Discussie over natuurlijk bekappen vs traditioneel beslaan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kim_Peters

Re: Discussie over natuurlijk bekappen vs traditioneel beslaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 20:08

Ik heb een gecertificeerde NB'er nooit aan het werk gezien, maar heb er wel werk ván gezien... En dat was niet echt om over naar huis te schrijven kan ik je vertellen! (Lees: weg verzenen, weg normale voetas, en stokkreupel)

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 20:14

Ik zie bij mij op stal meerdere paarden die door een TBer gedaan worden waar ik ook van ga huilen.
Omdat het bij meerdere paarden zo slecht is zal ik nooit door hem m'n paard laten doen. Maar dan geef ik niet de schuld aan TB. Maar aan die desbetreffende smid.
Ik denk dat dat met NB net zo is. Je zal slechte en goeie hebben. Maar om alles over 1 kam te scheren is ook zo makkelijk.
Ik was tegen NB door alle negatieve verhalen. Maar heb er nu een aan het werk gezien en was zeer tevreden. Niets geen grote veranderingen. Gewoon hele mooie nette voeten.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 20:15

@Kim: wie was dat? Ben ik wel benieuwd naar namelijk!

Er zijn in NL maar een paar echt gecertificeerde NB'ers.
(en die volgen niet de Strasser methode!)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 20:15

Kim_Peters schreef:
Ik heb een gecertificeerde NB'er nooit aan het werk gezien, maar heb er wel werk ván gezien... En dat was niet echt om over naar huis te schrijven kan ik je vertellen! (Lees: weg verzenen, weg normale voetas, en stokkreupel)

Ik geloof er niets van. :n
Ik heb meer het idee dat je bepaalde zaken door elkaar begint te halen en maar wat roept.
En 'van horen zeggen' enzovoort. Jammer. Op deze manier voel ik de behoefte niet meer zo om te discussieren, want niemand staat open voor argumenten. Nogmaals, mij maakt het niet uit of een paard NB of TB wordt, zolang het maar door een kundig persoon gedaan wordt. En dat kan aan beide kanten, denk ik. Net als dat er aan beide kanten ook wat afgerommeld kan worden. Daarom vind ik dat je als paardeneigenaar ook het e.e.a. moet weten over de voeten, want uiteindelijk ben JIJ als eigenaar verantwoordelijk voor je paard's voeten.

Je bent van harte welkom om bij mij meerdere paarden te komen bekijken die NB worden. We hebben er een aantal staan bij ons, waaronder die van mezelf. Vergelijk dat eens met de TB paarden bij ons. Ben dan heel benieuwd wat je bevindingen zouden zijn. :j

PS: Needje, fijn dat B goed bevalt!!! ;)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 20:16

laetitia schreef:
@Kim: wie was dat? Ben ik wel benieuwd naar namelijk!

Er zijn in NL maar een paar echt gecertificeerde NB'ers.
(en die volgen niet de Strasser methode!)

Inderdaad, ik ben ook zeer benieuwd naar de namen van deze 'slechte' NBers. Graag namen, desnoods via PB. :)

Kim_Peters

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 20:25

Mijn hoefsmid is Rob van Nassau en van hem heb ik slechte verhalen gehoord over het Natuurlijk Bekappen. Ik weet geen namen en die hoef ik ook niet te weten want daar ben ik gewoonweg niet in geinteresseerd. Ik heb verschillende foto's gezien, ook op Bokt, en die vind ik echt schokkend te noemen!

Wel ben ik geinteresseerd in de gedachtengang van het Natuurlijk bekappen en daar ben ik het gewoon absoluut niet mee eens. Onze paarden leven niet in het wild op de prairie en hoeven dus ook niet als zodanig bekapt te worden. Wanneer een NB'er een paard met een voet met lage verzenen bekapt zal er weinig fout kunnen gaan, maar wanneer hij een paard bekapt met hogere verzenen (zoals de meeste moderne sportpaarden!) krijg je een ontzettend groot probleem! De zool moet namelijk gevolgd worden en dus (zoals ik begrijp) moeten die verzenen er zoveel mogelijk af... Weg stand, weg voet weg gang! Gevolg: paard wordt kreupel doordat het de achterkant van de voet teveel gaat belasten en het rolpunt van de voet bij een pas komt te ver naar achter te liggen waardoor het paard de voet niet meer normaal af kan rollen.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 20:28

Ben wel benieuwd naar de schokkende foto's die op Bokt staan. Linkjes?

