Geen vervolging voor Patrik Kittel na tongincident Scandic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

db1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 15:11

ilse86 schreef:
Daar ben ik het ook mee eens. Losrijden op reguliere wedstrijdjes hier in de buurt is ook niet altijd even vriendelijk. Ook in de ring zelf gebeuren dingen die je liever niet ziet. Maargoed...

Hier ligt imo een punt! Ik denk dat het in het belang van de paarden veel beter is om eens controles uit te gaan voeren op reguliere wedstrijden, elk weekend zie ik weer paarden op concours die grof behandeld worden, in de mond worden getrokken, met klapperende benen worden gepest en daardoor telkens een prik met de spoor krijgen, met de zweep worden geslagen na de proef/parcours, paarden die niet rad zijn, paarden die overduidelijk pijn in hun rug hebben, ruiters die niet los zitten en met beweging van paard mee gaan, mensen die niet in zien dat als ze week in week uit geen wp rijden niet op de goede weg zitten enz enz enz!! Nou wil ik niet zeggen dat alles op de reguliere concoursen slecht is, helemaal niet. Maar er is altijd wel "paardenleed" te vinden en dat "leed" is niet simpel op te lossen door even te stoppen met losrijden, de tong terug te stoppen en op een fijn en los paard door te rijden :+

Tuurlijk zijn topruiters geen heiligen, en mss is controle daar op zijn tijd ook wel goed, maar ik denk dat er veel meer "werk" ligt voor bijv een KNHS bij de gewone hobbyruiter.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 15:14

aikon schreef:
Ik vraag me heel erg af na het zien van het filmpje hoeveel bokkers die kijken ook werkelijk ZIEN.

Wat ik zie is een ERG ontevreden paard dat de oren plat heeft, vuil kijkt, erg zwaait met zijn staart en veel protest toont met zijn boven lip. Dit nog los van zijn tong. Het is allemaal een teken van protest hoe het dier gereden word en in de "krul" (als je de kin op de borst trekken zo wil noemen) getrokken word. (het dier word gemartelt in mijn ogen)
Er maakte ook iemand een opmerking dat de ruiter GEEN druk op de stang teugel heeft.
HALLO kijk eens wat beter, ik zie hem alleen maar druk geven op de stangteugel en weinig druk op de trensteugel. Enig idee hoe zo'n kinketting voelt? [b]Zo op een dun velletje en bot? Hij drijft ook erg met wielspoortjes, zelf al eens gevoelt hoe dat is op je ribben?[/b]Ik twijfel er aan of de tong over het bit zit, al word dat hier wel gesuggereerd. Hoe komen jullie daar bij? Ik kan niet zien dat zijn tong over/tussen het bit(ten) zit, zijn mond zit n.m. dicht. Knap dat jullie dat wel zien. (of zijn jullie helderziend?)
Dat zijn tong SLAP (dus er NIET mee speelt, dit werd een paar keer gezegt) en blauw buiten zijn mond hangt is een feit.
Het duurt 10 tot 15 minuten voor een tong blauw word, spreek uit ervaring. Bij dravers binden ze vaak de tong met een stuk nylon kous vast aan de onderkaak zodat die niet over het bit komt. Zit deze te strak, word de tong slap en blauw/paars. Dit word ook veroorzaakt door veel te veel druk op het bit, ook zien gebeuren.
Er word door deze ruiter met erg veel kracht op de teugels gereden dat de bitten de tong wel af moeten knijpen. Ik heb veel kracht maar wil echt niet gaan armpje drukken met deze man. Ik vraag me af hoe lang hij het zou volhouden als de teugels vervangen zouden worden door strotouwtjes. }>

Ik vind het een goede zaak dat dit onderzocht gaat worden. Er zou meer geconroleert moeten worden bij inrij ringen, ook bij niet profesionele werdstrijden. Bij western wedstrijden is prakties altijd een ringstuwart. Als deze ziet dat je je paard niet netjes behandelt loop je het risico dat je niet mag starten. Een goede zaak vind ik. :D

Als de mederheid deze manier van rijden goed keurt is het toch wel heel droef gestelt met de dressuursport in NL. ;(

En ja, ik heb ervaring met S&T rijden, en ja, ik heb ook paarden gereden die zz dressuur zijn.
Ik heb veel ervaring opgedaan in verschillende disiplines van paardensport om te kunnen zeggen dat dit niet kan en mag voorkomen. Zeker niet bij een "profesional" als deze ruiter.
Hoeveel jaren ervaring hebben jullie zelf hier in verschillende takken van paardensporten?
Dat jullie (sommige toch wel jong) al zo wijs (denken) te zijn om dit gedrag van deze ruiter goed te praten? Leer verder kijken dan je neus lang is.

