Ongelukken tijdens gevaarlijke race in Engeland *Foto's*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 21:20

Ik vind het persoonlijk een geweldigde race. Heb hem net op youtube bekeken :D
En ja paarden vallen, en ja paarden raken gewond en soms gaan er zelfs paarden dood. Maar als ze het niet zouden willen zouden ze daar echt niet in het harnas sterven, dan zouden ze echt niet zo hard en zo lang als ze konden rennen en dan zouden ze echt niet over die hindernissen springen. Want als een paard iets niet leuk vind, dan zal hij er nooit de beste in worden, en dan zal hij dus ook nooit in zo'n race ingezet worden. Een paard dat dressuur maar niks vind, zal je ook nooit tegen komen op Grand Prix niveau. En een paard dat niet van springen houdt, zal je ook nooit tegen komen op Grand Prix niveau. Simpelweg omdat ze er dan niet enorm hard hun best voor willen doen, niet bij de trainingen en niet bij de wedstrijden. Die paarden zouden ook niet het liefst als gekken op die hindernissen af willen rennen, waardoor hun ruiters ze met al hun macht in moeten houden. En die paarden zouden ook niet netjes en ontspannen al hun gymnastiekoefeningentjes doen.
En nee, ik ga niet zeggen dat dressuur minder gevaarlijk is, alles op snelheid en hoogte is gevaarlijk. Motorcrossen is ook gevaarlijker dan ballet, ja toch? En een motorcrosser zou ook nooit op hoog niveau balletwedstrijden doen, simpelweg omdat die dat niet leuk vind. Andersom idem dito. Of ze moeten het allebei leuk vinden, kan ook nog :+
Op een gegeven moment zag je 3 paarden voorop rennen, jockey verloren, maar oortjes erop en gaan. Geweldig :+:

gootje12

Re: Ongelukken tijdens gevaarlijke race in Engeland *Foto's*

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 22:00

Helemaal eens Colorado !Ik heb de race ook gezien.Ik geniet er elk jaar weer van.
En erger me elk jaar weer aan al die STOMME opmerkingen van mensen die TOTAAL geen verstand hebben van deze vorm van racen.En aan al die foto`s van paarden die vallen .Ok het gebeurd,maar deze paarden hebben er lol in om te racen,anders gingen ze niet verder zonder ruiter.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-09 22:01

Het doorgaan zonder ruiter heeft in dit geval meer met kuddegedrag te maken dan met het hebben van lol in de sport denk ik :)

Piera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 22:03

gootje12 schreef:
Helemaal eens Colorado !Ik heb de race ook gezien.Ik geniet er elk jaar weer van.
En erger me elk jaar weer aan al die STOMME opmerkingen van mensen die TOTAAL geen verstand hebben van deze vorm van racen.En aan al die foto`s van paarden die vallen .Ok het gebeurd,maar deze paarden hebben er lol in om te racen,anders gingen ze niet verder zonder ruiter.

Dit is dus niet waar. Een paard zal altijd achter de kudde aan galopperen, dat is zijn instinct, het achterste paard is immers ook het meest kwetsbare paard. Ik erger me nou altijd weer aan mensen die TOTAAL geen verstand hebben van het kudde-instinct en het natuurlijke gedrag van paarden.

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 22:03

Oh my goodness, Dat mensen dit leuk vinden om te zien begin er alleen al van te huiveren bij het zien van de foto's

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 22:05

En euhm.. een paard dodelijk vermoeid en een hartstilstand gekregen?? Wat een ruiters. Als je je paard een klein beetje kent weet je toch waar de grens ligt.

