JaBa schreef:En dan zal ik je uit jouw my little pony droomwereld verlossen. Paarden zijn niet altijd zachtaardige en lieve wezentjes. Ze hebben een enorme kracht en zijn in staat om een mens te vermoorden als ze om één of andere reden denken dat die mens ofwel een gevaar vormt, ofwel hun territorium binnendringt. Een paard is zeker in staat om een mens een arm of ander ledemaat af te rukken. Dat is niet met opzet gebeurd, maar beeld je eens in wat 600kg pure kracht met 80 kilo mens kan doen. Hij kan die mens in de arm gebeten hebben en kan hem met gemak zo opheffen. Als hij dan wat heen en weer schudt (wat hengsten doen als ze iets vast hebben) dan kan die arm heel goed gebroken zijn en vervolgens afgescheurd. Ze kunnen soortegenoten een been afslaan met gemak. Dus een klein mensje is al helemaal geen probleem. Waarschijnlijk vinden vele mensen het niet leuk om te horen, maar niet alle paarden zijn lief en een hengst is ondanks een goede opvoeding soms een gevaar voor zijn omgeving. Het blijven dieren en dan nog eens dieren met een veel grotere kracht dan wij hebben.
JaBa, ik herhaal mijn post even:
Citaat:
Ooit gezien hoeveel moeite een leeuw moet doen om ledematen van zijn prooi te 'rukken'? En hij heeft toch echt de meer optimalere tanden/"kaakbouw"/"kaakkracht" daarvoor...

Het paard is een herbivoor...een van de grote verschillen met de carnivoor: Het gebit. Paarden hebben niet dezelfde tanden als een carnivoor en kunnen dus ook niet hetzelfde, namelijk vlees "snijden". Daarbij komen ook nog eens factoren als de kracht die met een kaak uitgeoefend kan worden. De kracht van carnivoren als leeuwen en aligators ligt vele malen hoger dan dat van een herbivoor als een paard..Hier nog een quote:
Citaat:
Het paard is een planteneter (herbivoor), wat zichtbaar is in de opbouw van zijn gebit. Met name de kiezen, die een maalfunctie hebben, zijn sterk ontwikkeld en zijn plat op de kauwvlakte. Dit in tegenstelling tot het gebit van vleeseters (carnivoren), welke puntig en scherp is, bedoeld om vlees klein te knippen.
Conclusie: Als er al een arm afgerukt is, dan moet dat door iets anders gebeurt zijn dan door een paard..