'Let heel goed op dierenleed in de paardenwereld'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 09:22

Ik haal de Randstad aan omdat hier op Bokt altijd wordt 'gezeikt' dat men in de Randstad woont en er dus heel weinig mogelijkheden zijn om paard voldoende buitengang te bieden en dat paard daarom dus gewoon op stal gehouden wordt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 09:23

_San87_ schreef:
Je vergeet in essentieel detail, die vijf vrijheden zijn opgesteld voor GEDOMESTICEERDE dieren en niet voor dieren die in het wild leven.

Voordat je kritiek gaat geven op Wageningen UR, kan je je misschien eens inlezen in alle onderzoeken die zij hebben gedaan wbt welzijn, fysiologie e.d. Met die onderzoeken is namelijk niks mis, ze houden een flinke spiegel voor waar de mens zich liever voor wegkeert. Geld en welzijn voor dieren gaat blijkbaar niet zo goed samen... Goed voor je dieren zorgen kost namelijk veel geld.

Je legt de vinger op een zere plek San.

De ruiterij blinkt uit in niet wíllen weten. Wat je niet weet hoef je ook niet te ontkennen/negeren.

Als je niet in de juiste omstandigheden kan voorzien hoor je geen paard te houden. Negeer de informatie over wat de juiste omstandigheden zijn en je kan een paard houden....

hc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 09:24

Citaat:
Het gaat de hele tijd over veel en vaak, maar waar praten we nu eigenlijk over? Tuurlijk gebeuren er wel dingen (en dat praat ik echt niet goed, daar moet wat aan gedaan worden), maar denk juist dat dat heel erg meevalt.

Het valt niet mee.
Sterker nog, het is zelfs zó erg gesteld dat er inderdaad mensen zijn die vinden dat het allemaal best meevalt...

Neff

Re: 'Let heel goed op dierenleed in de paardenwereld'

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 09:47

Vind het meevallen, omdat ik maar sporadisch iets zie, omdat dus de meeste mensen die ik ken het wel voor elkaar hebben en de paarden goed behandeld worden.
Als het juist veel zijn waar het verkeerd gaat en als het niet meevalt, dan wil ik weten waar, wie, wat en met cijfers en zo, pas dan kun je er echt wat over zeggen. Tot die tijd kan ik alleen aangeven wat ik zie en ik zie het dus niet vaak verkeerd gaan (gelukkig).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 09:53

laetitia schreef:
Ik haal de Randstad aan omdat hier op Bokt altijd wordt 'gezeikt' dat men in de Randstad woont en er dus heel weinig mogelijkheden zijn om paard voldoende buitengang te bieden en dat paard daarom dus gewoon op stal gehouden wordt.

Naar mijn idee is dat vooral in de zuidelijke Randstad het geval. In het noorden is het veel beter, maar daar zit weer meer veengrond waardoor je alsnog met het probleem zit dat je bodem niet de hele winter intensief belopen kan worden. Maar schieten we niet iets door als we daar een probleem in zien en de paarden in de winter deels op stal staan? Wat is daar nou zo erg aan eigenlijk? En dan ben ik niet op zoek naar allerlei waarnemingen van slechte pogingen en persoonlijke invullingen, maar ik vraag me af wat er nou zo erg aan is als een paard snachts op stal staat met ruwvoer. 24/7 is nu eenmaal geen standaardideaal voor elk willekeurig paard en is dus ook geen streven voor elke willekeurige paardeneigenaar. Een mix vinden die voldoet aan het welzijn, dat is je taak als paardeneigenaar. Maar daaraan voldoe je niet door unbedingt je paard maar 24/7 naar buiten te trappen in een of ander kapotgelopen prutweitje.

pauline1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 10:07

ik vind het echt goed dat ze proberen iets aan het dierenleed te doen,maar waar ik echt zo kwaad om kan worden als je dag in en dag uit dierenmishandeling ziet en meld,en ze er vervolgens niks aan doen!!!
en dan willen ze wat doen aan paarden die alleen in de wei staan,die een te kleine box hebben.
wat hebben al die regels dan voor een nut? ik vind dat ze er gewoon meer aan moeten doen,dan alleen verhalen plaatsen,er moet ook eens actie ondernomen worden!!dit gebeurd te weinig...

