Sjef Janssen: "Onze sport gaat naar de verdommenis"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 17:29

Huertecilla schreef:
Billy schreef:
Je kletst uit je nek HC :D
Direct zieke paarden op een wedstrijd?
Doen ze toch niet, die presteren immers niet, daarbij zijn de financiele belangen te groot en zullen ze het paard echt niet moedwillig ziek uitbrengen op wedstrijd.
MAar als een paard na geruime nog sporen van medicijnen van een 3 maanden ofhalf jaar daarvoor in zn bloed heeft, moet hij gewoon gestart kunnen worden, mits fit en gezond.

Bedankt voor deze respectvolle uitspraak :r Jij bent het niet eens met wat ik schrijf en dús klets ik uit mijn nek?!
Ik heb gewoon een andere kijk op dit geheel :)* en vind de nul-optie _/-\o_
Dat geeft tenminste nog één piezelig puntje wat in het voordeel van de paarden´sport´ spreekt!!! Heb je daar al eens aangedacht? Hoe het bij het brede publiek overkomt, dit sjoemelige gedoe?

De financiële belangen zijn inderdaad groot en als een paard niet optimaal is voor een belangrijke wedstrijd wórdt er gerommeld zonder het belang van het paard het zwaarste te laten wegen. Nú al. Hoe denk je dat dit wordt als er een marge voor sjoemelen gaat komen?!
We hebben het niet over die paar toppers, maar over een hele brede sport, over de hele wereld.

De opmerking van heer Jansen geeft gewoon helder aan dat de welzijnsbelangen van het paard hooguit een aspectje zijn in de rest. Het doel is het scoren!

hc

edit: typefout

Dat er gerommeld wordt is wel zeker.

Wat in mijn ogen een optie zou kunnen zijn is dat als een paard een kou heeft opgelopen en daarvoor behandeld is, dat er een DA-verklaring bij afgegeven wordt met datum, medicijngegevens etc. Wanneer je een aantal maanden later, wanneer het paard weer fit is maar er nog sporen van de medicijnen in zijn lijf aanwezig zouden kunnen zijn, moet je die verklaring kunnen overhandigen indien er naar gevraagd wordt. Dan kan toch gemakkelijk nagegaan worden of dat idd de stof is die aangetroffen wordt in het bloed? En uit die waardes kan dan toch blijken dat het medicijn idd geen invloed meer kan hebben op de prestaties? Zoiets lijkt me wel een oplossing te kunnen zijn.

Ruiters kunnen dan gewoon hun paard behandelen en kunnen met de verklaring ook aantonen dat het paard idd vanwege die aandoening zoveel tijd geleden behandeld is.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 17:36

stoffel schreef:
DE volgende keer rustig laten hoesten dus.
lekker diervriendelijk.

Nee, de volgende keer gewoon niet meteen op wedstrijd gaan.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 17:51

maikeltje schreef:
Ruiters kunnen dan gewoon hun paard behandelen en kunnen met de verklaring ook aantonen dat het paard idd vanwege die aandoening zoveel tijd geleden behandeld is.

Nee, dat is een sjoemelboek geven aan de ruiterij.
Het boek is nl. geen bewijs dat er daarna níet iets gegeven is.

Het is erg jammer dat de Heer Jansen deze discussie met zijn niet-integere opmerkingen heeft aangewakkerd.
Dit zou vragen over hém, niet over de nullijn moeten oproepen :)*

De ruiterij in het algemeen en de topsport in het bijzonder heeft direct belang bij het niet integer met het welzijnsbelang van het paard omgaan. Dat is wel helder.
Een waterdichte waarborg tegen misbruik van ´genees´middelen is een noodzaak. De FEI verdient alle steun voor het streven daarnaar. De Heer Jansen verdient een rode kaart.

@Oomens: tja, wat kan het eenvoudig zijn ;)

hc

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 18:00

Tsja HC, wat dat betreft ben ik waarschijnlijk ontzettend naief vrees ik....

Ik ga er hierbij namelijk vanuit dat de betreffende DA die de verklaring schrijft dit ook doet omdat hij/zij vanuit ethisch oogpunt in alle eerlijkheid handelt.

