Bitloos hoofdstel volgens studie beter dan hoofdstel met bit

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 18:36

hihihi een onderzoek geslaagd door het te testen bij 4 paarden.... Ben blij dat ze dat niet in de medische wereld ook zo doen: "Ow we heben 4 proefpersonen een nieuw medicijn gegeven, die leven nog: op naar de rest van de wereld!!! :=

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 18:40

Ik denk dat er wat overdreven gereageerd wordt. Het gaat over een 'study' waarvan de resultaten iets lijken te 'suggereren', en waarvan "it is hoped that others will build on this new field of investigation" zo ongeveer de belangrijkste conclusie is.
Geen paniek jongens, het gaat niet om wetenschappelijk onderzoek ;)

Alane

Re: Bitloos hoofdstel volgens studie beter dan hoofdstel met bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 18:45

Weet je wat ik dan zo jammer vind... dat het op deze manier lijkt of men denkt dat mensen die bitloos rijden niet helemaal 100 zijn, dat ze niet 'zien' of 'snappen' dat deze studie geen meerwaarde heeft.. en daarnaast hun eigen geloofwaardigheid zo erg onderuit halen dat ze wel met heel wat goeds terug moeten komen wil die geloofwaardigheid hersteld zijn...

daydream

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 18:47

[quote]
Wat ontzettend jammer. Ik las de titel en dacht 'heey, wat leuk!' maar ben zwaar teleurgesteld. Ik heb zelden een zo slecht opgezet wetenschappelijk onderzoek gezien. Er klopt niets aan, niet aan de opzet (altijd eerst met bit, daarna zonder; alle paarden waren met bit opgeleid; maar víer paarden met zeer verschillende achtergrond ook nog??; ieder paard een andere ruiter; twee ruiters met ervaring met bitloze hoofdstellen), de beoordeling (geen objectief protocol van geobserveerde gedragingen, maar gewoon jureren door een jurylid; hoogstwaarschijnlijk bevooroordeelde jury; wist het jurylid van tevoren waar het onderzoek over ging? Kijk maar eens naar haar commentaren...), slechte analyse (ze gaan uit van onafhankelijke waarnemingen en dat zijn het dus echt absoluut niet), en beroerde referenties ('onderzoeker' refereert acht keer naar zichzelf en één keer naar een ander). Echt heel jammer en zelfs als 'preliminary' onderzoek weinig waard.
[/quote]

Bijna helemaal Eens,met deze bezwaren. mijn docent onderzoeksmethoden zou bij wijze van spreken een hartaanval krijgen als ik dit onderzoek zou voorstellen en me in ieder geval toevoegen : dit meen je niet, denk nou eens na!!!.(oid)

Wat me opviel, het bezwaar zien en dan ook nog zeggen dat het niet uitmaakt dat er een leereffect kan optreden,

terwijl speciaal daarvoor bij een in bepaalde mate vergelijkbaar probleem helemaal het Solomon 4 groepsontwerp is uitgevonden. Het is namelijk een algemeen erkend effect dat als je een voormeting , een expiriment en dan een nameting doet, de voormeting de nameting kan beinvloeden, daarom doe je in twee van de vier groepen geen voormeting. (dan krijg je dus een expirimentele groep en een controlegroep met voor en nameting, en dan een expirimentele en controlegroep zonder nameting) Het leereffect van dezelfde proef is al veel erger dan alleen maar van een voormeting! Plus zie verder quote, echt erg. Eigenlijk denk ik dat de belanghebbenden/uitvoerders/onderzoekers alleen maar geschaad worden door dit onderzoek omdat ze hierdoor in het vervolg minder serieus worden genomen..

(Reacties op anderen: )

Ik mag hopen dat dit niet om wetenschappelijk onderzoek gaat, hoor.. door het grote publiek wordt het misschien wel als zodanig geslikt en conclusies aan verbonden...

Het is begrijpelijk dat bitloosfans hier bij oppervlakkige lezing blij mee zijn,
maar ik denk niet dat iemand denkt dat die niet helemaal honderd zijn hoor... dit is alleen waarschijnlijk niet geldig en niet valide...
ook niet als prelimanary.

(algemeen)
Je kan beter iets serieus doen als vooronderzoek als je wilt dat iemand erop voortbouwt. Voortbouwers zullen jou namelijk citeren...

