"Boete van 2250 euro voor paardenmest op de openbare weg"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 16:37

mbkaatje schreef:
, maar wat ik me dan afvraag is waarom je wel op de weg mag rijden, maar niet op het fietspad? Dat lijkt me toch iets veiliger.

Wat dacht je van het weg en verkeersreglement er eens op naslaan. Dat behoor je als bestuurder te kennen.

Er is een bewuste keuze gemaakt.
De wetgever acht op grond van onderbouwde argumenten het risico op de rijbaan voor de ruiter kleiner dan het risico voor fietser op het fietpad.
Het is wét.

Wanneer genoeg ruiters de verkeersregels niet te kennen of bewust aan hun rijlaars te lappen, creëren die de noodzaak voor maatregelen door de overheid (locaal of centraal) om de overige gebruikers van de openbare ruimte daartegen te beschermen.
Die graven dan het graf voor alle ruiters.
Lijkt míj dat de wel bonafide ruiters er het grootste belang bij hebben dat dit verandert.
Voor een Gemeente zoals in het ts is een plaatselijk ruiterverbod via APV een makkelijke oplossing welke ook nog eens makkelijk te handhaven is.

Het is érg eenvoudig. Er ís een door de ruiters zelf veroorzaakt probleem en dat wórdt opgelost. In overleg of opgelegd.

josie

Re: "Boete van 2250 euro voor paardenmest op de openbare weg"

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 16:42

Als er veel ruiters zijn, dan is een ruiterpad ook niet zo verkeerd, wel zo veilig voor iedereen.
Mest is makkelijk op te ruimen als je ment, (kan bezem mee) dan als je er op zit.
De route na rijden / fietsen e.d. kan niet altijd mogelijk zijn.
Het blijft lastig..............

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 16:50

josie schreef:
Als er veel ruiters zijn, dan is een ruiterpad ook niet zo verkeerd, wel zo veilig voor iedereen.

Euh, wat bedoel je?

Moeten er overal ruiterpaden komen? mag een paard niet op de rijbaan? Waar moeten de menners heen?
Het eerste zal betaald moeten worden en blíjft een handvol beperkingen geven. Het tweede is het verlies van toegang tot een uitgebreid wegennetwerk.

Zoals het nu is in NL heeft de ruiterij daar een onwíjs luxe situatie;
- Een plek als volwaardige deelnemer op de rijbaan.
- Een ruiterpad-netwerk erbíj.
- In risico-situaties gedoogbeleid voor gebruik van berm en fietspad.
- Geen verplichting tot een rijbewijs.
- Geen wegenbelasting noch houderschapsbelasting.
- Geen milieubelasting noch reinigingsrecht.

Je hoeft je alleen maar sociaal op te stellen, geen risico en geen overlast te veroorzaken.

Wees daar verdorie zuínig op!
Je kan daar alleen maar op achteruit gaan.

hc

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 17:00

Bij zo'n standaard-route naar het strand lijkt me een ruiterpad wel een goed idee. Dat zou de overlast van de paarden (die blijkbaar behoorlijk is) een stuk verminderen.

Er hoeven echt niet overal ruiterpaden aangelegd te worden, maar op zo'n plek waar het blijkbaar zo'n issue is, lijkt me dat een goede oplossing.

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 17:04

De overlast valt volgens mij erg mee hoor. Ik kom regelmatig in de gemeente Bergen en kom natuurlijk wel eens paarden tegen, maar niet in grote getale dat je er last van hebt.

Maar ja, hier in de omgeving is de nieuwe trend om er wel last van te hebben en er geen rekening mee te houden. Daar komen pas gevaarlijke situaties van.

Zoals ik al eerder schreef, moet het wel van twee kanten komen. Gemeente Bergen zou misschien wat meer voor de ruiters mogen doen en de ruiters zelf wat meer zorgen, waar het kan, de poepoverlast tegengaan door af te stappen en het in de kant te schoppen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 17:45

LindyH schreef:
Er hoeven echt niet overal ruiterpaden aangelegd te worden, maar op zo'n plek waar het blijkbaar zo'n issue is, lijkt me dat een goede oplossing.

