Vooral oude paarden zijn de dupe van economische crisis

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

bello2005

Re: Vooral oude paarden zijn de dupe van economische crisis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 16:42

Citaat:
Jij misschien, maar ikke toch niet.

Anders gezegd, Nederland geeft geld.. steunt geld

en die hoge mensen krijgen 3,7% meer loon..
noem je dit crisis ???

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 16:49

Kaja is denk ik om een of andere reden een beetje boos op me :)

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 17:06

bello2005 schreef:
Citaat:

noem je dit crisis ???

Ik weet niet... maar als je met droge ogen durft te beweren dat we helemaal niet in een crisis zitten/zaten dan mis je toch wel iets geloof ik...
maar das een hele andere discussie.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 19:50

@ Ibbel, you're perfectly right....
Dat is de volgorde.

Thenexttry

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 19:52

vind het wel erg maar snap sommige mensen ook wel vaak is het voor een paard toch fijn in een rusthuis te staan ( de goede rusthuizen dan ) ze hebben een mooie oude dag en vaak weidegang

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 20:08

KiWiKo schreef:

:D Nee hoor....

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 20:14

Citaat:

noem je dit crisis ???

Ik weet niet... maar als je met droge ogen durft te beweren dat we helemaal niet in een crisis zitten/zaten dan mis je toch wel iets geloof ik...

dat hoor je mij ook niet zeggen..
maar ik wil er gewoon mee zeggen..
als we echt een economische crisis hadden konden we de 'arme' landen ook niet helpen.. snaps ?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 20:15

Kaja schreef:
KiWiKo schreef:

:D Nee hoor....

gelukkig :D

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 08:00

bello2005 schreef:
als we echt een economische crisis hadden konden we de 'arme' landen ook niet helpen.. snaps ?

Jemig, wat een domme opmerking.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 08:07

Gini schreef:
Als mijn paard oud is, wil ik zeer zeker een goed plekje voor hem/haar, een paardenrusthuis is nu net zo een goed plekje. Maar het zijn nu net die uitbaters die klagen dat te veel mensen hun paarden in een rusthuis willen dumpen.

Dan denk ik: wat moeten we dan doen?
Het is precies nooit goed. Maarja, zolang de mensen iets te klagen hebben...

De uitbaters klagen niet dat ze paarden aangeboden krijgen, maar wel dat de eigenaren na verloop van tijd ophouden ervoor te betalen (of meteen al komen met: ik sta hem af, want ik kan er niet meer voor betalen). En dát gebeurt nu door de crisis kennelijk meer dan anders.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 08:34

Ibbel schreef:
Gini schreef:
Als mijn paard oud is, wil ik zeer zeker een goed plekje voor hem/haar, een paardenrusthuis is nu net zo een goed plekje. Maar het zijn nu net die uitbaters die klagen dat te veel mensen hun paarden in een rusthuis willen dumpen.

De uitbaters klagen niet dat ze paarden aangeboden krijgen, maar wel dat de eigenaren na verloop van tijd ophouden ervoor te betalen (of meteen al komen met: ik sta hem af, want ik kan er niet meer voor betalen). En dát gebeurt nu door de crisis kennelijk meer dan anders.

Eens. Ik heb hier verschillende oude paarden gehad. Eigenaren wilden/konden er niet meer voor zorgen. Het laatste oudje is kortgeleden overleden. Ik neem geen oude paarden meer op. Het is mooi om te doen, maar kost verschrikkelijk veel geld en de oude eigenaren betalen helaas vaak geen cent meer mee.

naadjuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 08:38

Lusitana schreef:
Als het bij iemand is die het paard feitelijk niet meer wil, voelt zo'n paard dat ook.

maar waarom zou je dat paard niet meer willen dan? ik vind dat wel heel makkelijk hoor..
al die mensen die maar een dier nemen en het dan niet meer willen
mijn paard was één van mijn beste vriendinnen

Lusitana schreef:
En als een paard alleen amar in de wei loopt en geen aandacht krijgt, is hij echt niet zo gelukkig als men denkt.

Ben ik het mee eens.. Je moet er dan ook wel voor zorgen dat je paard in groep met andere staat en dat jij of iemand anders er nog regelmatig naar omkijkt.. Ik heb ongeveer de laatste 10 maanden van mijn paard haar leven niet meer echt gereden, maar ik was er wel gewoon (bijna)iedere dag.. lekker poetsen, wandelen of alleen maar even een appeltje geven

Lusitana schreef:
Het is belachelijk om te denken dat alleen een natuurlijke dood de juiste manier is om een paard te laten sterven.
Dat denk ik niet hoor, gelukkig zijn wij mensen in de positie om dieren uit hun leiden te verlossen.

Lusitana schreef:
Ik vind het raar om mensen te veroordelen die een paard verkopen omdat ze het (plots) niet meer kunnen betalen. Mensen die zo heftig daar op reageren hebben zelf nooit in die positie gezeten en dan is het makkelijk veroordelen!!!!

