Pluutje schreef:Tja, lastige kwestie. Ik vraag me af in hoeverre het uitbetalen van hogere lonen haalbaar is voor bedrijven, ik meen dat er een tijdje geleden een berichtje op bokt stond dat slechts 1/3 van de paardenbedrijven rond kan komen? Aan de andere kant zou je zeggen dat mensen juist extra nadenken of ze wel in de paarden willen werken als de lonen zo laag zijn, weten mensen dat dan niet van te voren? Of denken ze dat het werk zo leuk is dat ze het er wel voor over hebben?
Volgens mij worden daar op scholen geen concrete voorbeelden van gegeven. Ik heb zelf eerlijk gezegd ook geen idee wat je als stalmedewerker verdient.. wie weet dat? Concreet?
Citaat:
Misschien is een van de redenen wel dat de sector steeds groter wordt. Er komen steeds meer stallen bij en daardoor steeds meer werk en steeds meer paardenopleidingen. Toen ik jong was had ik al snel het beeld dat je bij Deurne (waarvan ik toen dacht dat het de enige paardenopleiding is) alleen binnenkomt als je heel netjes kunt rijden en dat je elke dag om 6 uur op moet staan, in het weekend vaak niet naar huis komt omdat je daar op de paarden van anderen moet letten en dat je als je de opleiding afgerond hebt vaak nog geen baan kunt vinden. Dat beeld was voor mij dus zeker niet rooskleurig. Maar ik heb het idee, en hoor om mij heen, dat de selectie voor Deurne nu een stuk minder streng is. En misschien doordat er ook meer opleidingen bij zijn gekomen waarbij de toelating uberhaupt minder streng is en de school grotendeels theoretisch onderwijs geeft, de drempel voor mensen lager is geworden. En doordat er meer personeel nodig is worden niet meer alleen de goede eruit gefilterd en zien mensen om zich heen dat het ook haalbaar is voor mensen die iets minder goed kunnen rijden of iets minder veel inzet tonen. (Dit is maar een idee van mij hoor, geen idee of het allemaal waar is).
Als ik nu hier om me heen kijk, dan zie ik vooral dat veel (pension)stallen veel te lage prijzen stellen. Als je voor 100,- per maand een pensionpaard laat stallen op je bedrijf, dan komt dat net uit. Winst draai je dan nooit! Maar goed, zolang iedereen in de regio zulke belachelijk lage prijzen hanteert, kan je zelf ook maar moeilijk je prijs omhoog schroeven. Dan prijs je jezelf uit de markt en draai je helemaal niets meer... Ik kan me wel voorstellen dat je dan niet rond komt en al zeker geen winst draait..! Zonde eigenlijk.
En wat me ook opvalt is dat veel dames die op het AOC zitten en in de paarden willen, enkel willen rijden. Uitmesten vinden ze maar niets en dat willen ze liever niet doen. Kan zijn dat daardoor ook veel mensen afvallen.