'Brandmerken veel pijnlijker voor paarden dan chippen'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Adri

Re: 'Brandmerken veel pijnlijker voor paarden dan chippen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 16:40

Queen is teruggevonden voor het verplichte chippen en paspoort, zodus daar kunnen wij niet op voortgaan.
Wat betreft het brandmerk, was nooit opgevallen omdat het zo slecht te zien was.
Queen is verleden tijd, Hof Van Beroep heeft deze zaak behandeld en naar hun goeddunken uitgesproken.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 16:52

Dat alle chipnummers niet gelijk online staan dat klopt, daarvoor kun je contact opnemen met bijv. Virbac voor NL.

Welke transponder nummers door Easytrac uitgeven worden weet ik niet, kwam naar boven toen ik het transpondernummer van wiseguy ingaf... de site zelf geeft de mogelijkheid dat men voor je na gaat zoeken aan welke chipper de transponder uitgereikt is.

Voor europa zou moeten gelden dat alle nummers van transponders voor paardachtigen beginnen met de landcode.

maar weet nog steeds niet wat je bedoelt met neutraal paspoort :D

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 16:55

Adri schreef:
Queen is teruggevonden voor het verplichte chippen en paspoort, zodus daar kunnen wij niet op voortgaan.
Wat betreft het brandmerk, was nooit opgevallen omdat het zo slecht te zien was.
Queen is verleden tijd, Hof Van Beroep heeft deze zaak behandeld en naar hun goeddunken uitgesproken.

Dat bedoelde ik niet met mijn opmerking over Queen... ik bedoelde dat een brandmerk soms jaren onopgemerkt kan blijven en haalde Queen en Kelly aan als voorbeeld.

en volgens het topic is Queen niet terug gevonden door paspoort en chippen, maar omdat Kelly het brandmerk ontdekt had en navraag deed bij het stamboek, waarop de mensen bericht hebben gekregen die het paard als gestolen gemeld hadden als veulen... tenminste zo staat het uitgelegd in het topic..
en ja ben er van op de hoogte dat Kelly het paard mag behouden :D

Adri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 17:37

Alane schreef:
Adri schreef:

Dat bedoelde ik niet met mijn opmerking over Queen... ik bedoelde dat een brandmerk soms jaren onopgemerkt kan blijven en haalde Queen en Kelly aan als voorbeeld.

en volgens het topic is Queen niet terug gevonden door paspoort en chippen, maar omdat Kelly het brandmerk ontdekt had en navraag deed bij het stamboek, waarop de mensen bericht hebben gekregen die het paard als gestolen gemeld hadden als veulen... tenminste zo staat het uitgelegd in het topic..
en ja ben er van op de hoogte dat Kelly het paard mag behouden :D

Ja dat klopt, maar Queen dat weet iedereen al hoe het zit.
Een neutraal paspoort is een paspoort zonder gegevens over de afstamming of bloedlijn van het bewuste paard, tevens wordt er meestal vermeld kleur paard, witte bles (geen detail) bij Wiseguy was het brandmerk van BWP niet vermeld, ook bepaalde zaken van herkenning worden niet vermeld.

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 17:40

Cassidy schreef:
Mag ik je even wakker schudden? Een eigenaar die zijn paard heeft voor de sport, en verzekerd heeft voor de sport zal, als het paard het uiteindelijk vanwege een blessure niet meer aankan, zijn paard laten afkeuren. Dat betekend niet dat het dier licht recreatiewerk niet meer aan zou kunnen of met de goede zorg heel oud zou kunnen worden. Moet een dergelijk paard dan ook maar meteen dood?

ik schreef ook 'de meeste paarden die afgekeurd worden kunnen vrij weinig meer'
de kans dat een ex sportpaard weer bij iemand terecht komt die er de topsport mee ingaat is vrij gering....
het is meestal de manier waarop de meeste mensen rijden waardoor ze nog meer te lijden gaan hebben......
mensen die denken 'oh dat paard heeft dat en dat gelopen, dus kan ik ook van leren' rijden vaak juist voor zo'n blessure-gevoelig paard heel verkeerd :n

dus dan gun ik zo'n diertje liever de eeuwige weide, dan nog meer pijn bij een nieuwe baas omdat zijn 'oude' baas er niks meer aan heeft....

als er netjes bij verteld wordt wat het dier mankeert en wat hij nog wel en niet mag/kan en de nieuwe eigenaar houdt zich daar aan, is dat natuurlijk veel fijner voor alle partijen :j

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 18:19

Adri schreef:
Ja dat klopt, maar Queen dat weet iedereen al hoe het zit.

