Wat te doen als een paard overlijdt tijdens een wedstrijd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

AnneliesH

Re: Wat te doen als een paard overlijdt tijdens een wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 20:06

Mensen mensen, wat een topic! Wat een drama vooraf, over iets wat 98% van ons niet mee gaat maken.
Ik vind het jammer dat reacties en woorden verdraaid worden en dat mensen zo heftig reageren. (gelukkig niet iedereen:) !)
Ik denk dat we op zo'n moment maar wat blij zijn dat we niet alleen staan!
Nu beide benen weer aan de grond graag!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 22:02

Ilzas; Wat een leuke kant beschrijf je daar! Zover had ik nog lang niet gedacht! Nu wordt dit ook weer een stuk begrijpelijker!

AnneliesH; Je hebt ook helemaal gelijk, waar maken we ons druk om? We gaan toch niet op concours met het idee "stel dat dat en dat gebeurt?".

Anya; Ik wens je veel plezier verder op het keiharde bokt. Maar ja kan andere mensen niet jouw manier van denken en met paarden omgaan opdringen. Dat wetenschappelijk onderzoek aan heeft getoond dat paarden ook gevoelens hebben (wat ik me bij sommige paarden sterk afvraag), betwijfel ik persoonlijk ten zeerste. Dit betekend dan weer niet (zoals jij ons aftekend, wanneer wij zeggen dat wij een dood dier niet meer naar hun vriendjes gaan brengen oid), dat ik (wij!) zonder respect met paarden omgaan!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 22:06

Toch nog even een reactie! Janine waar staat dat ik jullie zo af zou schilderen of jullie een manier van denken opdring. Wil je dat even quoten dan? Want volgens mij schilder ik niemand zo af en vertel ik tegen niemand dat ze het zo moeten doen als ik vind dat goed is. Ik geef aan wat ik belangrijk vind, wat ik verkeerd vind aan een regel en waarom.

Van mij mag je vinden dat paarden geen emoties hebben. Kan ik niet mee zitten. Ik denk er anders over. Ik laat jou in je waarde. Jij mij niet.

Als jij geen probleem hebt met deze regel, dan heb je er geen probleem mee. Als jij je verder aan de wet houdt, zal het mij volkomen aan de billen oxideren hoe jij met je paard om wenst te gaan. Ik stel voor dat je mij die vrijheid van handelen ook gunt ;)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 22:17

Anya schreef:
Toch nog even een reactie! Janine waar staat dat ik jullie zo af zou schilderen of jullie een manier van denken opdring. Wil je dat even quoten dan? Want volgens mij schilder ik niemand zo af en vertel ik tegen niemand dat ze het zo moeten doen als ik vind dat goed is. Ik geef aan wat ik belangrijk vind, wat ik verkeerd vind aan een regel en waarom.

Van mij mag je vinden dat paarden geen emoties hebben. Kan ik niet mee zitten. Ik denk er anders over. Ik laat jou in je waarde. Jij mij niet.

Als jij geen probleem hebt met deze regel, dan heb je er geen probleem mee. Als jij je verder aan de wet houdt, zal het mij volkomen aan de billen oxideren hoe jij met je paard om wenst te gaan. Ik stel voor dat je mij die vrijheid van handelen ook gunt ;)

Je blijft maar hameren op het feit dát; paarden afscheid moeten nemen van het overleden dier.
Of ik moet jou verward hebben met iemand anders, in dat geval heb ik dit niet gezegd.
Je schrijft, vind ik persoonlijk, op een hele vervelende manier. En het komt op MIJ over, dat wij gek zijn, omdat wij dat niet doen.
Anyway, dat is mijn interpretatie.

Ik scheld jou niet uit, ik laat ook jou in je waarde. Je oordeelt in dit geval wel érg snel. Ik zeg nergens dat ik jouw manier van omgaan niet goed vindt, het is niet mijn manier. Dat is het enige dat ik heb gezegd.

Afijn, dit slaat weinig meer op het topic dat hier gaande is.

Eén ding begrijp ik niet, als je toch geen knhs-lid bent, waarom stuurde je die mail dan?
Ik neem aan dat het besluit al van te voren is aangekondigd? (wbt het overlijden van een paard)
Je bijrijdster kan ook bij de fnrs starten... Dit is wel meer in manegeverband volgens mij.

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 22:22

Ja haar paarden, ze zegt toch niet dat jou paarden dat ook moeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 22:25

pffff wat wordt er hier slecht gelezen zeg.

Anya heeft het over het principe van eigendom.
En gelijk heeft ze.

