Bandida schreef:Citaat:Dr. René van Weeren van de faculteit Diergeneeskunde Universiteit Utrecht. Zijn wetenschappelijk onderzoek kon geen negatieve effecten van de trainingsmethode van Sjef en Anky aantonen.Als onderdeel in de training van het "doorgetrainde" paard, heeft hyperflexie een duidelijke meerwaarde.
Daar is volgens mij ook geen twijfel over. Zelfs bij de niet-lezers van dit soort rapporten, iedereen die zelf met sport enigzins serieus aan zijn eigen lichaam heeft gewerkt weet dat.
Het probleem is niet dat een 'leniger' gemaakt paard misschien schade zou oplopen van de techniek (ik ga er van uit dat de pro's dat net zoals bij goede mesnentrainers kunnen begeleiden). Het probleem is het uitvoeren van de training, het leniger maken. Lees aub mijn vorige post nog eens als je het niet begrijpt..
Ik kan hier alleen op zeggen dat Dr. van Weeren, ondanks de noodzaak ban basisdata hierover, verzaakt een stelling in te nemen in een ethisch debat, en vind dat persoonlijk erg spijtig voor een dierenarts. Primum non nocere.. en daarbij hoor je m.i. naar meer te kijken als de fysiologische kant van het resultaat.Citaat:hyperflexie: Mogelijkheid tot overmatige buiging in een gewricht.
En die mogelijkheid creeër je als mens in het paard.
Ik heb je post gelezen en begrijp wat je bedoelt, wat jij echter doet is een woord in 2 knippen en per woord een betekenis noteerd en die weer samenplakt...
vwb je voorbeeld bij een ongetraind lichaam, gaat men bij hyperflexie uit van een doortraind paardenlichaam anders is het uit den boze...
Wat ik in dit topic lees is dat wat mevr van Grunsven doet veroordeeld wordt omdat hetgeen zij doet door de leek niet nagedaan kan worden zonder het paard te beschadigen, dit itt bijv bitloos of hoofdstelloos wat een plezier kan zijn om naar te kijken als het door een expert wordt gedaan.... terwijl een amateur die zo rijdt het paardenwelzijn ernstige beschadigd maar het bedekt onder de noemer ijzerloos = per definitie paardvriendelijker.
En hetzelfde kindje die op een concours met de mond open vol bewonderling zit te kijken naar mevr van Grunsven, zal dat ook doen als iemand voorbij komt zonder hoofdstel.
Vwb de voorbeeld functie van Mevr. van Grunsven en haar collega's is dat een reden om haar en haar collega's zo neer te sabelen omdat er onverlaten zijn die niet begrijpen dat hun paard het nivo van Salinero bij lange na niet haalt qua stand van training en kunnen?
Mensen lijken te begrijpen dat wanneer je fietsen kunt niet gelijk de tour de france kunt winnen op je citybike, begrijpen ook dat een goede topsportfiets geld kost... maar snappen niet dat dat verschil ook bestaat bij paarden... nog maar te zwijgen over de training en het talent van de fietser....