Proefwedstrijd Bitloos rijden een succes - nu met foto's

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 14:57

Omdat er in de S-hack een kronkel zit werkt die iets minder streng in. En die valt ook beter bij de jukbeenderen is mijn ervaring.
De bloem werkt (zonder al die extra ringetjes) nog zachter in.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 14:58

Bandida schreef:
Arabesk schreef:
Ook het steeds weer aanprikken met sporen is niet mijn ding. Moet je een paard nou écht bij elke stap vertellen dat hij moet lopen?

In deze sport wel ja.. dat probeer ik al heel de tijd te zeggen. Probleem mee, ok.. doe dan wat anders. Maar dit niet zien zitten en wél willen meedoen gaat niet werken.

Dus omdat het in deze sport 'normaal' is moeten we het ook maar góed vinden? En dan maar niet mee doen omdat wij er een andere mening op na houden? Er zijn meerdere wegen die naar rome leiden!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 14:58

Oef, die hack, hoop dat ik dat niet net zo deed.
Voelde niet zo, maar kan me natuurlijk hopeloos vergissen. (Baalt in dat geval als een stekker, weet wel dat ik bij de eenvoudige wissels stevig in kwam)

Probleem wat ze hadden met de hack is dus het in de ogen kruipen.

(gaat vanavond met bloem rijden en als het droog is foto's laten maken)
Laatst bijgewerkt door Sjolvir op 12-07-09 15:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 15:01

SuperSmurf schreef:
Dus omdat het in deze sport 'normaal' is moeten we het ook maar góed vinden? En dan maar niet mee doen omdat wij er een andere mening op na houden? Er zijn meerdere wegen die naar rome leiden!

Nee hoor, ik vind het ook alles behalve goed.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 15:03

Onze Sjolvir:

Frantic

Re: Proefwedstrijd Bitloos rijden een succes - nu met foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 15:05

Waar is ze nou??? Slovvv je staat erop!

Nu ukkie??? plzz

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 15:05

Bandida schreef:
SuperSmurf schreef:

Nee hoor, ik vind het ook alles behalve goed.

:D Ok. Nou.. ik ben bang dat ik het dan met je eens moet zijn.. Ik zie er ook weinig verandering in komen, helaas.. Aangezien het meerendeel van de paardensport nog vasthoud aan de traditionele ideeen en niet openstaat voor de andere wegen..

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 15:06

amondi schreef:
Waar is ze nou??? Slovvv je staat erop!

Nu ukkie??? plzz

Ja ja rustig :D

Ik maak eerst even de Z1/Z2 categorie af en dan begin ik bij B.
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 12-07-09 15:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 15:07

Sjolvir schreef:
Probleem wat ze hadden met de hack is dus het in de ogen kruipen.

Het type op het filmpje is ergens aan het begin van vorige eeuw bedacht als een western-scharenbit, ik denk dat dat er ook niet zou uit zien mocht je daar hetzelfde teugelgebruik als op het filmpje op toepassen.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 15:08

Bandida schreef:
Arabesk schreef:
Ook het steeds weer aanprikken met sporen is niet mijn ding. Moet je een paard nou écht bij elke stap vertellen dat hij moet lopen?

In deze sport wel ja.. dat probeer ik al heel de tijd te zeggen. Probleem mee, ok.. doe dan wat anders. Maar dit niet zien zitten en wél willen meedoen gaat niet werken.

Hoe kom je erbij dat in de dressuursport elke pas aanprikken met de sporen noodzakelijk is om mee te willen doen?
Dat het vaak gebeurt wil niet zeggen dat het gevraagd wordt hoor!
Ik leer al mijn paarden zonder been in een bepaald tempo te blijven lopen en dat werkt voor mij OOk op wedstrijden prima!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 15:08

Supersmurf, jij zou dus het liefst de hele sport veranderen en er misschien een cafetariamodel van maken waarbij je je wedstrijden kan rijden volgens een stramien dat je zelf bepaalt en de jury je goed moet beoordelen?
Waarom zijn die filmpjes in slowmotion?

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 15:09

Dat kleine vosje met de witte beentjes, volgens mij.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 15:12

Lovely schreef:
Supersmurf, jij zou dus het liefst de hele sport veranderen en er misschien een cafetariamodel van maken waarbij je je wedstrijden kan rijden volgens een stramien dat je zelf bepaalt en de jury je goed moet beoordelen?

Heb je mij dat zien zeggen? :o? Ik vind het alleen zo jammer dat er zo kort door de bocht wordt geredeneerd voor wat betreft het bitloos rijden. Ik vind het erg jammer dat ze bij de KNHS vast blijven houden aan het idee dat een paard alleen met bit correct gereden kan worden. Ja, dat zou ik graag anders zien ja!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 15:13

Arabesk, thanx!!
hmmm gematigd, vind ook dat de scharen te veel doorslaan.
Kan niet zien wat bandje doet tov bakstukken en oogjes, te veel kuif op mijn pony.

Gokje dit was, net na het groeten op X na het halthouden? vw, verz. draf?
(dan moeten we nog hard werken aan de achterhand eronder)

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 15:14

Bandida schreef:
Arabesk schreef:

Ja is dat zo? Is dit de kern van het hele verhaal. Als je ervoor kiest om dressuur te rijden moet je bereid zijn, als het nodig is je paard aan de hulpen te krijgen, aldoor pijnprikkels, of wel van voor of wel met sporen/zweep te geven om dit voor elkaar te krijgen? Dan geloof ik dat het van mij niet zo hoeft en vraag ik me eigenlijk af of de sport bestaansrecht heeft/houdt, ofwel heb ik Bandida verkeerd begrepen.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 15:15

horseyfries schreef:
Hoe kom je erbij dat in de dressuursport elke pas aanprikken met de sporen noodzakelijk is om mee te willen doen?