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 18:59

Als een verkoper/bedenker van een bitlooshoofdstel zo'n studie publiceerd, met dit soort paarden en ruiters, dan neem je bitloosrijders toch absoluut niet serieus... en zet je je eigen en je klanten/gebruikers daarmee compleet voor schut...

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 18:59

LDRD schreef:
Een studie door de bedenker van het hoofdstel onder 4 paarden? :?

Dit was ook het eerste wat ik dacht...
Niet erg objectief dit...

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 19:07

Bitloos, met bit... het is me allemaal om het even. Elk paard is namelijk anders, en elk paard reageerd anders. Je hebt paarden die perfect te rijden zijn op een touwhalstertje; de mijne dendert er doorheen, ook in de bak. Aangezien ik fervent buitenrijder ben, rij ik buiten dus niet met een touwhalster.
Maar op een dubbelgebroken bitje reageerde hij op zich wel goed, maar ook niet ideaal. Zeker buiten niet op de terugweg. Dat was soms met mijn volle gewicht aan zijn mond hangen om hem in stap te houden. Dus of dat nou zo 'paardvriendelijk' is?
Nu rij ik hem met een engelse hackamore met korte scharen (ohhh kan je zijn neusbot mee breken! - hoe hard wil je er aan trekken?) en hij reageert er op alsof hij shanks in heeft. Dus hij reageert er bijzonder prettig -voor mij- op, zonder dat hij ijzer in zijn mond heeft. Zeker prettig op buitenrit. Hij is nu met een lange, slap teugeltje te rijden. Oók op de terugweg!
Ik heb geen honderden kilo's meer in mijn handen, hij heeft een slap teugeltje en geen bit in. Ook bitloos dus.

Maar een hackamore zou ik zeker niet vriendelijk noemen. Eerder nog; ik vind het een bijzonder scherpe optoming. Stop is echt stop bij mijn botte doordrammende haflinger als ik inderdaad even flink doorpak. Dus is dat dan 'vriendelijker' dan een bit? Ja, ik ben één keer duidelijk. Dat is vriendelijker. Maar de inwerking zal wel een heel stuk pittiger zijn dan een dubbelgebroken bitje.

Zo is er niet echt een definitie van goed en slecht binnen bit- en bitloosland. Je hebt in beide categoriën zachte en scherpe optomingen. Het enige wat je kan doen, is kijken waar jij mee kan en durft te rijden, en wat je paard wel of niet prettig vind. :)

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 19:08

[quote="daydream"]

Wat me opviel, het bezwaar zien en dan ook nog zeggen dat het niet uitmaakt dat er een leereffect kan optreden, terwijl speciaal daarvoor bij een in bepaalde mate vergelijkbaar probleem helemaal het Solomon 4 groepsontwerp is uitgevonden. Het is namelijk een algemeen erkend effect dat als je een voormeting , een expiriment en dan een nameting doet, de voormeting de nameting kan beinvloeden, daarom doe je in twee van de vier groepen geen voormeting. (dan krijg je dus een expirimentele groep en een controlegroep met voor en nameting, en dan een expirimentele en controlegroep zonder nameting) Het leereffect van dezelfde proef is al veel erger dan alleen maar van een voormeting! Plus zie verder quote, echt erg. Eigenlijk denk ik dat de belanghebbenden/uitvoerders/onderzoekers alleen maar geschaad worden door dit onderzoek omdat ze hierdoor in het vervolg minder serieus worden genomen..
quote]

Helaas hadden de "onderzoekers" niet voldoende paarden tot hun beschikking voor het Solomon 4 groepsontwerp ;)

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 19:15

Cayenne schreef:
Het gebruikte bitloze hoofdstel tijdens dit onderzoek, was een Dr. Cook hoofdstel, ontworpen en vervaardigd door Dr Cook, die deze studie leidde samen met een andere veterinair, Daniel Mills.

Nou, daarmee haal je meteen elke objectiviteit uit het onderzoek!

Ik moet zeggen dat het bericht mij aansprak, dus even de filmpjes gekeken. Ben gestrand bij paard 1.
Hier loopt een paard zonder enige aanleuning, met een teugeltje dat los/vast klappert en dus bij elke pas een rukje in de mond geeft. Ja, da's voor elk paard vervelend!
Geen wonder dus dat het paard het bitloze hoofdstel prettiger vindt.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 19:21

Beantsje, dat viel mij dus ook op... Logies dat een paard dan niet wil...

