Anky eindigt als laatste tijdens reiningwedstrijd van Lyon

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Re: Anky eindigt als laatste tijdens reiningwedstrijd van Lyon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 17:43

En daarom is Western moeilijker dan Dressuur?

Nogmaals, ik vind niet dat je twee totaal verschillende takken van sport moet gaan vergelijken. Ookal is mevrouw de dressuurkoningin, het is gewoon niet te vergelijken.
Ik dacht ook dat mennen een eitje was, maar ik kreeg vorige week teugels in handen van een pony, gewoon met een sleepje. Ik bakte er werkelijk niets van, ik kon alleen maar stappen met die pony.

Het is gewoon NIET te vergelijken. Het zijn twee sporten op zich! Ik oordeel niet over western, omdat ik er geen verstand van heb. Ik vergelijk het dan ook niet met dressuur. En ik denk dat er meer zouden moeten zijn die dat achterwege zouden moeten laten.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 17:43

Ik vind het hartstikke knap dat ze het zo goed doet!

Ik weet hoe moeilijk ik het zelf vind, is echt een grote omschakeling, maar wel ook heel leerzaam!

Evanescence8

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 17:48

Ik heb trouwens wel ooit gehoord dat het niet heel goed is om 2 verschillende takken uit te oefenen. Maar ik zou niet weten waarom eigenlijk :?

marieke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 18:29

hopla schreef:
Hoe kan het dat Anky in de hoogste klasse mee rijdt?
Moet zij niet net als iedereen gewoon onderaan beginnen?

ik wil ook niet oordelen en meegaan in de slechte reacties, ik vind knap dat ze het probeert maar ik vraag me ook af of zei niet net als ieder ander gewoon onderaan moet beginnen... hoe kan ze zo snel zo ontzettend hoog komen? zo lang doet ze het toch ook nog niet..

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 18:34

Ze moet open starten omdat paarden haar brood zijn. Maar er is open en er is open. De meeste (alle?) Nederlandse wedstrijden hebben ook een open klasse, het was haar keuze om in Lyon te starten.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 19:36

Als Anky een 74-score kan rijden, mag ze wat mij betreft NL vertegenwoordigen op de WEG 2010 :))
Hobbyruiter of niet, who cares? 8-)

Maar het iemand gunnen, betekent nog niet dat het ook gaat gebeuren, natuurlijk :D

xShellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 19:37

Ja, er is echt wel een verschil tussen een Rookie Pro of Limited Open klasse en een CRI wedstrijd in Lyon.
Dat ze Open moet starten wil niet zeggen dat ze naar Lyon af moet reizen, dan kan ze beter wat meer trainen en in Nederland of België wat wedstrijden rijden (met begeleiding?).
Ik denk dat ze daar meer van zou leren, en daar is het toch waar het omgaat? Verder komen in de sport?
En ik ben van mening dat dat alleen gaat met goede begeleiding.

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 19:39

Ik heb gevraagt aan een stalgenoot waarom zei in de hoogste klasse mocht rijden.. Je heb 4 klasses, en de hoogste klassen is de open.. Iedereen die les geeft moet in de open beginnen.. Anky geeft les dus MOET in de open beginnen..

Hoop dat het nu een beetje duidelijk is :)

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 19:45

Dat is al een paar keer heel duidelijk uitgelegd Shauni.

Het is toch helemaal niet relevant dat de jurering van western en dressuur anders is. Dat maakt het één niet moeilijk dan het ander, het zijn gewoon twee verschillende takken van sport.

En als Anky zichzelf (!) als doel stelt om de WEG te halen dan is dat toch prima. We merken volgend jaar wel of ze zich kwalificeert en door de bondscoach uitgezonden wordt. En zo ja, hoe ze dan internationaal staat. Daar wordt de sport imo niet anders of slechter van en de juryleden in Kentucky zullen er ook weinig boodschap aan hebben, die jureren wel wat ze zien.

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 19:46

Oh sorry hoor! Ik heb niet alle 9 pagina's gelezen ;) ..
Wees blij dat ik het zei :=

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 23:55

Typisch een gevalletje hoge bomen.......

Ik heb er diep respect voor dat ze dit ook nog even flikt. Fan of niet, ze doet het toch maar even.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 01:08

Authentic schreef:
Terwijl mij vaak opvalt aan dressuur dat je minpunten krijgt en dat als je dus een knallend goede proef rijdt met 1 foutje, je alsnog kan winnen.

Helemaal mee eens. Een reiningruiter die een proef verknalt kan naar huis. Terwijl een dressuurruiter met een bok tijdens een proef die elders wordt gecompenseerd met een (Olympische) medaille naar huis mag....

Dat is wat Anky in een interview ook zelf zegt: in de dressuur is een minder onderdeel gedurende de proef nog te compenseren. Bij de western gaat dat heel moeilijk. Als je bij een changement een bok om je oren krijgt, is dat 5 punten aftrek van de te scoren 70 punten, en kun je naar huis. Dan is je kans echt verkeken dat je dat nog elders kunt plussen...

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 02:28

Ik heb géén verstand van western. Ik dacht ook altijd appeltje eitje he, benen af, handen omhoog, gaan en wow, teugeltje tegen de hals als stuur en huppakkee, kan zo moeilijk niet wezen.

Fout :+ Ik mocht van de zomer even op een western gereden paard stappen, kreeg het de bak nog nauwelijks rondgestuurd :=

Ik heb het filmpje bekeken en als leek vind ik het er niet naar uitzien en ik zou het haar zeker niet nadoen in ieder geval!! (Evenals haar dressuurprestaties overigens).

