lager gelegd worden, maar het is soms verdomd moeilijk om prestatie drang op te geven in het belang van je paard. Of het nu verboden is of niet ieder voor zich moet zijn verantwoordelijk nemen in het belang van .....

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 12:28

Ik denk PT, dat regels in principe de juiste optie zijn. Maar de FEI is zelf behoorlijk halfslachtig daarin - volgens mij had jij dat ook al ergens met 7 !!!! naar voren gehaald. Want wat zegt men? Hyperflexie is toegestaan, maar... er is een gevaar dat het misbruikt wordt in handen van niet zulke goede trainers e/o ruiters.. Zo creëer je onduidelijkheid: het mag, maar...
Dat speelt degenen die telkens maar roepen "ze weten wat ze doen" mooi in de kaart !

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 12:42

Ja, precies Jannepauli, precies. Vooral die hoeveelheid uitroeptekens er achter, daar kan ik me ècht over opwinden. Ik zou als steward niet weten wat ik moest zeggen en wat niet, iemand anders? Wie kan het wel en wie niet.... Succes steward met de uitvoering van de, officiele, regels waar twee in keer 7 !!!!!!! staan. Ik zou :x

Dàt is denk ik ook waar het om gaat. Maak een keuze, FEI als toonaangevende norm. Wat er is gebeurd moet teruggedraaid worden, er is een grens overschreden. Uitgeprobeerd, niet goed gegaan, dan hopla terug ! Da's voortschrijdend inzicht en ontwikkeling. Iets om trots op te zijn.

Daar zou dus een regel moeten staan, niet dat het alles voorkomt, maar wel dat er grenzen worden gegeven.
Dat mensen thuis toch akelige dingen doen, ja dat weet ik ook, breek me de ... niet open. Maar er zijn ook héle goede dingen !
Hr. Gal met Totilas, zien mensen hoe hij omgaat met zijn paard... buiten de ring, niet alleen daarbinnen !
O.k. paard heeft talent, maar het is een team.

Jongens, laat sport nou géén vies woord worden, paardensport, paard èn sport.

Maar mensen, kèn uw grenzen ! èn die van het paard....
Laatst bijgewerkt door Paardentango op 08-02-10 12:46, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Re: Rollkur volgens Britse organisatie "volstrekt onacceptabel"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 12:46

het probleem met grenzen is dat ze steeds verlegt worden....

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 12:48

Dus ?

Dus wat?

Staat de (NL)sport in een zéér kwaad daglicht nu, internationaal, NL aan de top. Joepie.
Beetje bloederig (figuurlijk....hoewel) Ik ben er niet zo trots op eigenlijk. :n
Als ik het buitenland ben wordt er àltijd naar gevraagd. Het is niet 'mijn' ding, ook al ben ik NL.
Schaam me rot zeg.

Hmm... corruptie, belangenverstrengeling, economische zaken... en dat paard dan?
Grenzeloos.

Kijk en dat is een taak van o.a. de FEI om de grenzen aan te geven. de kaders te stellen van het toelaatbare.
Vind ik, en daarom heb ik gestemd omdat die paarden dat zèlf niet kunnen, ik wel, ik kan een hééééééél klein beetje invloed uitoefenen, in de hoop dat zij er beter van worden. (Die andere 50% van het team)

PT
;)

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 13:12

bulck schreef:
Je leeft wel in het verleden precies e. Anky is toch maar pas echt in de picture gekomen door Sjef. Dat ze een topamazone is dat moet hier niet besproken worden, dat heeft ze intussen al wel meerdere keren bewezen op nationaal en internationaal vlak.
En Totilas en Edward gal zijn ook geworden wat ze zijn door het flexen en rollkuren, dat het mss een andere variant in intensiteit is dan het systeem van Sjef, dat kan goed zijn.

Jij hebt je met deze reactie dus officieel in het kamp van de ouwehoeren geplaatst die gewoon maar wat lullen zonder te weten waar ze het over hebben.
Anky reed al in Seoul in 1988 en toen had ze nog nooit gehoord van Sjef. Dus als je nou nog iets boert, doe het dan wel naar waarheid, en geen slap gelul, want dat komt de discussie echt niet ten goede! }:0

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 13:18

Nah, kijk dit soort reacties doen mij mijn deels grijze en ook de nog wel donkere haren overeind halen.

Waarom moet dat zo, zo is het een beetje in het wilde weg om je heen slaan. Niet erg netjes en al helemaal niet respectvol. Ook al ben je het niet met iemand eens Marcel, denk aan je eigen voorbeeldgedrag.

Da's niet slaan of schoppen.... neem ik aan dan.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 13:20

Grenzen kunnen verlegd worden Geerke, dat is zeker. Maar daarentegen kunnen controles ook scherper worden. Nu wens ik de wereld niet een 'Big brother situatie' toe, maar er is in ieder geval één heel groot voordeel in de huidige tijd: het internet. Het kan kort of lang duren... als iemand de regels met de voeten treedt, komt er hoe dan ook weer een moment dat die persoon via een filmpje weer in beeld komt. En dan mogelijk afgeserveerd wordt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 13:27

Paardentango schreef:
Nah, kijk dit soort reacties doen mij mijn deels grijze en ook de nog wel donkere haren overeind halen.

