Rallypiloot knalt paard meters hoog de lucht in *filmpje*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 22:05

Rhodos schreef:
@Zap, ja nieuwsgierigheid kan een drijfveer zijn.

Daarnaast kan ik me de reactie van sommige bokkers heel goed voorstellen hoor. Het gaat om levend wezen waar, als ik de discussie zo volg, relatief makkelijk over gedacht wordt. Doorrijden na een ongeval omwille van de sport.. Ja soms gaat men over lijken dat klopt en dan ben ik blij dat ik dat niet zou kunnen. Heeft het zin om te stoppen? Nee, maar getuigd wel van moreel besef. Is moreel besef belangrijker dan winnen? Ja, voor mij wel. Blijkbaar voor vele anderen niet. Tja.. meningen verschillen.

Zoo... ik heb geloof ik wel alles gezegd wat ik wilde zeggen. Plezierige discussie nog verder, ik ga op bed! :wave:

Super beschreven.
Helemaal zoals ik het ook bedoel, maar totaal niet uit kon leggen.

Slaap lekker!

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 22:07

vorame schreef:
@[*olduser*]
We verschillen daar gewoon in mening.
Persoonlijk zou ik echt nooit door kunnen rijden als ik in een parcours wat om zou rijden.
Als ik het zou moeten dan zou het nog slecht gaan omdat mijn gedachte dan niet meer bij het parcours zou zijn.
Kan ik ook maar beter stoppen. :)
En nee ik kan niet begrijpend at mensen wel zonder pardon door kunnen rijden, echt niet.
Ik vind dat werkelijk ongelooflijk.
Het is een dier!
Geen omgewaaide prullenbak die ineens in je route ligt.

Ik denk dat ik zelf ook nog veel enthousiasme zou hebben om door te rijden, maar dat is nog geen reden om iemand anders een klootzak te noemen.
Die mensen weten dat er gelijk mensen naar zo'n paard toegaan en er voor zorgen. Sneller dan dat hun dat kunnen.

Stoppen brengt het risico mee dat een achteropkomende auto bovenop ze knalt, met alle gevolgen van dien.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 22:08

Naja Vorame, Ik kan ook niet doorrijden als ik iets aan heb gereden hoor. Een spin doodmaken vind ik soms al zielig :P. Ik, wij allemaal thuis, vinden dieren al snel zielig.

Maar ik kan me heel goed voorstellen dat het voor de courours niet mogelijk was te stoppen (wat de reden dan ook mag zijn). Is een stukje inlevingsvermogen in een andere persoon, met een andere denkwijze. Kortom: even uit je eigen wereldje en denkwijze stappen en een andere binnenstappen waar andere normen en waarden gelden ;)

En nu houd ik ook op, het is toch eindeloos

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 22:09

Ik kan er niets aan doen, maar ik vind dat dus wel klootzakken.
En niemand hoeft zich daar in aangesproken te voelen, maar mogen vrij zijn dat wel te doen. :)

Auto aan de kant was daar wel een mogelijkheid, dus geen gevaar.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 22:11

Ik leef me vaak genoeg in in het leven van een ander.
maar als er dode dieren in het spel komen en er dan voor het wedstrijd element door gereden wordt, is voor mij alle medeleven en sympathie in 1 tel verdwenen.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 22:12

vorame schreef:
Auto aan de kant was daar wel een mogelijkheid, dus geen gevaar.

En wat was het paard daar beter van geworden als ze de auto stopgezet hadden?
Daar gaat het toch uiteindelijk om?

zoetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 22:12

ThePast03 schreef:
vorame schreef:
@ThePast03
We verschillen daar gewoon in mening.
Persoonlijk zou ik echt nooit door kunnen rijden als ik in een parcours wat om zou rijden.
Als ik het zou moeten dan zou het nog slecht gaan omdat mijn gedachte dan niet meer bij het parcours zou zijn.
Kan ik ook maar beter stoppen. :)
En nee ik kan niet begrijpend at mensen wel zonder pardon door kunnen rijden, echt niet.
Ik vind dat werkelijk ongelooflijk.
Het is een dier!
Geen omgewaaide prullenbak die ineens in je route ligt.

Ik denk dat ik zelf ook nog veel enthousiasme zou hebben om door te rijden, maar dat is nog geen reden om iemand anders een klootzak te noemen.
Die mensen weten dat er gelijk mensen naar zo'n paard toegaan en er voor zorgen. Sneller dan dat hun dat kunnen.

Stoppen brengt het risico mee dat een achteropkomende auto bovenop ze knalt, met alle gevolgen van dien.

