Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Kim_Peters schreef:Ik heb een gecertificeerde NB'er nooit aan het werk gezien, maar heb er wel werk ván gezien... En dat was niet echt om over naar huis te schrijven kan ik je vertellen! (Lees: weg verzenen, weg normale voetas, en stokkreupel)
Citaat:Apart dat hoefsmeden vooral veel verhalen hebben over dit soort gevallen, maar dat je ze hier op bokt nooit tegenkomt. Heel toevallig zitten al die mensen die ooit NB uitprobeerde kennelijk niet op bokt. Waar zijn al die mensen met paardjes die gered zijn van NB door hoefsmeden?
Kim_Peters schreef:Mijn hoefsmid is Rob van Nassau en van hem heb ik slechte verhalen gehoord over het Natuurlijk Bekappen. Ik weet geen namen en die hoef ik ook niet te weten want daar ben ik gewoonweg niet in geinteresseerd. Ik heb verschillende foto's gezien, ook op Bokt, en die vind ik echt schokkend te noemen!
Wel ben ik geinteresseerd in de gedachtengang van het Natuurlijk bekappen en daar ben ik het gewoon absoluut niet mee eens. Onze paarden leven niet in het wild op de prairie en hoeven dus ook niet als zodanig bekapt te worden. Wanneer een NB'er een paard met een voet met lage verzenen bekapt zal er weinig fout kunnen gaan, maar wanneer hij een paard bekapt met hogere verzenen (zoals de meeste moderne sportpaarden!) krijg je een ontzettend groot probleem! De zool moet namelijk gevolgd worden en dus (zoals ik begrijp) moeten die verzenen er zoveel mogelijk af... Weg stand, weg voet weg gang! Gevolg: paard wordt kreupel doordat het de achterkant van de voet teveel gaat belasten en het rolpunt van de voet bij een pas komt te ver naar achter te liggen waardoor het paard de voet niet meer normaal af kan rollen.
Citaat:Als klap op de vuurpijl bleek die zg. professionele natuurlijk bekapster helemaal geen diploma's te hebben zoals ze zelf aangaf. Ze heeft slecht 4 dagen een cursusje natuurlijk bekappen en Strasser gedaan .....
Ik kon niet geloven dat dit allemaal zomaar kon. Toen hoorde ik dat hoefsmid een vrij beroep is en iedereen zich als zodanig mag presenteren.
Kim_Peters schreef:Mijn hoefsmid is Rob van Nassau en van hem heb ik slechte verhalen gehoord over het Natuurlijk Bekappen.
Kim_Peters schreef:Er zijn inderdaad ook onder gecertificeerde TB'ers heel veel "slechte" dat kun inderdaad op hoofcare.nl zien. Ik ben van mening dat je een echte vakman aan je paard moet laten komen. Ik zou dan ook graag zien dat al die korte dagcursussen zouden verdwijnen, omdat dit paardeneigenaren stimuleert om zelf " aan te rommelen" wat je absoluut niet kan zonder inhoudelijke kennis van het vak. Dit zal alleen maar het welzijn van de paarden ten goede komen. Daarnaast vind ik het echt een noodzaak om alleen gediplomeerde hoefsmeden aan het werk te laten die hun vak verstaan.