Waarom moet dat zo, zo is het een beetje in het wilde weg om je heen slaan. Net erg netjes en al helemaal net respectvol. Ook al ben je het niet met iemand een Marcel, denk aan je eigen voorbeeldgedrag.

het is wel de waarheid....of val je over het taalgebruik?
(tja,daar heb ik als ras amsterdammer niet zo veel last van)

De roll kur is nog vrij 'nieuw' (afgezien wat ze in de middeleeuwen deden,dat leek er ook een beetje op)

Als ik even een kleine rekensom op Bulck zijn leeftijd loslaat kom ik uit op ongeveer 15 jaar met paarden bezig zijn?

Als hij op zijn tiende begonnen is....en dan ga ik er nog niet vanuit dat je op je tiende weet wat er loos is of niet.
En dat je daar een objectief oordeel over kunt hebben.

Wat ik bedoel is dat Bulck niet anders weet dan dat de 'groten' met rollkur trainen.
Presteren zonder rollkur is heel goed mogelijk.
Er lopen paarden rond met super bewegingen en om nu te stellen dat dat alleen maar komt door rollkur slaat nergens op.

Springert

jolin schreef:
http://translate.google.nl/translate?hl ... 6%26sa%3DG

Ik ben even zo vrij geweest de brief te laten vertalen door google, niet helemaal juist weergegeven dus, maar toch wat eenvoudiger te lezen misschien. Ik vind het bewonderenswaardig wat Gerd Heuschmann doet!

Ik ook, want toen hij dat schreef was hij nog een roepende in de woestijn. Inmiddels heeft het tij zich gekeerd en roepen nu de voorstanders in de woestijn.

bulck

MarcelDufour schreef:
bulck schreef:
Je leeft wel in het verleden precies e. Anky is toch maar pas echt in de picture gekomen door Sjef. Dat ze een topamazone is dat moet hier niet besproken worden, dat heeft ze intussen al wel meerdere keren bewezen op nationaal en internationaal vlak.
En Totilas en Edward gal zijn ook geworden wat ze zijn door het flexen en rollkuren, dat het mss een andere variant in intensiteit is dan het systeem van Sjef, dat kan goed zijn.

Jij hebt je met deze reactie dus officieel in het kamp van de ouwehoeren geplaatst die gewoon maar wat banketstaaf zonder te weten waar ze het over hebben.
Anky reed al in Seoul in 1988 en toen had ze nog nooit gehoord van Sjef. Dus als je nou nog iets boert, doe het dan wel naar waarheid, en geen slap gelul, want dat komt de discussie echt niet ten goede! }:0

Een iets andere toon zou idd meer op de plek zijn. Ik zeg toch nergens dat Anky niet reed voor haar samenwerking met Sjef. Maar Anky is wel echt faam en naam beginnen krijgen met Bonfire en door de begeleidn van Sjef en dat was niet met Prisco. Wat niet weglaat dat ze ook daar heel wat mee gepresteerd heeft.
Wederom staat de discussie over Anky's capaciteiten als amazone hier ook niet in vraag, maar wordt ze onlosmakkelijk wel verbonden met Rollkur.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 13:29

Marcel, lieverd.. ik heb voor jou ook een spreekwoord: "Met honing vangt men meer vliegen dan met azijn" - ik denk dat Bulck helemaal niet onwillend is om naar redelijke argumenten te luisteren, dus.. try before you die! :+

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 13:30

bulck schreef:
En dat is rollkur dus ook niet...
Pff weeral een aanwaaiing en dus wederom een gekleurde visie; Je kan perfect een rollkur rijden op een gewone optoming, verder is er niets 'speciaal' aan. Voorwaarden zijn wel een heel electrisch paard, een actieve achterhand en dan is het gewoon een spel van actie-reactie, wat overigens in alle trainingsmethode gelijk is. Het enige is dat je met rollkur je paard dieper en ronder instelt. dit kan op LDR manier of via het opgericht flexen, nl de rollkur. Maar wederom heb je wel voldoende kennis nodig van de klassieke stromingen en het bewegingspatroon van je dier om daar me om te gaan.
Voor alsnog blijft het een goede trainingstechniek en vind ik het allemaal opgeblazen. Rollkur is acceptabel, of in elk geval niet beter of slechter dan enige andere manier van trainen. Immers is daar geen wetenschappelijk uitsluitsel over, dus is het maar de vraag wat de echte redenen zijn waarom rollkur wel afgeschaft zou moeten worden op de inrijterreinen en andere manieren bvb niet. Denk ik bvb aan het extreem laag onder het tempo wat laten ondertreden met zwepen, met weggedrukte ruggen, en slepende benen?
Je kan in de paardensport niet 1 uniforme manier van trainen willen bewerkstelligen, immers is elk paard anders, is elke ruiter anders. En blijft sport nog altijd een streven naar de beste, want dat is sport en zeker topsport. En dan komt nu wss het betoog, ja maar paarden kiezen er niet voor. Idd dat doen ze niet, maar dat is nu eenmaal het lot van een dier dat gehouden wordt om een tertiare behoeften te bevredigen. Sportpaarden worden immers gefokt, is een industrie als een ander, en zowel de prof als amateur wil dat ene 'wereldpaard' kunnen fokken en ter beschikking hebben.
En hoe je op topniveau komt, is al een belevenis. Eerst moet je paard gezond opgroeien, dan hopen dat ie dat blijft gedurende de training en basisopleiding en dan blkijft het een vraag of die echt het hoge werk aan kan. Dus dat is een constant process/management met selecteren, proberen en kijken naar wat het beste werkt.