En daarom haalde ik het als voorbeeld aan, hoe een brandmerk jaren lang onopgemerkt kan blijven :D

Adri schreef:
Een neutraal paspoort is een paspoort zonder gegevens over de afstamming of bloedlijn van het bewuste paard, tevens wordt er meestal vermeld kleur paard, witte bles (geen detail) bij Wiseguy was het brandmerk van BWP niet vermeld, ook bepaalde zaken van herkenning worden niet vermeld.

Als ze het brandmerk over het hoofd hebben gezien, kan het dus gebeuren dat een brandmerk niet vermeld wordt..
In de paspoorten van mijn paarden staan ook enkel en alleen de kleur, aftekeningen en niet tot op de mm benoemd...

En als er geen papier van een stamboek voorhanden is, of dmv DNA bekend is geworden wie papa en mama zijn dan komen de ouders evenmin in het paspoort te staan....

Dat er fouten zijn gemaakt staat als een paal boven water, maar het zijn allemaal menselijke fouten en niet de schuld van de I&R regeling, en zonder chipnummer had je helemaal niets te controleren gehad en was het het ene woord tegen het andere geweest vwb van wie het paard is geweest... ...

Adri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 18:31

Hadden zij de chipnummer nagekeken in Nederland, hadden zij wel degelijk kunnen bemerken dat het om een gestolen Belgisch BWP paard was met paspoort, Brandmerk en chip. Paard was van oorsprong Belgisch en is Belgisch gebleven. Het zijn de handelaars die Nederlandse schetsers en stamboeken vragen om de nodige papieren. Kontrole en kontrole, missen is menselijk maar niet dit paard. Blijf het niet herhalen Alana, de chipregistratie is nog verre van functioneel, en zij die dit weten maken er handig gebruik van.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 13:08

Dat is ook het eigenlijke probleem, de oneerlijkheid van mensen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 14:19

niet alleen oneerlijkheid, maar ook het systeem dat nog in de beginfase/overgangsfase zit.

Nu heb je in iedergeval nog een chipnummer, wat je paard uniek maakt, een brandmerk doet dit niet omdat het regelamtig voorkomt dat het brandmerk niet herkend/over het hoofd gezien/of jaren onopgemerkt blijft.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 14:22

ieder paard is uniek .. alleen voor leken niet

goede omschrijving doet wonderen
en kan me niet voorstellen als je je paard een jaar hebt
dat je dan nog niet alle afwijkende plekjes
(lidtekens kruinen verdwaalde witte haren etc etc ) kent
of brandmerk gemist hebt

wel dat je jaren later eens een keer gaat zoeken naar
wat het eigenlijk exact voor een brandmerk is

_Brittx3KC

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 16:10

Ik ben eig voor & tegen brandmerken...
Mijn (verzorg) paardje heeft er 2 ..
Een sierlijke K omdat hij op de Double K ranch is gefokt.
en dan nog een P en L door elkaar, dus eig een P mt een streepj,
omdat hij rechtstreekse nakomeling is van Personality's Listo.. [ Elk paardj daar zal da gekrege hebbe zeker as de vn P.L. was zeker? ]
Moest di paardje geen papiere hebbe, konde de verkopers zegge wa ze woude over hem, da hij van welke hengst dan ook was..
met di brandmerk ni.. das wel voordeel..
& dn konde ze ook zegge da die vn Amerika fso is bewyze vn spreke, mr met die K niet...
Mrya, kzou t er daarvoor ni op late ztte, mrya, elke ranch zo zyn gewoonte..
Kunde toch nx aan verandere denk k..

