Meisje valt van paard; eigen schuld of die van eigenaar?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 15:58

DubbelDun schreef:
@Malibu : is dat dan niet erg kortzichtig van die ouders ??
Malibu schreef:
Natuurlijk, maar welke ouder wordt dat niet als zijn/haar kind met hersenletsel wordt afgevoerd ;)
Dan is dat al behoorlijk laat met 'je verdiepen in wat je kinderen doen'.
Het lijkt mij logischer dat je dat doet op het moment dat het woord paardrijden valt.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 15:59

Malibu schreef:
Er staat me iets van bij dat er een aantal jaar geleden ook een meisje een dwarsleasie heeft opgelopen tijdens het turnen, kan me alleen niet herinneren of er toen ook een proces is aangespannen tegen de turnvereniging...

Ik ga ff googlen kijken of ik er iets over kan vinden. Is misschien niet helemaal hetzelfde, maar wel enigzins vergelijkbaar volgens mij.

Nee, helaas Malibu, dat ligt juridisch totaal anders.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 16:00

Malibu schreef:
Ik ga ff googlen kijken of ik er iets over kan vinden. Is misschien niet helemaal hetzelfde, maar wel enigzins vergelijkbaar volgens mij.
Het skeeler-arrest is een interessante case mbt verantwoordelijkheid en eigen inschattingsvermogen.

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 16:02

@2005
Ben ik helemaal met je eens, zo zie ik het dus ook...

DubbelDun schreef:
Dan is dat al behoorlijk laat met 'je verdiepen in wat je kinderen doen'.
Het lijkt mij logischer dat je dat doet op het moment dat het woord paardrijden valt.

Nee hoor, ouders die iedere week met hun kind mee gaan weten gewoon niet beter. Dit soort informatie kun je alleen weten als je dagelijks met paarden om gaat zoals de mensen hier op bokt ;)

Net als dit voorbeeld:

Malibu schreef:
Er staat me iets van bij dat er een aantal jaar geleden ook een meisje een dwarsleasie heeft opgelopen tijdens het turnen, kan me alleen niet herinneren of er toen ook een proces is aangespannen tegen de turnvereniging...

Je kan mij niet vertellen dat die ouders er ooit rekening mee gehouden hebben dat hun kind wel eens een dwarleasie op zou kunnen lopen van turnen :n

DubbelFun

Re: Meisje valt van paard; eigen schuld of die van eigenaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 16:04

Elke ouder weet (of is érg naief om het niet te weten) dat bij sporten ongelukken kunnen gebeuren. Het maakt dan niet uit welke sport (zolang je dammen geen sport gaat noemen :D ).

biewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 16:08

Ik heb iets dergelijks meegemaakt, ik ging een 'zeer mak en betrouwbaar' paard bezichtigen en die gooide my er binnen 5 minuten zo ruw af dat ik 6 maanden met een gebroken sleutelbeen heb gelopen.

De WA verzekering van de eigenaren van het paard heeft al mijn schade/onkosten voor 50% betaald omdat de eigenaren volgens de wet verantwoordelijk zijn voor de schade die het dier toebrengt, en anderzijds ik er rekening mee had moeten houden dat zoiets kan gebeuren met een levend wezen.

De turnvereniging is dus geen goede vergelijking. Het toestel waarop het is gebeurd zal haar er niet afgegooid hebben....

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 16:09

biewie schreef:
De turnvereniging is dus geen goede vergelijking. Het toestel waarop het is gebeurd zal haar er niet afgegooid hebben....

Jij snapt de kern van het probleem +:)+ .

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 16:11

DubbelDun schreef:
Elke ouder weet (of is érg naief om het niet te weten) dat bij sporten ongelukken kunnen gebeuren. Het maakt dan niet uit welke sport (zolang je dammen geen sport gaat noemen :D ).

Als je met dammen van je stoel valt kun je je ook vervelend bezeren hoor :D

Natuurlijk weet iedere ouder dat ongelukken kunnen gebeuren, en als het om gebroken ledenmaten gaat of snijwonden e.d. die wel weer genezen zullen ze daar ook niet zo gauw een punt van maken denk ik...