Ah, dus omdat een groep hobbyisten zich niet aan de wets- en sociale regels houdt moet uit algemene middelen een voorziening voor hen getroffen worden.
Degenen die de overlast van het a-sociale ruitergedrag ervaren, moeten (mee)betalen voor een oplossing.

Dat is wel een heel groot verschil met gewoon beboeten van rijden waar dat niet mag én voor het letterlijk schijt aan regels hebben.

Een verbod er te komen is dan een correcter oplossing.

Ididit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 18:15

Huertecilla schreef:
Degenen die de overlast van het a-sociale ruitergedrag ervaren, moeten (mee)betalen voor een oplossing.

_/-\o_

En dat is precies iets wat deze groep ruiters niet schijnt te begrijpen, heel jammer!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 19:41

Ididit schreef:
Huertecilla schreef:

_/-\o_

En dat is precies iets wat deze groep ruiters niet schijnt te begrijpen, heel jammer!

Neenee, dat zie je verkeerd.
Wie het wél begrijpt is onbegrijpelijk, hoogdravend en arrogant ;) :+

hc (instructeur boodschappendressuur)

wythlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 20:06

Wat kunnen mensen hier gigantisch negatief doen zeg!

maritha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 20:11

Ergens in een woonwijk of centrum een ruiterpad aan leggen lijkt me ook niet zo makkelijk.

Vind ook apart dat er zo veel mensen over de stoep of fietspad rijden, dan heb ik het niet over menners. Ik loop altijd in de berm, beter voor de hoefjes, en geen gezeik over poep op de stoep of fietspad.

Ididit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 21:08

wythlove schreef:
Wat kunnen mensen hier gigantisch negatief doen zeg!

Mag ik vragen wie je hiermee bedoeld? Is een reactie waar niemand op deze manier natuurlijk verder wat mee kan...

@ HC, sorry, je hebt natuurlijk helemaal gelijk :D

wythlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 21:13

Ja hoor dat mag je vragen.

Er wordt in dit topic alleen maar uitgegaan van de slechtheid van de 'ruiterij'. En dat komt op mij behoorlijk negatief over.

Ididit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 21:29

Als je even leest hoe meer dan de helft hier reageerd ("mensen moeten niet zo zeuren, er moeten maar nieuwe ruiterpaden komen, het valt allemaal reuze mee, ik ga toch zeker niet met een schep op me rug" en ga zo maar door) dan zie ik veel asociale reacties. Rekening houden met mensen die niet net zoveel van paarden houden als wij is er bij vele reacties gewoon niet bij.

Dat een gemeente geen ruiterpaden aan wil leggen, hoeft toch niet te betekenen dat alle mensen die in de gemeente wonen dan maar de dupe moeten worden van mensen die hun eigen regels gaan maken? En dat is wel wat er zo'n beetje gebeurd, door op voet-en fietspaden te gaan rijden. En als er dan ook nog een hoop mest (een hoop als in veel ;) ) op zo'n weg ligt, kan ik me goed de ergernis voorstellen. Ik ben met mijn brommer ook al een bijna uitgegleden over een verse hoop, kon me nog net omhoog hijsen voor ik op de grond lag. Niks vriezen, zo'n hoop is gewoon glad en het was donker dus zag hem niet liggen.

Slechtheid van de ruiterij vind ik een grote uitdrukking. Maar het feit blijft dat duidelijk weinig mensen hier echt op de hoogte zijn van hoe het hoort. Daar word op gewezen, dat is toch niet slecht?

wythlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 21:44

Ik heb een heel groot stuk van dit topic gelezen, en al eerder gereageerd, dat men niet zo negatief moet doen.

Als je meerdere reacties terugleest, zal je zelf ook inzien, dat er bepaalde mensen in dit topic alleen maar slecht over de 'ruiterij' kunnen praten, en het zelfs over arrogantie hebben.....Lijkt mij niet erg sociaal tegen over de mensen. Maar zij zullen (zal) het zelf wel veel beter doen. Maar ook ik ben ervoor om ruiters eerder op een ruiterpad te willen hebben dan opp de openbare weg, maar daar gaat het hier niet om!