Chevano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 20:31

Citaat:
Apart dat hoefsmeden vooral veel verhalen hebben over dit soort gevallen, maar dat je ze hier op bokt nooit tegenkomt. Heel toevallig zitten al die mensen die ooit NB uitprobeerde kennelijk niet op bokt :?. Waar zijn al die mensen met paardjes die gered zijn van NB door hoefsmeden?

hmm ik ken zat hoefsmeden zowel tb f nb die nog nooit van bokt gehoord hebben En waarom zouden ze ? Bokt is een medium waar mensen die in real life niks durven zeggen tegen een ander maar wel op bokt ,omdat je het van je afschrijft is veel makkelijker om je te durven uiten. trouwens de helft van mijn stal heeft nog nooit van bokt gehoord en oh ja de veeartsenen in de buurt ook niet.

En dit blijft een discussie tegen en voor nb of tb ik blijf erbij dat elk paard anders is dat elke ruiter zijn of haar paard gebruikt voor een bepaald doel waar wel ijzers voor nodig zijn of juist niet. En ik vind dat een tb of nb in ieder geval een opleiding gehad moet hebben en niet ff alleen een cursussje die doe je om alles bij te houden op nieuw gebied en zowel tb als bij nb moet dus geleerd zijn.

Chevano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 20:32

Needje schreef:
Ben wel benieuwd naar de schokkende foto's die op Bokt staan. Linkjes?

me too :o

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 20:32

Maar Kim, het is WAAR dat er in NB-land heel veel gerotzooid wordt met dramatische gevolgen.

Dit zijn echter mensen zonder vakkennis en diploma.

MAAR ook in TB-land wordt heel veel gerotzooid met dramatisch gevolgen...
Ook dit zijn mensen zonder vakkennis en diploma...

En ik weet dat Rob van Nassau een affersie heeft tegen NB, omdat hij vaak de 'troep' mag opruimen van onkundige mensen...

Echter dit gebeurd ook omgekeerd.

Daarbij zijn er in NL wel paarden die in een zeer natuurlijke omgeving leven. Die van Twiggy loopt bijv. in een natuurgebied.

Mijn bijrijdpaard heeft dan niet de ideale omstandigheden voor NB (lees zomers 24/7 weidegang en 's winters 6 uur per dag zandpaddock), maar hij doet het er toch goed op!

Voor paarden die voor de kar staan en hele dagen op het asfalt lopen kan ik mij echter voorstellen dat een ijzer echt nodig zal zijn.

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 20:34

Dan vraag ik me af waarom de sportpaarden op hoge verzenen staan? Want veulens worden op lage verzenen geboren, door bekapping worden de verzenen langer maar dat is niet de natuurlijke stand??

Kim_Peters

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 20:35

Voor foto's:

(Nogmaals) Kijk even op http://www.hoofcare.nl onder het kopje de gevaren van natuurlijk bekappen. Foto's van bokt zoek ik even voor je op...

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 20:37

Kim_Peters schreef:
Mijn hoefsmid is Rob van Nassau en van hem heb ik slechte verhalen gehoord over het Natuurlijk Bekappen. Ik weet geen namen en die hoef ik ook niet te weten want daar ben ik gewoonweg niet in geinteresseerd. Ik heb verschillende foto's gezien, ook op Bokt, en die vind ik echt schokkend te noemen!

Wel ben ik geinteresseerd in de gedachtengang van het Natuurlijk bekappen en daar ben ik het gewoon absoluut niet mee eens. Onze paarden leven niet in het wild op de prairie en hoeven dus ook niet als zodanig bekapt te worden. Wanneer een NB'er een paard met een voet met lage verzenen bekapt zal er weinig fout kunnen gaan, maar wanneer hij een paard bekapt met hogere verzenen (zoals de meeste moderne sportpaarden!) krijg je een ontzettend groot probleem! De zool moet namelijk gevolgd worden en dus (zoals ik begrijp) moeten die verzenen er zoveel mogelijk af... Weg stand, weg voet weg gang! Gevolg: paard wordt kreupel doordat het de achterkant van de voet teveel gaat belasten en het rolpunt van de voet bij een pas komt te ver naar achter te liggen waardoor het paard de voet niet meer normaal af kan rollen.

