Jan van Veen:"Een paard doodmaken is niet plezierig”

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_rosita_

Re: Jan van Veen:"Een paard doodmaken is niet plezierig”

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 15:18

O dat klopt absoluut Mindim!
Daar ben ik me zeker van bewust... bij van Veen gaat het er geweldig aan toe, maar ook van hem ik heel andere verhalen gehoord ( lopende band slachterijen waar letterlijk een soort lopende band gaat waar pin na pin na pin geschoeten wordt en regelmatig misgaat, waardoor er kwijnende dieren die gillen vanb de pijn voorbij gaan en dan alsnog de slagader wordt doorgesneden etc) en wij woonden vroeger tegenover het abatoir in Utrecht... Daar liep regelmatig een half-dode stier compleet gestoord door de straten. Hadden ze weer eens mis geschoten en was ie ontsnapt, met dus een gat ergens in z'n kop door de pin....

Dat herhaal ik ook regelmatig in discussies slacht-geen slacht, dat je idd wel de juiste slachterij eruit moet pikken, lang niet overal gaat het er zo fijn aan toe als in Nijkerk.

Verder sluit ik me bij je aan... inslapen is niet mijn favoriet, omdat ik denk dat wanneer mijn paard nu ( en niet als ze oud en op is) ingeslapen moet worden, ze zich verzet tot ze er letterlijk bij neervalt en dus in paniek sterft, dat gun ik haar niet.
Daarentegen zou ik haar ook niet eerst naar het slachthuis moeten vervoeren, want ook dan is het paniek. Vervoeren, nieuwe situaties, das niet aan haar besteed.
Mijn pony heb ik in laten slapen toen hij 32 was en op was, dat is heel rustig en vredig verlopen.
Denk idd dat je moet blijven kijken naar de situatie voor jóuw dier en het moment én idd duidelijk zijn dat al is de rekenign er hoger door, je wilt dat er niet bezuinigd wordt in stofjes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 18:47

Ik heb tegenover de varkensslachterij in Meppel gewoond. Ook daar ging het niet zo fijn, ook varkens in de vaart (lag naast de drentse hoofdvaart) en met de restproducten gingen de kraaien aan de haal, met gevolg dat de resten ook in het park lagen, waar je met de hond loopt en kinderen spelen. Maar goed, die slachterij is daar weg.

Als er een slachterij ala van Veen in Groningen zou weten, dan teken ik er voor. Maar van Veen zal wel goed zijn, ook excursies worden hier gegeven.

Hier in de buurt werd een paard opgehaald door het slachthuis. Beestje had een gebroken been, zetten ze die trailer harstikke ver weg 8)7 en het beest werd er met schokapparaat en plank met spijkers opgeslagen. Verschrikkelijk. Kijk, nu weet ik dat dat niet representatief hoeft te zijn, maar ik ga liever niet naar dat slachthuis, geen goed gevoel bij.
Kijk als er een slachthuis in de buurt zou zijn ala van Veen, prima. Speciale dag voor paarden, dus je hoeft niet te wachten op koeien en de rest.

Mijn paard is heel bang in vreemde situaties en een trailer vindt ze echt erg, daar ga ik niet een uur mee de trailer op, dat is een hel voor d'r. Ze is 24 en gaat thuis. Maar als mijn 4 jarige wat zou overkomen en die gaat met plezier op de trailer en ik weet een fijn slachthuis, dan zou ik waarschijnlijk voor de slacht kiezen. Maar dat is hopelijk voor hem nog ver weg.

Isabella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 18:54

Aha mn bijna buurman,
zag er vannochtend nog wat in de trailers staan..
ja soms denk ik pff moet het nou, maar ik weet dat hij het echt niet voor niks doet... als het beestje niks mankeerd komt hij echt niet bij hem...

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 02:36

Ik denk niet dat we uiteindelijk uit deze discussie gaan komen. Je hebt goede en slechte ervaringen met schieten en slagers tussen zitten en zo ook met spuitjes en Rendac. Ik denk dat het allebei gewoon niet leuk is en dat we er allemaal het liefste niet aan denken. Als de dag voor jouw paard aangebroken is moet jij doen wat jij vind dat het beste bij je paard past en daar respecteer ik ieders mening in.

anouuk1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 21:05

Zidore schreef:
Ik denk niet dat we uiteindelijk uit deze discussie gaan komen. Je hebt goede en slechte ervaringen met schieten en slagers tussen zitten en zo ook met spuitjes en Rendac. Ik denk dat het allebei gewoon niet leuk is en dat we er allemaal het liefste niet aan denken. Als de dag voor jouw paard aangebroken is moet jij doen wat jij vind dat het beste bij je paard past en daar respecteer ik ieders mening in.

helemaal gelijk ;)

anouuk1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 21:09

Brainless schreef:
Je kunt je paard ook alleen laten schieten bij de slachterij, en er voor kiezen om hem niet te laten slachten.(als jij dat niet wilt!!) dan beland hij ook niet bij iemand op zijn bord.