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 17:30

nickyu schreef:
ieder paard is uniek .. alleen voor leken niet

goede omschrijving doet wonderen
en kan me niet voorstellen als je je paard een jaar hebt
dat je dan nog niet alle afwijkende plekjes
(lidtekens kruinen verdwaalde witte haren etc etc ) kent
of brandmerk gemist hebt

wel dat je jaren later eens een keer gaat zoeken naar
wat het eigenlijk exact voor een brandmerk is

Jij herkend jouw paard, ik de mijne...het is niet alleen de aftekening maar ook het paard zelf dat veranderd, net als de mens...
en alleen een omschrijving is niet voldoende gebleken (anders hadden ze niet zoveel gesjoemeld met papieren) en kijk maar naar het verhaal van Albert Zoer, dna moest eraan te pas komen om zeker te weten welke afstamming bij welk paard hoorde, omdat ze qua aftekeningen bijna identiek waren..

Een schets wordt opgemaakt als veulen, aan de voet van de moeder...
Bij friezen heb je al een probleem, die zijn (bijna) allemaal zwart.
Bij schimmels heb je ook een probleem... (kijk in mijn profiel, onderin 3 X zelfde paardje, verkleurd sneller op het hoofd, dat zelfs de aftekeningen als niet meer identiek zijn)
De moeder van dat paardje, herken je evenmin terug, heeft een halster drukking gehad en daarom een streepje wit meer op haar neus...

Zelfs foto's blijken niet afdoende te zijn, vraag maar na bij de KNHS, en denk wederom aan friezen, aftekeningsvrije paarden/schimmels

en brandmerken, het kan gebeuren dat een brandmerk gewoon niet opvalt, omdat je er geen verwacht, wintervacht etc etc.
zie het topic door mij hier neer gezet...
Men had het dier niet eens herkend van een foto, brandmerk niet opgemerkt... pas toen de eigenaresse het brandmerk opmerkte, navraag deed naar eventuele papieren werd duidelijk dat het paard gestolen bleek te zijn...

En daarom dus de transponder

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 18:21

was bij albert zoer de chip niet afdoende _O-

Citaat:
bijna identiek

idd bijna

en zolang er schertser
Oh zwart of oh bruin op schrijven en verder niet kijken naar wervels en kruinen ..
foto er bij ... tja

en waarom geen vriesmerken ?
is daar uberhaubt over nagedacht ?

en witte + zwarte paarden ja die heb ik zelf
herkende mijn witte na 1,5 jr niet gezien te hebben direct
terwijl die nog op een trailer stond met klep dicht en zeil half dicht
verwacht dat iemand anders dat niet doet
wel als ze goed kijken naar zijn kruinen en wervels + goede omschrijving

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 14:14

Nope de transponder was niet afdoende omdat de papieren verwisseld zijn... en bijna identiek ja, zelfs een 1-eiige tweeling is niet identiek

Nickyu mischien handig als je je eens inleest in de de gehele I&R regeling, en alle regels daarom heen...
Vriesmerken en ook brandmerken is over nagedacht en beide voldoen niet aan de eisen... omdat je over kunt branden...

Niet iedereen kan door trailerwanden heen kijken :+

Alleen een omschrijving is ook als niet voldoende gebleken om paard en paspoort aan elkaar te koppelen...

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 15:12

Aan welke eisen dan?
Dat Virbac zijn zakken dan beter vullen...
Paarden kun je onderscheiden door, kruinen littekens, vriesbranden
Daar is geen chipje voor nodig

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 18:00

een 15 cijferig vriesbrandnummer op je paard?? :+

Een vriesbrand is te manipuleren, op lange en kortetermijn... en voldoet zo niet aan de eisen die de EU stelt aan die kenmerking.
Daarbij is adv dat kenmerk een paspoort te koppelen zijn, zodat je zo paard en paspoort kunt koppelen, maar ook kunt achterhalen waar het paard geregistreerd is.

Daarbij is vriesbranden bij wet verboden, en zo gelijk ntv geworden voor de I&R regeling.

Virbac is geen transponder fabrikant.... en die fabrikant is niet afhankelijk van die paard transponders voor paarden in Nederland en/of europa....
Zoek maar eens op RFID waarvoor dat allemaal gebruikt wordt...
denk aan bankpassen/beveiliging winkels/transport wereld/magazijnen/etc etc etc...

