Jeugd moet erg wennen aan het eten van paardenvlees

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 09:04

ik eetidd geen kroket of frikandel, tenminste niet uit een snackbar, want daar zit het vaak in,vooral producten van beckers of mora.

eet die alleen uit de winkel,dan kan ik zelf zien dat er geen paardenvlees in zit.

wat me tegen staat is dat moeten in de tekst.ik moet niks en ik zal het nooit eten

Sandeman

Re: Jeugd moet erg wennen aan het eten van paardenvlees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 09:09

Laatst kocht ik een pak van die mexicano's van Mora. In de supermarkt vergeten te lezen. Kom ik thuis...bevat 5 % paardenvlees. Het lag meteen in mijn vuilnisbak.
Ik heb op de manege ook vaak verhitte discussies over het eten van paardenvlees. Mijn instructeur eet het ook gewoon en moet altijd wel lachen om mijn felheid. Maar ik laat iedereen in zijn waarde en hoop dat men dat bij mij ook doet. Ik zou het niet door me strot krijgen.

FrankavdT

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 09:15

Yeyo schreef:
Ik vind de vergelijking tussen het eten van paarden, honden en katten zo ontzettend dom, er worden hier al eeuwen paarden gegeten, net als koeien, kippen, schapen en varkens.
Waarom dan die vergelijking met honden en katten?
Omdat ze allemaal gedomesticeerd zijn?
Wat een onzin zeg. Dat je je eigen paard niet opeet kan ik nog inkomen, maar willekeurig paardenvlees uit de slager, dat vind ik echt raar om te vergelijken met een hond, kat, kanarie of wandelende tak.

Enneh, maartje1990, wat had jij al een verfijnde smaak zeg met 4 jaar, slikte je frikandellen met alleen kip erin wel door dan??

Haha, hier ben ik het wel mee eens. Vind die vergelijking ook een beetje van de zotte.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 09:43

V
pharagirlke schreef:
"kroketten" zijn in België sowieso aardappel kroketten, tegen de "nederlandse kroket" zeggen wij vleeskroket. ;)

Abeltje77 schreef:
Nee hoor, gelatine is gemaakt van botten, dus er is een dier gedood om aan het product te komen ;)

Ik ben zelf al jaaaren vegetarier, maar als ik toch om een of andere reden ooit een stukje vlees zou moeten eten, doe mij dan maar een haas, ree, wildzwijn of paard... met hond zou ik trouwens ook minder problemen hebben dan met kip :+ En als ik dan ooit een stuk vlees zou eten, dan wil ik ook zien hoe het geslacht wordt.

En dat is dus veganisme. Je hebt verschillende types van vegetariërs, Vegetariërs eten geen vlees, pesso vegetariërs eten geen vlees maar wel vis, veganisten eten niets dat van dierlijke producten is, geen gelatine, geen eieren enz,

Voor eieren zijn geen dieren gedood. Producten mogen alleen het vegetarierskeurmerk dragen als er niets van dode dieren in zit... geen dierlijk stremsel (dus de meeste gewone kazen vallen af), geen dierlijke bouillon, geen gelatine, geen geplette schildluizen (voor de mooie rode kleur) etc. Eieren, melk en honing mogen wel gebruikt worden.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 09:43

Sandeman schreef:
Laatst kocht ik een pak van die mexicano's van Mora. In de supermarkt vergeten te lezen. Kom ik thuis...bevat 5 % paardenvlees. Het lag meteen in mijn vuilnisbak.

Wat een verspilling, denk ik dan. Het paard dat er in verwerkt zit is niet meer te redden. Je vind die dingen lekker, anders had je ze niet gekocht. En de producenten heb je toch al gesteund want het is al gekocht en betaald. Denk dan "ik doe dit nooit meer" en geef het desnoods aan je buur maar kieper toch geen eten waar niks mis mee is in de vuinisbak!