Het gaat er nu om dat dit meisje misschien wel eens blijvend hersenletsel kan overhouden aan dit geintje, met alle gevolgen van dien.
Ik weet niet of je zelf kinderen heb? Maar als je kind zoiets overkomt reageer je denk ik toch wel anders dan bij een breuk of iets wat wel weer goed komt ;)

Ben het verder helemaal met je eens hoor dat ongelukken kunnen gebeuren, maar ik probeer gewoon het perspectief van de ouders in het oog te houden en hoe hun er waarschijnlijk tegen aan kijken...

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 16:12

@LDRD
Zonder te willen drammen...
Ik ben heel benieuwd naar jouw reactie op de algemene voorwaarden van de FNRS (zie mijn post op pagina 8)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 16:13

Tjaa, zo is Nederland he...
Officieel is de eigenaar van het dier aansprakelijk. Dat is ook de reden dat ik het paardje dat ik graag wou rijden niet kon rijden, zolang ik minderjarig was is de eigenaar aansprakelijk....

In dit geval vind ik de deling en verhouding wel terecht, meisje is vrijwillig deze sport via een manege gaan beoefenen, maar ook de manegeeigenaar wist waar hij aan begon.

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 16:15

LDRD schreef:
biewie schreef:

Jij snapt de kern van het probleem +:)+ .

Het paard heeft het meisje er ook niet afgegooid, het is stomweg gestruikeld...

Bij een turnoefening kan alles ook in orde zijn, maar als jij na je sprong verkeerd neerkomt kan je ook letsel oplopen toch?

love_nadesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 16:15

Wat een onzin!
Een paard is en blijft een vluchtdier er kan dus van alles gebeuren.

vallen doen we allemaal wel een keer als het met de fiets was gebeurd was het dan de fietsenmaker zijn schuld? :?

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 16:16

Tsja jongens, we kunnen nu allemaal wel over die ouders heenvallen maar als je het er niet mee eens bent, moet je een partij kiezen die die wet gaat veranderen.
Zolang de wet zo is, is het gewoon billijk dat je probeert je (enorme) kosten te claimen bij degene die in beginsel aansprakelijk is.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 16:17

Malibu schreef:
Het paard heeft het meisje er ook niet afgegooid, het is stomweg gestruikeld...

Dat zal op zeker zo niet ingebracht zijn in de zaak. Anders was dit namelijk totaal anders verlopen :j .

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 16:18

Malibu: Super leuk wat je daar zegt..dan beginnen mensen met eigen paard dus nooit meer aan een bijrijder. Want als ik je eerlijk vertel wat mijn paard dus kan doen want tja het is en blijft een vluchtdier!! Dan vind ik als ik je goed ingelicht hebt je ook je eigen verantwoording met wat je wel en niet kan doen met mijn paard of er niet aan beginnen als je denkt dat je het niet aan kan.

En tja ik vind als je ene kind hebt en die een sport gaat doen. Dat je voorgelicht moet worden door de maneges over het risico wat ene kind kan lopen. Bij ons deden ze dat vroeger. En dan ben je gewaarschuwd. Ja we hadden braven paarden enz. Maar het is en blijft een dier wat denkt bij gevaar wegwezen en verstand op nul anders wordt ik opgegeten. En mensen als ze voorgelicht worden denken daar vaak nog simpel over...maar owee als lief klein dochtertje wat ergs oploopt dan ineens is het de schuld van een ander?? Tja laat dan elke manege maar stoppen met mensen leren paardrijden en iedereen maar meteen beginnen met een eigen paard want dan ligt het risico bij jezelf!!! En daarover gesproken weten veel mensen ook niet waar ze aan beginnen en klagen ze de verkoper weer aan omdat de pony niet braaf zou zijn!

Waar stop je dan! Als jou dochter op voetbal gaat en een bal tegen haar gezicht krijgt en 5 tanden mist??? Zo kunenn we wel door gaan. OF ze valt thuis van de trap..zeg...het is zo makkelijk de schuld bij een ander neer te leggen maar niet naar jezelf te kijken als er iets ergs gebeurd.

En tuurlijk praat ik dan niet over onverantwoord gedrag van automoblisten als ik met mijn paard op de weg zit. Ja hij is verkeers mak maar niet als je met je auto op zijn kont gaat rijden..dan kan je schaden krijgen.

