"Men moet dieren veel beter beschermen tegen barre kou"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 20:20

Ik heb ze vorig jaar januari met die strenge kou in de stal gezet. Ze wilde er niet in en keken heel zuur :( Ook met een deken op mn paard was hij totaal niet blij! De Shet is nog jong, 2 jaar, hij zit heel dik in de vacht. Vandaag geprobeerd er een deken op te leggen, vergeet het maar! Ze zitten er gewoon niet op te wachten!
Ze kunnen zowel in de stal als in het schuilhok staan, maar ze doen het toch niet.
Idd ik geef om 11 uur 's avonds voor het slapen gaan nog een halve baal hooi, ik ga ook bijkopen. Daarvan hebben ze het voldoende warm van binnen.
Mijn eenden echter, daar zijn er al 3 van gesneuveld ;( , de overgebleven hebben we in de stal gezet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 20:22

Mijn paard wilt echt niet binnen staan, hij vindt buiten maar veelste leuk :+ . En vergeet niet dat sneeuw juist een isolerende werking heeft ?

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 20:24

amy_luna schreef:
waarom maken mensen die geen verstand van dieren hebben er altijd zo'n probleem van dat paarden geen schuilstal hebben??
kijk naar de paarden in het wild die redden zich toch ook prima zonder schuilstal!
en ik vind dat het de eigenaars keus is of zijn of haar paard een schuilstal krijgt.
shetjes, ijslanders, fjordjes, hafjes en dat soort rassen kunnen makelijk tegen de kou hier in nederland

Je kan de paarden van "ons" niet vergelijken met paarden in het wild.
Paarden in het wild gaan dood door honger en kou!! Als ze geen voedsel kunnen vinden door b.v.
veel sneeuw, dan sterven ze gewoon.
Ieder dier in onze samenleving, behoort een schuilplek te hebben. Met eten en drinken.
Bij deze kou kunnen paarden niet drinken, maar moeten van water worden voorzien. En niet
maar 1 keer per dag.
Wij hebben geen wilde paarden meer!
Wij leven toch ook niet meer in een hol?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 20:26

Mindim schreef:
Wat heeft een gedomesticeerd paard nu weer met een in het wild levend paard te maken. Een wild paard kan gaan en staan waar hij wil en zijn eigen beschutting zoeken, tja dat gaat ik een wei met hekje iets minder.

inderdaad....ik las ergens anders dat een paard er maar tegen moet kunnen en dat het de natuur is....
Ik vraag mij af in hoeverre het natuurlijk paardenhouden is als wij er een hek omheen zetten...
Een wild paard zoekt in natte tijden het 'hogerop'....en bij wind zoekt hij beschutting bij struiken of bosjes.

De kunst is om ieder paard individueel te bekijken...leeftijd,ras,gezondheid...enzo.
Een jong gezond paard wat onbeperkt ruwvoer kan eten kan er waarschijnlijk prima tegen.

Mijn ouwe sok van 22,insuline resistent....kan dus helemaal niet onbeperkt ruwvoer eten en ook geen krachtvoer.
Ik moet er niet aan denken dat hij met -10 buiten in de wind staat zonder deken....dan is hij binnen een mum van tijd broodmager.
Hij staat gewoon s'nachts op stal met dek,en overdag buiten met dek.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 20:27

Elke avond als ik naar huis ga staan gemiddeld 8 van de 12 paarden bij ons binnen in hun schuilhal te dutten of liggen zelfs uitgebreid in het stro te slapen. Ik moet er dan niet aan denken dat ik ze deze mogenlijkheid zou ontnemen. Het gaat hier over een mix van koud en warmbloeden en daar zie ik geen onderscheid in wie zich lekker in het stro nestelt. Voorwaarde is uiteraard dat de beschutting groot genoeg is om de rangorde gewoon te kunnen handhaven.

