ESSA wil brandmerken van paarden graag behouden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 01:58

Iris82 schreef:
Mijn piercing hebben ze in 1 keer gezet en die van mijn vriend ging echt in.....uit.... nou geloof me dat die meer pijn gehad heeft...

Er is een verschil tussen wieblen en langzaam prikken he. Ik vind harsen bijv veel pijnlijker dan epileren en toen mij HA een wratje af brande met beleid en rust deed het echt minder pijn dan toen ik de CO2 bal van de CO2 blusser aanraakte (terwijl stikstof veel kouder is dan CO2 uit de blusser). Verschilt ook per persoon :Y)

sjeik

Re: ESSA wil brandmerken van paarden graag behouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 02:03

Het ging over branden en chippen.En niet wat jullie in je lippen onder of boven stoppen. harsen en epilerne heeft er ook niet mee van doen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 02:04

Mijn navelpiercing is door littekenweefsel geprikt en dus heel langzaam (vloeiend welliswaar maar langzaam ivm de stugheid van mijn vel door littekenweefsel en omdat ik sowieso stug vel heb en omdat hij niet in het buisje van de vorige piercing mocht komen) geprikt... Echt liedje... Je hebt het liever snel... :=

Beide worden gedaan door professionals, beheerst, vloeiend maar liefst ook vlot... Traag wil je echt niet.

sjeik: Twee naalden van 2 mm in dezelfde huidlagen zijn wel te vergelijken denk ik niet? :D

En een branding en een branding ook vermoed ik :')

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 02:11

het blijkt dat als je brandmerkt dat de zenuwen afsterven .. en zou je dus denken dat ze erg weinig van voelen..

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 02:13

Damariis schreef:
het blijkt dat als je brandmerkt dat de zenuwen afsterven .. en zou je dus denken dat ze erg weinig van voelen..

Of je snapt gewoon niets van door de huid branden :7 .

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 02:13

liedje: Da's sjeik zijn handelsmerk. ;)

Damariis: daar was op eerdere pagina's dus discussie over... Of die wel afsterven.. :)

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 02:14

Ik heb een paar keer brandmerken gezien eigenlijk geen een paard reageerde hier heftig op.

Chippen nu vaak gezien en sommige vliegen echt door de lucht terwijl andere er niks van lijken te merken.

Denk dus ook niet dat de minder zeer doet dan de andere

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 02:15

pharagirlke schreef:

Damariis: daar was op eerdere pagina's dus discussie over... Of die wel afsterven.. :)

oeps sorry dat heb ik niet gelezen .. maar dat is dus niet zo vanuit de bovenstaande `aardige` reactie op te merken ?

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 02:17

meestal reageert een handmak paard niet op branden. Vaker reageren handmakke paarden hysterisch op chippen.
Ik wil het nog wel een keer uitleggen. Een brandmerk is een 3e graads verbranding, napijn treedt ook niet op.
Ik ben niet voor branden alleen in het geval van afkeuring maar niet voor stamboeken met uitzondering dat er een levensnr in het brandmerk staat.
Verder ben ik niet voor chippen omdat dat ook mis kan gaan.

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 02:20

maar ze voelen dus blijkbaar geen (lange) napijn ?
dan ben ik wel voor branden .. bij mijn vorige fjord zijn ze de chip op mysterieuse wijze krijt geraakt.. ook nooit meer terug gevonden .. de DA zei op dat moment dat dat bij 1 op de 100000 paarden voorkomt..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 02:21

Damariis schreef:
pharagirlke schreef:

oeps sorry dat heb ik niet gelezen .. maar dat is dus niet zo vanuit de bovenstaande `aardige` reactie op te merken ?

Kennelijk niet... :) Het fijne weet ik daar ook niet van, dat laat ik aan liedje over... Die weet er meer over. :)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 02:23

sjeik schreef:
meestal reageert een handmak paard niet op branden. Vaker reageren handmakke paarden hysterisch op chippen.
Ik wil het nog wel een keer uitleggen. Een brandmerk is een 3e graads verbranding, napijn treedt ook niet op.
Ik ben niet voor branden alleen in het geval van afkeuring maar niet voor stamboeken met uitzondering dat er een levensnr in het brandmerk staat.
Verder ben ik niet voor chippen omdat dat ook mis kan gaan.

Zelfs als het daadwerkelijk derdegraads zou doen (wat imo niet kan zoals jullie het resultaat beschrijven) dan heb je langs de randen wel degelijk eerste en tweede graads verbrandingen en dus napijn. Bovendien is de kand op irritatie en ontsteking bij een derdegraads brandwond heel groot dus dat is ook niet echt heel praktisch imo. Branden zal op het moment zelf misschien minder pijn doen omdat die pijn pas naar een tijdje langzaam opkomt daarom reageerd het paard op het moment van branden niet. En op het moment dat de pijn komt loopt hij er wel doorheen. Je kan beweren dat het weinig pijn doet, maar het is toch echt niet zo dat hij het niet voelt.

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 02:25

pharagirlke schreef:
Damariis schreef:

Kennelijk niet... :) Het fijne weet ik daar ook niet van, dat laat ik aan liedje over... Die weet er meer over. :)[/quote]

hihi oke ik had dit er altijd van begrepen .. is hier wellis iemand geweest waarmee de chip spoorloos was verdwenen ?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 02:25

Mij hebben ze altijd verteld dat de 3e graadswonden op zich geen pijn doen ivm (tijdelijke?) gevoelloosheid maar dat die vaak gepaard gaan met 2e en 1e graads brandwonden (de randen die dus niet genoeg doorgebrand zijn voor 3egraads te zijn) en dat je die dus wel voelt...