En de paarden rennen door omdat ze bij de kudde willen blijven. Instinctmatig gedrag. Heeft niets te maken met of ze het graag doen of niet.
Laatst bijgewerkt door Hananas op 05-04-09 22:08, in het totaal 1 keer bewerkt

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 22:06

Ter vergelijking met een race die door mensen gelopen wordt, stel je eens voor dat er daar zoveel doden/gewonden zouden vallen! Het zou meteen verboden worden:
Citaat:
De New York Marathon is de grootste loop in de VS. Vorig jaar meldden zo’n 83.000 deelnemers zich aan en verschenen 38.800 lopers aan de start.

Hmm... 1.2 % van de paarden (mensen in dit geval) valt dood neer of raakt dodelijk gewond.
38.800 hardlopers x 1.2% = 465,6 hardlopers die zouden dan dus doodneervallen.. nou ja misschien iets minder als je het terug rekent over de afgelopen 173 jaar. Maar ach.. het is toch maar 1x per jaar en de hardlopers worden goed verzorgd, dus wat maakt het uit...
Laatst bijgewerkt door e_horse op 05-04-09 22:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 22:08

Deze 3 paarden renden voorop, dus weet niet of dat wel met kuddegedrag te maken heeft. Je zag een paar andere paarden aan de buitenkant doorrennen, langs de hindernissen, ergens midden/achterin. Dat zou ik eerder als kuddegedrag benoemen. Maar daar gaat het me verder niet om. Zonder kudde paarden erbij waren ze misschien niet allemaal doorgerend idd, maar lol in de sport is er sowieso, anders zouden ze nooit op dit niveau en aan deze race meedoen en dit ook volhouden :) Want dan zouden ze nooit zover door zijn gegaan met trainen en zouden ze uberhaupt nooit zo ver zijn gekomen. Daar gaat het me meer om ;)
Laatst bijgewerkt door Colorado op 05-04-09 22:11, in het totaal 2 keer bewerkt

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 22:09

Dat heeft niks te maken met lol in de sport. Een paard is geen mens.

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 22:11

Wat wil je daar precies mee zeggen? Ik zie ook wel dat een paard geen mens is :+

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 22:14

Een paard is veel te braaf. Doet wat leider (hopelijk zijn baas) hem zegt. Ookal is dat een vermoeiende race die hij misschien toch niet zo leuk vindt.
Hoe heette die ene dame weer die dr paard wat dressuurmatig (ahum) dingen leerde met een honderttal zweepslagen? Was deze ook niet succesvol in de dressuur met dat paard? Die zal dr ook geen lol in gehad hebben.

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 22:24

Wie zegt dat dat paard dressuur niet leuk vond? De training zegt daar niks over. Het paard was niet voor dat niveau dressuur gekozen/gekocht als hij er geen talent voor had gehad en als hij heel tegendraads was geweest met trainen. Dat die vrouw dit paard op die manier verder heeft getraind, zegt meer over haar dan over de lol voor een sport van het paard. Waarschijnlijk had hij er inderdaad geen lol (meer) in, maar waarschijnlijk vond hij het van nature wél een leuk iets. En paarden zijn inderdaad vaak veelste lief. En je hebt wel gelijk, misschien liepen er wel paarden in die race waar het plezier in de sport van was verpest door zo'n training. Maar ik betwijfel het of al die paarden de sport van nature niet leuk vonden. Vaak kiezen ze toch wel paarden met talent uit, en talent kan je niet 'spotten' als het paard het niet zelf laat zien, en het dus zelf al leuk vind.

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 22:35

Jonge,jonge,waarom moeten er altijd mensen zijn die door gaat met muggeziften.Bah !!Inderdaad die paarden liepen VOOROP.En als je zo begaan bent met het lot van paarden [mensen die tegen de Grand Nationaal zijn]doe dan eens wat tegen de misstanden op de lokale concoursen of aan de paardentransporten ! ja, nou wordt ik kwaad ! Of al die mensen met paarden die ze laten verhongeren.................moet ik nog doorgaan ?Kom toch,deze paarden lopen echt niet als ze daar geen zin in hebben.Dan zijn ze n.l niet geschikt voor de rennen.

