Dood van rodeopaard schokt veel welzijnsorganisaties

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 18:20

I cried after watching the film..

Vreselijk. Arme dieren!

InezFlip

Re: Dood van rodeopaard schokt veel welzijnsorganisaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 18:25

waarom binden ze de benen vast?

Vreselijk hoe ze met die dieren omgaan, hier zijn paarden niet voor!!

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 18:27

Verschrikkelijk, geen woorden voor....

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 18:31

Aldewereld schreef:
Wat een rotfilmpje. Wat een verschrikkelijk roteinde voor deze mooie merrie. Wat een rotmensen en wat een rotsport die rodeo ;(

Inderdaad, geen woorden voor...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 18:32

ach hou toch op.......... wat een onzin.........

er gaan er minder aan de gevolgen van de rodeo kapot dan aan de gevolgen van gewoonweg niet correct rijden........

beter dan maar gewoon helemaal niet meer sporten met de paarden.......

Debbylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 18:33

Vind het schandalig dat zulke mensen ongestraft dit kunnen doen, want dit is gewoon zware dieren mishandeling!
En waarom zou je onschuldige dieren zoveel pijn doen voor je eigen vermaak? gewoon misselijk...

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 18:36

bah, wat is dat toch daar, dat ze zo met paarden en koeien omgaan :(

het paard op de video is op slag dood, vreemd gezicht, zo'n machtig en sterk dier..
ik schrok me rot van dat paard in de voorstukjes, dat zo de hekken in/over bokte, wat moet dat pijn doen!
verschrikkelijk, die arme paarden daar, ik vind 'zielig' meestal maar een soort van penny woord, maar in dit geval zeg ik wel: zielig, écht zielig.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 18:38

Debbylover schreef:
En waarom zou je onschuldige dieren zoveel pijn doen voor je eigen vermaak?

Rij jij paard? En ben jij altijd correct? Durf jij dat van jezelf te zeggen?

armanike

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 18:38

allemaal heel erg, vreselijk gewoon.
Maar ik denk dat we voor zulke dingen niet zo ver van huis moeten kijken?
Kijk maar naar de duitse spring ruiters.Of ga maar eens bij anky op de stallen kijken.
Ook vreselijk allemaal.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 18:40

armanike schreef:
allemaal heel erg, vreselijk gewoon.
Maar ik denk dat we voor zulke dingen niet zo ver van huis moeten kijken?
Kijk maar naar de duitse spring ruiters.Of ga maar eens bij anky op de stallen kijken.
Ook vreselijk allemaal.

begin eens bij jezelf!!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 18:40

KiWiKo schreef:

er gaan er minder aan de gevolgen van de rodeo kapot dan aan de gevolgen van gewoonweg niet correct rijden........

Er zullen er idd minder acuut dood gaan aan de gevolgen van rodeo, ben ik met je eens. Maar.... je maakt me echt never nooit niet wijs dat die paarden blessureloos hun pensioen halen, zonder nek of rugklachten.

En niet meer sporten met de paarden, mwah... sporten met de paarden ter vermaak van de kudde mensen en met dikke vette sponsoren? Ja! Mensen die aankloten met paarden aanpakken? Ja! Helemaal mee eens.

@ Need: dat zijn geen totaal onafhankelijk bronnen imho. Eentje is voorstander, en op wikipedia mag iedereen neerzetten wat ie wil....

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 18:41

Needje schreef:
Debbylover schreef:
En waarom zou je onschuldige dieren zoveel pijn doen voor je eigen vermaak?

Rij jij paard? En ben jij altijd correct? Durf jij dat van jezelf te zeggen?

Ik durf van mijzelf te zeggen dat mijn paard zonder flankriem wordt gereden en niet tot bokken wordt gedwongen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 18:43

Breghje schreef:
KiWiKo schreef:

Er zullen er idd minder acuut dood gaan aan de gevolgen van rodeo, ben ik met je eens. Maar.... je maakt me echt never nooit niet wijs dat die paarden blessureloos hun pensioen halen, zonder nek of rugklachten.

En niet meer sporten met de paarden, mwah... sporten met de paarden ter vermaak van de kudde mensen en met dikke vette sponsoren? Ja! Mensen die aankloten met paarden aanpakken? Ja! Helemaal mee eens.

@ Need: dat zijn geen totaal onafhankelijk bronnen imho. Eentje is voorstander, en op wikipedia mag iedereen neerzetten wat ie wil....

ik denk dat meer rodeopaarden blessureloos hun eindstreep halen als de zogenaamde dressuur of springpaarden :) ik durf daar zelfs recreatiepaarden onder te scharen........

wat "werken" die dieren nou......... een 10 minuten per maand wat rare bokkesprongen maken........ ???

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 18:45

Kiwiko, hoe weet je hoe vaak of weinig de paarden gebruikt worden?
in de voorstukjes waren meer paarden die kreupel waren geworden, letterlijk op 3 benen werden afgevoerd,
en ik geloof niet dat ze dan netjes en ter plekke geëuthaniseerd worden (ik hoop van wel, maar vrees dat ze nog op transport moeten ook...)

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 18:46

Het is geen prettig filmpje maar ik als ik er naar kijk zie ik een naar ongeluk met een paard wat op slag (hersen)dood is en kundige mensen eromheen die proberen zo snel mogelijk alles eraf te krijgen voor het geval er nog iets te redden is.