Ik kom op de site van hoofcare ook een hele boel foto's tegen van vreselijke voeten. Die gewoon door TBers zijn gedaan altijd.
En 1 NB verhaal van iemand die zichzelf goed genoeg vond om het zelf allemaal te kunnen na een dagcursus. Dat zegt imo niet veel over NB, maar wel over die persoon.

Goeie verhalen hoor je vaak niet. Men gaat pas praten als het niet goed gaat.
Het aparte is dat de meeste negatieve verhalen over NB komen van mensen die er zelf totaal geen ervaring mee hebben...
Neem mezelf als voorbeeld. Ik had ook een vreselijk negatief beeld van NB. Tot ik een goeie aan het werk heb gezien.

Kim_Peters

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 20:38

Nee hoor veulens worden niet allemaal met lage verzenen geboren. Heb hier 2 veulens in de wei lopen, de een heeft lage verzenen en de ander steilere voeten met hogere verzenen.

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 20:41

misschien heeft je veulentje een standafwijking? Hier fokken we al jaren veulens en een pasgeboren hoefje waar nooit wat aan is gedaan lijkt veel op een nb hoef. Heb om eerlijk te zijn nog nooit anders gezien bij veulens. Heb je misschien er foto's van? Ben wel benieuwd hoe het er uit ziet namelijk?

Kim_Peters

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 20:42

Er zijn inderdaad ook onder gecertificeerde TB'ers heel veel "slechte" dat kun inderdaad op hoofcare.nl zien. Ik ben van mening dat je een echte vakman aan je paard moet laten komen. Ik zou dan ook graag zien dat al die korte dagcursussen zouden verdwijnen, omdat dit paardeneigenaren stimuleert om zelf " aan te rommelen" wat je absoluut niet kan zonder inhoudelijke kennis van het vak. Dit zal alleen maar het welzijn van de paarden ten goede komen. Daarnaast vind ik het echt een noodzaak om alleen gediplomeerde hoefsmeden aan het werk te laten die hun vak verstaan.

Kim_Peters

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 20:44

Afbeelding

Een duidelijkere foto heb ik helaas niet, maar de kleine bruine heeft wat steile voeten en dit was toch echt aangeboren.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 20:49

Ik zie op zich geen probleem in een dagcursus om zo meer te leren over bekappen, zodat je je EIGEN paard in de gaten kan houden. Voor het echte werk zou ik altijd een gediplomeerde laten komen. Maar randjes bijvijlen doe ik toch echt zelf.
(zonder ooit een cursus gedaan te hebben :oo )

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 20:50

@ Kim:
Dat verhaal van Ivanhoe kent iedereen. Vrouw dacht dat ze zelf wel aan de slag kon met NB na 1 dagje cursus (naar mijn weten ben je dan gewoon erg naief en ik vind de mensen die mensen laten geloven dat ze na 1 dagcursus zelf aan de slag kunnen een stelletje nepgoeroe's) en daarna haalde ze er ook nog eens een 'professional' bij die geen 'professional' bleek te zijn:

Citaat:
Als klap op de vuurpijl bleek die zg. professionele natuurlijk bekapster helemaal geen diploma's te hebben zoals ze zelf aangaf. Ze heeft slecht 4 dagen een cursusje natuurlijk bekappen en Strasser gedaan .....
Ik kon niet geloven dat dit allemaal zomaar kon. Toen hoorde ik dat hoefsmid een vrij beroep is en iedereen zich als zodanig mag presenteren.

Dit kan dus ook gebeuren met iemand die een niet-gediplomeerde TB'er binnen haalt...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 20:51

Kim_Peters schreef:
Mijn hoefsmid is Rob van Nassau en van hem heb ik slechte verhalen gehoord over het Natuurlijk Bekappen.

