FEI houdt conferentie over rollkur trainingsmethode

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 09:56

Tja mensen.... er wordt toch binnenkort een onderzoek gepubliceerd wat wél serieus genomen moet worden en waarbij - door de ontwikkeling van nieuwe meet-apparatuur - toch vastgesteld is dat de Rollkür wél nadelen heeft voor de paarden...
Het onderzoek is uitgevoerd in Wenen door het Graf-Lehndorff-Instituut, dat verbonden is aan het Brandenburgischen Haupt- und Landgestüt Neustadt/Dose. De uitkomsten worden gepubliceerd in het Februarinummer van het duitse blad Cavallo.
Van wat er tot nu toe bekend is van dit onderzoek heeft het zich vooral gericht op het blokkeren van de ademhaling door de Rollkür-houding en de uitkomst ervan is dat dit zeer schadelijk is voor het paard.
Lees: Rollkür berooft het paard van de adem - link: https://www.xing.com/net/klassischereiterei/news-278230/forschung-belegt-rollkur-raubt-pferden-den-atem-27402036/27431180/

KiWiKo

Re: FEI houdt conferentie over rollkur trainingsmethode

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 09:58

ik ben benieuwd jannepauli......... :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 09:59

MarcelDufour schreef:
@Bandida
Zo is het precies, hoe jij het beschrijft.
Het probleem lijkt mij nu te zitten in het feit dat zodra roer je dit onderwerp aan en/of laat je weten geen voorstander te zijn, dan voelen velen zich persoonlijk aangevallen in plaats van te beseffen dat het hier over een systeem gaat en niet over personen. In alle opmerkingen die ik hier gepost heb, heb ik ook niet eenmaal een beschuldigende vinger gewezen naar wie dan ook. Misschien is het ook zo dat de dressuurwereld moet wennen aan tegenstand. In de springsport hebben we dit al vaker meegemaakt. Barreren, smeren, doping, 't is allemaal al de revue gepasseerd. En er is echt wel lering getrokken. Die tafarelen die 10 jaar geleden nog gemeengoed waren, kom je op concours gewoon niet meer tegen. Ik herinner me nog wel dat ik 's morgens om 5 uur op stond om mijn beest een tik tegen de benen te geven. Dat gebeurt hedentendage echt niet meer. En zo zijn er heel veel dingen verbeterd.

ik heb het idee dat het in de springsport het wat dat betreft iets beter is geworden....maar in de dressuur niet.
laag/diep/rond heb ik niet zoveel problemen mee,maar de kin op de borst toestanden met strakgetrokken stangteugel wordt ik misselijk van....

Waarom wordt er zo minachtend gedaan over dat onderzoek?
De mensen die eraan twijfelen hebben niet echt een hoge dunk van het paard lijkt mij...

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 10:06

Al zegt de Koningin hier iets over, die hele onderzoeksbehoefte snap ik ècht niet.
Staan mensen in deze tijd echt zo ver weg van hun gevoel dat er overal maar bewijs voor nodig is voor je iets mag vinden?

Het gehalte aan 'je eigen hersens gebruiken' is wel erg aan het verminderen zoniet erg sterk verminderd of zelfs hélemaal weg.

Bewijs maar eens dat mishandeling dat ook werkelijk is.
Wat een verbeteringen toch.

Sinds een wetenschapper heeft uitgevonden in de jaren '90 dat paarden groepsdieren zijn is mijn bewondering voor de wetenschappelijke onderzoeken niet zo toegenomen. Wij wisten het al een poosje, en hielden daar rekening mee in de praktijk. Maar ja 'zij' de wijze(n) wilde eerst bewijs.

Ha, ha het moet niet gekker worden. Maar dat wordt het vast wel 8)7
Maar we wachten het geneuzel wel weer af.

Olé Afbeelding

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 11:07

Citaat:
NU WORDT HET ENG!