Weet jij wel hoe dat voelt? 8)7
Verder zijn wielsporen vriendelijker als een spoor zonder wiel.
Als je had gelezen dan had je geweten dat de zaak al onderzocht is en er al een conclusie is getrokken.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 15:20

vossie schreef:
...elk weekend zie ik weer paarden op concours die grof behandeld worden, in de mond worden getrokken, met klapperende benen worden gepest en daardoor telkens een prik met de spoor krijge...

Pak even een quote van hierboven... dan wordt dus de vraag waar ga je de grens trekken. Moeten mensen afgestraft gaan worden omdat zij (nog) geen still(e) hand/been hebben?

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 15:21

sporter schreef:
aikon schreef:
Ik vraag me heel erg af na het zien van het filmpje hoeveel bokkers die kijken ook werkelijk ZIEN.

Wat ik zie is een ERG ontevreden paard dat de oren plat heeft, vuil kijkt, erg zwaait met zijn staart en veel protest toont met zijn boven lip. Dit nog los van zijn tong. Het is allemaal een teken van protest hoe het dier gereden word en in de "krul" (als je de kin op de borst trekken zo wil noemen) getrokken word. (het dier word gemartelt in mijn ogen)
Er maakte ook iemand een opmerking dat de ruiter GEEN druk op de stang teugel heeft.
HALLO kijk eens wat beter, ik zie hem alleen maar druk geven op de stangteugel en weinig druk op de trensteugel. Enig idee hoe zo'n kinketting voelt? [b]Zo op een dun velletje en bot? Hij drijft ook erg met wielspoortjes, zelf al eens gevoelt hoe dat is op je ribben?[/b]Ik twijfel er aan of de tong over het bit zit, al word dat hier wel gesuggereerd. Hoe komen jullie daar bij? Ik kan niet zien dat zijn tong over/tussen het bit(ten) zit, zijn mond zit n.m. dicht. Knap dat jullie dat wel zien. (of zijn jullie helderziend?)
Dat zijn tong SLAP (dus er NIET mee speelt, dit werd een paar keer gezegt) en blauw buiten zijn mond hangt is een feit.
Het duurt 10 tot 15 minuten voor een tong blauw word, spreek uit ervaring. Bij dravers binden ze vaak de tong met een stuk nylon kous vast aan de onderkaak zodat die niet over het bit komt. Zit deze te strak, word de tong slap en blauw/paars. Dit word ook veroorzaakt door veel te veel druk op het bit, ook zien gebeuren.
Er word door deze ruiter met erg veel kracht op de teugels gereden dat de bitten de tong wel af moeten knijpen. Ik heb veel kracht maar wil echt niet gaan armpje drukken met deze man. Ik vraag me af hoe lang hij het zou volhouden als de teugels vervangen zouden worden door strotouwtjes. }>

Ik vind het een goede zaak dat dit onderzocht gaat worden. Er zou meer geconroleert moeten worden bij inrij ringen, ook bij niet profesionele werdstrijden. Bij western wedstrijden is prakties altijd een ringstuwart. Als deze ziet dat je je paard niet netjes behandelt loop je het risico dat je niet mag starten. Een goede zaak vind ik. :D

Als de mederheid deze manier van rijden goed keurt is het toch wel heel droef gestelt met de dressuursport in NL. ;(

En ja, ik heb ervaring met S&T rijden, en ja, ik heb ook paarden gereden die zz dressuur zijn.
Ik heb veel ervaring opgedaan in verschillende disiplines van paardensport om te kunnen zeggen dat dit niet kan en mag voorkomen. Zeker niet bij een "profesional" als deze ruiter.
Hoeveel jaren ervaring hebben jullie zelf hier in verschillende takken van paardensporten?
Dat jullie (sommige toch wel jong) al zo wijs (denken) te zijn om dit gedrag van deze ruiter goed te praten? Leer verder kijken dan je neus lang is.