Ze heeft denk ik 1x verteld dat ze haar paarden afscheid wil laten nemen. Dat wordt hier volledig uit zijn verband getrokken.
( en als ze dat wil, wie heeft daar last van ... niemand toch )

Misschien wil ik mijn paard wel opzetten, of zelf opeten of whatever... daar heeft de KNHS niets mee te maken.
Het die is nml van mij en gelukkig niet van hun.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 22:28

je kunt je paard ook op laten zetten of opeten als je dat wilt!
want na sectie is het lichaam van het paard gewoon van jou en mag je er mee doen wat je wilt,ze brengen het lichaam naar je huis als je dat wilt!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 22:29

In dit geval heb ik dus veel uitspraken uit het verband getrokken, mogelijk een stukje frustratie van mezelf ;)
Excuses hiervoor, ook naar jou toe Anya.
Zo ben ik dan ook wel weer...

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 22:36

Janine1990 schreef:
Anya schreef:

Je blijft maar hameren op het feit dát; paarden afscheid moeten nemen van het overleden dier.
Of ik moet jou verward hebben met iemand anders, in dat geval heb ik dit niet gezegd.
Je schrijft, vind ik persoonlijk, op een hele vervelende manier. En het komt op MIJ over, dat wij gek zijn, omdat wij dat niet doen.
Anyway, dat is mijn interpretatie.

Ik scheld jou niet uit, ik laat ook jou in je waarde. Je oordeelt in dit geval wel érg snel. Ik zeg nergens dat ik jouw manier van omgaan niet goed vindt, het is niet mijn manier. Dat is het enige dat ik heb gezegd.

Afijn, dit slaat weinig meer op het topic dat hier gaande is.

Eén ding begrijp ik niet, als je toch geen knhs-lid bent, waarom stuurde je die mail dan?
Ik neem aan dat het besluit al van te voren is aangekondigd? (wbt het overlijden van een paard)
Je bijrijdster kan ook bij de fnrs starten... Dit is wel meer in manegeverband volgens mij.

Nou nog één keertje dan:

1. IK vind dat MIJN paard afscheid moet kunnen nemen van haar maatje. Die twee zijn erg onafscheidelijk. Ik vind helemaal niet dat dat voor JOUW paard of andere paarden ook zo is. Schrijf ik ook nergens. Moet je helemaal zelf weten. Ik hamer daar in ieder geval niet op. Ik had al geschreven dat ik ook geen 200 km ga rijden voor een dergelijk afscheid. Maar dat ik dat wel iets zou regelen bij een 'wedstrijd om de hoek". Mag iedereen overigens harstikke stom vinden.. is mijn dingetje.

2. Los van al die andere argumenten vind ik gewoon niet dat de KNHS over mijn eigendom moet kunnen beschikken zonder mijn toestemming. Dat is het allerbelangrijkste. Als ze het netjes vragen geef ik wellicht wel toestemming voor een sectie. Dat hangt van de omstandigheden af.

3. Ik schrijf dit ondanks dat ik (op dit moment) geen KNHS-lid ben om twee redenen. De eerste is dat mijn bijrijdster op één van mijn paarden zou willen starten bij de KNHS. Dat gaat dan wel om mijn paard. De tweede reden is dat de westernvereniging voor alle rassen eventueel zou aansluiten bij de KNHS. Dan word ik automatisch lid vande KNHS en dan zou de westernsport zich moeten conformeren aan de regels van de KNHS. Dus ik heb wel degelijk belangen.

Tenslotte als jij vind dat ik vervelend schrijf, dan spijt me dat. Het is niet mijn opzet.
Ik scheld niemand uit, ik veroordeel niemand, ik geef mijn eigen mening en ik reageer op mensen die mijn mening veroordelen en dat doen met zinnen als 'je gaat toch ook niet met je dooie hond wandelen'. Dat komt op mij ook niet direct sympathiek over. Je mag alles wat ik vind ongelofelijk stom vinden. Daar zit ik niet mee, maar het moet toch mogelijk zijn een beetje redelijke discussie te voeren. Gewoon met argumenten en tegenargumenten.
Laatst bijgewerkt door Anya op 26-05-09 22:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 22:40

Sorry, had al geantwoord voordat ik de eerdere post had gelezen. Misverstand uit de wereld kennelijk.
Mooi :j

En ook excuus als lijkt of ik op jou zit te hakken.. ik heb een paar keer geprobeerd genuanceerd op te schrijven dat wat ik vindt voor mij geld en niet voor anderen. Maar een paar mensen reageren dan of ik vind dat iedereen mijn visie moet volgen. En dat is echt niet zo.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 22:43

Ik heb m'n excuses al aangeboden over het uit zijn verband trekken van jouw argumenten hoor... -O-
Maargoed... Discussie is best mogelijk, als ik klaar ben met school. Momenteel iets te druk om me helemaal hierin te verdiepen. (wbt onderzoeken etc)