Wat ik me wel kan voorstellen na alles gelezen te hebben is de irritatie over de wedstrijd waarop ze start. Als leek zag ik het probleem niet, maar nu ik heb begrepen hoe het werkt qua inschatten waar je start en niet, snap ik dat de westernruiters er niet allemaal van gecharmeerd zijn dat ze dit gedaan heeft.
Voor wat ik begrepen heb is het een beetje het idee van de L1 ruiter die een Z2 proef gaat starten, omdat het niet verboden is (wat het wel is, maar stel he). En daar zou ik dan als Z2 ruiter was ook mijn bedenkingen over hebben :j

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 10:11

Evanescence8 schreef:
Ik heb trouwens wel ooit gehoord dat het niet heel goed is om 2 verschillende takken uit te oefenen. Maar ik zou niet weten waarom eigenlijk :?

Bullshit, dan zou Sven geen 1500m meer moeten gaan starten, omdat weer totaal andere discipline vergt.

Trouwens, waarom Lyon?
Daar was een wedstrijd waar ze met Sali (brood verdienste) heen ging. En waar ook Western kwam, dan kan je daar toch een dag langer blijven, in plaats van stad en land af te reizen met één paard, en een dag geen brood kan verdienen.
En laten we wel wezen, wie geeft een dag brood verdienen op als je het kan combineren? Ik persoonlijk niet...

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 10:14

pff wat een enge en vakjes denkers zijn vele onder jullie zeg!!!.
Je leeft maar 1 keer hoor!!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 10:21

Janine1990 schreef:
En laten we wel wezen, wie geeft een dag brood verdienen op als je het kan combineren? Ik persoonlijk niet...

:D
Anky hoeft geen dagje langer ergens te blijven ter broodverdiensten hoor :D
Daar heeft ze onder andere al een hele kledinglijn voor :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 10:23

Tsjah, je bent een zakenvrouw of niet :P
Ik zou niet willen teren op 'mijn' kledinglijn... :P
En god mag weten wat al die paarden aan onderhoud kosten. Wil wel eens een jaarrekening van ze zien.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 10:24

Dat zal echt wel meevallen.
Ze heeft andere mensen op stal staan en een sponsor om dat te compenseren.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 10:33

Cayenne schreef:
Dat zal echt wel meevallen.
Ze heeft andere mensen op stal staan en een sponsor om dat te compenseren.

Ik speculeer niet, laat dat maar over aan de bedrijfsadviseur. Ik denk alleen dat het best eens tegen kan vallen.
Maar ik zou het later graag ondervinden in mijn droom een eigen bedrijf te starten, en dan hoop ik dat jouw woorden ook waar zijn.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 10:34

Als Anky haar brood moet verdienen aan deze westernwedstrijd gaat er denk ik iets mis...

Daarnaast denk ik niet dat de gemiddelde paardenmens met bedrijf te vergelijken is met Anky met bedrijf. ;)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 10:41

Authentic schreef:
Als Anky haar brood moet verdienen aan deze westernwedstrijd gaat er denk ik iets mis...

Daarnaast denk ik niet dat de gemiddelde paardenmens met bedrijf te vergelijken is met Anky met bedrijf. ;)

Nou, ik had het meer over het geld met haar bedrijf, dus dat was ook die dressuurwedstrijd in Lyon. ;)

Daarnaast ambieer ik geen bedrijf in de paardensport, maar weet ik wel dat je zelf prima van een beetje bedrijf kan leven, maar je moet een bedrijf ook in leven houden. En ik denk dat de eigenaar van, daar het meest mee is gemoeid. Ook al is het Anky. ;)

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 10:48

Ze mag het toch proberen?

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 10:49

Maar ze zou sowieso in Lyon starten met Sali, dat staat gewoon los van de reiningwedstrijd. Jij hebt het over een dag brood verdienen opgeven, terwijl dat imo absoluut los staat van het starten in deze wedstrijd -met een veel te hoog niveau voor haar.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 10:55

Authentic schreef:
Maar ze zou sowieso in Lyon starten met Sali, dat staat gewoon los van de reiningwedstrijd. Jij hebt het over een dag brood verdienen opgeven, terwijl dat imo absoluut los staat van het starten in deze wedstrijd -met een veel te hoog niveau voor haar.

Ja, maar stad en land afreizen of een dagje extra in Frankrijk. Dat is toch een stuk makkelijker te combineren dan naar weet ik veel waar in Nederland te reizen en daar een wedstrijd te rijden, terwijl er nog tig dingen op de agenda staan die ook moeten gebeuren.
Laten we een rare vergelijking trekken.
Je wilt wat kilo's kwijt, en wilt het liefst op maandag beginnen. Wetende dat je op woensdag thuis een verjaardag hebt (dus taart en meer), je wilt de pret niet drukken. Het weekend daarop heb je al afgesproken om te gaan stappen, omdat er een feest is. Dus alchohol en andere zoethoudende drankjes. Dan ga je ook niet op maandag beginnen met dieten, maar stel je het een week uit omdat dan de meeste feesten zijn gedaan. We weten immers allemaal dat een eerste week dieten erg belangrijk is. Met name om je lichaam te laten wennen aan een nieuwe eetstructuur.
Ik hoop dat je 'm kan volgen ;)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 11:00

Hebben jullie eigenlijk wel enig idee hoe ontzettend hard deze mensen moeten werken om de top te bereiken? Hoe hard je moet knokken om uberhoupt sponsors voor je te winnen? van smorgen's vroeg tot savond's laat verzorgen,trainen enz en dat elke dag? Veel en ver te moeten reizen om competitie te rijden? Ik heb diep respect voor de mensen die dat doen in welke tak van paarden sport dan ook! Want het is zwaar heel erg zwaar en je moet er dan ook verdomd veel plezier in hebben wil je dit kunnen volhouden.