Leerlingen hebben verkeerd beeld van werken in paardensector

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 22:13

xx_Horsiex schreef:
Niet alleen de leerling, maar leraren ook... Als ik zie wat voor leraren er soms rondlopen bij ons ops chool.. Ik ga geen namen noemen maar daar trek ik me bijna de haren uit mijn hoofd van frustratie.

salden nivo van 0,0, mevrouw engelseles en lessen hoe poets je een paard :P
schulp die alleen maar mooie verhalen verteld en alle interesante leerlingen voortrekt
.......................en das nog niet de helft

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 22:14

Knoffer schreef:
tessii1991 schreef:
Beetje misleidende tekst,
maargoed als je zelf voor een vervolgopleiding gaat kiezen ben je 17? 18? Dan kan je toch wel helder nadenken dat dat niet het enige is wat met paarden werken inhoudt :+

Of 15 en je hebt geen idee wat je wilt.

Dan nog verdiep je je toch in wat je leuk lijkt en niet, ga je scholen bezoeken en ga je naar een decaan.
Zou wel een beetje dom zijn om in de paarden te gaan omdat je niks anders weet :+
Als je het dan toch wilt doen omdat je niks anders weet kun je een soort voorstage doen zoals RoosG heeft gedaan ;)

Trice

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 22:16

Wat ik toch vaak merkte als ik stage liep, is dat je eigenlijk puur stage loopt om de rommel van stagebieders op te ruimen. Een enkele stagebieder die de moeite nam je iets te leren.
En mijn school toendertijd liep alles te romantiseren. Werken in de paarden is geweldig, met je kont de halve dag in het zadel, paarden verzorgen enz...

kortom, ik vind dat het artikel wel aardig klopt.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 22:18

tessii1991 schreef:
Knoffer schreef:
Of 15 en je hebt geen idee wat je wilt.

Dan nog verdiep je je toch in wat je leuk lijkt en niet, ga je scholen bezoeken en ga je naar een decaan.
Zou wel een beetje dom zijn om in de paarden te gaan omdat je niks anders weet :+
Als je het dan toch wilt doen omdat je niks anders weet kun je een soort voorstage doen zoals RoosG heeft gedaan ;)

Je kunt van alles doen om er achter te komen wat je wilt, maar soms kom je er niet in zo'n korte tijd achter. Ik ben nu ruim 5,5 jaar aan het studeren en weet het nog niet. Ik heb dan niet gekozen voor een paardenopleiding, maar er zijn ook mensen die gewoon geen andere interesses (denken te) hebben.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 22:25

previr schreef:
xx_Horsiex schreef:
Niet alleen de leerling, maar leraren ook... Als ik zie wat voor leraren er soms rondlopen bij ons ops chool.. Ik ga geen namen noemen maar daar trek ik me bijna de haren uit mijn hoofd van frustratie.

salden nivo van 0,0, mevrouw engelseles en lessen hoe poets je een paard :P
schulp die alleen maar mooie verhalen verteld en alle interesante leerlingen voortrekt
.......................en das nog niet de helft

OMG wie ben jij whaha misschien ken ik je wel!

Salden is zo dom. Echt... evrouwe Weusten van Engels is wel ok, en Schulpen.. Laat ik daar maar nie over beginnen.

previr

Re: Leerlingen hebben verkeerd beeld van werken in paardensector

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 22:31

ja weusten haha kwam ff niet meer op de naam.nou ik heb 2 jr geleden examen gedaan dus, weet niet of je er toen al zat :p

heb trouwens ff tussendoor wel een leuke tip voor je over salden, vraag om een oefentoets:p krijg je op de toets dezelfde vragen en volgorde alleen andere getallen ;)

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 22:38

Ik heb ook een paardenopleiding gedaan en ook een berg mooie praatjes gehoord van leraren. Gelukkig wist ik zelf ook al hoe het wereldje in elkaar steekt. Helaas een deel van mijn klasgenoten niet. In het eerste jaar waren we met 30 en uiteindelijk hebben er geloof ik 6 met een diploma de school verlaten.