Weet jij wel hoe dat voelt? 8)7
Verder zijn wielsporen vriendelijker als een spoor zonder wiel.
Als je had gelezen dan had je geweten dat de zaak al onderzocht is en er al een conclusie is getrokken.

Mits je er niet teveel mee drijft en het enkel gebruikt als verfijning ;) Niet als je er continu mee miert. Heb eigenlijk alleen op de tong gelet in het filmpje, verder niet. Daar ga ik dus ook geen uitspraken over doen.
Het feit dat die tong blauw buiten de mond ligt, vind ik erg genoeg. Maar dat heb ik al eerder aangegeven :)
En met die conclusie hoeft niet iedereen het eens te zijn he ;)

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 15:24

manic schreef:
vossie schreef:
...elk weekend zie ik weer paarden op concours die grof behandeld worden, in de mond worden getrokken, met klapperende benen worden gepest en daardoor telkens een prik met de spoor krijge...

Pak even een quote van hierboven... dan wordt dus de vraag waar ga je de grens trekken. Moeten mensen afgestraft gaan worden omdat zij (nog) geen still(e) hand/been hebben?

Naja op zich... Gestraft is een groot woord. Maar ik mis realisme bij veel dressuurruiters. Ik ben er zelf ook min of meer debet aan hoor. Maar ik zie veel mensen rijden met sporen enkel om het paard voorwaarts te douwen. Ze blijven maar porren. Ook onbewust. Daar mag best wat van gezegd worden. Ik word er namelijk ook op aangesproken en daar doe ik dan ook wat mee.
Een stille hand is ook belangrijk. Daar mag ook wel wat van gezegd worden. Elke dressuurruiter die écht verder wil komen, denkt na over de kritieken die hij of zij krijgt en haalt er zijn voordeel uit.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 15:27

ilse86 schreef:
Mits je er niet teveel mee drijft en het enkel gebruikt als verfijning ;) Niet als je er continu mee miert. Heb eigenlijk alleen op de tong gelet in het filmpje, verder niet. Daar ga ik dus ook geen uitspraken over doen.
Het feit dat die tong blauw buiten de mond ligt, vind ik erg genoeg. Maar dat heb ik al eerder aangegeven :)
En met die conclusie hoeft niet iedereen het eens te zijn he ;)

Als je alle 2 de sporen op de zelfde manier gebruikt zijn wielen minder scherp. Ik snap ook wel dat als je zachtjes aait met een staafje en hard schopt met een wiel dat dit niet op gaat, maar dat lijkt me vrij logisch.

Ik zeg ook nergens dat dit niet erg is.

Die conclusie is getrokken door de FEI, dit is het orgaan dat daar over gaat. Of ik of jij het daar wel of niet mee eens zijn veranderd niks aan het feit dat de FEI al een conclusie heeft getrokken.

ilse86

Re: Geen vervolging voor Patrik Kittel na tongincident Scandic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 15:30

euh ja dat snap ik. maar waarom is dit topic dan gestart. waarom is dan het nieuwsbericht geplaatst met de mogelijkheid tot discussie hierover? dat een orgaan iets beslist, betekent niet dat iedereen het daarmee eens hoeft te zijn ;)

P.s. Ik weet ook wel dat de FEI het overkoepelende orgaan is, hoor ;)

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 15:36

Amen Ilse.

Iedreen schijnt alleen op de tong gelet te hebben. En trekken verder conclusies van iets wat ze niet WILLEN zien.