De grootste voorwaarde is wel dat je compleet geen gevoel voor je paard moet hebben, en ze op gelijke hoogte als een fiets plaatst!

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 13:32

Nee Geerke, ik bedoelde de reactie van Marcel op Bulck. Die vind ik niet correct.

Dat schept geen begrip maar graaft een diepe kloof, en die kan ik me voorstellen. In ieder geval werk !

Al is iemand één dag met paarden bezig, ieders mening mag en behoort gerespecteerd te worden.
De tolerantie ligt soms al laag, met een beetje vragen stellen en je ergens in verdiepen kom je verder dan als een kind met je speelgoed gaan gooien.

Nou, en nou ga ik naar de paardjes hier. Kijken of ik vandaag enig respect krijg, of mijn idee over mijn innerlijke rust klopt met hun idee daarover.

Werk aan de winkel, en weer een beetje nadenken.

Marcel.... BAH

Zoals de waard is....

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 13:35

geerke schreef:
Paardentango schreef:

Waarom moet dat zo, zo is het een beetje in het wilde weg om je heen slaan. Net erg netjes en al helemaal net respectvol. Ook al ben je het niet met iemand een Marcel, denk aan je eigen voorbeeldgedrag.

het is wel de waarheid....of val je over het taalgebruik?
(tja,daar heb ik als ras amsterdammer niet zo veel last van)

De roll kur is nog vrij 'nieuw' (afgezien wat ze in de middeleeuwen deden,dat leek er ook een beetje op)

Als ik even een kleine rekensom op Bulck zijn leeftijd loslaat kom ik uit op ongeveer 15 jaar met paarden bezig zijn?

Als hij op zijn tiende begonnen is....en dan ga ik er nog niet vanuit dat je op je tiende weet wat er loos is of niet.
En dat je daar een objectief oordeel over kunt hebben.

Wat ik bedoel is dat Bulck niet anders weet dan dat de 'groten' met rollkur trainen.
Presteren zonder rollkur is heel goed mogelijk.
Er lopen paarden rond met super bewegingen en om nu te stellen dat dat alleen maar komt door rollkur slaat nergens op.

Als, Als Als... Euhm een beetje kort door de bocht om dergelijke assumpties te maken zonder recht en reden.
Ik ben dan mss nog jong (25 jaar) ik ben in de paarden opgegroeid. Ik heb nationaal en internationaal ponies gesprongen, en na een zwaar ongeluk enkele jaren geleden een volledige ommedraai gemaakt en me grondig gaan focussen op de dressuur. Met een herscholing naar het klassieke, wat zowieso voor mij men hou vast is, maar ook door te kijken naar andere manieren. Immers zijn paarden altijd maatwerk en zeker als we dan spreken over echte sport en niet de gewone basisafrichting.

Ik ken vanuit beide takken (en een tijdje western) genoeg uit persoonlijke hand wat ik wel en niet goedkeur. Plus een achtergrond van een paardenfamilie, doet me wel net iets ruimer denken dan jouw simplistische voorstelling gebasseerd op aannames.
Laatst bijgewerkt door bulck op 08-02-10 13:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 13:38

Paardentango schreef:
@Geerke, sorry, maar het is niet verboden, het is toegestaan en dààr gaat het nu juist om....
Nogmaals: Long deep and round riding is accepted (hyper flexion of the neck) There is a danger when copied by unskilled trainers and riders !!!!!!! There is a fine line between training and overtraining !!!!!!!
Vooral de 7 uitroeptekens, die er echt staan, en de vaagheid van deze regel geeft bedenkingen.

Waarbij ik dus weer wil stellen dat dat skilled riders voor discussie vatbaar is! Want er staat nergens bepaald wat een skilled rider is. Ik durf dus hier te stellen dat een ieder die het nodig heeft om zijn paard met de borst op de kin te trekken, een non-skilled rider is. Ongeacht wat hij/zij gewonnen heeft. Omdat er toch nu op iedere slak zout gelegd wordt, durf ik ook de stelling aan dat skilled rider iets geheel anders is dan skilled amazone. Ik acht de kans zeer, zeer groot dat na de vergadering van morgen deze bepaling geschrapt gaat worden, want iedere dag krijg ik meer namen door van grote namen uit de sport die allemaal naar Zwitserland afreizen om hun afkeer te laten blijken in de vergadering. Dus denk ik dat de commissie gaat buigen.