Wat betreft de ruiters, het zal toch wel terug te traceren zijn of, gezien de waardes in het bloed, de stoffen verband houden met die ene behandeling die vermeld staat op de verklaring van die betreffende DA?

stoffel

Re: Sjef Janssen: "Onze sport gaat naar de verdommenis"

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 18:11

Je kunt het ook gewoon verbieden, zo'n paard met in dit geval een zomerallergie heeft een steeds terug kerend probleem kan dus geregelt niet mee vanwege medicijn gebruik, is dus voor vele ongschikt als wedstrijd paard, gaat de handel in, en eindigt bij de slager.
lekker eenvoudig

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 18:15

maikeltje schreef:
Wat betreft de ruiters, het zal toch wel terug te traceren zijn of, gezien de waardes in het bloed, de stoffen verband houden met die ene behandeling die vermeld staat op de verklaring van die betreffende DA?

Wat denk je zelf?
De situatie van nu is zo helder als glas, zo laagdrempelig als je toetsenbord en de Heer Jansen verwart de boel al bewust: hij kan elke kwaal effectief bestrijden doch als dat met een niet voor wedstrijden toegestane stof is, moet dan gewoon wachten met wedstrijdinzet van dat paard tot de stof uit het systeem is.
Hoe eenvoudig wil je het hebben?
Het enige wat er paardonvriendelijk aan zou kunnen zijn is de ambitie van de ruiter (of diens coach); om geen geneesmiddel te geven omdat deze zo nodig op wedstrijd moet. Heer Jansen etalleert wat dat betref geen prettig beeld.

Alle lof aan de FEI en de duitse bond. Aanpakken die sjoemelaars. Voor een goed begrip: het zijn sjoemelaars met het welzijn van het paard :)*

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 18:17

stoffel schreef:
Je kunt het ook gewoon verbieden, zo'n paard met in dit geval een zomerallergie heeft een steeds terug kerend probleem kan dus geregelt niet mee vanwege medicijn gebruik, is dus voor vele ongschikt als wedstrijd paard, gaat de handel in, en eindigt bij de slager.
lekker eenvoudig

...en een goede, representatieve, illustratie van het líef-gehalte in paardenliefhebber.

hc

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 19:29

Moderatoropmerking:
Ik heb een aantal oneliners en persoonlijke discussies verwijderd. Verder een compliment voor het verloop van dit topic :)

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 21:57

HC als je hiermee wilt zeggen dat alles wat niet voldoet in de sport beter opgeruimt kan worden ben ik het met je eens, als je met een klein hulp middel je paard een diervriendelijk bestaan kunt geven en er ook nog van kunt genieten waarom dan niet

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 22:31

Huertecilla schreef:
Alle lof aan de FEI en de duitse bond. Aanpakken die sjoemelaars. Voor een goed begrip: het zijn sjoemelaars met het welzijn van het paard :)*
hc

Inderdaad veel lof voor de Duitse bond en het mooiste is dat het grote publiek in Duitsland ze ook gelijk geeft.
Verder zegt de voorzitter van het genootschap voor dierenartsen in Duitsland het volgende over beweringen van ruiters in dezelfde geest als de beweringen van Sjef Janssen: "Die Behauptung der Reiter, dass Substanzen nur kurz wirken und lange nachweisbar sind, ist zu 99 Prozent falsch."
(En op de site van de FEI vind je bovendien precies aangegeven hoe je met die 1 procent moet omgaan)

En dit vindt de Duitse bond van het loslaten van de nuloptie:
"Eine Lockerung passe auch nicht zum Anspruch der Deutschen Reiterlichen Vereinigung, gesunden Sport auf gesunden Pferden treiben zu wollen"

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 08:09

stoffel schreef:
HC als je hiermee wilt zeggen

Wat ik wil zeggen staat helder op mijn site.

Als sport niet zonder chemie kan, dan kan het maar beter afgeschaft worden.
Als paardhouden niet zonder chemie kan, kan dat beter maar beter afgeschaft worden.

Gelukkig kan beiden ook met een minimum aan geneesmiddel i.c.m. nuloptie.

hc

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 08:54

Dus als we alles niet doen zoals jij, dan moeten we maar stoppen?

Welcome to the real world!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 09:00

Hermelientje schreef:
Kleine aanvulling:

Hier een uitspraak van het tuchtcollege.
http://www.knhs.nl/objects/00011965.pdf

Dit gebeurt er dus als je een (noodzakelijk?) medicijn geeft en niet lang genoeg (in dit geval 7 dagen + een veiligheidsmarge) wacht en betrapt wordt. Dat is niet leuk, maar er hangt je geen schorsing van 2 jaar boven het hoofd.