Hierna ben ik een HBO opleiding communicatie gaan doen, maar ik word compleet gestoord van een dag binnen zitten. Ben nu toch weer aan het twijfelen om terug de paarden in te gaan. Hier in de provincie is er helaas geen werk in te vinden.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 22:41

previr schreef:
ja weusten haha kwam ff niet meer op de naam.nou ik heb 2 jr geleden examen gedaan dus, weet niet of je er toen al zat :p

heb trouwens ff tussendoor wel een leuke tip voor je over salden, vraag om een oefentoets:p krijg je op de toets dezelfde vragen en volgorde alleen andere getallen ;)

Haha ja toen dat ik in de eerste maar dan ken ik je niet. Die ga ik onthouden hahaa.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 22:45

xx_Horsiex schreef:
previr schreef:

Haha ja toen dat ik in de eerste maar dan ken ik je niet. Die ga ik onthouden hahaa.

ow dan zit je bij loes in de klas geloof ik

en nog meer tips, maak je niet druk over je studiepunten, speel een leuke leerling en je krijgt op t einde de missende punten gratis (en zo slaagt iedereen op de opleiding paardenhouderij :P)

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 22:46

previr schreef:
ow dan zit je bij loes in de klas geloof ik

en nog meer tips, maak je niet druk over je studiepunten, speel een leuke leerling en je krijgt op t einde de missende punten gratis (en zo slaagt iedereen op de opleiding paardenhouderij :P)

Ja, ken je Loes goed?

Ja whahaha.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 22:48

na gaat, woont hier in t dorp.... verder niet echt een interesant persoon haha

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 22:50

Maar ja, we gaan beetje off topic haha.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 22:51

ja haha, heb t in de gaten, maar ja die opleidingen he :p

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 22:56

VivaLaVida schreef:
helemaal mee eens!! Heb zelf ook paardenhouderij gedaan.
Er zijn zoveel mensen die het werk te zwaar vinden, en ja, 30 stallen op een dag doen is ook niet niks!!!
Ik heb ook gewerkt waar ik alleen maar hoefde te trainen maar ook dan ben je fiks moe s'avonds!

Ik kon er niet van rondkomen en daarom zit ik nu op kantoor en heb ik van de paarden weer een hobby gemaakt (ookal verkopen we wel wat en daar wil ik ook liefst wel mee doorgaan) . maar owww wat mis ik dat harde lichamelijke werk en lange dagen maken.. stom he.

Ik mis het lichamenlijke werk ook. Ik heb al een aantal jaar op een ranch en op een dressuurstal gewerkt (de dressuurstal vond ik niet leuk omdat het er zo kaal was, er kwamen geen bezoekers) De Ranch was het einde. Sochtens vroeg vroeg opstaan dan de paarden voeren zelf ontbijten. Paarden naar buiten en snel uitmesten. Want om 12 uur is het daar zo warm dat het niet te doen is. Dan de stallen helemaal schoonspoelen en op laten drogen (putjes schoonmaken). Dan ondertussen oom nog pony's op en afzadelen ritjes organiseren. Dan middageten. Stallen opstrooien en voer klaarmaken. (als de mais nog niet gemalen was most dat ook nog gemalen worden) Dan hooi in de stallen en de paarden weer naar binnen. Ondertussen heb je ritten georganiseerd voor de afond (vana 7 uur op het paard) Dan ga je met onervaren mensen op een stapronde. Dan is er iemand anders op de rach die paarden opzadelt voor de volgende ronde. Ik kom na een uur terug en blijf op mijn paar zitten of help nog even waar nodig. Ga dan naar buiten met een groep ervaren mensen de bossen in voor een gallop ronde. (ondertussen is het 8 uur) 9 uur terug en weer een stap ronde of een gallopronde. Ligt er een beetje aan. Dan 10 uur terug paarden afzadelen en afsluiten waar nodig. (het is ondertussen 11 uur) Nu ga je aan je avond eten en om 12 uur lig je in je bed.
Om de dag is en heel vroeg in de ochtend een 2 uurs rit en kom je al om 6 uur uit je warme nestje. Je zit dan 7 uur op je paard en bent 9 uur sochtens terug.

