Huertecilla schreef:Billy schreef:Je kletst uit je nek HC
Direct zieke paarden op een wedstrijd?
Doen ze toch niet, die presteren immers niet, daarbij zijn de financiele belangen te groot en zullen ze het paard echt niet moedwillig ziek uitbrengen op wedstrijd.
MAar als een paard na geruime nog sporen van medicijnen van een 3 maanden ofhalf jaar daarvoor in zn bloed heeft, moet hij gewoon gestart kunnen worden, mits fit en gezond.
Bedankt voor deze respectvolle uitspraakJij bent het niet eens met wat ik schrijf en dús klets ik uit mijn nek?!
Ik heb gewoon een andere kijk op dit geheelen vind de nul-optie
![]()
Dat geeft tenminste nog één piezelig puntje wat in het voordeel van de paarden´sport´ spreekt!!! Heb je daar al eens aangedacht? Hoe het bij het brede publiek overkomt, dit sjoemelige gedoe?
De financiële belangen zijn inderdaad groot en als een paard niet optimaal is voor een belangrijke wedstrijd wórdt er gerommeld zonder het belang van het paard het zwaarste te laten wegen. Nú al. Hoe denk je dat dit wordt als er een marge voor sjoemelen gaat komen?!
We hebben het niet over die paar toppers, maar over een hele brede sport, over de hele wereld.
De opmerking van heer Jansen geeft gewoon helder aan dat de welzijnsbelangen van het paard hooguit een aspectje zijn in de rest. Het doel is het scoren!
hc
edit: typefout
Dat er gerommeld wordt is wel zeker.
Wat in mijn ogen een optie zou kunnen zijn is dat als een paard een kou heeft opgelopen en daarvoor behandeld is, dat er een DA-verklaring bij afgegeven wordt met datum, medicijngegevens etc. Wanneer je een aantal maanden later, wanneer het paard weer fit is maar er nog sporen van de medicijnen in zijn lijf aanwezig zouden kunnen zijn, moet je die verklaring kunnen overhandigen indien er naar gevraagd wordt. Dan kan toch gemakkelijk nagegaan worden of dat idd de stof is die aangetroffen wordt in het bloed? En uit die waardes kan dan toch blijken dat het medicijn idd geen invloed meer kan hebben op de prestaties? Zoiets lijkt me wel een oplossing te kunnen zijn.
Ruiters kunnen dan gewoon hun paard behandelen en kunnen met de verklaring ook aantonen dat het paard idd vanwege die aandoening zoveel tijd geleden behandeld is.