Edit: ik zie dat Liedje en ik ongeveer hetzelfde zeggen.

Maar is dat bij een branding ook zo daar die echt heel gericht is in tegenstelling tot bv kokend water?

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 02:30

pharagirlke schreef:
Mij hebben ze altijd verteld dat de 3e graadswonden op zich geen pijn doen ivm (tijdelijke?) gevoelloosheid maar dat die vaak gepaard gaan met 2e en 1e graads brandwonden en dat je die dus wel voelt...

Inderdaad vaak langs de rand. Het is zelden zo dat het helemaal derdegraads is en dan meteen weer gezond. Je huid vlak naast het brandvlak raakt toch ook beschadigt maar niet in zo'n erge mate en dus niet helemaal door tot de zenuwen. is eigenlijk heel logisch daar is het ook nog heel heet immers. (er is bijv wel direct contact met de hete huid).

Word er bij paarden trouwens ook goed gekoed na het merken direct na het merken. Of komt het merk er dan niet goed op?

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 02:48

Paarden worden momenteel in Nederland niet meer gebrand Liedje dat is per 1-9-2001 afgeschaft.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 02:48

En daar voor?

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 02:51

sjeik schreef:
Paarden worden momenteel in Nederland niet meer gebrand Liedje dat is per 1-9-2001 afgeschaft.

Er zijn zat duitse bokkers daar mag het nog wel. Niet heel bokt in 2001 pas 11 :P . Zat die het van te voren een keer gezien hebben dan.

EDIT: bij een geconcentreerde branding zal dat minder zijn als bij iets als kokend water oid. Maar volgens mij kan je die randen niet compleet elimineren. Immers moet je de huid dan kunnen isoleren het trekt ook door de huid nog wat door. Bovendien raakt derde graads snel geifecteerd en dat voel je ook wel in de huid daarom heen en in algemene rottigheid.
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 03-01-10 03:00, in het totaal 1 keer bewerkt

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 02:58

liedje89 schreef:
Word er bij paarden trouwens ook goed gekoed na het merken direct na het merken. Of komt het merk er dan niet goed op?

Als ik het me goed herinner van toen mijn verzorgpony haar brandmerk kreeg werd het niet gekoeld nadien. Overigens gaf ze geen krimp en dat was bij het chippen wel anders (sindsdien is het ook een drama bij inenten). Of ze achteraf nog pijn heeft gehad van het brandmerken durf ik niet met zekerheid te zeggen, maar dat was niet te merken in elk geval.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 03:04

goeroe schreef:
liedje89 schreef:

Als ik het me goed herinner van toen mijn verzorgpony haar brandmerk kreeg werd het niet gekoeld nadien. Overigens gaf ze geen krimp en dat was bij het chippen wel anders (sindsdien is het ook een drama bij inenten). Of ze achteraf nog pijn heeft gehad van het brandmerken durf ik niet met zekerheid te zeggen, maar dat was niet te merken in elk geval.

Dat dacht ik eigenlijk ook wel want koelen beperkt de schade. Paarden laten dat natuurlijk ook liever niet merken.

Kan me er ook best iets bij voorstellen dat ze ij chippen eerder door het dak vliegen dat is gewoon in een keer scherpere pijn dan een brandwond. Bij een brandwond voel je eerst weinig en komt de pijn daarna langzamer.

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 03:11

Als je meteen na het branden gaat koelen dan zou je het brandmerk gedeeltelijk ongedaan maken.
paarden geven vergeleken met chippen geen krimp bij branden.
ik ben tegen beide. Ons eigen paarden zijn gechipt omdat het moet en verder nogmaals ben ik er vooral voor om afgekeurde paarden te branden.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 03:14

Mijn eerste eigen paard is gebrand toen hij drie jaar oud was en gaf er weinig om.

Maar ik heb een stuk meer paarden gebrand zien worden en ook wel degelijk paarden die pijn hadden, heb er serieus een daadwerkelijk horen kreunen. Mijn ervaring was dat het vooral afhankelijk was van diegene die de paarden moest branden. Niet elke brander was daar blijkbaar even doortastend en/of handig in.

Ik zou niet durven zeggen dat branden geen pijn doet. Verder is het me ook opgevallen dat het brandmerk in de dagen erna ontzettend gevoelig is bij paarden.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 03:17

sjeik schreef:
Als je meteen na het branden gaat koelen dan zou je het brandmerk gedeeltelijk ongedaan maken.
paarden geven vergeleken met chippen geen krimp bij branden.
ik ben tegen beide. Ons eigen paarden zijn gechipt omdat het moet en verder nogmaals ben ik er vooral voor om afgekeurde paarden te branden.

Het is allbei niet ideaal natuurlijk maar je zal ze op een of andere manier moeten kunnen herkennen, ivm zoonoses(met hoeveel ooo's moest dat ook al weer; dyslect :P ). Zie er trouwens niets in afgekeurde paarden te branden die ook al gechipt zijn. Een brandmerk is ook niet hufterproof.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 03:22

een grote A mis je al iets minder snel dan chipinformatie en is wat moeilijker te vervalsen vermoed ik... :)

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 03:25

Liedje wat wou je manipuleren aan een grote ingebrande A?
Plucnk als een brandmerk grondig dus met voldoende druk en niet oppervlakkig wordt aangebracht merk je niks aan een paard. Zoals ik al eerder heb gezegd worden de receptoren ook uitgeschakeld.