Sporter, ik reageer op ALLE meningen die ik gelezen heb, en ik heb alles gelezen en weet dat er een uitspraak geweest is. Die vind ik overegens BELACHELIJK _-:( . Om een volwassen man zo iets te sturen (dat doe je bij penny meisjes) en het er verder er bij te laten zitten. Ik vind dit geen goed voorbeeld voor al die penny meisjes (en jongens) die dit als "zo moet je rijden" gaan zien. Kijk maar eens bij de plaatselijke ponyclub, die denken dat ze net zo goed rijden als al die toptrainers. Want zij rijden ook zo.

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 15:45

Natuurlijk, moet de ruiter in dit geval geen straf krijgen. Het gaat er toch om of hij bewust zijn paard mishandelt of niet. Ik vond de hele ophef hierover eigenlijk al belachelijk.
Natuurlijk is het vervelend voor het paard dat het gebeurt is en natuurlijk hoort zoiets niet. Maar waar mensen werken worden fouten gemaakt. Hij heeft die tong goed gedaan zodra hij door had wat er aan de hand was.
Als ie opzettelijk de tong van het paard tussen de bitten friemelt en bewust zo gaat trainen, dan mag je wat mij betreft heel hard straffen. Maar iets als dit, waar de ruiter niets aan kan doen, wat heb je eraan om dat af te straffen?

Ik heb wel eens een paard gelongeerd terwijl het riempje van de Thiedemann bij in de mond zat. Dat zal niet prettig voor het paard zijn geweest, maar ik had het niet gezien. Heel vervelend natuurlijk, maar is dat dierenmishandeling?
Ik denk dat iedereen die regelmatig met paarden werkt wel eens een fout maakt, of iets anders doet waardoor het dier pijn heeft of op een andere manier onterecht benadeeld wordt. Als je dat wil voorkomen moet je geen paarden houden en er niet mee omgaan.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 15:49

ilse86 schreef:
euh ja dat snap ik. maar waarom is dit topic dan gestart. waarom is dan het nieuwsbericht geplaatst met de mogelijkheid tot discussie hierover? dat een orgaan iets beslist, betekent niet dat iedereen het daarmee eens hoeft te zijn ;)

Dat zeg ik toch ook helemaal niet voor de 2e keer.

Alleen het feit dat jij het er niet mee eens bent veranderd daar geen klap aan. Ik reageerde op iemand schreef ik vind het goed dat dit onderzocht GAAT worden. Dat is niet het geval dit is namelijk al gebeurd.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 15:51

sporter schreef:
ilse86 schreef:

Dat zeg ik toch ook helemaal niet voor de 2e keer.

Alleen het feit dat jij het er niet mee eens bent veranderd daar geen klap aan. Ik reageerde op iemand schreef ik vind het goed dat dit onderzocht GAAT worden. Dat is niet het geval dit is namelijk al gebeurd.

Sorry, dat had ik niet begrepen.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 15:55

aikon schreef:
Amen Ilse.

Iedreen schijnt alleen op de tong gelet te hebben. En trekken verder conclusies van iets wat ze niet WILLEN zien.

Sporter, ik reageer op ALLE meningen die ik gelezen heb, en ik heb alles gelezen en weet dat er een uitspraak geweest is. Die vind ik overegens BELACHELIJK _-:( . Om een volwassen man zo iets te sturen (dat doe je bij penny meisjes) en het er verder er bij te laten zitten. Ik vind dit geen goed voorbeeld voor al die penny meisjes (en jongens) die dit als "zo moet je rijden" gaan zien. Kijk maar eens bij de plaatselijke ponyclub, die denken dat ze net zo goed rijden als al die toptrainers. Want zij rijden ook zo.

Ik ben het helemaal met je eens wat je schrijft over de plaatselijke ponyclub. Maar in hoevere is dat de schuld van de topsporters hoe ver gaat die verantwoordelijkheid door? Gaan we straks autoraces verbieden omdat mensen daardoor op het idee komen ook met 250 KM per uur over de snelweg te rijden.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 15:56

Op snelheid wordt al streng toegezien.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 15:57

Urielle schreef:
WinBinChes schreef:

Om in te haken op de zaak Kittel

Wat te doen bij tong over het bit? Antwoord lijkt me vrij duidelijk...

En zo kan je er nog wel een paar verzinnen.

