Ik vraag me heel erg af na het zien van het filmpje hoeveel bokkers die kijken ook werkelijk ZIEN.
Wat ik zie is een ERG ontevreden paard dat de oren plat heeft, vuil kijkt, erg zwaait met zijn staart en veel protest toont met zijn boven lip. Dit nog los van zijn tong. Het is allemaal een teken van protest hoe het dier gereden word en in de "krul" (als je de kin op de borst trekken zo wil noemen) getrokken word. (het dier word gemartelt in mijn ogen)
Er maakte ook iemand een opmerking dat de ruiter GEEN druk op de stang teugel heeft.
HALLO kijk eens wat beter, ik zie hem alleen maar druk geven op de stangteugel en weinig druk op de trensteugel.
Enig idee hoe zo'n kinketting voelt? [b]Zo op een dun velletje en bot? Hij drijft ook erg met wielspoortjes, zelf al eens gevoelt hoe dat is op je ribben?[/b]Ik twijfel er aan of de tong over het bit zit, al word dat hier wel gesuggereerd. Hoe komen jullie daar bij? Ik kan niet zien dat zijn tong over/tussen het bit(ten) zit, zijn mond zit n.m. dicht. Knap dat jullie dat wel zien. (of zijn jullie helderziend?)
Dat zijn tong SLAP (dus er NIET mee speelt, dit werd een paar keer gezegt) en blauw buiten zijn mond hangt is een feit.
Het duurt 10 tot 15 minuten voor een tong blauw word, spreek uit ervaring. Bij dravers binden ze vaak de tong met een stuk nylon kous vast aan de onderkaak zodat die niet over het bit komt. Zit deze te strak, word de tong slap en blauw/paars. Dit word ook veroorzaakt door veel te veel druk op het bit, ook zien gebeuren.
Er word door deze ruiter met erg veel kracht op de teugels gereden dat de bitten de tong wel af moeten knijpen. Ik heb veel kracht maar wil echt niet gaan armpje drukken met deze man. Ik vraag me af hoe lang hij het zou volhouden als de teugels vervangen zouden worden door strotouwtjes.
Ik vind het een goede zaak dat dit onderzocht gaat worden. Er zou meer geconroleert moeten worden bij inrij ringen, ook bij niet profesionele werdstrijden. Bij western wedstrijden is prakties altijd een ringstuwart. Als deze ziet dat je je paard niet netjes behandelt loop je het risico dat je niet mag starten. Een goede zaak vind ik.
Als de mederheid deze manier van rijden goed keurt is het toch wel heel droef gestelt met de dressuursport in NL.
En ja, ik heb ervaring met S&T rijden, en ja, ik heb ook paarden gereden die zz dressuur zijn.
Ik heb veel ervaring opgedaan in verschillende disiplines van paardensport om te kunnen zeggen dat dit niet kan en mag voorkomen. Zeker niet bij een "profesional" als deze ruiter.
Hoeveel jaren ervaring hebben jullie zelf hier in verschillende takken van paardensporten?
Dat jullie (sommige toch wel jong) al zo wijs (denken) te zijn om dit gedrag van deze ruiter goed te praten? Leer verder kijken dan je neus lang is.