Afbeelding
Afbeelding

dit grenst aan 12ha weide waar ze zelf op kunnen gaan lopen, maar als het zou koud is komt er letterlijk niet een verder dan het hooi op het semi-verharde stuk. Even voor de duidelijkheid, het is hier momenteel lang niet zo naar als in NL.

pmarena

Re: "Men moet dieren veel beter beschermen tegen barre kou"

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 20:50

Ah heerlijk zeg zo , dat is ideaal , dat ze zoveel keuze hebben :)

Hebben ze op de wei ook droge voeten , genoeg te eten en drinken nog nu ? Want dat scheelt natuurlijk ook , als er op de wei niks te beleven valt dan blijven ze al gauw bij het hooi in de buurt :)

zonnestraal2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 21:06

superwoman schreef:
Cowgirl schreef:
mmm ik ben strafbaar maar ondertussen mag ik geen schuilhut bouwen. :?

Paarden op een andere lokatie zetten :)*

maar in een volgepropt en volgebouwd landje als wij hebben kan dit soms behoorlijk lastig zijn

ach.. die shetten hier staan al 18 jaar buiten, dag en nacht. In de ene wei hebben ze wel een schuilstal
en in de andere niet. Maar zelfs bij een hagelbui doen ze alsof die schuilstal lucht is.
Daarom maak ik me op dit moment ook niet druk dat ze hun schuilstal missen hoor ( ze staan op dit moment
in t weilandje zonder schuilstal ). Ze staan op een dijk , dus voor wind kunnen ze een beetje schuilen
maar van sneeuw krijgen ze niks. Die beesten krijgen genoeg te eten dus die houden zich wel warm.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 21:13

Sizzle, dat ziet er lekker cosy uit. :D

Dus er zijn hier nog steeds mensen die denken dat mijn halve koudbloed/halve warmbloed zielig is buiten (met beschutting van struiken/bomen/gigantische volle ruif die bijna geldt als een heg? :D ).
Nogmaals, jullie zijn allen van harte uitgenodigd om eens gezellig langs te komen. Misschien is het een idee om het per paard te bekijken? Of bel de DB, zijn ook van harte welkom. :j

Geerke, prima als jouw paard het op de manier die jij aangeeft goed doet. Jouw paard is ook wat ouder natuurlijk. Mijn paard is bijna 6 jaar, heeft ook insuline resistentie, helaas, is verder kerngezond en oersterk en met onbeperkt hooi gaat het gelukkig heel erg goed. Ik wilde dat liever ook niet, onbeperkt voer, maar de draver en de Anda hebben dat gewoon wel nodig. En gelukkig staat hij niet de hele dag te eten, wat met kuil destijds wel anders was (men voert kuil bij ons op stal, ons clubje koopt hooi nu). Anders had ik hem nog in de Shetlandergroep kunnen zetten, maar daar wil men per se kuilgras geven, dan zou ik mee moeten doen en dat is nog veel slechter voor mijn paard. Ik moet zeggen dat hij het nu veel beter doet dan in de zomer met het gras, al hoewel ik de IR gelukkig redelijk onder controle heb. :)

Mijn paard is nou eenmaal een beetje een oerpaard, kan er niets aan doen. :D

Fjorden007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 21:14

Tja, die van ons kunnen schuilen in hun stal (fjorden/shetlanders) maar dat doen ze 9 van de 10 keer niet, ze gaan in een fikse sneeuw(regen) bui met hun kont tegen de wind in staan, die schuilstal kijken ze niet eens naar om.

Zolang ze genoeg vacht en voedsel/water krijgen en dus goed in hun vel zitten, valt het reuze mee, de betreffende shetlander ziet er goed uit dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 21:18

MysticTinker schreef:
Inderdaad, Twiggy, als paarden met 30 graden in de zomer buiten staan dan voelen ze zich veel slechter dan wanneer ze met -15 in de sneeuw buiten staan. Hier ook, lekker fit en alert, oortjes naar voren, ik zie ze zelden ZO vrolijk :)

Het is geen -15, dus de vergelijking is krom.

Niet ieder paard is er content over.
Dan zijn de meeste schuilhokken voor paarden horror, ze willen wel schuilen maar die donkere lage schuurtjes waar ze hun kont bijna niet kunnen keren is niet iets wat een paard aantrekt.

