'Paarden op stal tijdens situatie met atypische myopathie'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pyrodaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 22:25

Muzefee schreef:
Het zou ook al langer in hun systeem kunnen zitten en op een gegeven moment zodanig losbreken dat het snel lijkt te gaan.

Hier op het paardenland ligt geen kunstmest, alleen normale koeienmest. :) Paarden staan eigenlijk ook nooit op land wat met kunstmest bemest is. :n

Om even op die koeienmest te komen... die bacterie ... waar ik telkens over terug lees... die clostridium sordellii... Die leefd in de darmen van zoogdieren... Dus op zich zou dat weer overeen kunnen komen.

Muzefee

Re: 'Paarden op stal tijdens situatie met atypische myopathie'

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 22:32

Jouw paardje stond ook bij een veehouder? Hier groeien ze allemaal op tussen de koeien, als er bemest wordt gaan ze op een ander stuk en na verloop van tijd gaan ze weer naar dat stuk, waarna andere stukken bemest worden. Ze staan hier van veulen af aan tussen de koeien en dus ook op bemest land en in de tijd dat ik hier sta/kom (zeker al een jaar of 15) is er nooit een paard overleden aan een ziekte als deze.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 00:40

Ik heb maar even via de hyves een bericht gestuurd. Kwam erachter dat lang niet iedereen op de hoogte is. (en hyves gaat best snel als mensen het doorsturen).

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 02:52

hyves is een goed idee. ik vertel alles wat ik weet, aan iedereen door. zodra ze iets met paarden te maken hebben. ik ken zoveel mensen in deze omstreken die paarden hebben.
het heeft ook op teletext gestaan, hoorde ik vandaag van de vrouw die bij ons op stal aan de noodklok heeft gebeld.

en nogmaals, dat geval in haren (gn) was een gerucht, ik weet geen details, en de exacte reden is onbekend en niet bevestigd. ik vond het voornamelijk verontrustend dat er zo dicht in de buurt waar meer twijfelgevallen zijn, vaker twijfelgevallen voorkomen. :) om onduidelijkheid te voorkomen.

jottum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 09:00

Hoe zit dat met die twijfelgevallen? Komt dat omdat nog niet elke DA het serieus neemt en overleden paard laat testen, of dat de eigenaar niet wil laten testen?
Er zijn altijd mensen die erg lakoniek blijven. Paniek is niet nodig, maar daarom moet het wel serieus genomen worden.

Pyrodaantje, afschuwelijk om 2 paarden te verliezen.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 10:19

joyce B schreef:
ja, totdat je klachten van welwillende omwonenden krijgt en de dierenbescherming op de stoep staat omdat je paarden in de modder staan... En daar sta je dan...

We wonen hier tussen de boeren dus dat zal wel meevallen denk ik; daarnaast valt de hoeveelheid blubber met mbt de regen van afgelopen week me 100% mee.

@ quintus; ik ga ook even aan de hyves idd, goed idee.

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 12:16

nou ja, dat laten testen van je paard. dat is waarschijnlijk belangrijker voor ons dan voor de mensen die hun paard net zijn verloren. toen mijn paard doodging was de exacte oorzaak niet precies bekend, maar we hadden allemaal vermoedens. maar onderzoeken hebben we niet gedaan, we waren te druk met rouwen. dus dat veel paarden niet worden onderzocht, begrijp ik wel. daarnaast.... het kost extra geld denk ik?

jottum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 12:35

Daphaan, dat kan ik heel goed begrijpen. Het was ook niet als beschuldiging bedoeld ;)
Wat voor onderzoek moet er gedaan worden om te kunnen vaststellen of het AM is/was?
Een simpel bloedonderzoek is minder belastend dan andere onderzoeken, lijkt me.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 13:18

met bloed of urine onderzoek is AM aan te tonen.

pyrodaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 17:41

Daphaan schreef:
hyves is een goed idee. ik vertel alles wat ik weet, aan iedereen door. zodra ze iets met paarden te maken hebben. ik ken zoveel mensen in deze omstreken die paarden hebben.
het heeft ook op teletext gestaan, hoorde ik vandaag van de vrouw die bij ons op stal aan de noodklok heeft gebeld.

en nogmaals, dat geval in haren (gn) was een gerucht, ik weet geen details, en de exacte reden is onbekend en niet bevestigd. ik vond het voornamelijk verontrustend dat er zo dicht in de buurt waar meer twijfelgevallen zijn, vaker twijfelgevallen voorkomen. :) om onduidelijkheid te voorkomen.

Dat heb ik ook gedaan... mn blog van die dag hoe het gegaan is met een link toegevoegd met berichtgeving over AM

pyrodaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 17:43

Daphaan schreef:
nou ja, dat laten testen van je paard. dat is waarschijnlijk belangrijker voor ons dan voor de mensen die hun paard net zijn verloren. toen mijn paard doodging was de exacte oorzaak niet precies bekend, maar we hadden allemaal vermoedens. maar onderzoeken hebben we niet gedaan, we waren te druk met rouwen. dus dat veel paarden niet worden onderzocht, begrijp ik wel. daarnaast.... het kost extra geld denk ik?

Klopt dat dat geld kost... k heb de rekeing hier voor me..
Histo/pathologisch onderzoek Utrecht 60.00 euro

pyrodaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 17:44

jottum schreef:
Hoe zit dat met die twijfelgevallen? Komt dat omdat nog niet elke DA het serieus neemt en overleden paard laat testen, of dat de eigenaar niet wil laten testen?
Er zijn altijd mensen die erg lakoniek blijven. Paniek is niet nodig, maar daarom moet het wel serieus genomen worden.

Pyrodaantje, afschuwelijk om 2 paarden te verliezen.

Dank je wel....

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 17:46

Marigold schreef:
met bloed of urine onderzoek is AM aan te tonen.

Hiermee is volgens mijn DA alleen aan te tonen dat er vergif in het lichaam zit, om echt met zekerheid am te kunnen concluderen heb je volgens hem een biote van de spieren nodig icm bloed.

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 19:15

Vind het maar eng allemaal, arme paardjes :(:)

Mijn paard was vanmiddag ook erg stijf in zijn achterhand maar dacht dat het kwam omdat hij die nacht op stal moest staan voor een shoot en daar niet aan gewend is, maar even later zag ik hem plassen en hij was amper begonnen of hij schoot opeens vooruit.

Ik ga zo toch nog eens alle paarden controleren want vertrouw het voor geen meter :n

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 19:38

hoo maar :P ik probeerde te verklaren waarom mensen het misschien niet laten testen. mijn paard is overigens aan iets compleet anders overleden. en ik weet niet wat zo'n onderzoek kost, blijkbaar niet veel?
mijn punt was vooral dat mensen in rouw niet meer zoveel denken aan wat misschien belangrijk is om te weten en dus niet uit gaan puzzelen hoe duur, hoe en waar en waarom ze zouden kunnen gaan testen :)

mijn veulen dartelt vrolijk rond in de bak, lijkt niks te hebben. :)
hoop dat dat bij jou ook het geval is sugarfoot

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 11:04

zijn er nog nieuwe ontwikkelingen?

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 17:37

Helaas ben ik de tel kwijtgeraakt.......

1 in Noordlaren
3 in Eelde (bovenop de 1 die al stond) + 1 die staat te vechten voor zijn leven
10 !! in Vries (deze komen via verschillende bronnen, ben nog aan het uitzoeken of dit klopt) (wildgirl gaat de da bellen of dit klopt, voordat er verkeerde info komt)

De DA heeft gezegd dat er een incubatietijd van 4 dagen is. je kunt ze dus op stal zetten, maar ze kunnen het dan nog binnen 4 dagen uiten.