Spoorgebruik, zweepgebruik enz enz

En dan niet perse voor de ruiter, in de meeste heb ik wel vertrouwen, maar voornamelijk voor de omstanders. Wat is geoorloofd en wat niet. Wat moet er gedaan worden als er een ''fout'' zoals deze voorkomt.

Als er bijvoorbeeld in een voorschrift had gestaan ''Ruiter dient de tong te corrigeren en mag hierna zijn training vervolgen'' was deze hele kwestie nooit aan de orde geweest.

Even advocaat van de duivel he, om verder uit te kristalliseren ;)
Bij de tong over het bit moet dat gecorrigeerd worden
> Wat als iemand het niet gevoeld heeft
> Wat tijdens de proef
> Wanneer een sanctie erop?

Spoorgebruik
> Sporen zijn voorgeschreven dus daar kan niet meer mee gerommeld worden, dan is de ruiter gewoon klaargereden.
> Wat is wel toegelaten in frequentie en druk en hoe meet je dat?
> Maakt het type paard nog verschil (dun volbloedhuidje die overal wondjes van krijgt tegenover lagen eelt van het veelvuldig spoorgebruik ;) )
> Maakt de omstandigheid nog verschil (denk aan stakend paard)

Zweep
> Lengte is voorgeschreven, mag niet mee in de proef
> Wanneer sanctie, (plaats, frequentie, kracht, omstandigheden)

En nog een paar waar ik zelf aan dacht:
Stang en trens-gebruik
> Hoe meten, wanneer teveel doorgeslagen, maakt het nog uit of de kinketting strak of los zit?

Trainingsmethodes (laag en rond, of juist opgericht met weggedrukte rug, kin op de borst, ...)

Loswerkmethodes bij het longeren

.............;

Dat is allemaal aan de FEI om daar regels voor op te stellen, niet aan mij/ons. Wat ik veel vind is voor een ander juist weinig, als daar regels voor zijn, is dat voor ieder gelijk. Dat is het niet meer en niet minder.

De punten die aangeeft zijn goede punten die de FEi dan ook in overweging moet nemen. Allemaal goede punten, kan ik me verdre bij aansluiten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 15:59

En voor wat er op basiswedstrijden allemaal misgaat hebben we jury's en ringmeesters om in te grijpen.

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 16:00

ikdoemaarwat schreef:
zipje71 schreef:
Grappig, over de mensen op bokt mag men niet oordelen terwijl hele volkstammen hier Patrik wel mogen veroordelen zonder hem te kennen en nav een filmpje wat op gewone snelheid 10 seconden duurt...

Ja, want patrik is hier idd het onderwerp van de discussie
als dit niet zou mogen dan zouden deze berichten idd niet op bokt geplaatst worden

Overigens is er hier op bokt meer bekend over Patrik dan over jou en mij, ik zie hier toch echt absoluut een wezenlijk verschil in :j

Uit algemeenheden die van veel bekende mensen openbaar zijn kan je toch moeilijk iemand kennen? Laat staan een oordeel vellen

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 16:01

ilse86 schreef:
Op snelheid wordt al streng toegezien.

Toch gebeurd het nog.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 16:05

@ Zipje
Nee maargoed. Het gaat niet om de persoon Patrik. Het gaat om zijn manier van rijden en de manier waarop dat beoordeeld is door de FEI. Om daar een oordeel over te hebben, hoef je geen dikke maatjes met Kittel te zijn lijkt me.

@ sporter
Dat is ook zo. Maar of dat gebeurt omdat ze zien dat Schumi dat ook doet, betwijfel ik. Ik denk dat veel (met name) jonge mensen Patrik eerder als rolmodel zien. Denk jij dat niet dan?

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 16:14

ilse86 schreef:
@ Zipje
Nee maargoed. Het gaat niet om de persoon Patrik. Het gaat om zijn manier van rijden en de manier waarop dat beoordeeld is door de FEI. Om daar een oordeel over te hebben, hoef je geen dikke maatjes met Kittel te zijn lijkt me.

@ sporter
Dat is ook zo. Maar of dat gebeurt omdat ze zien dat Schumi dat ook doet, betwijfel ik. Ik denk dat veel (met name) jonge mensen Patrik eerder als rolmodel zien. Denk jij dat niet dan?