Het wordt teveel een emotionele discussie die nergens op uit loopt, niemand is hier van plan om toe te geven. En zoals we altijd weten, is een compromis erg moeilijk te sluiten hier op bokt. :Y)

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 22:45

knooopje schreef:
je kunt je paard ook op laten zetten of opeten als je dat wilt!
want na sectie is het lichaam van het paard gewoon van jou en mag je er mee doen wat je wilt,ze brengen het lichaam naar je huis als je dat wilt!

bokkers willen blijkbaar niet lezen dat je na sectie je paard gewoon thuis kan laten brengen zodat er afscheid genomen kan worden.
of als je je paard wilt laten cremeren.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 22:48

Janine1990 schreef:
Ik heb m'n excuses al aangeboden over het uit zijn verband trekken van jouw argumenten hoor... -O-
Maargoed... Discussie is best mogelijk, als ik klaar ben met school. Momenteel iets te druk om me helemaal hierin te verdiepen. (wbt onderzoeken etc)

Het wordt teveel een emotionele discussie die nergens op uit loopt, niemand is hier van plan om toe te geven. En zoals we altijd weten, is een compromis erg moeilijk te sluiten hier op bokt. :Y)

absoluut :D
bokt will be bokt
Weet je wat.. we nemen een raincheck. Het is best een interessante disussie.
We voeren em gewoon op een ander moment ;)
(en ik had ook excuus aangeboden, dus volgens mij is het opgelost ;) )

Laui!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 23:47

knooopje: ik denk niet dat iemand erop zit te wachten hoor, om een lijk van een paar dagen oud op de stoep gedumpt te krijgen. Daarin moet je mij ook maar geloven: lijken stinken! En ook dát gaat al heel snel. Bovendien mag je dan voor het transport naar huis ook weer betalen. En de vraag is nog maar wat je nog met zo'n lijk kunt. Beetje belachelijk punt dus.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 00:01

Verbaas me overigens over de beperkte juridische kennis van sommige.
Een KNHS kan spelregels opstellen, maar ze staan niet boven de wet.
Er zijn in de paardensport al zoveel voorbeelden geweest van manege's die een bordje ophingen dat ze niet aansprakelijk waren voor ongevallen maar toch aansprakelijk zijn gesteld voor de ruiter die arbeidsongeschikt raakte na een val van een manegepaard.
Je kunt als organisatie géén regels of voorwaarden stellen die niet in overeenstemming zijn met de wet.
Verder vind ik het hele verhaal dat de KNHS een bureau is en dat de leden alles bepalen de grootste kul ooit. Bij de KNHS bepalen de leden verdomd weinig en zitten beleidmedewerkers te bedenken wat er moet gebeuren. Ik zou eerlijk gezegd niet weten hoe ik in godsnaam inspraak kon hebben in besluiten van de KNHS. Ik ben van veel verenigingen lid, en bij al die verenigingen weet ik wél hoe ik inspraak kan hebben of op z'n minst kan stemmen/medebepalen wie mij vertegenwoordigt.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 00:41

Janine1990 dieren die bij elkaar staan waar er 1 dood van is moeten inderdaad afscheid kunnen nemen, zo is het bij mensen en zo moet het ook zijn bij dieren, een dier heeft namelijk ook gewoon gevoel en kan net zo goed verdrietig zijn als een mens ook al uiten ze dat op een andere manier als wij

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 10:37

Laui! schreef:
knooopje: ik denk niet dat iemand erop zit te wachten hoor, om een lijk van een paar dagen oud op de stoep gedumpt te krijgen. Daarin moet je mij ook maar geloven: lijken stinken! En ook dát gaat al heel snel. Bovendien mag je dan voor het transport naar huis ook weer betalen. En de vraag is nog maar wat je nog met zo'n lijk kunt. Beetje belachelijk punt dus.

sectie word dezelfde dag vericht overlijd je paard avond's dat word de sectie de volgende dag gedaan,
het lichaam word gekoelt,er word een punt van gemaakt dat er geen afscheid genomen kan worden,
wat dus wel degenlijk kan,en dus niet een stinkend lijk van een paar dagen oud!

Laui!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 11:07

Ook als een stoffelijk overschot gekoeld is ga je dat zeker wel ruiken, gekoeld of niet. Dat is mijn hele punt nu juist!