Helaas zie ik in het dagelijks leven heel veel meer dierenleed dan dat ik op het filmpje zie verschil is alleen dat die in 1 klap gebeurt wat altijd heftiger lijkt.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 18:48

Breghje: Geen onafhankelijke bron.. Das die vrouw van PETA ook niet. ;)
Er lopen in de shows nog paarden mee van in de 20. Gezond.
Iets wat in de huidige dressuur en springsport tegenwoordig vrij uniek aan het worden is. :\

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 18:57

Hoe kan je springen/eventing nou vergelijken met rodeo? Hebben paarden ook maar 1 seconde plezier aan rodeo? Nee, ze zijn bang/boos door de pijn van die riemen ( soms zelfs stroomschokken) en proberen zich te verweren.. De bewegingen zijn door de paniek totaal ongecontroleerd!

Terwijl met springen/eventing zijn de paarden ( over het algemeen) getraind en gaat het wel gecontroleerd. Ook beleven de meeste paarden er plezier aan. Vaak zie je het enthousiasme!

Overal kunnen ongelukken gebeuren, met elke sport.. Maar de rodeo zijn ze totaal ongecontroleerd aan het bokken/springen dus vallen ze sneller dan met springen/eventing.. Echt kul om dat te vergelijken.

Filmpje vind ik heel naar om te zien.. En ik dacht te zien dat hij ook nog ademde.. ik denk dat ze die bene vast binden om hem zichzelf niet nog erger te laten verwonden? Maar van mij part hadden ze hem beter gelijk een pin/spuit kunnen geven i.p.v. eerst nog een wagen inslepen!

@geerke: Dus als je het ver schopt in de de paardensport ben je niet paard vriendelijk? :?
Laatst bijgewerkt door Nessah op 29-07-09 18:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Daantje29

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 19:07

echt vet zielig ze zouden dit moeten verbieden!

Ilova

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 19:08

Verschrikkelijk,
heb er maar dat woord voor.
Laatst bijgewerkt door Ilova op 29-07-09 19:12, in het totaal 1 keer bewerkt

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 19:12

Stroomschokken???????????????????
Waar komt die fabel nou weer vandaan? Paarden in paniek? Nog nooit iets van gezien, riem los; paard draaft vrolijk weg terug naar de andere paarden.
Totaal ongecontroleerd en in paniek bokken: dan zouden er heel vaak paarden gewond raken en ook vast geen leeftijden van 20 en hoger bereiken.
Ja, het gaat wel eens mis. Mensen vallen ook van trappen en breken hun nek als ze aan het klussen zijn, paarden breken soms hun benen tijdens het longeren ( met pessoa, slof, bijzet, e.d. wat wel schijnt te mogen en niet dieronvriendelijk schijnt te zijn).
Wat een slap mietjes gel*l hier. Vooral degenen die echt geen verstand van zaken hebben zijn het hardst aan het roepen hoe gemeen/ zielig etc. het is en wijzen het strengst met hun vingertjes.

Rosmoov

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 19:12

arm beest zo zielig om te zien ......waarom blijven mensen dit toch doen ....ik snap de mensheid soms echt totaal niet ....

Charica

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 19:13

Onacceptabel zeg... Niet normaal :S
Meer heb ik er eigenlijk niet over te zeggen... :S =(((

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 19:17

@ElCid: Het is geen fabel dat de flankriemen geen pretje voor het paard is en dus gaat bokken.. Daarnaast heb ik ogen om te zien dat de bokken nou niet bepaald gecontroleerd zijn, als die paarden dan niet bang zijn zijn ze wel gefrustreerd dat die riem maar niet los gaan.. Ze vallen niet voor niks bij elke bok (haast) om.. Als het een gecontroleerde bok was zouden ze niet omvallen.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 19:22

Wat doet een paard in de natuur als een roofdier op z'n rug springt: bokken. Dus schijnbaar hebben ze daar geen heel gespierd lijf voor nodig. (en deze ruiters zijn er met 8 sec weer af ook)
Op welke leeftijd de paarden beginnen in de arena weet ik niet. De oudste die er nu nog lopen zijn iig 21 en 24.
Slechte bodems hebben we hier in NL op wedstrijden ook vaak zat. Massa mensen die klagen, maar iedereen start gewoon...
Gespannen in de proef. Geen winst. Jammer, maar gestart wordt er toch. En het is altijd het paard z'n schuld dat het niet gaat!

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 19:28

De vergelijking met de natuur gaat totaal niet op.. Het paard heeft in de natuur geen flankriemen,geen ruiter, geen bit helemaal niks en zit ook niet in een bak met hekken er om heen.

ik snap nooit waarom iemand appels en peren vergelijkt.. Die bodem van het filmpje, als dat in Nederland zo slecht is wordt een wedstrijd afgelast hoor.. Ik heb het niet over een beetje nat/glad..

Mensen die blijven starten ondanks dat ze nooit winst rijden door spanning snappen de bedoeling niet van de sport en vind ik dus ook niet onder de sport vallen.

Maar nogmaals; vind jij dat die bokken dus netjes gecontroleerd er uitzien?
Laatst bijgewerkt door Nessah op 29-07-09 19:30, in het totaal 2 keer bewerkt