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 10:13

Citaat:
dan gaat het toch nergens over of zie ik dat nou verkeerd
het is toch welzijn voor paarden , en niet welzijn voor tak van paardensport
discussie over welke tak van paardensport slecht is en welke niet hoort hier niet thuis :n

begrijp me niet verkeerd, ik wil ook geen discussie over welke takt beter is dan de andere tak, maar ik vind het jammer dat er in het wildeweg maar een paar genoemd word , op een lijst word gezet en de rest genegeerd. voor mijn gevoel komt de pvdd niet met volledige artikelen, maar mist het een heleboel, hel lijkt bij mekaar geraapt, en dat vind ik jammer ( en dat zegt niet dat ik tegen pvdd ben , heb er zelf voor gestemd, ben alleen teleurgesteld.)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 10:24

Lovely schreef:
Wat is daar nou zo erg aan eigenlijk? En dan ben ik niet op zoek naar allerlei waarnemingen van slechte pogingen en persoonlijke invullingen, maar ik vraag me af wat er nou zo erg aan is als een paard snachts op stal staat met ruwvoer.

's nachts, dat is dus een uur of 10 uit 24 realistisch gezien, dat is ca. 1/2 van de tijd die een normaal gezond paard met uitloop zou besteden aan rondwandelen en vrij bewegen. Wat met sociaal contact in die 10 uur? Wat met geestelijke prikkeling? Wat met verveling? Dat los je niet op met een plak hooi..
Als jij dat niet erg vindt kan ik daar niet veel aan doen, maar als ik mocht beslissen was het gewoon verboden om een paard een hele nacht alleen in een box van 4x4 op te sluiten. Dat is onder mijn minimumnorm :P
Paarden zijn geen mensen, honden, of katten, die zijn 's nachts in die box even wakker, zoniet wakkerder als overdag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 10:33

Bandida, hoezo alleen, er staan toch gewoon paarden omheen. Geestelijke prikkeling? Die heeft een paard veel minder nodig dan dat de meeste mensen denken en verveling is ook vaker aangpraat dan dat een paard dat zelf zo ervaart. Het lijkt mij dat jouw invulling tot de extremen behoort en extremen zijn nooit goed. Er is niks mis als een paard op stal staat met het juiste stalmanagement.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 10:37

Er zijn heel veel stallen en maneges in de Randstad zonder weidegang, zelfs in de zomer.

Als het een norm wordt om in ieder geval een paard een x aantal uur per dag buiten te kunnen laten, dan zal de vraag naar weidegrond toenemen en een stalling met weidegang dus inderdaad een stuk duurder worden.

Ik heb het niet over 24/7 weidegang, ik heb het over al die vele stallen waar überhaupt geen weidegang is! Die stallen hebben geeneens land!
In mijn directe omgeving ken ik al 5 stallen waar dit het geval is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 10:40

Laetitia, ik ken er drie hier in de stad, maar daar sta ik dan ook niet met mijn paard. Waar zit jij, in welk deel van NL?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 10:42

Citaat:
Het leed in de paardenwereld is veel paardenliefhebbers een doorn in het oog. Maar tegelijkertijd bestaat er grote angst voor regels. Die angst is onterecht. Normen voor huisvesting, training en het berijden van paarden zullen degenen die het beste voorhebben met hun paard niet raken; die voldoen daar gemakkelijk aan. Maar ze zijn broodnodig om paarden en pony’s te redden uit de handen van degenen die het niet om hun welzijn te doen is

Dit is precies waar ik in een ander topic voor waarschuwde.

Als 'wij' met zijn allen allerlei misstanden goedpraten over huisvesting en trainingsmethoden, gaan anderen (niet paardenbezitters) regels voor ons verzinnen.

En dat gaat dus nu gebeuren en het is nodig ook!

We kunnen blijven ontkennen, goedpraten en eromheen praten, maar de langste tijd van struisvogelpolitiek is voorbij :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 10:44

Arabesk, er gaan helemaal geen regels verzonnen worden, dat staat in het begin van het artikeltje. Er zijn trouwens ook geen instanties die regels kunnen opstellen en handhaven, dus hoe zouden die er ooit moeten komen?

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 10:44

Bandida schreef:
Paarden zijn geen mensen, honden, of katten, die zijn 's nachts in die box even wakker, zoniet wakkerder als overdag.

Bij ons slapen de paarden 's nachts gewoon hoor. :+ (lang leve de camera).

weule

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 10:47

joopie7 schreef:
Bandida schreef:

Bij ons slapen de paarden 's nachts gewoon hoor. :+ (lang leve de camera).