Niet dan? Goed, om de paar passen wil ik me ook bij neerleggen. Ik zeg ook niet dat ze het paard lekprikken, wél dat spoorgebruik een noodzaak is om op een zeker niveau nog punten te halen.
Misschien dat je dan toch eens goed moet kijken naar de huidige top. Ik zal braaf zijn en géén anky-filmpje plaatsen, maar dankzij you-tube kan je nu alles 500 keer bekijken, en één keer alleen naar de laars turen is in ieders bereik.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 15:16

piezze schreef:
Dan geloof ik dat het van mij niet zo hoeft en vraag ik me eigenlijk af of de sport bestaansrecht heeft/houdt, ofwel heb ik Bandida verkeerd begrepen.

Je begrijpt me juist ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 15:19

SuperSmurf schreef:
Lovely schreef:

Heb je mij dat zien zeggen? :o? Ik vind het alleen zo jammer dat er zo kort door de bocht wordt geredeneerd voor wat betreft het bitloos rijden. Ik vind het erg jammer dat ze bij de KNHS vast blijven houden aan het idee dat een paard alleen met bit correct gereden kan worden. Ja, dat zou ik graag anders zien ja!

De KNHS staat er wel voor open hoor en die wilde vrijdag waarschijnlijk ook graag alleen maar correct gereden bitloze combinaties zien. Het ligt niet aan de KNHS, dat vind ik echt een beetje de verkeerde uitleg hier.

Bandida, kom op zeg, alsof je je punten haalt met maar hard genoeg met je sporen schoppen.

W_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 15:19

Op het filmpje van solvir zie ik (net als bij heel veel bit-ruiters) te veel spanning in de kaak. Ook loopt hij imo niet voldoende op de achterhand.
Ik denk dat de teugeldruk bij een hackmore minder moet zijn dan anders, vandaar dat de scharen te veel doorslaan.

Ik ben absoluut pro bitloos, en dan geen aparte wedstrijden maar alles door elkaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 15:20

Bandida schreef:
horseyfries schreef:

Niet dan? Goed, om de paar passen wil ik me ook bij neerleggen. Ik zeg ook niet dat ze het paard lekprikken, wél dat spoorgebruik een noodzaak is om op een zeker niveau nog punten te halen.

Een paard dat continue aangespoord wordt, wordt juist murw door dat geprik en geschop en reageert al niet eens meer.
Waarom ruiters het blijven doen, ook en juist in de top, is me een raadsel. Wanneer weet het paard dat hij ècht wat sneller moet lopen?
Het spoorgebruik is imo dan ook geen noodzaak, maar iets wat helaas gebeurt en iets wat paarden helaas tolereren.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 15:22

Lovely schreef:

dan zie je vaak veel meer detail dan op normale snelheid, nu kun je ook goed de inwerking van de optomingen zien

En ik neem aan dat er al genoeg opnames werden gemaakt op normale snelheid, dus heeft Arno alleen maar staan filmen op 300 beeldjes per sec.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 15:23

Lovely schreef:
De KNHS staat er wel voor open hoor en die wilde vrijdag waarschijnlijk ook graag alleen maar correct gereden bitloze combinaties zien. Het ligt niet aan de KNHS, dat vind ik echt een beetje de verkeerde uitleg hier.

Bandida, kom op zeg, alsof je je punten haalt met maar hard genoeg met je sporen schoppen.

Nou.. gezien de reacties op het genoemde forum zijn er schijnbaar nog een hoop kortzichtige mensen. En nee ok, daarin heb je gelijk, niet alleen bij het KNHS>..

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 15:23

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 15:26

Arabesk schreef:
dan zie je vaak veel meer detail dan op normale snelheid, nu kun je ook goed de inwerking van de optomingen zien

Ik hoop dat jullie binnenkort dan eens naar een reguliere wedstrijd gaan om dergelijke opnames te maken van combinaties met bit.
Dan kunnen we vergelijken.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 15:27

Bandida schreef:
horseyfries schreef:

Misschien dat je dan toch eens goed moet kijken naar de huidige top. Ik zal braaf zijn en géén anky-filmpje plaatsen, maar dankzij you-tube kan je nu alles 500 keer bekijken, en één keer alleen naar de laars turen is in ieders bereik.

Het klopt gewoon niet wat je zegt. Hoe hoger je komt, hoe meer je je hulpen nodig hebt voor alle zijgangen e.d. te vragen en hoe minder je paard dus nog hulp voor het "voorwaarts blijven lopen" nodig moet hebben om überhaupt te kunnen uitvoeren wat er gevraagd wordt.
Als je naar de laars tuurt om te zien dat ze hulpen geven dan vind je altijd wel iets ja, maar als je begrip hebt van de oefeningen die gevraagd worden dan zie je ook het verschil tussen "elke pas spoor moeten geven om voorwaarts te blijven" en beenhulpen geven om een bepaalde oefening uit te voeren.
Ik hoop dat je begrijpt dat daar verschil tussen zit en dat je dus niet het één kan vergelijken met het andere.