Oh Van Nassau. (Collega hoefsmeden vinden die twee een stelletje arrogante .... :+ )

In hun boek beschrijven ze de voor- en nadelen van beslag.

voordelen (...) met beslag kan een bepaalde stand worden afgedwongen

nadelen (...) door beslag verandert na enkele weken al de stand van de voet

Dat noem ik nou nog eens jezelf tegenspreken :7 en totáál onlogisch

Het boek begint met een veelbelovende inleiding: "Veel hoefproblemen kunnen voorkomen worden door een goede hoefverzorging. Dit betekent niet zozeer het teren en vetten van hoeven of het voeren van allerlei supplementen, maar vooral veel beweging, een natuurlijke wijze van houden en een vakbekwame hoefsmid"". We kunnen niet anders dan het hier hartgrondig mee eens zijn.

Over hoefkatrolontsteking wordt geschreven: "Het blijkt dat een gestoorde bloedtoevoer van en naar de hoef een belangrijke rol speelt bij het ontstaan van hoefkatrolonsteking.". Vervolgens wordt de conclusie getrokken dat hoefijzers niet zo goed helpen: "Wiggen: In de praktijk al lang achterhaald. Hoefijzer met vaste keilen: Een ellende voor elke paardenhoef. Eggbars: vergelijkbaar met het lopen op skischoenen. Balkijzer: tot nog toe beste beslag... om de beweging uit het ijzer te halen.". Dat laatste begrijpen we niet helemaal, want het lijkt ons sterk dat er veel beweging zit in een hoefijzer zonder balk, en hoe een verdere beperking van de beweging de genezing zou moeten bevorderen wordt ook niet uitgelegd.

Maar de uiteindelijke conclusie luidt: "Het ene paard functioneert beter op een balkbeslag, het andere op beslag met hoofpad.". Dé grote misser is dat na bespreking van al die ijzers er niet gewoon eens is gekeken wat er gebeurt... zónder hoefijzer. Zeker wanneer je al zo ver bent dat je erkent dat hoefkatrolonsteking wordt veroorzaakt door een gestoorde bloedtoevoer hoeft het geen al te grote mentale toer te zijn om in te zien dat je dát eens uit moet proberen... Jammer dat ook hier weer de oogkleppen een belemmering zijn om ook maar iets te willen opsteken van wat onder natuurlijk bekappers al lang een heldere zaak is.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 20:53

Kim_Peters schreef:
Er zijn inderdaad ook onder gecertificeerde TB'ers heel veel "slechte" dat kun inderdaad op hoofcare.nl zien. Ik ben van mening dat je een echte vakman aan je paard moet laten komen. Ik zou dan ook graag zien dat al die korte dagcursussen zouden verdwijnen, omdat dit paardeneigenaren stimuleert om zelf " aan te rommelen" wat je absoluut niet kan zonder inhoudelijke kennis van het vak. Dit zal alleen maar het welzijn van de paarden ten goede komen. Daarnaast vind ik het echt een noodzaak om alleen gediplomeerde hoefsmeden aan het werk te laten die hun vak verstaan.

Hier ben ik het helemaal mee eens! En naast de gediplomeerde hoefsmeden mogen de gecertificeerde AANCHP'ers ook hun werk doen.

Maar die zogenaamde cursussen van 1 of 2 dagen en dan zelf aan de slag...
Lijkt een beetje op een dagcursus chiropractie en dan lekker zelf aan de slag :7

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 20:57

@ Arabesk:

Ik zie dat jij dagcursussen NB geeft.
Heb jij certificaten om dit te mogen doen?
En wat is het uitgangspunt van zo'n cursus? Dat de leerling leert over de anatomie van de hoef en hoe ze een goede bekapping en slechte bekapping kunnen herkennen?
Of dat ze hierna hun eigen gereedschap gaan kopen en zelf hun paard gaan bekappen?

Kim_Peters

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 20:57

Dat je na 1 dag aan de slag kon werd gesuggereerd door hoefnatuurlijk.nl. Toen die mevrouw de nadelen ervan ondervond en het op een website zette werd ze zelfs bedreigd door de instantie waar zij die cursus had gevolgd... Klinkt dat bekend?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 20:58

Ja, en elk verhaal heeft 2 kanten... Maar welke is de juiste?

Kim_Peters

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 20:59

En nogmaals waar komt dat hele natuurlijk bekappen vandaan? Wat heeft dit in hemelsnaam voor toegevoegde waarde voor onze (sport)paarden?