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 22:38

Ik denk dat het beter is als je je ietsje inhoud ;) Maar dat bedoelde ik idd te zeggen net. Als een paard rennen niet leuk vind, zal deze niet uitgekozen worden voor deze race. Hoe hij er verder klaar voor wordt gemaakt, dat verschilt per trainer en dus per paard. Maar al deze paarden hebben sowieso talent, wil en vinden het leuk. Misschien vinden ze de manier van trainen niet leuk, maar dat zegt niet dat ze rennen niet leuk vinden.

Roosjelief

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 22:41

Nessah schreef:
LauraLala schreef:

Gekeken..

Sprong 1:
1 paard valt, 2 ruiters.
Sprong 3:
2 paarden vallen over elkaar heen, 2 ruiters.
Sprong 7:
1 paard 1 ruiter valt.
sprong 12:
1 paard en 1 ruiter valt
sprong 16:
paard struikelt,valt net niet ruiter valt wel
sprong 17:
1 ruiter valt
sprong 23:
4 ruiters, 2 paard,

Dus 10 minuten een wedstrijd..
7 paarden gevallen
12 ruiters gevallen.

Wordt er bij het dode aantal wat genoemd is ook meegerekend de paarden die vallen en een blessure oplopen ( peesblessure ect) en dus niet geschikt meer zijn voor de sport en misschien daardoor ook afgemaakt worden?

daarnaast is de rensport in nederland nog zo vriendelijk een maximaal aantal zweepslagen te geven, dus ga je daarover heen lig je eruit. Hebben ze bij deze wedstrijd zo te zien niet van gehoord. ( met name laatste 2 minuten gelet op bruin paard,bonte neusriem groen gekleedde jockey).

Je kan zeggen wat je wilt, als er 1 geen zeur is ben ik dat wel, maar dit is niet paardvriendelijk. Als er in 10 min tijd 7 paarden hard onder uit gaan en 12 ruiters.. Ik vind het dan een hartstikke linke sport.

Je kan het gaan vergelijken met springen,dressuur of wat dan ook.. Maar op een hele springwedstrijd ( dus ook makkelijk 30 deelnemers of meer) heb ik nog nooit meegemaakt dat er 12 ruiters afvallen of 7 paarden vallen.. Het is veel als er 1 of 2 paarden vallen en meer dan 2 ruiters. ( zeker op hoger niveau.)

amen!

Valt me trouwens op dat veel mensen deze post negeren..
Hebben we hier niks op terug te zeggen jongens? :n

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 22:42

Precies dat bedoel ik maar. Ik wordt zo flauw van dat gezeur.Als je erover praat met iemand ,krijg je zogauw van die vooroordelen.snap je ?!

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 22:51

Roosjelief schreef:
Valt me trouwens op dat veel mensen deze post negeren..
Hebben we hier niks op terug te zeggen jongens? :n

Nou, zal ik er speciaal voor jou op reageren dan? Ik geef haar helemaal gelijk. Het is enorm link en gevaarlijk. Gevaarlijker dan dressuur en springen. Paardonvriendelijk vind ik het dan weer niet, de race dan. Ik zeg niets over de ruiters, op het aantal zweepslagen heb ik niet gelet, bovendien wordt er vaak niet geraakt, maar dat terzijde.

Paardonvriendelijk en gevaarlijk vind ik 2 verschillende dingen. De training kan best paardonvriendelijk zijn, de ruiters kunnen ook best paardonvriendelijk zijn, maar zeker niet alle trainingen en alle ruiter zijn dat. Paardonvriendelijke dingen vind je ook in dressuur en springen, zoals er net al een voorbeeld gegeven werd, die vrouw die een paard met 100 zweepslagen zover wilde krijgen dat hij iets deed. Ik heb ook een keer een springwedstrijd gezien waarbij het paard de 2e helft van een dubbel niet haalde omdat er verkeerd aangereden was en het paard het niet goed kon maken, paard werd helemaal kapot geslagen. Dat is gewoon belachelijk en paardonvriendelijk, en dat vind je ook in races ja. Maar het is niet zo dat die hele paardenrace onvriendelijk is, gevaarlijk wel ja.

lucienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 23:24

Wat weer een ophef over deze prachtige race. Als je iets verder kijkt dan je neus lang is kom je erachter hoe goed deze paarden getraind en verzorgd worden. Ook hebben deze paarden zeer veel lol in hun werk.