Ik zie het bij onze schuilstal, door de vorige bewoners gezet, de shet gaat er wel onder staan, maar aan de achterkant kan hij er in, als een soort stalletje, was ooit voor een geit, hij past er gemakkelijk in, maar daar is hij 1 keer in geweest om te inspecteren. Staat hij aan de andere kant, dan staat hij onder een luifel en dat doet hij heeeel graag als het regent of te warm is. Het paard niet, waarom niet? Omdat het te laag en te klein voor hem is, vind hij niet fijn, maar als hij mij ziet dan MOET hij naar binnen met hitte of slecht weer, zijn stal vertrouwd hij wel.

De meeste schuilmogeljkheden zijn totaal niet paardvriendelijk, waardoor er ten onrechte gesproken wordt dat ze het niet willen, maar zeg zelf, zo een schuilhok van Sizzle, dat is toch wat elk paard wil? Daar wil ik nog wel gaan luieren... :D

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 21:21

Sizzle: ik ben echt jalours, zoals jij zou ik het ook willen hebben. Echt super!

Citaat:

idd wij hebben gedomesticeerde paarden die 'verpest' zijn door middel van verkeerd fokbeleid en dekens uit de divoza gids :D .
Maar gek genoeg bezitten onze paarden nog wel die wild factoren zoals weg rennen, schrikken van kleine dingetjes, 1 paard op wacht terwijl de rest slaapt en zo zijn er nog wel een paar wild factoren.
Ik denk ook dat bepaalde rassen nog prima in staat zijn een wild leven te lijden omdat ze nog niet 'verpest' zijn

nu doe ik zeker een harde uitspraak :o

Verder lijkt me het ook wel duidelijk dat de oudjes op 4 benen wel eens wat extra's kunnen gebruiken, daar zie ik echt geen enkel probleem in.
Dan zou ik alleen maar blij zijn met zoveel keus aan dekens :D

Citaat:
Niet ieder paard is er content over.
Dan zijn de meeste schuilhokken voor paarden horror, ze willen wel schuilen maar die donkere lage schuurtjes waar ze hun kont bijna niet kunnen keren is niet iets wat een paard aantrekt.

En als de schuur ookal te klein is krijg je ook nog knokpartijen en rivaliteit, zo zullen de jonkies en de oudste altijd buiten staan, terwijl die het juist kunnen gebruiken.
Mijn paarden staan in een koppel van 6 , dan moet je toch een hele flinke schuur bouwen.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 21:25

Norway_girl schreef:
Lovely, ken je de achtergrond van deze paarden? Imo kijken de eigenaren er he-le-maal niet naar om. Je ziet toch snel genoeg of een paard echt triest en koud in de wei staat of niet? Ik had ze allang binnen staan sowieso.
Begrijp me niet verkeerd hoor, ik ben kies geen partij, omdat ik geen van bijde goed of slecht vind.
Maar geen een paard is hetzelfde. De paarden in kwestie staan er zo te horen gewoon bar bij. En kunnen er blijkbaar niet tegen, wil dus zeggen dat de eigenaar er gewoon geen snars vanaf weet :n Laat staan, kan zien of zijn/haar paarden er wel tegen kunnen of niet/koud zijn.

Ik ken de achtergrond van deze paarden niet, maar de paarden zelf wel. Mijn pony's hebben er 8 maanden naast gestaan, 8 hele maanden heb ik tegen ze aan moeten kijken. Geloof me, ik heb liever anders gewilt. De eigenaar heeft er min of meer wel verstand van, hij doet het al jaren. Maar!! Hij wil niet onnodig geld uitgeven. Pony's worden lessen mee gegeven, worden geleast, wordt mee gefokt (broodfok), etc. Het hooi/kuilgras of hoe je het maar wilt noemen is meestal bedorven, water krijgen ze weinig (in de zomer heb ik tegen ze aan moeten kijken terwijl ze (de paarden) de watertonnen door het land aan het schoppen waren), ik ben getuige geweest dat een jaarlinghengst doodziek in het land lag omdat die eigenaar hem eigenhandig had 'gecastreerd'. Hoe die er bovenop is gekomen, geen idee, maar hij mag zeker van geluk spreken!!
Zoals jullie merken heb ik teveel gezien, ik wachtte al lang tot iemand anders het ook eindelijk zag. Gelukkig is dat eindelijk gebeurt, nu hoop ik wel dat ze er over doorgaan. Want dit kan zo niet langer... :n

