Veel mysteries rond gezadeld paardenskelet in Amerika

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 20:20

pernill schreef:
het was een groot bos ofzo toch?

Nogal ja. En Amerikaans groot is ook wel wat groter dan Nederlands groot :+

DreamUp

Re: Veel mysteries rond gezadeld paardenskelet in Amerika

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 20:26

daarom dan kan het zijn dat je hem niet vind lijkt mij?

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 20:37

Wie weet is de ruiter al jaren terug ergens op heel andere plek terug gevonden :roll:

Je weet maar nooit, alleen vraag ik me af wel archeologisch bewijs aangeeft dat het skelet zo oud is.

Heb de foto's bekeken, maar zon hip halster touw hadden ze volgens mij echt nog niet in die tijd (daarnaast waren amerikanen toch al van de 'natuurlijke' leadropes die handgevlochten waren), al niet te spreken over de snaps aan het bit :roll:

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 22:01

Te zien aan de spullen de staat van ontbinding denk ik wel dat het lichaam er al een tijd lag. Maar je weet niet wat er gebeurd is. Het kan best zijn dat de ruiter eraf is gevallen en het paard tijdens het wegrennen gewond is geraakt. Als het een groot bos (het is amerika mensen, niet de Veluwe), dan kan het best dat ze hem niet konden vinden en dachten dat ie al dood was of ergens aangelopen... Of het waren mensen die niet zo gek waren met hun paarden als wij... We praten wel over 40 jaar geleden...

DreamUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 22:04

wie weet is de ruiter gevallen en toen het paard er van door was gegaan opgegeten omdat daar veel wilde beesten lopen?
mensen kunnen hem wel zoeken dan maarja als je opgegeten bent gaan ze je niet vinden en kan je dus ook niet zeggen dat ze je paard moeten zoeken. En zo lang geleden waaren er vast ook veel mensen in amerika die niet zo erg om hun paard geven om hun leven een soort van te wagen in een groot bos?
moet ik heel eerlijk zijn snap ik niet wat hier zo raar aan gevonden word

ZitAa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 23:01

Ik ben benieuwd hoe dit verhaal afloopt.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 23:15

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 23:16

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 23:21

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 23:25

Het mysterie van een decennia oude paard skelet gevonden, compleet met een zadel en tuig in North Bay State Park is de aandacht binnen de hippische kringen omdat het zo ongewoon is.

Het is het mysterie van een paard met geen naam

"Van alle paarden die wij hebben behandeld sinds 1997, kan ik niet denken van die sedert zadels op tenzij ze zijn verloren of wierp de ruiter, alle anderen waren bareback", zegt Debi Metcalfe van Stolen Horse International, Inc ., een register voor gestolen paarden.

Het is ook intrigerend voor Penngrove zadel-maker Jay Palm, die denkt dat zijn vader, wijlen Jim Palm, kan hebben gewerkt op het zadel dat werd gevonden.

"Het is interessant, het is zoals een schattenjacht," Palm gezegd.

De bijna complete skelet van een paard met zadel, bit en andere boeg was een maand geleden gevonden op een steile helling op Samuel P. Taylor State Park, dat populair is voor wandelaars en ruiters.

Wie behoorde tot het paard en hoe het kwam er een puzzel, maar die staat parken senior archeoloog Breck Parkman probeert te ontrafelen.

Sinds de eerste rapporten van het skelet van deze week, Parkman zei hij heeft een groot aantal telefoontjes en ontvangen e-mails van mensen die willen helpen.

"Ik heb alle soorten van de reactie, mensen die liep naar mij op het werk, heb ik gekregen e-mails en telefoongesprekken, meer dan normaal, en goede contacten", zei Parkman. "Ik ben beginnen te voegen alle stukjes en beetjes, en ik denk niet dat het een compleet mysterie worden aan het einde."

Het paard skelet werd gevonden in medio november door een wandelaar op zoek naar paddestoelen in het park in de buurt van Olema.

Het bleek het paard zonk op zijn buik terwijl het proberen om een steile heuvel, waar het sterven viel.