Het middel waarop Isabel betrapt is hoort tot deze categorie (die dus gewoon niet mag worden aangetroffen) en wordt zelfs specifiek genoemd op de lijst die er bij staat:
Agents, cocktails or mixtures of substances that may affect the performance of a horse;
masking agents; substances with no generally accepted medical use in competition horses;
substances which are usually products prescribed for use in humans or other species; agents
used to hypersensitise or desensitise the limbs or body parts

Bij alles wat je roept krijg ik de indruk dat je systematisch wenst te ontkennen dat er mensen zijn veroordeeld op grote wedstrijden (dus niet zoals dit nationaal, maar internationaal) op restwaardes die allang geen invloed meer kunnen hebben.
Die mensen hielden zich dus aan de volgens jou zo geweldige methode "aantal dagen + veiligheidsmarge", maar blijkbaar is dat niet afdoend.

In plaats van constant te blijven herhalen dat de nuloptie zo geweldig werkt zou je je ook eens kunnen verdiepen in dit probleem en beseffen dat de nuloptie niet zo werkt als bedoeld is en de bondscoach net als vele anderen daarom pleit voor een nieuw beleid wat beter aangepast is aan de tijd van tegenwoordig, waarin veel langer middelen kunnen worden getraceerd.
Je insinuaties dat mensen die voor wijziging van de regels zijn omdat ze zelf doping gebruiken zal ik maar negeren, ze slaan kant noch wal.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 09:07

stoffel schreef:
is dus voor vele ongschikt als wedstrijd paard, gaat de handel in, en eindigt bij de slager.

Uiteraard, want wedstrijdrijden is het enige 'nuttuge' dat je met een paard kan doen. Blijf maar lekker in kleine cirkeltjes dansen, fans van de sport..

Lees net dat Michael Witackers paard ook positief getest heeft, op Altrenogest (Regumate), een hormoon om de eisprong te onderdrukken bij merries, dat een prettige anabole bijwerking heeft. Het is indien gedeclareerd toegelaten door de FEI, dus daar positief op testen.. is of héél dom, of met zekerheid misbruik. 't Is te hopen dat het geen hengst is die getest is :+
Laatst bijgewerkt door Ruga op 27-06-09 09:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 09:17

@horseyfries
Juist omdat ik me er in heb verdiept begin ik het nu te snappen. Waarom zou ik van jou iets aannemen terwijl het genootschap van Duitse dierenartsen naar aanleiding van deze zaak iets heel anders beweert. Wat is hun belang hierin. Ik kan maar 1 belang verzinnen: dierenwelzijn.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 10:44

horseyfries schreef:
Welcome to the real world!

De werkelijke wereld van niet integere sjoemelaars met het welzijnsbelang van het paard.
De werkelijke wereld waarin een heldere lijst met niet op wedstrijden in het bloed toegestane middelen nódig is omdat de mensenambities tot dierenmishandeling lijden (bb).

Het is een anti-sjoemel beleid. Beleid tegen sjoemelen met paardenwelzijn.
Discussie erover is op zich al beschámend voor de paardewereld.
Een integer paardenlíefhebber kotst hiervan, vindt de Duitse houding de enige mogelijke en de Heer Jansen nationaal NL schaamrood.

hc

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 11:28

Ik sluit me aan bij HuertaCilla en Hermelientje, en ben het niet eens met Horseyfries. Diegenen die tegen de huidige nuloptie zijn, zien 'mogelijkheden' in een aangepast beleid. Dan hebben plots 95% van de wedstrijdpaarden van de (sub)toppers kramperigheid, zomereczeem, lichte bronchitis en wat lichte spierpijn.
Echt waar, Horseyfries, je weet níet hoe het er aan toe gaat in de topsport (uitzonderingen daargelaten). Om een paard op dat niveau te krijgen zijn er enorme investeringen qua tijd en geld gedaan. En dat moet terugverdiend gaan worden.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 12:11

Een paard op antidepressiva het moet niet gekker worden. Dat is overigens geen onschuldig kalmerend middel, maar een middel met verstrekkende bijwerkingen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 15:49

sonjim schreef:
Een paard op antidepressiva het moet niet gekker worden.

Het ís net gekker geworden: een hengst met een merriemiddel .....

Wat de paardensport kapot maakt is niet de controle maar dat deze nodig is.