Shego

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 09:50

Haha bij mijn eigen berichten staat als 2e dit topic:Jeugd moet erg wennen aan het eten van paardenvlees.
En daaronder staat:In wat heb jij Nu zin? :') :')

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 09:51

Ik had jaren geleden wel eens een mexicano gegeten en vond idd lekker ja. Weet ook pas sinds een jaar of 6 dat er paardenvlees in frikandellen zit. Pas toen ik thuis kwam dacht ik... mexicano lijkt op frikandel, Daarom ging ik het goed lezen. En wat maakt het nou uit of ik in de vullisbak gooi. Ik schrok enorm en dat was me eerste reactie. Op de manege lagen ze in een deuk.

Nordan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 09:53

Laat ze maar groente eten dat is ook gezond..

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 09:56

Iedereen mag eten wat ie wil en iedereen heeft recht op zijn eigen mening.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 10:01

Frikandellen, mexicano's en andere rotzooi eet ik gewoon. :) ik vind ze lekker dus eet ik ze. En die 5%... ach :)

Maar we hebben jaren terug een paardenbiefstuk geprobeerd maar mén, dat was taai. En het duurde zo lang voor het klaar was...
We zouden het denk ik wel eten, als het niet zulk onpraktisch eten was.
Maar moet eerlijk zeggen, er is niks logisch aan, maar mijn buikje voelt ook een beetje raar als ik nadenk over het eten van paardenvlees :') zie ik meteen mijn eigen paard voor me...

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 10:04

Ik vind frikandellen ook lekker, alleen sinds ik weet dat er vaak paardenvlees in zit heb ik ze lekker laten staan. Er zijn wel frikandellen zonder. Zag ze laatst in de supermarkt. Zo'n pak waar er 50 in zitten.

Yeyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 10:17

kippenseparatorvlees zit er in die Golden pakken frikandellen.
wtf ik me daarbij moet voorstellen weet ik ook niet.
wel zonde om het weg te gooien overigens, ik kies er al voor om dieren te eten en wat ook altijd op gaat is het vlees, het weggooien vind ik echt zonde van het dier, zeker als ik bedenk dat een paar duizend km verderop mensen sterven van de honger en ik wil echt al niet weten wat de dervingcijfers zijn van de vleesindustie, en daar wil ik al helemaal niet aan meewerken.
ik ga eigelijk met al mijn eten zo effcient mogelijk om.

Roane, daar kan ik me in vinden wat je zegt over dat onderbuikgevoel, dat heb ik ook met bepaalde stukken vlees (ongeacht welk dier!), dat vind ik dan nog een beter "argument" dan, "jij eet toch ook geen hond?".

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 10:23

Seperatorvlees: Ze snijden eerst de kipfilet, de borst en de poten eraf en dan koken ze het. Al het vlees wat dan nog van de botten af komt is Seperatorvlees.

Ik eet ook wel frikandellen enzo. Maar ik heb nog nooit een paardenbiefstuk gegeten.

Yeyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 10:36

Thnx! Het is dus niet zo ranzig als ik dacht!

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 10:42

Yeyo schreef:
Roane, daar kan ik me in vinden wat je zegt over dat onderbuikgevoel, dat heb ik ook met bepaalde stukken vlees (ongeacht welk dier!), dat vind ik dan nog een beter "argument" dan, "jij eet toch ook geen hond?".

Ja, het is gewoon een beetje een vreemd gevoel :') net zoals wanneer we konijn eten bij oma voor kerstmis...
Maar waarom een koe of een varken dan niet? Tja, gewenning? Niet beter weten? 'Het is gewoon zo?'

Als heb ik hetzelfde nare gevoel wanneer ik denk aan kalfjes in kleine hokjes en varkens die niet naar buiten mogen... Maar biologisch vlees is gewoon duur. :n

Nette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 10:57

Nu merk ik pas weer hoe zwak ik eigenlijk ben.
Vind het altijd vreselijk zielig als we achter een trailer rijden, volgepropt met allemaal jonge stiertjes die heen en weer slingeren in elke bocht, maar zodra het op mijn bord ligt eet ik het wel op?
Frikadellen eet ik ook gewoon, terwijl ik wel altijd zeg: "Ik wil geen paardenvlees eten"...
Het is dus nogal tegenstrijdig, en elke keer denk ik weer, ik hoef geen vlees meer, veel te zielig, maar dan is het veel te zwakke tegen argument, het is zo lekker..
Hypocriet kind ben ik. :\

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 11:01

Naja ik vind het onzin dat je geen paarden vlees zou eten en wel ander vlees. Vis vind ik weer een ander verhaal maar als je geen paarden vlees eet omdat je dat zielig vind moet je óf imo helemaal stoppen met vlees of het gewoo eten want imo is het het zelfde als koeien/varken/kip etc. Paarden vlees smaakt ook echt niet 'anders' en ik krijg ook geen rare gedachtes als ik het eet.. Dus voor mij gewoon paarden vlees hoor!