Ik vind het een zielig onderzoek wat naar mijn mening echt totaal geen meerwaarde heeft.

Volgensmij is de jury ook echt niet objectief... Die heeft 6en daar waar ik alsnog een 5 had gegeven, waar ze in de 1ste proef met bit ook een 5 gaf...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 19:22

De 3e reageert IMO beter op bit dan zonder. Zonder komt hij ook vol tegen haar harde hand in.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 14-09-09 19:24, in het totaal 1 keer bewerkt

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 19:23

nou niet echt betrouwbaar vind ik dit.
bij een bepaald onderdeel mét bit heeft ze een 3 en zonder een 8??
ik denk ook niet dat je dit met alle paarden moet gaan proberen en zeker niet moet gaan verplichten om bitloos te rijden!!
de paarden waar ze op reden waren dus ook echt wel héél mak en sloom.
moet ik bij mijn pony maar niet doen.........

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 19:29

Nee ze moeten het ook niet verplichten, maar toestaan zou heel mooi zijn.

Ik rij zelf zo af en toe ook bitloos. Geweldig vind ik het! Gewoon lekker dressuuren met een hackamore, buitenritjes enz enz. Dat is gewoon leuk om ook op die manier controle te hebben over je paard. Maar om nou met een hack een dressuurproefje te gaan rijden? :+ Dat zou feest zijn :P

Uberhapt. Mijn paard is kopschuw geweest. Met druk achter de oren raakt ze in paniek en gaat ze met haar hoof schudden. met een bit doet ze dat niet. En als je nou met of goed contact of helemaal geen contact rijd dan gaat het goed, maar niet half om half... dat werkt niet...

Upgrade1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 19:36

'fantatisch' onderzoek, 4 quarterachtige paarden die zonder aanleuning wat aan het rondsloffen zijn, preken voor eigen parochie....

daydream

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 19:38

Rectficatie:
zat een foutje tussen de haakjes
Ik schreef

Citaat:
als je een voormeting , een expiriment en dan een nameting doet, de voormeting de nameting kan beinvloeden, daarom doe je in twee van de vier groepen geen voormeting. (dan krijg je dus een expirimentele groep en een controlegroep met voor en nameting, en dan een expirimentele en controlegroep zonder nameting)

Die laatste zonder nameting tussen de haakjes moet zonder voormetig zijn, ben een beetje spaghettihoofd van het harde werk vandaag.

ja idd Irma_Maandag, dat zal het zijn ;)

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 20:13

Twiggy2008 schreef:
Nemurin, op de plek waar de neusriem ligt bij mijn paard, is het onmogelijk het neusbot te breken, hoor ;) . Buiten het feit dat de optoming die ik gebruik dat ook echt niet voor elkaar gaat krijgen (en dan heb ik het nog niet over mijn handgebruik, want rukken, trekken e.d., ik doe er niet aan ;) ).

Je moet de neusriem wel op de goede plek leggen natuurlijk. Net als dat je het bit op de juiste plek hoort te leggen, anders krijg je ook geheid problemen. ;)

Mij maakt het niet uit waar iemand mee rijdt, mits je maar je handen netjes gebruikt en ervoor zorgt dat het paard blij is met de optoming waar je mee communiceert. Al dan niet met of zonder bit. :).

Helemaal mee eens!
Ik doelde ook alleen op niet-passende optoming waarbij de neusriem bv te hoog of te laag (als je een dubbele gebruikt, en nee ik ben niet van de termen dus helaas) komt te liggen, dan heb je dus problemen met dat bot daar. Was eens een poetsles assisteren op de manege en toen werd dat ook uitgelegd. Heb sindsdien ook al een aantal paardenschedels mogen bezichtigen, natuurlijk... Vinden ze leuk op de faculteit. Overal delen van dieren neerleggen en de hele dieren dan af en toe langs laten komen zodat we helemaal gek worden van de schattigheid. En dan die losse delen weer neerleggen. ;)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 20:27

JoviBan schreef:
Citaat:
Feit blijft dat er zonder teugel contact gereden word in de filmpjes en dus de resultaten daardoor sowieso al niet betrouwbaar zijn.