Het valt mij altijd op dat deze tak van sport zielig gevonden wordt voor de paarden maar een manege paard is eigenlijk nog veel zieliger.
Loopt elke dag hetzelfde rondje met doorgaans beginners op zijn rug daarnaast wordt hij veel geschopt/geslagen/in zijn mond getrokken, is ook zielig toch? Hoeveel manege paarden gaan er trouwens niet vroegtijdig naar de slager? Moeten we maneges dan ook niet verbieden?

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 23:25

@e_horse: Goed gezien, een paard is idd geen mens. Waarom dan die rare vergelijking in je vorige bericht.. Je spreekt jezelf tegen.

@ sflj: Dit gaat over steeple-chase, de meest risicovolle soort race in de rensport. Bij vlakkebaanraces zijn (de al zelden) ongelukken zelden met dodelijke afloop. En over de verzorging, tja dat moet ik helaas tegenspreken. Vergelijk het met Anky, Schröder; elementen uit de topsport dus. De verzorging van die paarden is al 2x zo goed als het gemiddelde paard in Nederland. Hetzelfde in de rensport, dat is ook topsport. Zij kunnen het zich niet permitteren dat een paard door gebrek aan training of verkeerd afgewogen voer achteruit gaat in conditie en prestatie. Voor een normale paardeneigenaar maakt dat niet zo veel uit maar voor topsport zeer zeker wel. Kortom ik ben er zeer zeker van dat de verzorging van hoger niveau is dan van de gemiddelde paardenhouder. (daarmee wil ik niet zeggen dat die zijn paard niet goed verzorgd, in tegendeel hoor. Maar daar gaat het er allemaal minder strikt aan toe)

@Colorado: ik vind je post ietsjes banaal geschreven, maar ik ben het wel helemaal eens met de essentie ervan. Deze paarden zijn gefokt om te rennen, ze zijn er van doordrenkt, niet alleen qua bouw maar zeker qua karakter. De ren haal je niet uit een renpaard, nooit.

Overigens zie ik hier meermaals 'kuddegedrag' voorbij komen. Kuddegedrag is die aantrekkingskracht dat een paard met verloren ruiter mee laat rennen, het karakter en de wil te rennen, de wil te winnen laat zo een paard vooraan de groep lopen. Zelfs na verlies van ruiter. En daar is waar het kuddegedrag weggevaagt wordt en waar het renpaard zijn naam waar maakt. Heel simpel.

@Dorrienn: hopelijk (waarschijnlijk niet) weet je dat je tijdens een race maar een beperkt aantal zweepslagen hebt? Ga je er over heen wordt het zwaar bestraft. Jockeys laten de zweep rakelijks langs flank, kont en hoofd scheren. Dat is wel toegestaan, maar daadwerkelijk ráken mag maar enkele keren. Trainingen zijn grotendeels conditie, zo nu en dan laten ze ze volluit gaan, en dan gaan die paarden ook wel dus ook tijdens de training is zweepgebruik minder dan matig. Dus waar je die vergelijking vandaan hebt..? Hij slaat in ieder geval niet op de rensport.