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 23:00

Alane schreef:
een 15 cijferig vriesbrandnummer op je paard?? :+

De buik is groot genoeg :D

Alane schreef:
Een vriesbrand is te manipuleren, op lange en kortetermijn... en voldoet zo niet aan de eisen die de EU stelt aan die kenmerking.

Een chip is ook te manipulen/onbruikbaar te maken
daarna hup een nieuwe erin en voila een ander paard

Alane schreef:
Virbac is geen transponder fabrikant.... en die fabrikant is niet afhankelijk van die paard transponders voor paarden in Nederland en/of europa....
Zoek maar eens op RFID waarvoor dat allemaal gebruikt wordt...
denk aan bankpassen/beveiliging winkels/transport wereld/magazijnen/etc etc etc...

Zeker is dat zij er iig flink beter van worden
o.a. De Reader is van Virbac!

Virbac is een internationaal georiënteerde farmaceutische onderneming die zich toelegt op het ontwikkelen, produceren en vermarkten van innovatieve diergeneesmiddelen en veterinaire gezondheidsproducten, voor zowel gezelschapsdieren, zoals honden, katten en paarden, als landbouwhuisdieren.
Virbac is ook producent van de BackHome huisdierenchips!!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 20:38

Nope tot op heden is er nog niemand geweest die de transponder (gebruikt voor paarden) onbruikbaar heeft kunnen maken :D

En wederom Nope, virbac produceerd geen transponders, ook niet van transponders voor huisdieren of readers.... is alleen reseller.
Transponder is niet farmaceutisch :D

Dat ze er beter van worden, is bedrijfstechnische slimheid... transponders voor honden/katten/vogels/vissen zijn al langer in gebruik... dat ze ook leveren voor de paarden is niets anders dan slim zijn en vooruitzien.. is toch niets mis mee?

en vriesbrand op buik van witte schimmel is ook geen oplossing :D
Paard aangepaste oormerken is mischien wel een idee... gaatje in de schelp en het oormerk aan de binnenkant, anatomisch gevormd...

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 22:06

Nee dank je, dan nog liever transponder. Ik heb gezien hoe leuk dat gaat ontsteken bij mijn twee dwerggeiten, ik ben tegen chippen maar daar heb ik toch een chip in gegooid zodat die merken eruit konden en ze toch traceerbaar waren.

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 16:35

,aar worden brandmerken nou verboden of hoe zit dat? ik ga namelijk een camarque merrie aanschaffen met brandmerk. ze is nu 2 jaar

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 17:45

in NEDERLAND is het verboden te brandmerken

en ook al heeft een paard brandmerk of vriesmerk
typische aftekingen etc etc etc
moet het van bv nl alsnog gechipt worden _-:(

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 17:55

Je zegt het goed... al heeft 1 paard brandmerk of vriesmerk typische aftekeningen... maar het gaat niet om de uitzonderingen die toevallig uniek zijn... maar om 1 systeem voor alle paarden... (even daargelaten dat brand en/of vriesmerken in NL verboden is, heeft het verlden geleerd dat alleen het noteren van uiterlijke kenmerken/aftekeningen niet voldoende bleek om te kunnen waarborgen om paard en paspoort te koppelen)
zwart/wit/bont/groot/klein etc etc....

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 17:59

misschien omdat het niet secuur genoeg gebeurde...

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 18:03

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 18:09

nickyu, misschien moeten ze mensen als jij inzetten om alle paarden te herkennen :+

nee ff zonder dollen

er zal áltijd wel gesjoemel blijven in de paardenwereld, hoe het ook gebeurd

ik vind chippen vriendelijker, maar idd daar kan ook mee gesjoemeld worden (denk ook alleen al eens aan de zwevende chips of chips die eruit groeien)

maargoed als nederland eerst eens wat beter op zijn/haar sport paard gaat rijden en ze dus minder jong naar de knoppen rijd waardoor 'onhandelbare', 'kromme', 'zieke' dieren in de handel terecht komen kan je langer met één paard doen :D
(en is dat paard nog gelukkiger ook ;))