Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
_San87_ schreef:Je vergeet in essentieel detail, die vijf vrijheden zijn opgesteld voor GEDOMESTICEERDE dieren en niet voor dieren die in het wild leven.
Voordat je kritiek gaat geven op Wageningen UR, kan je je misschien eens inlezen in alle onderzoeken die zij hebben gedaan wbt welzijn, fysiologie e.d. Met die onderzoeken is namelijk niks mis, ze houden een flinke spiegel voor waar de mens zich liever voor wegkeert. Geld en welzijn voor dieren gaat blijkbaar niet zo goed samen... Goed voor je dieren zorgen kost namelijk veel geld.
Citaat:Het gaat de hele tijd over veel en vaak, maar waar praten we nu eigenlijk over? Tuurlijk gebeuren er wel dingen (en dat praat ik echt niet goed, daar moet wat aan gedaan worden), maar denk juist dat dat heel erg meevalt.
laetitia schreef:Ik haal de Randstad aan omdat hier op Bokt altijd wordt 'gezeikt' dat men in de Randstad woont en er dus heel weinig mogelijkheden zijn om paard voldoende buitengang te bieden en dat paard daarom dus gewoon op stal gehouden wordt.
Citaat:dan gaat het toch nergens over of zie ik dat nou verkeerd
het is toch welzijn voor paarden , en niet welzijn voor tak van paardensport
discussie over welke tak van paardensport slecht is en welke niet hoort hier niet thuis
Lovely schreef:Wat is daar nou zo erg aan eigenlijk? En dan ben ik niet op zoek naar allerlei waarnemingen van slechte pogingen en persoonlijke invullingen, maar ik vraag me af wat er nou zo erg aan is als een paard snachts op stal staat met ruwvoer.
Citaat:Het leed in de paardenwereld is veel paardenliefhebbers een doorn in het oog. Maar tegelijkertijd bestaat er grote angst voor regels. Die angst is onterecht. Normen voor huisvesting, training en het berijden van paarden zullen degenen die het beste voorhebben met hun paard niet raken; die voldoen daar gemakkelijk aan. Maar ze zijn broodnodig om paarden en pony’s te redden uit de handen van degenen die het niet om hun welzijn te doen is
joopie7 schreef:Bandida schreef:Paarden zijn geen mensen, honden, of katten, die zijn 's nachts in die box even wakker, zoniet wakkerder als overdag.
Bij ons slapen de paarden 's nachts gewoon hoor.(lang leve de camera).
).Bandida schreef:Als je ze opsluit staan ze vast te suffen ja. Als je me niet gelooft (hoeft niet, 't is goed onderzocht, google: equine behaviour) ben je welkom om eens te proberen een rustig dutje te doen in een weide met paarden die nog nooit een box gezien hebben en geen door mensen opgelegd dag-nacht ritme kennen.
Lovely schreef:Het lijkt mij dat jouw invulling tot de extremen behoort
of
Citaat:En dat gaat dus nu gebeuren en het is nodig ook!
Bandida schreef:Als je ze opsluit staan ze vast te suffen ja. Als je me niet gelooft (hoeft niet, 't is goed onderzocht, google: equine behaviour) ben je welkom om eens te proberen een rustig dutje te doen in een weide met paarden die nog nooit een box gezien hebben en geen door mensen opgelegd dag-nacht ritme kennen.
JoviBan schreef:Dat van die camera's: hebben jullie nachtenlang ononderbroken op tape?
Toen mijn merrie moest bevallen, heb ik een week lang op stal geslapen. En denk maar niet dat ik lekker kon slapen omdat de paarden ook de hele nacht lagen te slapen. Integendeel.
Ook heb ik een keer twee weken gekampeerd met m'n tent naast de wei. Ook 's nachts zijn paarden continue in de weer met elkaar (dat was wel genieten trouwens).
Paarden op stal hebben niks te doen, die vervelen zich suf, dus ach, dat die wat langer blijven dutten, kan ik me dan wel weer voorstellen. Maar normaal gedrag voor een paard is het niet.
weule schreef:En ik ben niet zo gek dat ik nachtenlang ononderbroken mijn paarden ga filmen in de stal.
weule schreef:Misschien heeft jou merrie wel veel onrust in de stal?