Er was geen teken van een ruiter, noch de verslagen van de ontbrekende ruiters of paarden aan de Marin County Sheriff's Office in de jaren 1970 of begin 1980, toen Parkman van mening dat het paard overleden.

Het enige verslag van een vermist paard was van een nabijgelegen ranch, waar de eigenaar zei een man Arabische verdwenen en kan zijn gestolen in 1975.

Parkman zei dat hij heeft 80 procent van de botten gevonden en zal ze naar het Equine Studies Institute in Livingston, die in staat zijn om de leeftijd, geslacht en ras te onderscheiden.

Arabieren, bijvoorbeeld, hebben een minder wervels dan kwartaal paarden, Parkman gezegd.

Palm zei het zadel kan een Simco gemaakt in de jaren 1950 of 1960, die goedkope zadels die werden verkocht voor tussen de $ 200 en $ 400.

Het lijkt te zijn opnieuw bedekt en heeft een bloemmotief op de stoel die doet denken aan de stijl van zijn vader, Palm gezegd.

"Er waren drie of vier andere zadel-makers in het gebied, maar gewoon naar te kijken, alle leer werk heeft een handtekening om het zeker en het lijkt op een patroon dat mijn vader gebruikt," zei Palm.

Ongeacht de uitkomst, Metcalfe, een Shelby, NC, rancher waarvan gestolen paard internet site staat een 1.000 gevallen, zei het is het vreemdste geval ze ooit heeft gezien.

"Mijn gok is het bucked iemand af en nam af, dat is meestal wat er gebeurt als we zien paarden die uit," zei Metcalfe. 'Je laat je niet goed paard met een zadel op het ... We hebben nog nooit een geval behandeld met alleen een zadel en skelet links.

Mij pc vertaalt automatisch dus miss zitten er fouten tussen

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 23:39

Hmmm, heel interessant!

Voor Iris:

Het misterie van het tientallen jaren oude paardenskelet gevonden compleet met zadel en andere toebehoren in North Bay state park heeft aandacht getrokken binnen de paardenwereld, omdat het zo ongebruikelijk is.

"Van alle paarden waarmee we te maken hebben gehad sinds 1997, kan ik me niet herinneren dat er bij waren die zadels droegen, tenzij ze waren verdwaald of hun berijder hebben afgegooid. Alle anderen waren blootrugs." zei Debi Metcalfe van Stolen Horse International, Inc., een register voor gestolen paarden.

Het is ook intrigerend voor Penngrove zadelmaker Jay Palm, die denkt zijn zijn vader, de laatste Jim Palm, mogelijk heeft gewerkt aan het gevonden zadel.

"Het is interessant, als het zoeken naar een schat." zei Palm.

Het bijna complete skelet van een paard met zadel, bit en andere toebehoren is een maand geleden gevonden op een stijle heuvel in Samuel P. Taylor State Park, welke populair is bij wandelaars en ruiters.

Aan wie het paard toebehoorde en hoe het daar is gekomen is een puzzel, welke state parks senior archeoloog Breck Parkman probeert te ontravelen.

Sinds de eerste publicaties over het skelet deze week, zegt Parkman vele telefoontjes en e-mails te hebben gekregen van mensen die graag willen helpen.

"Ik heb alle soorten reacties, mensen die naar me toe komen tijdens mijn werk, ik heb e-mails en telefoontjes gekregen meer dan normaal en goede contacten." zegt Parkman. "Ik begin alle stukjes bij elkaar te brengen en ik denk niet dat het nog een compleet misterie is aan het eind."

Het paardenskelet was gevonden midden November door een wandelaar die zocht naar champignons/paddestoelen in het park vlakbij Olema.

Het lijkt er op dat het paard op zijn maag is gevallen (door benen gezakt?) terwijl het probeerde de steile helling op te klimmen en is gestorven terwijl het viel.

Er was geen teken van een ruiter, ook geen archiefstukken (kan zo geen ander nederlands woord bedenken) van missende ruiters of paarden bij de Sheriff van Marin County, tijdens de jaren 70 of vroege 80ers, zoals wanneer Parkman denkt dat het paard is gestorven.

