sjeik schreef:meestal reageert een handmak paard niet op branden. Vaker reageren handmakke paarden hysterisch op chippen.
Ik wil het nog wel een keer uitleggen. Een brandmerk is een 3e graads verbranding, napijn treedt ook niet op.
Ik ben niet voor branden alleen in het geval van afkeuring maar niet voor stamboeken met uitzondering dat er een levensnr in het brandmerk staat.
Verder ben ik niet voor chippen omdat dat ook mis kan gaan.
Zelfs als het daadwerkelijk derdegraads zou doen (wat imo niet kan zoals jullie het resultaat beschrijven) dan heb je langs de randen wel degelijk eerste en tweede graads verbrandingen en dus napijn. Bovendien is de kand op irritatie en ontsteking bij een derdegraads brandwond heel groot dus dat is ook niet echt heel praktisch imo. Branden zal op het moment zelf misschien minder pijn doen omdat die pijn pas naar een tijdje langzaam opkomt daarom reageerd het paard op het moment van branden niet. En op het moment dat de pijn komt loopt hij er wel doorheen. Je kan beweren dat het weinig pijn doet, maar het is toch echt niet zo dat hij het niet voelt.