Aangezien het prof Rallyrijders zijn weten ze daar ook wel een oplossing voor. Dan maar schuin omhoog de berm in, uit de route voor andere rijders. Hun reactie vermogen is verbfuffend, maar in dit geval besluiten ze dit vermogen niet te gebruiken.
Natuurlijk is het een naar ongeluk waar paard nog rallyrijders om hebben gevraagd. Het gebeurd. Echter het gaat om hun reactie dáárna! Hoe zouden ze gereageerd hebben als het een overstekend kind betrof?

Nee, absoluut ongepast! Hoe rot ze zich er misschien ook over voelen.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 22:13

zoetjes schreef:
Lyonesse schreef:
Ik mag mezelf niet quote helaas, maar nogmaals:

Wat had stoppen voor zin?

Fatsoen, mededogen, evt hulp inschakelen? Dat maakt je je tenslotte tot mens!

Daar zijn de marshalls dus voor, die staan overal langs de kant, zijn er als de kippen bij en hebben het paard meteen uit zijn lijden laten verlossen. Je MAG niet stoppen, ook niet als het een mens was geweest. :n

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 22:14

vorame schreef:
maar als er dode dieren in het spel komen en er dan voor het wedstrijd element door gereden wordt, is voor mij alle medeleven en sympathie in 1 tel verdwenen.

En dat zijn dus nog steeds je eigen waarden en normen ;)

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 22:15

Juist zoetjes.

Nee ThePast03, heeft het paard niets aan.
Maar heeft een kind er wat aan als jij stopt na het omgereden te hebben?
De nabestaande wel.
Het morele besef zoals net al netjes geschreven werd.
Maar helaas is onze wereld hard, bikkelhard en is doorrijden maar heel gewoon.
Alles maar voor de punten en de mens.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 22:16

zap schreef:
vorame schreef:

En mag ik blij zijn met die van mij in vergelijk met die automannen?
Waarden en normen, over 5 jaar staat het in de van Dale als antieke dingen ooit in de tijd dat de mens bestond.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 22:18

Aan de andere kant zijn mensen misschien wel aan het discusseren dat de eigenaren van de paarden ervoor hadden moeten zorgen dat deze paarden niet hadden kunnen ontsnappen en hebben die geen enkel respect voor die eigenaren.

Die eigenaren hebben dit misschien niet kunnen voorkomen, net zoals deze rallyrijders niet kunnen stoppen.

Vraag me af of jullie ook zo gereageerd hadden als beiden inzittenden waren overleden doordat dit paard op de auto knalde?

.

love_nadesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 22:20

Jezus, Hij had op zijn minst kunnen stoppen gadverdamme zeg.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 22:21

love_nadesh schreef:
Jezus, Hij had op zijn minst kunnen stoppen gadverdamme zeg.

Anders lees je op zijn minst de laatste 2 bladzijden even voordat je reageert. :D
Dat voorkomt dat je in de zoveelste herhaling treedt.

zoetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 22:23

vorame schreef:
zap schreef:

En mag ik blij zijn met die van mij in vergelijk met die automannen?
Waarden en normen, over 5 jaar staat het in de van Dale als antieke dingen ooit in de tijd dat de mens bestond.

Zonder normen en waarden GEEN samenleving. Heeft Bokt de mond vol van hoe men paarden moet opvoeden geldt dit kennelijk niet voor de mensen zelf. Een flauw excuus dat men NIET MAG STOPPEN tijdens een race. Dit zijn uitzonderingssituaties. Indien men de wedstrijdregels verheft boven je eigen etische waarders, dan had je die al geen om mee te beginnen!

Extreme situaties vragen om extreem handelen. Ieder heeft zijn eigen waardes, de rally rijders in dit geval een hele andere dan ik en vele met mij. Dit filmpje gaat ze nog heel wat "na pret" geven. Ik kan er niet rouwig om zijn.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 22:26

zoetjes schreef:
Zonder normen en waarden GEEN samenleving. Heeft Bokt de mond vol van hoe men paarden moet opvoeden geldt dit kennelijk niet voor de mensen zelf. Een flauw excuus dat men NIET MAG STOPPEN tijdens een race. Dit zijn uitzonderingssituaties. Indien men de wedstrijdregels verheft boven je eigen etische waarders, dan had je die al geen om mee te beginnen!

Extreme situaties vragen om extreem handelen. Ieder heeft zijn eigen waardes, de rally rijders in dit geval een hele andere dan ik en vele met mij. Dit filmpje gaat ze nog heel wat "na pret" geven. Ik kan er niet rouwig om zijn.

En in welke situaties zouden die regels gelden, denk je? JUIST in 'noodsituaties'!! :)* Zodat iedereen weet hoe een ander reageert!

En die regels zijn niet 'flauw' en die regels zijn er niet om het wedstrijdelement niet aan te kunnen tasten, die regels zijn er zodat er geen ongelukken gebeuren ;)

Gaat 'ze' nog wat ''na pret'' geven. Zoals? En over wie heb je het?