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 21:47

Bij mij staan er 5 op het land, een hele grote partytent dient als schuilplek. De wind kan er geen vat op krijgen (ze hebben alleen zelf de ramen er uit gevreten...). In die tent krijgen ze hun onbeperkte ruwvoer en doen ze graag een dutje. Maar dat dutje doen ze ook graag op het land, maakt ze niet veel uit. Ze zijn net zovaak binnen als buiten, allemaal in een dikke wintervacht, alleen mijn oudere merrie heeft 2 dekens op de rest niet. Water slepen we af en aan meerdere keren per dag, helemaal met dit weer drinken ze erg veel. Het komt dan wel eens voor dat de tonnen eerder leeg zijn dan dat wij er weer zijn met nieuw water.
Laatst bijgewerkt door Cheveyo op 06-01-10 21:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 21:49

Johanna59 schreef:
Paarden in het wild gaan dood door honger en kou!! Als ze geen voedsel kunnen vinden door b.v.
veel sneeuw, dan sterven ze gewoon.
Ieder dier in onze samenleving, behoort een schuilplek te hebben. Met eten en drinken.
Bij deze kou kunnen paarden niet drinken, maar moeten van water worden voorzien. En niet
maar 1 keer per dag.

Wij hebben geen wilde paarden meer!
Wij leven toch ook niet meer in een hol?

Mag jij 3x per dag mijn paarden komen voorzien van drinken.... als ze 24/7 buiten staan (in de sneeuw) drinken ze amper wat.
Ze drinken dan alleen 's ochtends een paar slokjes en de rest van de keren nemen ze geeneens de moeite om te komen.

Mijn paardjes staan nu noodzakelijk 's nachts op stal. Mijn AV drinkt 2 a 3 liter.
Mijn andere iets meer, maar bij lange na geen hele emmer.

FlowerPower

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 21:54

Voor de mensen die zeggen dat je een boete krijgt als je een schuilstal bouwt: Je kan ook gewoon van (oude) strobalen een soort muurtje bouwen met plastic er over heen. dit word gewoon gerekent als afgedekt stro en dat mag wel. :Y)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 21:56

pmarena schreef:
Ah heerlijk zeg zo , dat is ideaal , dat ze zoveel keuze hebben :)

Hebben ze op de wei ook droge voeten , genoeg te eten en drinken nog nu ? Want dat scheelt natuurlijk ook , als er op de wei niks te beleven valt dan blijven ze al gauw bij het hooi in de buurt :)

Ben er ook heel blij mee, zo veel van dit soort pensionstallen vind je niet.
Water is altijd voorhanden uit zowel een beekje als een badkuip. Droge voeten heb je al snel op een bevroren bodem :D

Ik denk in iedergeval dat goed hooi geven en een dichte heg of schutting al flink kan voldoen. Als ik echter zoals als rond de kerst twee fjordjes in zo'n ondergesneeuwd miezerig landje zie staan zonder zelfs maar een boom en nergens iets van hooi, tja dan vind ik dat toch echt wel een beetje sneu hoor. Dood gaan ze vast niet, maar dat ga wij ook niet van slapen zonder dekbed of met enkel 2 boterhammen per dag, maar toch maken we het onszelf wel confortabel. Waarom gunnen de baasjes dan niet iets meer comfortabel leven aan hun beestjes?
Geldt niet alleen voor paarden. Sommige schapen staan er ook bijzonder sneu bij.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 06-01-10 21:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 21:56

jasmijn13 schreef:
Voor de mensen die zeggen dat je een boete krijgt als je een schuilstal bouwt: Je kan ook gewoon van (oude) strobalen een soort muurtje bouwen met plastic er over heen. dit word gewoon gerekent als afgedekt stro en dat mag wel. :Y)

Opslaan van goederen moet op het bouwblok.
Althans hier wel.
Mijn schoonvader had enkele balen kuilvoer in het land liggen (tijdelijk) om dat de kuilplaat nog bezet was... hij kreeg netjes iemand op de dam die vriendelijk verzocht dit zo snel mogelijk te verwijderen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 22:01

Wij hakken het wak regelmatig open (halen alle ijsschotsen er uit) en bieden de paarden zoveel mogelijk water aan. Ze drinken vaak wel, als we ze aanbieden, maar absoluut geen liters, hoor.......