Ook hier zijn de paarden op stal 's nachts en 8 van de 10 keer slapen ze en liggen lekker languit in de stal. Ook te zien op camera en 's ochtends bij het voeren.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 10:47

Als je ze opsluit staan ze vast te suffen ja. Als je me niet gelooft (hoeft niet, 't is goed onderzocht, google: equine behaviour) ben je welkom om eens te proberen een rustig dutje te doen in een weide met paarden die nog nooit een box gezien hebben en geen door mensen opgelegd dag-nacht ritme kennen.

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 10:50

oh dat geloof ik best hoor, hoef ik niet op te zoeken. Het merendeel van onze paarden staat gewoon 24/7 in het land dus ik zie elke dag dat ze een ander ritme hebben dan de paarden die 's nachts in de box staan. Heb ook niet gesugereerd dat het niet zo is, alleen dat paarden klaarwakker in de box staan is gewoon niet waar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 10:55

Dat van die camera's: hebben jullie nachtenlang ononderbroken op tape?

Toen mijn merrie moest bevallen, heb ik een week lang op stal geslapen. En denk maar niet dat ik lekker kon slapen omdat de paarden ook de hele nacht lagen te slapen. Integendeel.

Ook heb ik een keer twee weken gekampeerd met m'n tent naast de wei. Ook 's nachts zijn paarden continue in de weer met elkaar (dat was wel genieten trouwens ;) ).
Paarden op stal hebben niks te doen, die vervelen zich suf, dus ach, dat die wat langer blijven dutten, kan ik me dan wel weer voorstellen. Maar normaal gedrag voor een paard is het niet.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 10:57

Bandida schreef:
Als je ze opsluit staan ze vast te suffen ja. Als je me niet gelooft (hoeft niet, 't is goed onderzocht, google: equine behaviour) ben je welkom om eens te proberen een rustig dutje te doen in een weide met paarden die nog nooit een box gezien hebben en geen door mensen opgelegd dag-nacht ritme kennen.

die van mij staan in het land onder het afdak te suffen....en mijn fries kan zijn stal in en uit lopen....en wat zie je?
dat hij gewoon bijna de hele dag in zijn stal staat te suffen,compleet met hanglip.....maar dat is waarschijnlijk omdat daar geen horzels zijn...

paarden slapen inderdaad niet de hele nacht...ze rommelen wat ,eten wat,poepen wat,suffen wat....eigenlijk hetzelfde wat ze overdag doen...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 10:58

Lovely schreef:
Het lijkt mij dat jouw invulling tot de extremen behoort

Op basis waarvan lijkt jou dat?

Ken jij Bandida? Weet jij hoe zij haar paarden houdt?
Ken jij wetenschappelijke studies naar de ethologie?
Ken jij de rapporten die gedrag versus ruimtebehoefte onderzoeken?

Dán heb je een basis voor het ventileren van deze mening.
Zo niet is het een vooroordeel gebaseerd op wat jij goed genoeg ´vindt´ zonder onderbouwing.

Die onderzoeken naar gedrag versus ruimte zíjn er. Wat Bandida doet sluit hierbij aan. Dat is niet extreem maar wat normaal hoort te zijn volgens vrijheid #5 van de vrijheden van het gehouden dier.
Let wel, volgens een in 1965 al opgestelde richtlijn voor het houden van gedomesticeerde dieren!!
Dat bestaat dus al 44 jaar :wow: :wow:
Het is niet vooruitstrevend om je daar aan te houden, wel absurd als het ver van je bed is. Het hoort een aspect te zijn van je voorbereiden op paardhouden. Je hóórt uit te zoeken wat voor terrarium een landpaardje nodig heeft vóór je een paard aanschaft. Onwetendheid is geen excuus.
Bezint eer je begint :)*

Gefundeerd feit is dat onafhankelijke studies naar het paardhouden in NL een absurd hoog % paarden met stereotyp gedrag tgv suboptimaal houden hebben gesignaleerd.
Het Min.v.Landbouw heeft vanuit deze gefundeerde problemstelling in 2002 concreet opdracht gegeven aan de sector om dit te adresseren.
De sector heeft haar réét afgeveegd met dit rapport.
Anno 2009 is er NIETS aan oplossing en wel een gegroeid probleem.

2010 mag de paardenwereld een eeuw achterstand in dierenwelzijnswetgeving vieren; *\o/* of :o

hc

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 10:59

Citaat:
En dat gaat dus nu gebeuren en het is nodig ook!