Toevallig woon en rijd ik zelf veel in deze omgeving. Ik denk dat het heel erg meevalt, met de paardenmest. Als ruiter vind ik dat je weinig te zoeken hebt in een woonwijk, en als je paard wel mest, is het inderdaad een kleine moeite dit even op te ruimen. Je stapt af, veegt het in de goot, of iets dergelijks en men heeft er weinig last van.

lucienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 21:56

Dit probleem speelt al veel langer en eens in de zoveel tijd wordt er weer een
nieuwsbericht naar buiten gebracht. Er worden al een jaar of wat boetes gegeven voor
het niet opruimen van mest op de rijbaan (heb nog nooit iemand gesproken die hem ook daadwerkelijk gehad heeft)

Ruiterpaden aanleggen is nogal overdreven, zoveel paarden zijn er nou ook weer niet.
Mest je paard toch op de weg, stap dan even af om op te ruimen/in de berm te schuiven.
Dan is het probleem ook opgelost.

Ididit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 22:00

wythlove schreef:
en als je paard wel mest, is het inderdaad een kleine moeite dit even op te ruimen. Je stapt af, veegt het in de goot, of iets dergelijks en men heeft er weinig last van.

En dat is nou het punt waar veel mensen wel over struikelen. Ik heb wel het hele topic gelezen, en er zijn meerdere reacties van mensen die het wel belachelijk vinden dat ze af moeten stappen. Dat is waar andere mensen, waaronder ik, niet vrolijk van worden. Die mensen snappen niet wat er zo erg is aan een grote hoop voor je deur. En dat is de grote ergernis :)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 22:03

gemeente Bergen kan beter zo'n boete zetten op het in de fik steken van bossen en duinen ^)

lucienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 22:05

LindyH schreef:
Bij zo'n standaard-route naar het strand lijkt me een ruiterpad wel een goed idee. Dat zou de overlast van de paarden (die blijkbaar behoorlijk is) een stuk verminderen.

Ruiterpaden naar het strand zijn er al(is namelijk via het bos) en er zijn genoeg polderwegen/wegen met berm om deze te berijken.
Het probleem is alleen dat er veel mensen zijn die door de drukkere gedeeltes van de gemeente gaan met hun paard. Dit kunnen veel mensen niet waarderen, wat ik overigens volkomen begrijp.

lucienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 22:08

Arabesk schreef:
gemeente Bergen kan beter zo'n boete zetten op het in de fik steken van bossen en duinen ^)

Dan lacht de dader vast zijn broek aan flarden als dat zijn straf zou zijn.....

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 22:14

Ik vraag mij echt af wie met zijn paard op de grote weg rijd om het zo maar te zeggen.. ik rij altijd op het fiets pad en als hij moet poepen probeer ik hem snel in de berm te krijgen.. ik snap natuurlijk dat het op geruimd moet worden maar ik kan echt niet van mijn paard afstappen dat is gevaarlijker dan mijn poep laten liggen.. en daarbij ik ben verlamd ik kan het niet eens opruimen.. moet ik dan vrienden vragen of hun het stuk wat ik gereden heb even af willen fietsen en de poep voor mij op willen ruimen..

en btw hoe willen ze zien dat jij diegene bent die de poep heeft laten liggen moet iedereen een vlaggentje met zijn naam er in achter laten :).. ik vind dit heel banket staaf sorry hoor investeer dan geld in een goede berm of ruiterpad daar op de plekken waar de berm te slecht is voor ruiter en paard om in te rijden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 09:07

Relien schreef:
Ik vraag mij echt af wie met zijn paard op de grote weg rijd om het zo maar te zeggen.. .

Ik.
Hier geen ruiterpaden, geen fietspaden, geen bermen.
Zeker als er oogst op het land staat moet ik veel over tot en met provinciale 80 km-wegen. Er is aan de andere kant van de vallei een steengroeve vanwaar mega vrachtautos met eeuwige haast over de provincie uitzwermen.