Anders sta je 7 uur op.

Om even een idee te geven van hoe een gemiddelde werkdag er uit ziet. Ondertussen moet je ook de ponyplaats nog schoonmaken en de hengst.

Hoe druk wil je het hebben?

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 23:59

Moderatoropmerking:
Het begint hier wat te neigen naar slowchatten. Graag terug ontopic :)

barrye

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 00:53

Kunnen we dit topic niet afdrukken en bundelen.
En eerst eens verplicht laten lezen aan alle leerlingen die zich voor eenopleiding paardenhouderij bij een AOC o.i.d. willen in gaan schrijven.?? En inderdaad een soort verplichte ( interne ) voorstage van een week of 5/ 6 voor de aanvang van de opleiding bij geselecteerde bedrijven. Kunnen een aantal mensen nog optijd overstappen naar een andere opleiding

Ik vind hier duidelijk in terug wat ik al vele jaren probeer duidelijk te maken aan de meste nieuwe stagaires: "kom van je roze wolk af, bekijk eerst eens de realiteit in de paardenwereld". Al jaren vertel ik aan de stage- begeleiders van de AOC's dat door hun toelatingsbeleid ( vaak noodgedwongen voorgeschreven van hogerhand) ze te veel leerlingen aan nemen die niet thuis horen op deze opleiding ( of te wel vaak 80 %). En dat ik het helemaal niet plezierig vind om als stgae-bedrijf het die leerlingen goed duidelijk te moeten maken dat ze het veel te makkelijk zien, vaak te weinig inzicht, feeling, doorzettingsverm,ogen enz. enz. hebben.

Natuurlijk heb je best ook wel doorzetters die het gaan redden, en daarvoor wil je dan best wat extra's doen. Nu hebben we ook een fijne 4e-jaars, niet te beroerd om aan te pakken, wil leren, is geinteresseerd ( misschien geen super ruiter en niet van huis-uit- uit de paarden, maar ze gaat het redden) Inderdaad zulke meiden sleep je overal mee naar toe, naar de kliniek, mee naar shows, naar je keuringen, wat extra rijden. Ook voor ons als stage begeleiders werkt het veel fijner met een gemotiveerde stagaire, dan met zo'n druif die het nooit gaat leren, die de spirit en het inzicht mist. Je kunt er soms zo moe van worden.......

En als je dan 6 of 10 weken geprobeerd hebt om er toch maar wat van te maken, wat de goede kant op te vormen, dan komt daarna weer de volgende. Als je pech hebt nog erger dan de vorige. Wij sturen niet snel iemand weg, proberen ze toch wel wat mee te geven, variatie in het werk. Maar soms ben je echt blij met iemand die het echt in zich heeft. Helaas, ze lijken zo zeldzaam.

Nomaals, laten ze dit topic eens bundelen en vooraf laten lezen aan aspirant leerlingen van paardenopleidingen.

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 08:27

Knoffer schreef:
tessii1991 schreef:

Je kunt van alles doen om er achter te komen wat je wilt, maar soms kom je er niet in zo'n korte tijd achter. Ik ben nu ruim 5,5 jaar aan het studeren en weet het nog niet. Ik heb dan niet gekozen voor een paardenopleiding, maar er zijn ook mensen die gewoon geen andere interesses (denken te) hebben.