Ik help het je hopen.
Want waar hebben we het nu over? Het is een opiniestuk van Mw Ouwehand en hoewel zij als PvdD daar wellicht bewustzijn mee wil prikkelen, is de zaak nog lang niet door 'de politiek' opgenomen. Het 'welzijnsplan' dat mevrouw Gerda Verburg ( Minister Landbouw)
probeert op te zetten heeft misschien raakvlakken maar zoals eerder opgemerkt is, is de samenspraak over dát specifieke plan met voornamelijk paardenprofessionals. Dus de 'herrie' die Mw Ouwehand maakt met haar uitspraken zullen wel danig afgezwakt worden.
Maar .. in de basis blijft dat er nog steeds maatregelen nodig zijn die het welzijn van paarden bevorderen en dat houdt toch op z'n minst in dat het paard niet opgesloten wordt in een stal.
Door een andere poster werd overigens terecht opgemerkt dat het thema 'mishandeling/verwaarlozing' in Nederland behoorlijk slecht geregeld is. Wat mij betreft zou daar ook naar gekeken moeten worden. Hoe vaak zie je niet hier op bokt dat er ernstige gevallen van verwaarlozing geconstateerd worden en waar de dierenbescherming met handen en voeten gebonden is door allerlei wetten en dat de strafmaatregelen uiteindelijk maar verwaarloosbaar zijn..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 11:00

Bandida schreef:

:D

Grappig dat zo weinig paard´liefhebbers´ zich afvragen waarom paarden de grootste ogen van alle landzoogdieren hebben, compleet met tapetum lucidum.

Voor degenen die zich dit wel afvragen; zie het hoofdstuk ´de beloning´, eerste verhaal op mijn site.

hc

weule

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 11:01

JoviBan schreef:
Dat van die camera's: hebben jullie nachtenlang ononderbroken op tape?

Toen mijn merrie moest bevallen, heb ik een week lang op stal geslapen. En denk maar niet dat ik lekker kon slapen omdat de paarden ook de hele nacht lagen te slapen. Integendeel.

Ook heb ik een keer twee weken gekampeerd met m'n tent naast de wei. Ook 's nachts zijn paarden continue in de weer met elkaar (dat was wel genieten trouwens ;) ).
Paarden op stal hebben niks te doen, die vervelen zich suf, dus ach, dat die wat langer blijven dutten, kan ik me dan wel weer voorstellen. Maar normaal gedrag voor een paard is het niet.

Ik geloof niet zo in dat hele wetenschap gebeuren... zoveel dingen die je kan manipuleren om juist dat resultaat te krijgen dat je graag wilt krijgen...

Ik geloof meer in het inzicht van de eigenaar in wat goed is voor zijn paarden.

En ik ben niet zo gek dat ik nachtenlang ononderbroken mijn paarden ga filmen in de stal.

Misschien heeft jou merrie wel veel onrust in de stal? ieder paard is anders... net als ieder mens.

onze paarden die boven de 2,5 zijn staan gewoon 's nachts op stal en gaan afhankelijke van het weer maximaal 12 uur naar buiten.

in de zomer staan ze overdag lekker binnen uit de zon, weg van de vliegen en lopen ze dus 2 tot 5 uur buiten.

het jonge spul 4 maand tot ruim 2,5 jaar loopt wel dag en nacht buiten.
Laatst bijgewerkt door weule op 08-09-09 11:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 11:02

HC, ik lees je posts niet meer, die zijn niet informatief en bovendien houd je er een vervelende manier van discussieren op na en sta jij totaal niet open voor de visie van iemand anders als die ook maar op een detail afwijkt van die van jou. Ik denk ook dat als je niet heel veel bokt en gewoon in de normale buitenwereld verblijft het allemaal wel meevalt met deze problemen, ze bestaan vooral hier in de virtuele wereld, want zielige paardjes waren er 100 jaar geleden ook al.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 11:19

weule schreef:
En ik ben niet zo gek dat ik nachtenlang ononderbroken mijn paarden ga filmen in de stal.

Oké, dan kun je dus ook niet zeggen dat ze dus de hele nacht "lekker liggen te slapen".

weule schreef:
Misschien heeft jou merrie wel veel onrust in de stal?

Ik doelde niet zozeer op mijn paard (die destijds voor de bevalling tijdelijks 's nachts op stal ging), maar op de 11 paarden en pony's daar op stal. Die liggen dus niet de hele nacht "lekker te slapen". Niet vanwege "onrust" maar simpelweg omdat het paarden zijn met een continue-ritme, zonder onderscheid tussen dag en nacht.