Nee daar heb je gelijk in denk ik. Maar ik zou ook niet durven beweren dat het beroerde rijden van de ponyclub veroorzaakt word omdat ze allemaal naar anky kijken.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 16:20

Ik zou niet al mijn geld erop willen zetten hoor, maar ik (en vele voormalig pennymeisjes met mij) wilden vroeger allemaal zo worden als Anky. Als ik haar had gezien, ging ik ineens een stuk netter zitten en wilde ik ook een hoedje (maar dat mocht nog niet;)). Als ik had gezien dat zij erg zou porren met haar been/spoor bijvoorbeeld, had ik dat misschien ook wel gedaan. Zo krijg je een paard nou eenmaal zo mooi an het lopen, toch? ;) Denk dat ze wel degelijk rolmodel is. Zelfde geldt voor Kittel.

db1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 16:21

manic schreef:
vossie schreef:

Gestraft is een groot woord, iedereen moet leren. Maar ik vind wel dat als je je eigen lijf (nog) niet onder controle hebt als je op een paard zit, je niet op een concours thuis hoort maar in de beginnerslessen op de manege hoort te rijden. En dat als je je benen niet stil kan je houden je zeer zeker geen spoor om hoort te doen!

@lovely, voor die controle zijn er idd jury's en federatievertegenwoordigers, maar hoe vaak heb jij die iets zien/horen doen? Ik heb dat nog nooit mee gemaakt, terwijl het al wel nodig zou moeten zijn. Daarbij als je naar grote outdoorconcoursen gaat en alle klassen rijden los op een groot veld, dan is 1 vertegenwoordiger echt niet voldoende hoor, de jury's zitten in de auto dus maken al helemaal niks van het losrijgebeuren mee.

Maar goed, dat is een hele andere discussie, die volgens mij hier niet op zijn plaats is ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 16:24

Vossie, ik ken waarschijnlijk jury's die iets daadkrachtiger en bemoeizuchtiger zijn en dat is een goed ding. Maar tegelijkertijd is er geen klasse P van Perfect en dus zal iedereen genoeg fouten maken, maar of die allemaal leiden tot lijden van het paard is weer een andere vraag. Dat is misschien ook wel de conclusie van de FEI, foutje ja, maar geen lijden van het paard.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 17:07

Hoe ver moet het gaan voordat er écht wat aan gedaan word?
Blauwe tong hangend uit mond, is voor mij toch wel dieronvriendelijk genoeg.

Niks tegen Patrik persoonlijk verder, ken hem verder ook niet oid, maar een tong die blauw uit de mond hand is voor mij toch wel duidelijk genoeg :=

cathyvans

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 17:38

Ik heb fouten gemaakt waar ik nu het schaamrood van op de kaken krijg. Getrokken aan mijn stang, de kinketting te strak, de stang doorgeslagen als het niet ging zoals ik wou...Dat heeft een prof natuurlijk ook (gehad). Maar: hij of zij is een rolmodel en staat in de spotlights op hun hoge niveau. En ik weet nu ook dat een paard niet voor zijn lol de tong over het bit doet; dat weten de profs net zo goed. Vandaar de strakke neusriemen die dan weer met een stukje vilt de kaak moeten beschermen. De FEI moest een daad stellen en een brief is waarschijnlijk de best passende sanctie die ze hiervoor konden bedenken. Meneer Kittel kan zelf wel heel beminnelijk zijn, het gaat hier om zijn HANDELEN. En nee, geen Russische toestanden hier met filmverboden graag.

Dat neemt niet weg dat in de basis al geleerd moet worden dat het zo niet hoort. Jammer genoeg wordt geruk en geprik bij een foutloos proefje vaak met een winstpunt beloond, als je maar vaak genoeg brave rondjes om de kerk maakt wordt je vanzelf Z. misschien moet daar eens een discussie over gaan?

amo500

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 18:00

uuh.. Maar mijn paard steekt ook altijd zijn tong uit, en die heeft ook nergens last van. Is dat dan ook dierenmishandeling? :+