Ik veroordeel niemand hoor.. ik zeg alleen dat ik er alles zou proberen om mijn paard te behouden. Ik heb zelf ook een tijdje een rottijd gehad waarin ik ieder dubbeltje om moest draaien toen mijn relatie over was. Ineens stond ik er alleen voor, maar ik heb doorgezet en nog jaren lang plezier gehad van mijn paard. Ik heb haar 17,5 jaar gehad en ze is uiteindelijk 25 geworden. Ik heb tot ze haar laatste adem uitblies altijd mn best voor haar gedaan en ook voor de beslissing moeten nemen om haar uit haar lijden te verlossen.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 08:39

bello2005 schreef:
Citaat:

noem je dit crisis ???

hoge mensen >;) wat is dat voor een benaming bedoel je hoog opgeleid...wees blij dat die flinke opslag krijgen want daar wordt oa de zorgstaat betaald zelf heb ik 8% gekregen maar ik mag gelukkig zowat 50% afdragen :( komt ten goede aan de gene die minder hebben
Laatst bijgewerkt door tita op 02-02-10 08:40, in het totaal 1 keer bewerkt

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 08:40

Citaat:
Eens. Ik heb hier verschillende oude paarden gehad. Eigenaren wilden/konden er niet meer voor zorgen. Het laatste oudje is kortgeleden overleden. Ik neem geen oude paarden meer op. Het is mooi om te doen, maar kost verschrikkelijk veel geld en de oude eigenaren betalen helaas vaak geen cent meer mee.

Zoiets moet je van te voren vastleggen...en niet verwachten dat je geld krijgt

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 08:43

Citaat:
Lusitana schreef:
En als een paard alleen amar in de wei loopt en geen aandacht krijgt, is hij echt niet zo gelukkig als men denkt.

Ben ik het mee eens.. Je moet er dan ook wel voor zorgen dat je paard in groep met andere staat en dat jij of iemand anders er nog regelmatig naar omkijkt.. Ik heb ongeveer de laatste 10 maanden van mijn paard haar leven niet meer echt gereden, maar ik was er wel gewoon (bijna)iedere dag.. lekker poetsen, wandelen of alleen maar even een appeltje geven

Wat verstaat men onder aandacht geven, een ouder paard is anders aandacht geven en een keertje flink poetsen en ff wandelen dus zeg maar 30 min bezig zijn is niet erg maar als je en oudje hebt en je moet dat dagelijks doen ik kan eerlijk zeggen dat is behoorlijk afzien. En echt geen leuke bezigheid ik heb mijn paard niet aangschaft om te knuffelen en te tutten maar puur voor de sport.
Wegdoen is voor mij geen optie mijn dieren blijven levenslang bij me (ook als ik werkeloos ben)

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 09:13

bello2005 schreef:
Citaat:

noem je dit crisis ???

Ik vind dat er nog altijd verschil is tussen éénmaling 25,- schenken aan een goed doel, of maandelijks 200,- spenderen aan een paard.

Overigens ben ik het ook geheel met Ibbel eens. En ik zie ook niet wat er slecht aan is om een oudje naar een rusthuis te doen, maar dat is misschien hoe ik erin zit. Als Abel naar een rusthuis zou gaan, zou ik dat zien als een goedkopere pensionstalling. Gewoon omdat je er minder faciliteiten nodig hebt, kunnen zij de kosten drukken neem ik aan. Verder zou ik met Abel om blijven gaan zoals ik nu ook doe. Dus bijna dagelijks erheen, en gewoon de hoefsmid ed blijven betalen.

Ik kan er dan ook met mijn verstand niet bij dat er mensen zijn die een paard naar een rusthuis doen, en dan ineens niet meer betalen? Dat is net zo schofterig als het ineens niet meer betalen van een reguliere stalling.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 09:22

Een particulier rusthuis is vaak duurder per maand dan een goedkope pensionstalling in het juiste deel vh land.
Ik heb een plekje gevonden(24/7 buiten) waar je paard een prima pensioen kan hebben, wat ik gebruik als opfok voor de jongste en weidegang voor de oudste die bang is voor hekken/deuren en chagrijnig op stal wordt.
Alleen heb ik mijn dames ook ingeschreven bij het rusthuis in Soest waar de eigendom over gaat en de kosten wegvallen als je ze brengt(alleen donatie)
Ik denk dat mensen door de crisis niet snel meer kiezen voor de luxe, dure pensioenstallen.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 09:53

JaneJansen wanneer heb jij je ingeschreven ik probeer dat al 6 jaar te doen maar ik kom er niet tussen

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 09:55

Ibbel schreef:
Gini schreef:

En hiermee, Ibbel, leg je precies de vinger op de zere plek.

