Bandida schreef:Waarom stel je je er ook zo veel vragen bij? Je had 'dat' filmpje toch ook gezien.. moet daar nog uitleg bij? De dierenmishandeling druipt van je scherm. Als je nog twijfelt of die beesten stressen, laat dat dan maar eens bekijken door een kind van 6 of zo.. boeiend wat de reacties zijn.
Onderzoek hiernaar is eigenlijk volstrekt overbodig. Het verschaft wat data over iets wat een deel van de paardenwereld al lang in de gaten heeft, en een ander deel hardnekkig probeert niet te zien. Maar dat komt zo ook in orde..kwestie van tijd.
Wat heeft 'dat' filmpje nu te maken met wat er 15 jaar geleden in Saumur is onderzocht. Het gaat hier om het wetenschappelijke gehalte van wat er beweerd wordt, dat soort discussie wordt niet gevoerd op gronden van emoties maar op afspraken in de wetenschappelijke wereld over de voorwaarden waaraan onderzoek moet voldoen als je oorzakelijk verband wilt aantonen.
Ik stel vragen omdat ik zo in elkaar zit. Van vragen wordt men wijs hebben ze mij altijd verteld. Nou ja misschien nog meer van de antwoorden die je krijgt. Vreemd dat mijn vragenstellerij jou zo stoort. Ik zal wel wantrouwig zijn maar bij elk onderzoek dat ik lees vraag ik me altijd ten eerste af wie ervoor betaald (staat er meestal niet bij), wat het doel was van het onderzoek (en sorry dat ik het moet zeggen dit onderzoek wekt de indruk dat dit doel er misschien naderhand aan is gekoppeld), of de cijfertjes kloppen en of de onderzoeksomstandigheden kloppen.
@fransje
Inderdaad het is ook bemoedigend dat bijna iedereen hier het over dat alleen maar binnenstaan heeft.