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 11:04

ik vind hond een prima vergelijking, in andere landen is het doodnormaal om dat te eten. ieder zijn ding,, maar laat ze lekker met hun eigen zaken bemoeien. mij kun je echt niet opleggen om paardenvlees te eten.

als ik krokketten ervan heb gekocht per ongeluk ruil ik ze of donder ik het ook weg. in mij geen paardenvlees.... en altijd dat waarom koe kip varken wel.... laat mij toch... dan stel ik de vraag waarom hond kat cavia niet... in jou ogen is dat raar, in mijn ogen is paardenvlees eten raar.

en hond kat cavia word in andere landen wel gegeten, net als sprinkhaan en larven... waarom eten we dat niet met zn allen.... juist het idee erbij maakt je al misselijk, zo is het bij mij ook met paardenvlees

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 11:11

ZusJacobs schreef:
Paarden vlees smaakt ook echt niet 'anders'

mag toch aannemen dat het vlees van paarden anders smaakt dan koe of kip, waarom eten we anders vlees van verschillende dieren

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 11:19

Voor mij is het ook het idee.
We eten idd ook geen kat of hond of mens.

Promoten zal iig bij mij niet helpen.

Bij de hamburgens uit de supermarkt kijk ik ook op de doos en kies voor 1 zonder paardenvlees, echter ben ik niet moeilijk als ik bij een ander ga eten of bij een frietzaak etc.

Yeyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 11:28

Als honden en katten dezelfde rol in de vleesindustrie hadden gehad, dan waren er ook zat mensen geweest die gewoon hond en kat eten.
In India eten ze geen koeien want die zijn heilig daar, waarom eten we ze wel hier dan????
Moslims eten geen dieren met een gespleten hoef, want die zijn onrein, waarom eten we ze wel hier dan???

Stephanie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 11:30

Wat een onzin geen paardenvlees eten. Die koe die zijn hele leven in een hokkie heeft gestaan is zieliger!

grootste gedeelte van de paarden zijn permanent kreupel die bij de slacht komen, of hebben wel iets anders.
Ze worden er dusniet voor gefokt en die koe die je wel eet wel.

Geef mij maar een lekkere paardenbiefstuk!

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 11:36

een paard is voor mij heilig en een edel dier. als je hier een honden fokkerij begint voor honden als cosumptie nou dan moet je de bezwaren eens horen, niemand die het zou kopen.

dus het maakt niet uit of er industrie voor is en welk dier het is, het is gewoon het beeld en gevoel en idee dat iemand erbij heeft.

en wat een onzin een koe zit in een hokkie, menig koe staat vaker in het land dan een paard. en als ze naar binnen gaan lopen ze met soortgenoten in een loopstal rond. hoeven niet hun hele leven rondjes te sjouwen met mensen op hun rug.
Laatst bijgewerkt door MiniLoe op 04-08-09 11:43, in het totaal 1 keer bewerkt

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 11:40

en bijna allemaal kreupele dieren bbij de slacht is ook onzin, er zijn zat paarden en ponys die bij de slacht eindigen in gezonde conditie. wel eens het einde van een paardenmakrt meegemaakt, dan gaan gewoon gezonde dieren de slacht vrachtwagen in. puur omdat er teveel aanbod in is, mensen die denken leuk een veulen, en maar raak fokken met alles door elkaar

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 11:44

Ik lust paardenvlees en lust ook alle andere dieren die hier in europa geslacht worden.
Waarom niet.
Sinds in de bitterballen en vleeskroketten van mora geen paard meer zit vind ik ze niet zo lekker meer