Citaat:
Onder de kop "Nu wordt het eng" plaatsen de collega's Cavallo, in haar februari gedrukte uitgave resultaten over het onderzoek over Rollkur. Een kleine nieuw ontwikkelde endoscoop maakt het mogelijk om de luchtwegen van het paard in de beweging te meten, waar dit voorheen alleen mogelijk was in stand. Onderzoekers van het Graf-Lehndorff Instituut, hebben op deze manier het effect van de Rollkur methode kunnen testen. De wetenschappers hebben 16 paarden gelongeerd: Eerst met lange bijzetteugels, daarna met extreem korte, waardoor de paarden dus in Rollkur houding liepen. Ontnuchterende conclusie: De ronde hals is letterlijk en figuurlijk adembenemend. De luchtwegen vernauwen en de hartslag verhoogt. Tegelijkertijd gebruikte men een warmtebeeld camera, de onderzoekers vonden op die manier ook uit dat bij de gespannen Rollkur paarden, de doorbloeding verandert en de paarden duwen de rug weg. Al met al hoort deze physiologische belasting in geen enkel geval bij de opleiding van een paard", besluit de directeur van de Graf-Lehndorff Instituut, Professor Christian Aurich. Conclusie: Voor de voorstanders van Rollkur of hyperflexie, wordt de lucht steeds dunner, want nu worden ook vanuit een wetenschappelijk standpunt argumenten aangedragen die de schadelijkheid van de Rollkur duidelijk aantonen .
De link hieronder leidt tot Cavallo, het nieuwe magazine dat het artikel in de komende week in de kiosk zal hebben.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 11:16

Paardentango schreef:
Ja, ga nu echt hooi geven, maarre wist je dat....

Painted Black met Mw. van Grunsven afgelopen weekend op zaterdag ook weer aan de kletter is gegaan. Niet z'n beetje ook.
Zou het echt toeval zijn dat ook Dhr. Gal zijn paard bokte maar dat hij een grijns trok. Net alsof hij het wel begreep.

De ene rijdt met kennis en gevoel en de ander met macht en angst. Zal wel toeval zijn en talent denk je niet.
He get, wat word ik soms cynisch.

het gezicht van Mw, van Grunsven was aardig gespannen op het filmpje van horse.nl

PS Denk dat er bedoeld wordt dat als hij, Dhr. Gal, het allemaal zo stiekum doet het niet aardig dat jij, setteke, de enige echte dat hier op het topic 'Voorpagina nieuws' gaat melden.
Ik snap dat wel :=

Moet er wel om grinniken ook nog.

;)

PT

Tjongejonge, je moet je haat naar AvG wel heel erg duidelijk maken he?
Dat je er drie posts aan wijdt, wat een verspilde energie, het voegt niets toe aan dit topic... :+

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 11:35

PT, uit verschillende van je posten begrijp ik dat 'gevoel' bij jou erg hoog in het vaandel staat. Dat is zeker een aardige eigenschap zolang je er maar meteen bij bedenkt dat je niet de enige bent die daarover beschikt en dat iemand, die het niet met jouw standpunt eens is, niet over gevoel beschikt. Jouw gevoel is nl. geen criterium. Besef dan meteen ook maar dat gevoel niet de plaats van wetenschap kan innemen. Wetenschap is soms gewoon nodig om een plaatsbepaling te doen: "wel of niet waar", zeker in het geval van Rollkür waarover een heleboel verschillende meningen bestaan en het goed of verkeerd tot nu toe niet 100% is aangetoond.
Gevoel beargumenteert niks en zodra je gevoel wil gaan onderbouwen ben je al - een beetje - wetenschappelijk bezig.
Als wetenschap kan aantonen dat de Rollkür verkeerd of juist geen belasting voor het paard oplevert, des te beter. Dan is het gezemel meteen over en weet iedereen waar men zich aan te houden heeft.

Michael1104

Re: FEI houdt conferentie over rollkur trainingsmethode

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 12:26

grappig dat edward aangehaald wordt, terwijl totilas vorige week heel smerig naar zijn been sloeg in de proef, maar dat zal iedereen wel gemist hebben.
iedereen kan wel fijne links toevoegen van nietszeggende onderzoeken, maar laten we gewoon de FEI bijeenkomst afwachten.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 13:13

A_lette schreef:
Moderatoropmerking:
Er zijn een heleboel reacties uit dit topic verwijderd. Het is begrijpelijk dat een onderwerp als deze om gevoelige reacties vraagt, maar er zijn in dit topic ondertussen al twee moderatoropmerkingen geplaatst. Deze derde opmerking betekend dus ook laatste waarschuwing. Als er na deze opmerking weer mensen op de man reageren in plaats van op de bal, dan komt er een definitief slot op dit topic. Daarom vraag ik jullie om respectvol naar elkaar toe te reageren en ontopic te blijven.

Gezien dit de laatste waarschuwing was en de sfeer wederom naar beneden is gekelderd hier een slotje.