TV-zenders willen geen zendtijd spenderen aan gesjoemel en diermishandeling wat het publiek tegenstaat.
Sponsoren willen én niet geas(s)ocieerd worden met gesjoemel noch met diermishandeling en als er ook nog media-belichting verloren gaat houdt het helemaal op.
Dan valt er vanzelf geen brood meer te verdienen met gesjoemel.
Helaas ook niet voor de wel integere beoefenaars. Maar goed, die hebben tot nu toe nagelaten de boel zelf te reguleren.
Je hebt grote kans dat het markmechanisme de boel nu opruimt.

hc

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 16:03

Knavia schreef:
Ik sluit me aan bij HuertaCilla en Hermelientje, en ben het niet eens met Horseyfries. Diegenen die tegen de huidige nuloptie zijn, zien 'mogelijkheden' in een aangepast beleid. Dan hebben plots 95% van de wedstrijdpaarden van de (sub)toppers kramperigheid, zomereczeem, lichte bronchitis en wat lichte spierpijn.
Echt waar, Horseyfries, je weet níet hoe het er aan toe gaat in de topsport (uitzonderingen daargelaten). Om een paard op dat niveau te krijgen zijn er enorme investeringen qua tijd en geld gedaan. En dat moet terugverdiend gaan worden.

Daarvoor kun je heel goed maatregelen treffen om te voorkomen dat er misbruik van gemaakt wordt, als er een commissie komt die bepaald op welke termijn jij weer mag starten na gebruik van een geneesmiddel, en die altijd zo'n termijn aanhouden dat het paard nooit meer voordelige gevolgen van de medicatie kan ondervinden, dan voorkom je de problemen die er nu zijn met restwaardes en hou je de sport toch paardvriendelijk en in wezen creëer je veel meer openheid over wat er allemaal gebruikt wordt in plaats van het zoeken naar middelen om je paard te behandelen voor iets wat niet gevonden kan worden omdat je anders aan de schandpaal genageld wordt.

Het is niet alleen maar zwart of alleen maar wit, maar het is duidelijk dat er problemen zijn en dus is de vraag wat je aan die problemen kunt doen.
"Niets doen" roepen is gemakkelijk als je niets met topsport hebt, "laat ze maar op de wei", ook zo'n geweldige oplossing, ik begrijp niet waarom je je hiermee bezig houdt als je blijkbaar zo weinig met sport met paarden hebt?

Het paard van Michael Whitaker stond in La Baule op de startlijst als ruin. Enig idee wat het middel dan voor positief effect heeft?

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 16:07

HC Als het markmechanisme de boel opruimt omdat er minder media aandacht is wordt er dus ook minder aandacht aan de misstanden geschonken waardoor er veel meer en gekkere dingen gaan gebeuren.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 16:56

stoffel schreef:
HC Als het markmechanisme de boel opruimt omdat er minder media aandacht is wordt er dus ook minder aandacht aan de misstanden geschonken waardoor er veel meer en gekkere dingen gaan gebeuren.

Jaja, en dat trekt sponsoren? dat geeft een positiever imago van de ruiterij? daar wil iedereen graag mee geas(s)ocieerd worden?

Zou kunnen. Er zijn tenslotte ook zat ruiters die de rolkür-praktijken een positief imago vinden hebben.

Persoonlijk vind ik het wel érg duister worden nu de rolkür-predikant ook de nullijn verkettert.

Kijk niet vreemd op als je van de zomer als NL-er op vakantie een paard wil huren en een set hulpteugels plus een spuit in handen gedrukt krijgt. Als grap, maar ondertussen.....

hc

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 17:02

Rollkur heeft niks met hulpteugels te maken, en daarnaast is ver volgens mij nog niet een Nederlander in opspraak gekomen vandwege doping :)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 17:05

horseyfries schreef:
Het paard van Michael Whitaker stond in La Baule op de startlijst als ruin. Enig idee wat het middel dan voor positief effect heeft?

Ja, en heel veel mensen die hier lezen en geen dressuur maar jumping als achtergrond hebben weten dat. Het is jarenlang (behalve om de ovulatie van merries te regelen dus) ook vermeend* als anabole steroïde toegediend (aan hengsten, merries en ruinen). Ondertussen schijnt die werking ook bewezen te zijn boven een bepaalde dosering. Zie andere topic wat er over loopt.. 't is verrassend dat zo'n topruiter zich daarop laat pakken vind ik. En het wekt alleen maar het vermoeden dat de realiteit ivm doping in paardensport nog vele malen erger is.

*toen was het geknoei dus nog meer vergaand, paarden vol met spul waarvan de werking een gokje is. Wat ongetwijfeld nu nog gebeurt, met 'nieuwe' farmaceutica.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 17:09

KiWiKo schreef:
en daarnaast is ver volgens mij nog niet een Nederlander in opspraak gekomen vandwege doping :)

Ik wil wel een wedje doen ;) Er hebben duidelijk een paar labs investeringen gedaan in het kader van de OS :D