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 22:27

Waarom reageren er überhaupt mensen die het filmpje niet willen zien? :o?

Als je het filmpje goed bekijkt zie je dus dat de coureur het paard nooit heeft zien aankomen. Daar komt nog eens bij, dat als hij gestopt zou zijn er veel meer levens op het spel hadden gestaan.
De volgende vraag die bij me op komt is: hebben die coureurs eigenlijk wel beseft wat er gebeurde? Of hebben ze het pas te horen gekregen toen ze de finish al over waren? Of hebben ze het via een oorfoontje gehoord?
In eerste instantie schrok ik giga toen ik het paard zag vliegen. Daarna dacht ik dus en die andere paarden dan? Het leek er heel erg op dat de paarden die er achter liepen namelijk ook geraakt werden.
Het paard zal heus wel geleden hebben,omdat ze het niet gelijk konden doden. Hoeveel auto's zijn er nog langs geraasd voordat de laatste auto voorbij was?
In ieder geval het is gebeurt met paarden die ontsnapt waren, niet dat dat een excuus is. Maar het is nou eenmaal gebeurt. Maakt een bokker zich wel druk om alle dieren die hier op en langs liggen. Hoeveel katten, egels, vogels enz er liggen. Stoppen jullie daar ook voor of scheuren jullie door, omdat er geen mogelijkheid is om te stoppen. Want als er wel gestopt word (op een twee baans weg) dan is de kans dat je zelf overhoop gereden word heel erg groot!!! (Dit moest ik even kwijt. Als iemand zich aangevallen voelt is dat erg jammer)

Ik denk trouwens dat de auto niet zo heel erg beschadigd is, omdat het met een grote snelheid ging. Dus wat ik daarmee bedoel is dat het paard gelijk gelanceerd werd zonder op de motorkap of iets dergelijks te komen.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 22:28

zoetjes schreef:

Tja in dat geval kun je natuurlijk ook zeggen dat de eigenaren van hun paarden beter hun best hadden moeten doen om te voorkomen dat hun paarden konden ontsnappen.
Die zijn en blijven eindverantwoordelijk voor dit ongeluk, niet de rallyrijders.

Zeg dat dan ook tegen de ruiters en jockey's die gewoon doorijden nadat hun paard een hond heeft omver gelopen?
Zouden die ook dikke napret hebben?
Wat een ongeloofelijke vooroordelen, als je dat normen en waarden noemt is het inderdaad slecht gesteld in Nederland.

Dat die rallyrijders ook heel goed morsdood hadden kunnen zijn doordat deze paarden losliepen vergeet iedereen voor het gemak maar even.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 22:30

ThePast03 schreef:
Aan de andere kant zijn mensen misschien wel aan het discusseren dat de eigenaren van de paarden ervoor hadden moeten zorgen dat deze paarden niet hadden kunnen ontsnappen en hebben die geen enkel respect voor die eigenaren.

Die eigenaren hebben dit misschien niet kunnen voorkomen, net zoals deze rallyrijders niet kunnen stoppen.

Vraag me af of jullie ook zo gereageerd hadden als beiden inzittenden waren overleden doordat dit paard op de auto knalde?

.

dan waren ze in ieder geval gestopt :+

Maar serieus snap ik niet waar je heen wilt met die vraag.

ik had het verschrikkelijk gevonden voor die mensen.
Het is gewoon een ernstig ongeluk.
Ik heb ook nooit beweerd dat ze het expres deden, ik heb ook nooit gezegd dat ze ook maar dood moesten of zulke uitspraken.

Ik heb alleen maar uitspraken over NA het ongeval.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 22:31

Wat een vreselijk gezicht.... en inderdaad, gewoon doorrijden.... |( :(

zoetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 22:32

Ik stel de schuldvraag niet ter discussie. Wel de reactie van rallyrijders. Dat zijn individuen en staat los van de eigenaren van de paarden en hoe zij het hadden kunnen voorkomen.

levine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 22:33

En gewoon doorrijden. Ik vraag me inderdaad wel af hoe die paarden daar dan hebben kunnen lopen, maar goed. Wat is een paard dan ineens een kwetsbaar "diertje".

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 22:33

vorame schreef:

Gaat het nu om het belang van het paard of om wat jij vindt wat iemand moet doen in zo'n situatie?

zoetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 22:34

ThePast03 schreef:
vorame schreef:

Gaat het nu om het belang van het paard of om wat jij vindt wat iemand moet doen in zo'n situatie?

Om beide misschien???

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 22:35

zoetjes schreef:
Om beide misschien???

Hoezo beiden? Voor het paard werd gezorgd, daar zijn mensen voor.

Het gaat er hier dus voornamelijk over dat sommige bokkers hier vinden dat je moet stoppen uit respect voor het paard wat al verzrogd wordt. Alsof een paard daar wakker van ligt zeg.