Het enige archiefstuk van een vermist paard van was een ranch vlakbij, waarvan de eigenaar zegt een Arabieren hengst is verdwenen en misschien is gestolen in 1975.

Parkman zegt dat hij 80 procent van de beenderen heeft vonden, hij zal ze meenemen naar het Equine Studies Institute in Livingston, welke mogelijk de leeftijd, geslacht en het ras van het paard zal kunnen ontdekken.

Arabieren, hebben één wervel minder dan quarters, zegt Parkman.

Volgens Palm is het zadel mogelijk een Simco, gemaakt in de jaren 50 of 60. Het waren goedkope zadels die werden verkocht voor twee tot 400 dollar.

Het lijkt een bloemenpatroon op het zitvlak te hebben die erg lijkt op zijn vaders stijl, volgens Palm.

"Er waren drie of vier andere zadelmakers in de omgeving, maar als ik er naar kijk, al het lederwerk heeft een tekening op zich en het lijkt echt op het pattroon dat mijn vader gebruikt." Aldus Palm.

Wat de uitkomst ook mag zijn, Metcalfe, a Shelby, N.C. rancher (?) wiens internetsite (over gestolen paarden) wel 1.000 zaken telt, zegt dat het de gekste zaak is die hij ooit heeft gezien.

"Ik gok dat het iemand er af heeft gegooid en is weggerend, dat is was gewoonlijk gebeurd wanneer we paarden zien wegrennen." Volgens Metcalfe. "Je laat echter je goede paard niet achter met een zadel op z'n rug... We hebben nog nooit een zaak gehad met enkel een zadel en een skelet."

Sorry voor het slechte verhaal :o

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 23:41

dank je janine!! hier heb ik ook wat aan.. beter een slecht verhaal dan in het engels lezen want dat ka ik ech tniet!

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 23:45

Ben wel benieuwd of het de gestolen arabier is. Je vraagt je af wat het doel was van het stelen als het zo moest aflopen.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 23:45

Dankjullie wel, ik snap het nu :D

Sinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 23:49

Er zitten idd. een paar kleine foutjes in :+ .

Penngrove zadelmaker Jay Palm denkt dat het zadel vermoedelijk gemaakt is door zijn (inmiddels overleden) vader Jim Palm. Het zadel heeft een bloemmotief op de zitting die doet denken aan het werk van zijn vader. Het zadel is vermoedelijk van het merk Simco, gemaakt rond 1950/1960, het betreft een goedkoop zadel á $200 tot $400.

Het enige verslag van een vermist paard was van een nabijgelegen ranch, waar de eigenaar zei dat er in 1975 een Arabier verdwenen is, deze kan gestolen zijn. <- Verklaart misschien wel waarom het paard zo vreemd gezadeld was.

Parkman heeft 80 procent van de botten gevonden en zal ze naar het Equine Studies Institute in Livingston brengen, waar ze in staat zijn om de leeftijd, het geslacht en het ras te bepalen.

Arabieren, bijvoorbeeld, hebben één wervel minder dan Quarter Horses, aldus Parkman.

De rest was al zo'n beetje bekend toch ;).

Sinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 23:54

Whow Janine, jij hebt het hele verhaal vertaald! +:)+

En je was ook nog eerder klaar dan mij :=.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 23:55

Fries_paard schreef:
Het enige verslag van een vermist paard was van een nabijgelegen ranch, waar de eigenaar zei dat er in 1975 een Arabier verdwenen is, deze kan gestolen zijn. <- Verklaart misschien wel waarom het paard zo vreemd gezadeld was.

Als het dus geen Arabier blijkt te zijn dan wordt het waarschijnlijk onmogleijk te achterhalen hoe dit paard hier gekomen is.
Ben benieuwd of het dus om deze Arabier gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 23:56

Loretta schreef:
Fries_paard schreef:

Als het dus geen Arabier blijkt te zijn dan wordt het waarschijnlijk onmogleijk te achterhalen hoe dit paard hier gekomen is.
Ben benieuwd of het dus om deze Arabier gaat.