Heb het filmpje ook grondig bekeken nu: behalve gebroken nek, rent ieder gevallen paard mee, al dan niet voorop. En geloof me, een stok-kreupel of met beenbreuk paard rent echt niet meer mee, dat kunnen ze niet meer. Paarden zijn goed in het onderdrukken van pijn, maar ze zijn geen onverwoestbare robots die met een gebroken been even door kunnen rennen. Ik weet niet meer wie deze domme opmerking ook al weer maakte. De paarden waarvan de jockey viel, die vooraan renden rennen nog een flinke tijd helemaal vooraan mee, dat kudde-instinct blijkt daarna ook erg relatief, want daarna haken ze af en rennen ze ook niet meer met de groep mee. Over het zweepgebruik, je ziet de zweep gewoon heen en weer zwaaien, langs kont en hoofd. Je ziet hem maar enkele keren echt raken. En geloof me, als jij aan kop rijdt in een belangrijk evenement als dit, er meer dan genoeg (al dan niet detail-) camera's op je gericht hebt, die dus ook alles zien.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 23:34

Ik geloof als ik het zo lees dat er een aantal mensen zijn die de aard van de volbloeds niet helemaal begrijpen. Als dochter van een voormalig renpaardenfokker/eigenaar ken ik ze door en door. Buiten dat de paarden die vallen ook gedreven worden door kudde-instinct om mee te blijven lopen is juist het karakter van de volbloed ook bepalend. Een volbloed stopt niet als ie moe wordt maar loopt op karakter door, ook al moet ie er bij wijze van spreke dood bij neervallen of al zijn spieren kapot lopen.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 23:44

Tijdens de OS in Athene moest er tot 3x toe een paard met de trailer afgevoerd worden van het terrein. Dus springen moeten we dan ook maar afschaffen.

Gewoon loslaten in de natuur en na een slechte winter gaat er ook 25% dood, maar dat is de natuur hè....

De GN gaat jaren aan training aan vooraf en selectief fokbeleid. De beste steeplechasers strijden tegen elkaar in een selectieve race. Alles waar snelheid mee gemoeid is brengt risico's met zich mee. Dat is nog geen reden om het te verbieden vind ik. Je moet zorgen dat de randvoorwaarden zo optimaal mogelijk zijn maar alle risico's uitsluiten bij een snelheidssport kan niet.

De randvoorwaarden van de GN zijn al geoptimaliseerd, de heggen zijn zo opgebouwd dat ze meegeven, de bodem is goed en er is veel controle op de verzorging en conditie van de deelnemers.

De meeste paarden die in de GN zijn gestorven zijn al lange tijd geleden gaan hemelen toen de hindernissen en de toestand van de baan nog in hele andere condities verkeerden.

MaNdiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 23:58

Heb die race gisteren op tv gezien. Vond het ook niet zo'n fijn beeld en op een gegeven moment dacht ik zelfs dat ze door zouden gaan totdat er nog maar 1 over was. (ben niet zo goed in engels en had die race nog nooit gezien) ;) .

Heb niet heel de race gezien beetje met zappen tussendoor totdat ik van alles zag vallen. Toen dacht ik dat kan toch niet gezond zijn ;(

Martine123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 00:32

weetje, ik ben niet echt tegen paardenraces enzo,, maar ik vind dit net een gladiatoren gevecht! dit is toch geen sport zo!

westernappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 02:25

Skygirl schreef:
westernappie schreef:
173 jaar, 40 paarden per race,57 dood over deze jaren,dus 173x40=6920,delen door 100 =69.2=1%delen door 57 maakt afgerond 1.2 % :7 .

Je moet 57 delen door 6920 en dan x 100% = 0,8%

je hebt gelijk,nog minder dus }> btw,tijdens nachtwerk is mijn rekenen niet op zijn sterkst :+ (ja,ik zit op mijn werk)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 06:52

Martine123 schreef:
weetje, ik ben niet echt tegen paardenraces enzo,, maar ik vind dit net een gladiatoren gevecht! dit is toch geen sport zo!

excuses,ik moest stiekem een beetje lachen om de gladiatoren vergelijking _O-