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 11:29

Fleurtje100 schreef:
Verbaas me overigens over de beperkte juridische kennis van sommige.
Een KNHS kan spelregels opstellen, maar ze staan niet boven de wet.
Er zijn in de paardensport al zoveel voorbeelden geweest van manege's die een bordje ophingen dat ze niet aansprakelijk waren voor ongevallen maar toch aansprakelijk zijn gesteld voor de ruiter die arbeidsongeschikt raakte na een val van een manegepaard.
Je kunt als organisatie géén regels of voorwaarden stellen die niet in overeenstemming zijn met de wet.
Verder vind ik het hele verhaal dat de KNHS een bureau is en dat de leden alles bepalen de grootste kul ooit. Bij de KNHS bepalen de leden verdomd weinig en zitten beleidmedewerkers te bedenken wat er moet gebeuren. Ik zou eerlijk gezegd niet weten hoe ik in godsnaam inspraak kon hebben in besluiten van de KNHS. Ik ben van veel verenigingen lid, en bij al die verenigingen weet ik wél hoe ik inspraak kan hebben of op z'n minst kan stemmen/medebepalen wie mij vertegenwoordigt.

:j
Dat paard is en blijft van de eigenaar...

Na een echte sectie krijg je dat paard niet meer toegenaaid of je moet er een heel deel darmen uitlaten :D
Serieus, denk na. Het gaat over een onverwacht overlijden, vaak zonder aanknopingspunten! Ze gaan niet gewoon even de buik opendoen en weer toedoen hoor. Een sectie gaat er helemaal anders aan toe. Het paard wordt van hun en daar blijft geen stukje van over.
En daarover zou je inderdaad moeten kunnen kiezen, want dat kan je altijd, tenzij dus bij de KNHS... :\

Wbt de reactie: "je zal er toch nooit mee te maken krijgen", dat is natuurlijk absurd want zo is geen enkele vorm van discussie mogelijk ;-)

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 11:44

Ik vind het absurd dat mensen zelf met hun paard willen gaan slepen.

Afscheid nemen van soortgenootjes kan ik begrijpen. Maar ik denk dat zoiets natuurlijker is als een paard in de wei overlijdt. Een paard dat al een paar uur dood is ruikt en ziet er niet meer uit als het paard dat je had. Zeker niet voor andere paarden die voornamelijk ook aan geur herkennen. Ik vraag em echt af of ze beseffen dat t lijk dat er bij gelegd wordt hun vriendje is.

Ik vind het een goede regel. Ik denk niet dat ik op zo'n moment er aan wil denken hoe mijn paard afgevoerd wordt'(en dat ik t zelf moet regelen). Op het wedstrijd terrein zullen ze je echt wel even de tijd geven om afscheid te nemen. Ze zullen niet zeggen dat die nu van hun is en dat je er niet meer bij mag. Wat er met 't lichaam gebeurt maakt mij niet uit. Laat ze er maar wat van leren. Als de ziel eruit is, is t niet meer mijn paard.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 11:48

Anya; Ik zag het ook toen ik het had geplaatst ;)

MSQuincyTE: Natuurlijk, in de WEI. Maar het ging hier om het slepen met dieren. Daarnaast laat ik een dood paard zo kort mogelijk in de wei liggen :j Zoals ik het al zei, door het verlengen van de aanwezigheid, verleng je eigenlijk het vertrek. Hoe langer, hoe moeilijker het wordt om het dier weer weg te halen. On the other hand, in het wild blijft de rest van de kudde natuurlijk ook geen eeuwigheid er bij hangen.
Gelukkig heb ik er nog nooit een in de wei aan hoeven treffen, mocht het ooit gebeuren, kijk ik dan wel hoe ik handel. Zulke trieste dingen vind ik maar niets om over na te denken.

Wat betreft gevoelens, ik rij twee paarden. De ene vergeet NIETS, een echte stresskip.
Het andere paard is na vijf minuten al vergeten dat ik boos ben geweest. Dus gevoelens twijfel ik nog steeds over.
Maargoed, ik sta open voor een resultaat van een onderzoek. :)

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 11:53

Marjolein schreef:
Tja, als-ie niet op KNHS-terrein overlijdt (99% vd gevallen :Y) ) zal je 'm toch ook moeten slepen hoor... 't Gaat om het eigendomsrecht ivm de sectie... Niet het verslepen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 11:54

ponyzotje schreef:
Marjolein schreef:
Tja, als-ie niet op KNHS-terrein overlijdt (99% vd gevallen :Y) ) zal je 'm toch ook moeten slepen hoor... 't Gaat om het eigendomsrecht ivm de sectie... Niet het verslepen.

Volgens mij bedoelt Marjolein het slepen van wedstrijdterrein naar huis hoor... :+

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 12:03

Janine1990 schreef:
ponyzotje schreef:

Volgens mij bedoelt Marjolein het slepen van wedstrijdterrein naar huis hoor... :+

Jij snapt mij...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 12:10

Marjolein schreef:

't Is toch hun paard? Dat lijkt me typisch iets dat mensen vooral zelf moeten weten, daar hebben jij en ik toch niet zoveel mee te maken?