Kun je nagaan wat de resultaten waren geweest als er wel met teugelcontact was gereden.

Bij correct teugelcontact en een onpartijdige jury was de score tussen met en zonder bit vrijwel gelijk geweest.
Gezien het gebrek aan correct teugelcontact van de getoonde ruiters vraag ik mij af hoe lang het duurt voordat de paarden op de bitloze optoming slechter tot niet gaan reageren.

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 20:49

Mooi dat er onderzoek naar gedaan wordt, ik ben ook van plan het te gaan lezen. Helaas lijkt het mij pas echt representatief wanneer het niet door dr. Cook zelf gedaan zou worden en wanneer er meer paarden gebruikt zouden worden.
Als het paard normaal onder controle gehouden kan worden, lijkt het me een perfecte manier :) Ik zou het graag eens uitproberen.

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 20:56

Oke, heb het bericht gelezen een een aantal reacties. Ik rij zelf bitloos, maar vind zeker niet dat bitloos verplicht moet worden, iemand kan met bit ook gewoon normaal rijden zonder het paard te hinderen.

Ik vind een onderzoek heel goed, jammer alleen dat het met maar 4 paarden, maar een niveau en door dr. cook zelf gedaan is.

Mij lijkt het heel interesant als ze deze test met 4 ruiters per niveau doen, en dan onafhankelijk en meerdere dagen, iedere dag een andere optoming. Zodat iedere groep kan laten zien hoe het normaal gaat en hoe het met de verschillende optomingen in verschillende niveau's gaat.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 21:29

Doe liever een paar honderd ruiters per niveau. :) Is makkelijk te doen - voor onderzoek moet nou eenmaal geld aangevraagd worden. Waarschijnlijk was Cook daar zelf te krenterig voor (hekel aan dat soort dierenartsen, trouwens, zakenvullers zijn het) maar een onderzoeker die echt geïnteresseerd is in een uitkomst die misschien wel of misschien niet bitloos is zou het best voor elkaar kunnen krijgen.

Alleen hoe krijg je mensen geïnteresseerd voor dat onderzoek...?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 21:32

Nemurin schreef:
Doe liever een paar honderd ruiters per niveau. :) Is makkelijk te doen - voor onderzoek moet nou eenmaal geld aangevraagd worden. Waarschijnlijk was Cook daar zelf te krenterig voor (hekel aan dat soort dierenartsen, trouwens, zakenvullers zijn het) maar een onderzoeker die echt geïnteresseerd is in een uitkomst die misschien wel of misschien niet bitloos is zou het best voor elkaar kunnen krijgen.

Alleen hoe krijg je mensen geïnteresseerd voor dat onderzoek...?

Niet door er een anti-bit persoon op af te sturen, dan zeggen veel bitruiters "thanks but no thanks" ;)

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 21:33

Ja precies! Gewoon een neutraal persoon zoals ik. Maar ik heb lekker nog geen diploma in de diergeneeskunde dus je hoeft me ook niet over te gaan halen.

Hou helemaal niet van onderzoeken. Mag iemand anders doen. ;)

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 21:35

janouk schreef:
LDRD schreef:
Een studie door de bedenker van het hoofdstel onder 4 paarden? :?

Geen onderzoek waar je enige conclusie aan kan verbinden. Een onderzoek onder 4 paarden? Lekker een representatief onderzoek.

Wat precies het eerste wat ik ook dacht.

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 21:42

En heb je gezien wat voor paarden?? 3 van de vier hebben al problemen, zijn overgevoelig hebben last. Ik zou wel eens een steekproef onder 1000 paarden willen, en meerdere juryleden (met verschillende achtergronden) en dan graag ook wat gezonde paarden... Niet dat ik denk dat er geen potentie in de onderzoeksvraag zit, de methode is gewoon een beetje jammer. Best zonde dat ze dit zo slecht hebben opgezet. Ik denk dat er echt veel uit kan komen en dat de resultaten abosluut overtuigend kúnnen zijn. Ze snijden zichzelf in de vingers.
Maar dit maakt zeker ruimte voor meer onderzoeken, dit staat allemaal nog in de kinderschoenen. Wel een goed initiatief!

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 21:42

Ik zou me ook best op willen geven hoor :) ik ben helemaal interessant met mijn botte bokkie :D waar reageert hij beter op.