Wij hebben gemerkt dat er :

-Veel meer paarden worden aangeboden, ook nog "goede"

-Men wil/kan er niet voor betalen

-Wij weten geen adressen meer voor die paarden die nog iets kunnen, we hebben al voor zoveel een andere plek gezocht, maar het lukt ons ook niet meer, bovendien controleren we alles en het ontbreekt ons nu aan tijd om te bemiddelen, omdat we meer dan vol zitten.

- de donaties zijn drastisch teruggelopen en de mensen die wel betaalden voor hun dier, doen dat of helemaal niet meer, of geven nog een schijntje en helaas , de bodem van onze portemonnee is ook bereikt. (het gaat niet alleen om paarden , wij hebben een opvang voor paarden/pony's, schapen, geiten, honden en katten.)

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 10:19

Citaat:
Jemig, wat een domme opmerking.

Nederland heeft het geld ZELF ook hard nodig..
waarom uitgeven terwijl het EIGEN VOLK zelf nix te makke heeft ??

Citaat:
hoge mensen wat is dat voor een benaming bedoel je hoog opgeleid...wees blij dat die flinke opslag krijgen want daar wordt oa de zorgstaat betaald zelf heb ik 8% gekregen maar ik mag gelukkig zowat 50% afdragen komt ten goede aan de gene die minder hebben

blijkbaar voel je je echt aangevallen
als je een beetje nieuws kijkt, weet je over welke 'hoge' mensen ik het heb
en waarom moet JIJ zoveel afdragen omdat Nederland VOL zit.. er moet opgeruimd worden
maar zolang dat niet gebeurd moet JIJ veel blijven betalen..
Maar dat ben jij niet alleen hur..

Citaat:
Ik kan er dan ook met mijn verstand niet bij dat er mensen zijn die een paard naar een rusthuis doen, en dan ineens niet meer betalen? Dat is net zo schofterig als het ineens niet meer betalen van een reguliere stalling.

maar in de meeste gevallen worden de paarden gedumpt
dan denken ze, waarom nog een paard houden terwijl die niet meer goed is voor de sport
kost alleen maar geld..
en DAT kan ik niet lijden, het is altijd nog een dier geen voorwerp

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 10:21

tita schreef:
Citaat:

Zoiets moet je van te voren vastleggen...en niet verwachten dat je geld krijgt

Oh, maar ik verwachtte ook geen geld hoor. Maar bijv. één van die paarden, 24 was ze toen ze bij ons kwam, daar wilde de eigenaar 600 euro voor hebben, anders ging ze naar de slacht. Ik heb gezegd dat hij het dier hier haar laatste jaren neer mocht zetten, maar dat ik geen cent betaalde. Dat heeft hij uiteindelijk wel gedaan, maar dat zegt toch wel wat.....veel mensen hebben het beste met hun dier voor, totdat ze geen nut meer hebben. En wel willen komen kijken en vragen hoe het met het dier gaat, maar als ze dan te horen krijgen dat er torenhoge kosten aan komen, houden ze hun mond stijf dicht.

ju1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 10:27

Mijn oudje van 28,5 jaar wordt nog steeds gereden elke dag en lekker het land op. Zodra ze met pensioen gaat dan gaat ze of bij iemand op het land en anders naar een mooi rusthuis waar ze lekker de hele dag naar buiten kan en 's nachts naar binnen. Kan ze lekker van haar oude dagje genieten en lekker paard zijn met haar soortgenoten. Ik heb voor haar gekozen zij niet voor mij, dus dan neem je ook de verantwoordelijkheid op je!
Maar goed laatst ook een tv programma waarin die vrouw haar paarden weg moest doen omdat ze zelf zooo diep in de schulden zaten. Soms kan je ook niet anders, zal het geld nam ze op om de paarden te verzorgen, het was ook hardverscheurend om te zien toen de paarden opgehaald werden......

Tammy_lover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 10:51

Tja als je een dier neemt hoort daar heel veel verantwoordelijkheid bij!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 19:17

Er zijn nu eenmaal mensen die hun paarden als hun kinderen of beste vriend zien, zeg maar en er zijn mensen die hun paard als speeltje hebben. En als het speeltje niet meer leuk is of stuk is, doen ze het weg. Dat kunnen we afkeuren, maar het IS gewoon zoi, we kunnen niet doen alsof die mensen en dus ook de paarden die daar slachtoffer van zijn, niet bestaan. En de opvang voor die ex speeltjes valt niet mee, omdat kopers in nederland nu eenmaal ook nog eens graag voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Ze willen het perfecte paard waar een klik mee is en dat niks mag mankeren, voor weinig geld. Dan blijft het afgedankte paard dus echt wel staan, tenzij je het type bent, dat gelukkig ook nog bestaat, dat gewoon weer een zwak heeft voor stumpers.

johnvt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 23:14

Heb hier zelf ook gereageerd maar van mij mag hier een SLOTJE op. WAT EEN GEZEUR ZEG.