Ja idd

Sinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 00:00

@ idefix; misschien iemand zonder kennis van paarden, die dacht gauw rijk te worden met een gestolen paard. Dat denk ik tenminste, omdat het paard zo vreemd gezadelt was, misschien kon deze persoon ook wel niet rijden,en is er daarom onderweg afgegooid. Hierna is het paard vermoedelijk weggelopen, gevallen, misschien wel een been gebroken, en daarom alleen achtergebleven om daar dood te gaan. Als dief zijnde doe je natuurlijk ook geen aangifte als je gestolen paard er vandoor gaat. Maar dat weet ik natuurlijk ook niet zeker. :Y) Is voor het paard uiteraard wel sneu om zo te eindigen..

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 00:03

Silly1972 schreef:
Dat zie je aan de bekken, net als bij mensen zit daar een verschil in, omdat vrouwen kinderen moeten baren en mannen niet

Geen idee of dat bij paarden ook zo is, maar er bestaan wel bepaalde richtlijnen/puntensystemen waarmee je kan bepalen of het een merrie of hengst (ruin) betreft. Zo kan je ook leeftijd schatten, ook met behulp van de tanden (wat bij mensen weer veel minder betrouwbare leeftijdschatter is)

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 00:14

Fries_paard schreef:
@ idefix; misschien iemand zonder kennis van paarden, die dacht gauw rijk te worden met een gestolen paard. Dat denk ik tenminste, omdat het paard zo vreemd gezadelt was, misschien kon deze persoon ook wel niet rijden,en is er daarom onderweg afgegooid. Hierna is het paard vermoedelijk weggelopen, gevallen, misschien wel een been gebroken, en daarom alleen achtergebleven om daar dood te gaan. Als dief zijnde doe je natuurlijk ook geen aangifte als je gestolen paard er vandoor gaat. Maar dat weet ik natuurlijk ook niet zeker. :Y) Is voor het paard uiteraard wel sneu om zo te eindigen..

Dat klinkt inderdaad als een heel logische mogelijkheid.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 00:37

Fries_paard schreef:

Ja, je gedachte klinkt heel aannemelijk, maar al die moeite doen om een paard te stelen en het dan zo makkelijk achter te laten? Overduidelijk een niet van te voren geplande roof! Ik denk ook dat ik te veel detectives kijk. Ik zit me meteen af te vragen of de eigenaar het paard had verzekerd. :+
en het laat mij wel hopen dat de dief het niet heeft kunnen navertellen. Om zo met een levend wezen om te gaan, vind ik dan weer echt niet kunnen!

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 00:43

maar een arabier heeft toch bepaalde kenmerken in het skelet dacht ik? hebben ze geen wervel minder ofzo??
dus als het dat paard is, dan zouden ze het moeten kunnen afleiden toch?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 00:47

Als die arabier geen kribbebijter was is het kwestie van tandjes bekijken.

Sinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 01:08

idefix4 schreef:
Fries_paard schreef:

Ja, je gedachte klinkt heel aannemelijk, maar al die moeite doen om een paard te stelen en het dan zo makkelijk achter te laten? Overduidelijk een niet van te voren geplande roof! Ik denk ook dat ik te veel detectives kijk. Ik zit me meteen af te vragen of de eigenaar het paard had verzekerd. :+
en het laat mij wel hopen dat de dief het niet heeft kunnen navertellen. Om zo met een levend wezen om te gaan, vind ik dan weer echt niet kunnen!

Ja, maar als dat paard idd. gevallen of gestruikeld is, en bijv. z'n been gebroken heeft, had 'ie hem op zijn schouders mee moeten sjouwen dan? Ik denk ook niet dat hij het paard zonder reden achtergelaten heeft. Het paard kan ook weggelopen zijn, nadat de ruiter eraf gevallen is, waarna de dief het paard niet meer vinden kon in de bossen. Zoals ik al zei, de dief kan moeilijk anderen gaan vragen om mee te zoeken naar zijn gestolen paard. ;)