Je moet ook niet pas een korte tijd voor je opleiding gaan zoeken maar al 1,5 jaar van tevoren, ik wist het ook totaal niet maar door rondkijken en op internet afzoeken etc. toch een jaar van tevoren al gevonden wat ik wilde :) En bevalt me super goed :)

xadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 08:49

Dat jonge mensen dikwijls een verkeerd beeld krijgen van het werken in de paardensector begrijp ik , maar dat diegene die wel weten waar ze aan beginnen voor een laag loon moeten werken is niet juist.De overheid moet dringend orde op zaken stellen en op de bedrijven alleen mensen toelaten welke wel degelijk een opleiding paard op zak hebben , je zal de lonen vanzelf zien stijgen.
Ik spreek uit ervaring maar in een andere sector, heeft ook met verzorging te maken maar wel van mensen.
Zelf studeerde ik tot mijn 21 ste , mijn vriendinnen stopten op 14 jarige leeftijd (toen kon dat nog) en gingen doen wat ze graag deden , winkel werken of iets anders , op 18 gingen ze naar de fabriek en verdienden daar een loon van om en bij de destijds 1000 euro en ik met mijn opleiding , weekends werken , vroege, late , nacht en onderbroken diensten had net geen 500 euro vakantiegeld was al hetzelfde , mijn loon werd die maand dat ik thuis was gewoon doorbetaald en mjn vriendinnen kregen rond de 4000 euro.
Stilaan begonnen de ziekenhuiszusters uit het straatbeeld te verdwijnen en was er een personeelstekort in de sector , er waren immers nog maar weinig jonge mensen die het klooster ingingen , en ja hoor, daar waren ze dan , ze hadden een andere opleiding gedaan of helemaal geen en onze sector werd overspoeld door mensen die wel in de verzorging wilde werken maar niet de opleiding wilde volgen en stages wilde doen , wij moesten deze mensen op sleeptouw nemen en onze lonen bleven laag , er waren genoeg mensen die graag in de verzorging gingen zonder papiertje op zak, in bejaardentehuizen werkten tot voor enkele jaren nog veel ongeschoold personeel , ondertussen is dat veranderd en dient men nu wel een opleiding te hebben en maar goed ook
Onze lonen zijn in de loop der jaren ook beter geworden , je hoort me niet klagen ( kan natuurlijk altijd beter)
Maar volgens mij ligt het in jullie geval louter aan het feit dat er teveel jonge mensen zijn die een andere opleiding volgen en die maar graag effe tussen de paarden werken voor een laag loon een baan nemen tot ze het beu zijn en dan hun job gaan doen waar ze voor gestuurd hebben en goed gaan verdienen terwijl diegene die een opleiding volgen in de kou blijven staan , dus aan alle werkgevers in de paardensector alsook voor de mensen van de overheid , laat alleen de mensen met een opleiding aan de slag gaan voor een normaal loon , want anders blijven de meisjes of jongens welke alvorens ze aan hun echte carriere beginnen zich aan bieden en blijven de lonen laag.
Wij hebben gestaakt en geprotesteerd en dan weer kwamen diegene zonder opleiding er beter vanaf dan diegene met een papiertje op zak , we gaven de stakingen op voorhand aan , diegene die geen opleiding hadden gevolgd konden op de stakingsdagen thuis blijven maar wij met papiertje op zak kregen politie aan de deur , zelfs s' nachts en werden opgeeist , kwamen we niet kregen we een flinke geldboete.
Ik vind het van mezelf best dom dat ik na mijn opleiding niet eerst een aantal jaren in een fabriek ben gaan werken , goed verdienen en toen de lonen daar een stop kregen met men papiertje gaan zwaaien en in de verzorging ben gegaan , maar ja mijn ingesteldheid is zo niet en lieve mensen hoe goed je het ook bedoeld en hoe graag je ook met paarden werkt , als je een ander opleiding hebt gevolgd ga dan voor die job en laat de mensen met hun paardenopleiding de kans om ook een goed belegde boterham te verdienen want jullie halen de lonen van deze mensen naar beneden

Laureentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 08:54

Heb ongeveer 15 jaar geleden ervoor gekozen om de paardenhouderij in Deurne te volgen. Heb op enorm leuke bedrijven gewerkt als stagaire. heb het enorm naar mijn zin gehad. Alles kon alles mocht, zolang er maar hard gewerkt werd. En hard werken is nooit een probleem geweest voor mij. Ik heb het altijd heerlijk gevonden. Midden in de nacht opstaan omdat een merrie gaat veulenen, of om vijf uur op want er moeten 2o paarden klaaremaakt worden voor concours. Nooit een probleem, het salaris helaas wel. Ik stond voor de keuze wat ga ik nu doen nu ik mijn diploma heb en ik heb toen heel duidelijk tegen mijzelf gezegd, ik ga mijn lichaam niet kapot werken voor een ander, dan moet ik mijn eigen bedrijf starten, dus ben ik verder gaan studeren. Paarden zijn mijn hobby helaas loopt het wel een beetje uit de hand, (want mijn vierde veulentje is op komst en ik heb er pas een verkocht, dus dadelijk heb ik al vijf paarden ook nog een pony). Maar ik heb een goed betaalde baan en kan nu wel alles bekostigen, dat was me niet gelukt met een baan in de paarden.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 08:55

Als die bedrijven bang zijn dat mensen afhaken door de lage lonen, dan moeten ze daar eens naar kijken.. vind ik persoonlijk :o
Je zorgt mijns inziens niet goed voor je personeel als je ze bijna onderbetaald, want daar komt het dan eigenlijk op neer. Daarbij komt dat het werken bij een paardenbedrijf vaak veel risico en onzekerheid met zich meebrengt. Ik denk dat als de bedrijven meer hun best doen voor hun personeel en de scholen de leerlingen beter voorlichten dat je dan al een heel stap verder komt :j

Maar zeg nou eerlijk... ik ga ook niet voor een minimum loon elke dag 10 tot 12 uur lichamelijk zwaar werk verrichten hoor.. :n

lotte_2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 09:13

Ze geven alleen niet duidelijk aan wat ze dan wel verwachten, of waarom mensen een verkeerd beeld hebben.

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 09:32

Er moet een veel uitgebreidere take in komen maar ja.... willen schole wel strenger worden? Zij lopen heel kort door de bocht ewoon geld mis! Maar ja aan de andere kant is het slagings percentage wel weer hoger natuurlijk......

Pluutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 09:55

Tja, lastige kwestie. Ik vraag me af in hoeverre het uitbetalen van hogere lonen haalbaar is voor bedrijven, ik meen dat er een tijdje geleden een berichtje op bokt stond dat slechts 1/3 van de paardenbedrijven rond kan komen? Aan de andere kant zou je zeggen dat mensen juist extra nadenken of ze wel in de paarden willen werken als de lonen zo laag zijn, weten mensen dat dan niet van te voren? Of denken ze dat het werk zo leuk is dat ze het er wel voor over hebben?

Misschien is een van de redenen wel dat de sector steeds groter wordt. Er komen steeds meer stallen bij en daardoor steeds meer werk en steeds meer paardenopleidingen. Toen ik jong was had ik al snel het beeld dat je bij Deurne (waarvan ik toen dacht dat het de enige paardenopleiding is) alleen binnenkomt als je heel netjes kunt rijden en dat je elke dag om 6 uur op moet staan, in het weekend vaak niet naar huis komt omdat je daar op de paarden van anderen moet letten en dat je als je de opleiding afgerond hebt vaak nog geen baan kunt vinden. Dat beeld was voor mij dus zeker niet rooskleurig. Maar ik heb het idee, en hoor om mij heen, dat de selectie voor Deurne nu een stuk minder streng is. En misschien doordat er ook meer opleidingen bij zijn gekomen waarbij de toelating uberhaupt minder streng is en de school grotendeels theoretisch onderwijs geeft, de drempel voor mensen lager is geworden. En doordat er meer personeel nodig is worden niet meer alleen de goede eruit gefilterd en zien mensen om zich heen dat het ook haalbaar is voor mensen die iets minder goed kunnen rijden of iets minder veel inzet tonen. (Dit is maar een idee van mij hoor, geen idee of het allemaal waar is).