Thuis schieten wordt weinig meer gedaan, omdat je tegenwoordig voor het schietmasker een wapenvergunning nodig hebt.

dit wist ik dus niet, want dan zou dat denk ik mijn keuze worden
egoïstisch of niet (niet gemeen bedoeld of bedoeld om te zieken of iets) tegen de mensen die het egoïstisch noemde of iets in die zin
ik bedoel er dus verder ook niks mee ieder zijn eigen mening :)
ik zou het mijn paard niet gunnen om op gegeten te worden dood of niet ;)

Zwaantje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 23:10

anouuk1994 schreef:
Brainless schreef:
Je kunt je paard ook alleen laten schieten bij de slachterij, en er voor kiezen om hem niet te laten slachten.(als jij dat niet wilt!!) dan beland hij ook niet bij iemand op zijn bord.

Thuis schieten wordt weinig meer gedaan, omdat je tegenwoordig voor het schietmasker een wapenvergunning nodig hebt.

dit wist ik dus niet, want dan zou dat denk ik mijn keuze worden
egoïstisch of niet (niet gemeen bedoeld of bedoeld om te zieken of iets) tegen de mensen die het egoïstisch noemde of iets in die zin
ik bedoel er dus verder ook niks mee ieder zijn eigen mening :)
ik zou het mijn paard niet gunnen om op gegeten te worden dood of niet ;)

Weet ik niet, ik weet niet hoe het gaat maar IK DENK dat er ook wel paarden gefokt en geslacht worden voor het vlees? weet niet zeker hoor heb ooit eens gehoord dat het wss niet in NL gebeurd?
En ik dénk dat als paardeneigenaren er voor kiezen hun paard "op te laten eten" dat er dan wel fokkerijen dicht kunnen..
Dus jou paard die dan even bot gezegd "toch al dood gaat" kan dan beter worden op gegeten zodat er geen nieuw paard hoeft gefokt te worden zodat mensen paardenvlees kunnen kopen.

Nogmaals ik weet niet ZEKER of het zo gaat!!! :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 23:13

In nederland worden geen paarden gefokt en geslacht voor het vlees.
Simpel weg omdat het gewoon niet rendabel is.
Als je het had doorgelezen (ok, 9 paginas is lang...) dan wist je dat paardenvlees op het moment 0 komma 0 kost, en dat daarom mensen zoals Van Veen verdwijnen, omdat er amper geld aan te verdienen is.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 23:21

Waarom krijg je dan nog geld als je je paard naar de slacht brengt? (voor dierlijke/menselijke consumptie?)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 23:23

Omdat 0 komma 0 overdreven is ;)
De prijs voor paardenvlees in nederland is gewoon heel weinig, omdat de vraag ontzettend weinig is.
Maar niet te min wordt het vlees verkocht en als de slager zijn 'kosten' binnen heeft, gaat de rest naar jou.

anouuk1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 13:46

Zwaantje1985 schreef:
Weet ik niet, ik weet niet hoe het gaat maar IK DENK dat er ook wel paarden gefokt en geslacht worden voor het vlees? weet niet zeker hoor heb ooit eens gehoord dat het wss niet in NL gebeurd?
En ik dénk dat als paardeneigenaren er voor kiezen hun paard "op te laten eten" dat er dan wel fokkerijen dicht kunnen..
Dus jou paard die dan even bot gezegd "toch al dood gaat" kan dan beter worden op gegeten zodat er geen nieuw paard hoeft gefokt te worden zodat mensen paardenvlees kunnen kopen.

Nogmaals ik weet niet ZEKER of het zo gaat!!! :P

oh oke, & ja daar heb je wel gelijk in maar het dat andere paard word toch wel gefokt
alleen dan later :+
maar ik snap wat je bedoelt :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 13:49

Nogmaals, in Nederland worden er geen paarden gefokt voor de slacht.

anouuk1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 13:55

Asyaa schreef:
Nogmaals, in Nederland worden er geen paarden gefokt voor de slacht.

ja dat had ik al gezien maar het was meer een voorbeeld,
dat als het wel zo zou zijn het dan waarschijnlijk
toch geen nut had gehad.
oke dat ''had gehad'' ziet er heel raar uit ik zit ook echt te twijfelen of die zin klopt
echt heel erg haha :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 13:59

inderdaad mooie zinsbouw ;)

maar het heeft inderdaad geen zin, paardenvlees brengt gewoon veels te weinig op hier in nederland

anouuk1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 14:20

idd ;)

Rooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 20:36

Afgelopen vrijdag was het zover, ik heb mijn paard naar Jan gebracht. Ik kan niet anders zeggen dat het er heel netjes aan toe is gegaan. Ik had gelukkig al afscheid genomen, want het gaat heel snel, maar ik kon hem daar ook nog snel een kus en knuffel geven. Voor diegene die meer willen weten over mijn ervaring kun je mij pb sturen. Misschien helpt het anderen.

ARhythmical

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 22:18

Vandaag paard naar vd Veen in Nijkerk gebracht, blijft debeste optie , wanneer er geen herstel meer mogelijk is...
Hopelijk blijft Jan het nog lang volhouden of is er iemand met een zelfde paardenhart en slager..

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 23:09

@ Rooney en Arythmical
Heel veel sterkte!

Ik heb 2 jaar geleden mijn geliefde paardje naar Tolbert gebracht dus ik weet wat het is. Gelukkig is ze daar professioneel, diervriendelijk en respectvol geslacht (heb haar zelf vastgehouden met het schieten). Na die tijd ben ik heel lief opgevangen door de jongens daar.
Ik mis haar nog steeds maar ik weet dat ik een juiste beslissing heb genomen.