Citaat:
en btw hoe willen ze zien dat jij diegene bent die de poep heeft laten liggen moet iedereen een vlaggentje met zijn naam er in achter laten :)..

Dénk even!! Er ís een probleem. Dat wordt echt opgelost. Jij geeft nu exact een onderbouwing voor een toegangsverbod voor ruiters. Geen gezeur, gewoon verbieden = klaar :)*

Door (stront)overlast heeft de ruiterij zelfs hier in het agarische andalusische dorp waar het paard deel is van het culturele erfgoed al toegangsverboden op sommige straten rond het centrum voor zichzelf gecreëerd.
De gemeente heeft vorig jaar een dozijn verbodsborden voor exclusief ruiters aangeschaft.
Oorzaak; niet open staan voor terechte klachten over overlast.

hc (instructeur boodschappendressuur)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 09:23

Jij ruimt je mest dus altijd op als je je op openbaar terein begeeft HC?

Ik doe dat niet, ik doe het alleen hier in de buurt als mijn paard voor huizen poept. En verder vermijd ik simpelweg de situaties waarin mijn paard overlast kan bezorgen, in het buitengebied is het niet een groot probleem.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 10:30

randalinpony schreef:
Jij ruimt je mest dus altijd op als je je op openbaar terein begeeft HC?

Dat hoeft niet als je rijdt waar je mag rijden en een beetje rekening houdt met kwetsbare plaatsen. Gebruik gewoon je gezonde verstand. Je wéét dat niet-paardenliefhebbers zich aan die hopen storen.
Je kan dat in je vóórdeel laten werken.

Als ik eens ergens sta waar het een perceptie van overlast veroorzaakt, voor een terras bij een kroeg, ruim ik het inderdaad simpel even weg.
Ook al heb ik het ´recht´ om daar laten mesten geeft het juist een póstitief beeld in plaats van ergernis.
Bij een buurtkroeg heb ik voor elkaar dat daar nu ringen om paarden aan vast te zetten rond het terras gemaakt zijn.

Voor de wethouder van verkeer& openbare orde ben ik soort van adviseur over paardenzaken omdat hij me niet als ´die ruiterij´ ziet. Dat geeft mij informatie over het onthutsend negatieve beeld wat men van de buitenkant van ´die ruiterij´ heeft.
Dat is híer al zo. Ik kan me goed voorstellen hoe dun het ijs is waar jullie in NL over rijden.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 11:01

Oke. Verstandig.

Tja, die ruiterij... probleem is ook dat driekwart van de buitenrijders hier tieners zijn die over het algemeen natuurlijk niet over heel veel verstand en sociaal besef beschikken.

Aan de andere kant zou het fijn zijn als de gemiddelde weggebruiker ook op de hoogte zou zijn van de verkeersregels en rechten en plichten zoals die voor paardgebruikers als verkeersdeelnemer gelden.

Ik rijd hier in het hoogseizoen niet meer buiten, omdat veel toeristen als zotten door de polder scheuren en echt niet beseffen dat een paard gewoon recht heeft op zijn weghelft. En dat laten ze dan blijken door je te snijden, van de weg te rijden of luid te claxonneren. Voor een fietser moet je ook uitwijken en afremmen op smalle polderweggetjes om het veilig te houden. Weggebruikers dienen ook voor elkaar het verkeer veilig te houden.
Hoe mak je paard ook is, tegen zoveel lompheid kan je niet op.

Zelfs mijn fiets zou van schrik de sloot inspringen.

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 11:59

maar dan zit ik dus nog altijd met mijn handicap..
ik kan niet afstappen om mijn poep op te ruimen.. hoe moet ik dat dan doen.. mag ik niet meer buiten rijden.. en mijn paard zeggen poepen mag niet.. naja geprobeert werkt niet :)

Edit: tuurlijk snap ik het probleem wel.. maar of dit nou echt de oplossing is voor iedereen .. dat vraag ik mij dus af..
Ik snap dat het vervelend is als je in een woonwijk woont en je stapt uit je huis en er ligt een grote hoop paarden poep...
Maar aan de andere kant 1 regen bui en het is weg.. en ook is het zo droog dus glad is het dan ook niet meer.