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 16:22

De situatie waarin het ongeval is gebeurd is ook niet bekend toch?
Ik bedoel, als de manege mij een oefening laat doen waarbij je achterstevoren op je paard een rondje moet galoperen, ja, dan zou ik de manege ook aanklagen als ik er met 40 km per uur van af wordt gelanceerd.

Is het bekend hoe het ongeval is gebeurd??

miekske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 16:23

Hier kan ik echt niet tegen.
als ouders zijnde laat je je kind sowieso verzekeren! en je weet voor bijna 100% zeker dat er een keer iets overkomt tijdens het paardrijden. en dan ook nog is de eigenaar (die je eigenlijk dankbaar moet zijn dat die er zijn) voor de rechter sleept.. en het is toch allemaal eigen schuld.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 16:24

En zo blijft er een eeuwige discussie die ook voor rechters onddanks de wet niet simpel is uit te leggen.

We snappen de ouders heus wel want als je kind niet verzekerd is wil je niet de ziekenhuis rekening op je mat hebben. Maar we snappen de staleigenaar ook. Die overigens wel keurig verzekerd was. Dat is al heel wat. Want die premies van verzekeringen voor dat soort dingen zijn niet misselijk hoog. En waarom juist omdat het riscico dat iemand door een vluchtdier iets op loopt erg kunnen zijn. Maar waarom moet ik mezelf met mijn eigen paard wel verzekeren als ik val? En die persoon die paardrijdt mag het lekker daarop afschuiven en komt weg zonder verzekering?

het antwoord hoeven wij gelukkig niet te geven en mag de rechter die het voor zijn kiezen krijgt bepalen met een zo goed mogelijke uitleg van de wet. Want die wetten in Nederland spreken zichzelf ook vaak tegen. Dus is het nog steeds aan de rechter om te bepalen wat juist is een mens dus....helaas.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 16:25

@Sabinee__ : je mag ook gewoon 'nee' zeggen ;)

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 16:26

Sabinee__ schreef:
Ik bedoel, als de manege mij een oefening laat doen waarbij je achterstevoren op je paard een rondje moet galoperen, ja, dan zou ik de manege ook aanklagen als ik er met 40 km per uur van af wordt gelanceerd.

In dat geval zou ik zeggen 100% eigen schuld aan jouw kant en dus geen schadevergoeding. Je kunt zelf ook wel snappen dat dat nooit goed gaat, je bent toch geen mak schaap die alles doet wat hem opgedragen wordt? ;) :D .

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 16:27

Kostolany schreef:
Maar waarom moet ik mezelf met mijn eigen paard wel verzekeren als ik val? En die persoon die paardrijdt mag het lekker daarop afschuiven en komt weg zonder verzekering? .
Is dus niet waar. Als een onverzekerd persoon een rechtzaak begint om de kosten 'af te schuiven' op de tegenpartij kan die van een koude kermis thuiskomen als de rechter anders beslist.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 16:29

Sabinee__ schreef:
LDRD schreef:
In dat geval zou ik zeggen 100% eigen schuld aan jouw kant en dus geen schadevergoeding. Je kunt zelf ook wel snappen dat dat nooit goed gaat, je bent toch geen mak schaap die alles doet wat hem opgedragen wordt? ;) :D .
Mits ze niet op voltigeren zit :+

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 16:30

LDRD schreef:
Sabinee__ schreef:

Misschien ben je een absolute beginner, heb je geen idee dat dat gevaarlijk kan zijn en vertrouw je voor 100% de instructeur, dat het veilig is wat die je opdraagt O:)
Laatst bijgewerkt door beantsje op 13-11-09 16:31, in het totaal 1 keer bewerkt

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 16:31

Bij voltige weet je welke risico's je neemt, sterker, dan weet je dat als geen ander :P .

Almighty

Re: Meisje valt van paard; eigen schuld of die van eigenaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 16:32

Tjee, ook al ben je beginnner hoop ik dat ze je toch ooit verteld hebben ergens wat een paard is en waarom het een vluchtdier is? En tjee beginner in welke tak van sport als ik roep tegen jou spring in de sloot tik je toch ook tegen je voorhoofd of niet? Zn schaap zijn we niet!