Weet je wat ik nog het enge vind.....dit zijn alleen maar de paardfen die wij horen. Mensen die niet op bokt zitten of wat we niet horen, dat zal zeker nog een heeeeeeel groot percentage zijn.
Laatst bijgewerkt door quintusgl op 10-11-09 17:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 17:41

ik heb in het algemene topic het lijstje al weer verder aangevuld quintusgl; ik word er misselijk van zo dichtbij als het bij ons is.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 18:15

wat veel!!

wat is er nou zo anders aan deze herfst, in vergelijking met de vorige herfst?

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 18:24

Wildgirl schreef:
Veulen84 schreef:
2006:
- 4 in Hollandsche Rading (Noord Holland)
- 7 in Delftzijl (Groningen) waarvan er 3 leven
- 2 in Egmond (Noord Holland) waarvan er 1 leeft
- 1 in Oploo (Brabant)
- 3 op Terschelling (Friesland) waarvan er 2 leven
- 1 in aarle rixtel (Brabant)
- 1 in Milsbeek (Brabant)
- 1 in Vogelezang (Noord Holland)

2007:
- 1 in ... (Zeeland/Noord-west Brabant)
- 2 in ... (Twente)

2008:
?

2009:
2 in Tiel (Gelderland)
2 in Kolham (Groningen)
1 in Eelde (Drenthe)Niet 100% zeker overleden aan AM
1 in Lippenhuizen(Friesland)
1 in Uithuizen (Groningen)
7 in gem. Gaasterland (Friesland)
3 in gem. Wieringermeer (Noord-Holland)
1 in Noordwolde (Friesland)
1 in Anderen (Drenthe)getest en positief voor AM
3 in Paterswolde(Drenthe)getest en positief voor AM
10 in Vries(Drenthe) nog niet zeker overleden aan AM
1 in Noordlaren(Drenthe)

Toegevoegd na contact met Quintusgl en reeds bijgwerkt

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 19:29

wow!!!! wat veel!!! en wat dichtbij!!!
ben ik blij dat mijn paarden veillig staan! (in de bak en op stal)

jottum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 20:08

quintusgl schreef:
Weet je wat ik nog het enge vind.....dit zijn alleen maar de paardfen die wij horen. Mensen die niet op bokt zitten of wat we niet horen, dat zal zeker nog een heeeeeeel groot percentage zijn.

Behalve hyves, wat hier al genoemd is, wat valt er nog meer te bedenken om meer bekendheid te geven aan AM en de de aantallen up-to-date te houden?
Zou er iets mogelijk zijn via dierenartsen o.i.d.?

Ik maak mij ook zorgen dat veel (boeren, met bij behorende nuchterheid)pensionstallen het verhaal misschien luchtiger opnemen dan wijs is.

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 20:12

jottum schreef:
Ik maak mij ook zorgen dat veel (boeren, met bij behorende nuchterheid)pensionstallen het verhaal misschien luchtiger opnemen dan wijs is.

Dat gebeurt denk ik ook. De pensionstal waar ik sta is ook nog gewoon een koeienboerderij en de boer zei ook 'wat sleep je nou met dat paard, je kan ze toch niet overal voor behoeden'. Ik sleep toch wel graag even door!
Aan de andere kant, misschien is een beetje nuchterheid ook wel goed. Ik bedoel, wat is 15 dode paarden op ál die paarden die hier in de omgeving alleen al staan...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 20:13

jottum schreef:

Dat niet alleen, maar in het kader van de klandizie (en die niet willen kwijtraken) niet bekend wíllen hebben dat er een paard aan AM is overleden.

jottum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 20:15

Dovish, dat zijn dan vaak dezelfde mensen die wel een staatslot kopen, waarvan de trefkans nog vele malen kleiner is ;)

DD, ja doofpot doet het ook erg goed in deze situatie, helaas