Jasmijn13, naast het feit dat wij geen strobalen/balen kuil op het land in grote voorraad mogen zetten, geloof jij toch niet dat zo'n bouwwerk blijft staan met mijn paard die graag alles onderzoekt met zijn mond? :D
Een plastic zeiltje? Nou, zeg maar dag, plastic zeiltje. Niet te vergeten dat ze daar echt niet in gaan staan met zijn 3tjes.
Dan moet je toch een aardig bouwwerk plaatsen, hoor. ;)

FlowerPower

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 22:09

Oh haha, ja daar had ik nog niet aan gedacht.
ik heb het laatst ergens gelezen dat het wel mocht.
maar goed, ik weet dat ook niet precies. :P

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 22:16

Bij ons mag het niet. Maar goed, we hebben struiken, diverse rietkragen, bomen en dus die enorme gevulde hooiruif, die staat als een flinke heg. :D
Met veel sneeuw kun je misschien ook een huge iglo bouwen. :D
We hebben laatst hier in de wijk een enorme iglo gebouwd, was ook best cosy van binnen (en licht!). ;)

FlowerPower

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 22:20

Haha, jaa een iglo!
Ik denk niet dat mijn pony daar in gaat staan. :P
Nee, ik zet haar gewoon 's nachts binnen als het te koud word.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 22:24

Is ook een prima optie, hoor, als je paard daar happy van wordt. :)

Die iglo was wel gaaf, hahaha....... :D

Norway_girl

Re: "Men moet dieren veel beter beschermen tegen barre kou"

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 22:26

judithjuhh, dan zat ik er toch niet ver vanaf ^^ Jammer dat er zo met paarden omgesprongen word. :n

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 22:30

Ik heb twee fjorden en een NMPRS op het land staan maar die hebben het echt niet koud.. Geen schuistal maar wel een bosrand. Ze krijgen onbeperkt ruwvoer en krijgen vers water.
Het water laten ze staan en soms laten ze zelfs het hooi liggen omdat er nog te veel gras staat.. Ze hebben het op het moment absoluut niet koud, van mijn ene fjordenmerrie durf ik zelf te zeggen dat die het binnen veel te warm zou hebben, heb haar wel eens met koud weer binnen gezet stond die gek daar te zweten..
Uiteraard houd ik ze goed in de gaten..

Waar ze meer last van hebben is natte kou, dus kou met koude regen en wind, dan gaan ze hier eerder een keer naar binnen..

Toch even edit:
Ik heb jaren geleden wel een KWPN'er gehad die het echt niet kon hebben buiten, die vond het echt koud, die is uiteraard wel op stal gegaan. Heb verschilt dus wel erg per paard..

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 22:34

Cowgirl schreef:
idd wij hebben gedomesticeerde paarden die 'verpest' zijn door middel van verkeerd fokbeleid en dekens uit de divoza gids :D .
Maar gek genoeg bezitten onze paarden nog wel die wild factoren zoals weg rennen, schrikken van kleine dingetjes, 1 paard op wacht terwijl de rest slaapt en zo zijn er nog wel een paar wild factoren.
Ik denk ook dat bepaalde rassen nog prima in staat zijn een wild leven te lijden omdat ze nog niet 'verpest' zijn

nu doe ik zeker een harde uitspraak :o

Ik weet natuurlijk niet precies wat jóuw definitie van 'verpest ras' is, maar ik ben het wel met je eens. Dat vind ik bijvoorbeeld van Andalusiërs, ondanks dat het mijn meest favoriete ras is *D . Maar toch denk ik dat het meer afhankelijk is van wat jij je paard aan leert. Mijn eigen andalusiër is 300% winterhard en staat dicht bij haar natuur, terwijl haar vader (ooit een zeer gewilde dekhengst en showpaard in anda-land, nu afgeschreven wegens onhandelbaarheid en HKO) zo'n typisch modern paard was (een eenzaam leven op stal met drie dekens om). Mijn paard heeft daar blijkbaar niets van geërfd.
En zo ken ik eigenlijk wel paarden van ieder ras die gewoon 's winters buiten blijven en dat prima kunnen.