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 10:27

tessii1991 schreef:
Knoffer schreef:

Je moet ook niet pas een korte tijd voor je opleiding gaan zoeken maar al 1,5 jaar van tevoren, ik wist het ook totaal niet maar door rondkijken en op internet afzoeken etc. toch een jaar van tevoren al gevonden wat ik wilde :) En bevalt me super goed :)

1,5 vind ik wat lang van te voren, maar een jaar van te voren vind ik logisch. Maar dan nog. Ik dacht toen ook gevonden te hebben wat ik wilde, maar kwam pas in het derde jaar(!) erachter dat dat toch niet zo was (kwestie van: had ik maar eerder stage gelopen). Vervolgens ben ik dus al 5,5 jaar bezig en weet het nog niet precies. Ik ben misschien een extreem geval, maar volgens mij geen uitzondering. Er zijn er zoveel die het niet weten en dan bedoel ik wel mensen die al minimaal een jaar actief aan het zoeken zijn. De uitval bij de paardenopleidingen is ook geen uitzondering. Bij heel veel opleidingen is er heel veel uitval, vooral het eerste jaar. Bij andere mbo's, hbo's en ook bij wo studies (bij wo hoef je nota bene pas op je 18e ofzo te kiezen).

Dat de opleidingen zo'n rooskleurigbeeld geven, wat totaal niet klopt, maakt de uitval natuurlijk nog veel erger.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 11:24

Pluutje schreef:
Tja, lastige kwestie. Ik vraag me af in hoeverre het uitbetalen van hogere lonen haalbaar is voor bedrijven, ik meen dat er een tijdje geleden een berichtje op bokt stond dat slechts 1/3 van de paardenbedrijven rond kan komen? Aan de andere kant zou je zeggen dat mensen juist extra nadenken of ze wel in de paarden willen werken als de lonen zo laag zijn, weten mensen dat dan niet van te voren? Of denken ze dat het werk zo leuk is dat ze het er wel voor over hebben?

Volgens mij worden daar op scholen geen concrete voorbeelden van gegeven. Ik heb zelf eerlijk gezegd ook geen idee wat je als stalmedewerker verdient.. wie weet dat? Concreet?

Citaat:
Misschien is een van de redenen wel dat de sector steeds groter wordt. Er komen steeds meer stallen bij en daardoor steeds meer werk en steeds meer paardenopleidingen. Toen ik jong was had ik al snel het beeld dat je bij Deurne (waarvan ik toen dacht dat het de enige paardenopleiding is) alleen binnenkomt als je heel netjes kunt rijden en dat je elke dag om 6 uur op moet staan, in het weekend vaak niet naar huis komt omdat je daar op de paarden van anderen moet letten en dat je als je de opleiding afgerond hebt vaak nog geen baan kunt vinden. Dat beeld was voor mij dus zeker niet rooskleurig. Maar ik heb het idee, en hoor om mij heen, dat de selectie voor Deurne nu een stuk minder streng is. En misschien doordat er ook meer opleidingen bij zijn gekomen waarbij de toelating uberhaupt minder streng is en de school grotendeels theoretisch onderwijs geeft, de drempel voor mensen lager is geworden. En doordat er meer personeel nodig is worden niet meer alleen de goede eruit gefilterd en zien mensen om zich heen dat het ook haalbaar is voor mensen die iets minder goed kunnen rijden of iets minder veel inzet tonen. (Dit is maar een idee van mij hoor, geen idee of het allemaal waar is).

Als ik nu hier om me heen kijk, dan zie ik vooral dat veel (pension)stallen veel te lage prijzen stellen. Als je voor 100,- per maand een pensionpaard laat stallen op je bedrijf, dan komt dat net uit. Winst draai je dan nooit! Maar goed, zolang iedereen in de regio zulke belachelijk lage prijzen hanteert, kan je zelf ook maar moeilijk je prijs omhoog schroeven. Dan prijs je jezelf uit de markt en draai je helemaal niets meer... Ik kan me wel voorstellen dat je dan niet rond komt en al zeker geen winst draait..! Zonde eigenlijk.

En wat me ook opvalt is dat veel dames die op het AOC zitten en in de paarden willen, enkel willen rijden. Uitmesten vinden ze maar niets en dat willen ze liever niet doen. Kan zijn dat daardoor ook veel mensen afvallen.