De Barock Pinto, een nieuw ras in Europa

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Blinnii

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 16:30

Hebben hebben hebben! :D

Volgens mij is het voor de stamboeken wel een goede aanvulling.
Toch de koelheid van een Fries, maar het meer temperamentvolle van een warmbloed.
Ik ben in ieder geval verkocht, vind het echt práchtige paarden. :)

Romyv

Re: De Barock Pinto, een nieuw ras in Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 16:33

Friezen zijn tegenwoordig ook temperamentvol hoor..

Blinnii

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 16:36

Weet ik. :)
Maar ik vind dan de 'originele' Fries meer hebben dan de nieuwe fok.
Eigenwijs, ik weet het haha! Ik vind bij de Friezen vooral de barokke types schitterend.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 16:45

ik vind het hele moderne wel mooi, jammer dat ze vaak wat maat missen nog..

Eentje van mij is heel barok, maar zeker wel heet!! Die komt uit de jochemlijn dus heeft heel veel loop- en werklust, is niet stuk te krijgen:

Afbeelding

Ze heeft veel maat (1.67) en is echt het oude modell.

Blinnii

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 16:57

Is dat Romy? :+:
Dat vind ik nu zo'n mooi paard he, prachtige merrie echt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 16:58

ik weet niet wat ik van dit ras moet denken :)

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 17:02

Blinnii schreef:
Is dat Romy? :+:
Dat vind ik nu zo'n mooi paard he, prachtige merrie echt.

ja, dat is Rootje! Thnxx :d

maar.. ken je der?

SJANNE_DARK

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 19:45

Ik houd van de nieuwe type fries. Bij mijn stage hebben we aantal friezen staan en 2 dekhengsten waar zelf mee gefokt word. Oude en nieuwe tiepe.

Maar het stamboek wil toch 25 tot... % fries bloed en de rest mag toch warmbloed? of heb ik het verkeerd gelezen.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 20:02

Dat heb je verkeerd gelezen :D

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 20:18

SJANNE_DARK schreef:
Maar het stamboek wil toch 25 tot... % fries bloed en de rest mag toch warmbloed? of heb ik het verkeerd gelezen.

Als je een goed dressuurpaard wil fokken dan moet je niet met een draver gaan fokken lijkt mij... Een draver is welliswaar een warmbloed, maar niet geschikt voor rijpaardenfokkerij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 02:33

Wat zijn we weer creatief, ik zie teksten over het scherm vliegen waar onderscheid wordt gemaakt tussen Friezen en warmbloeden, dames dames toch, een Fries is nooit iets anders geweest dan.... een warmbloed.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 10:25

jasmijn78 schreef:
SJANNE_DARK schreef:

Als je een goed dressuurpaard wil fokken dan moet je niet met een draver gaan fokken lijkt mij... Een draver is welliswaar een warmbloed, maar niet geschikt voor rijpaardenfokkerij.

Hmmm, een paar bladzijdes geleden zou Shiva waarschijnlijk ook niet worden opgenomen i.v.m. kleur en het feit dat Arabieren ook niet geschikt zijn voor de hogere dressuursport, maar een mailtje naar het stamboek en jawel: Ze willen haar ook gewoon in het voorboek hebben (d.w.z. als ze daar op de keuring zich als goed genoeg bewijst)

Denk dus ook dat jouw paard, Sjanne_Dark, gewoon mee mag doen met een keuringsdag voor het voorboek, alles wat voor het toekomstige fokdoel kan worden gebruikt wordt ingeschreven, zoals ze in hun antwoord op mijn mail al aangaven!

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 10:26

suleilitha schreef:
Wat zijn we weer creatief, ik zie teksten over het scherm vliegen waar onderscheid wordt gemaakt tussen Friezen en warmbloeden, dames dames toch, een Fries is nooit iets anders geweest dan.... een warmbloed.

Dat had je niet moet zeggen :+ , en ik maar braaf wachten op de bokker die beweerd dat het alleen maar goed is dat een beetje warmbloed aan zo'n lomp koudbloedig ras toe wordt gevoegd :P :')

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 10:44

jasmijn78 schreef:
SJANNE_DARK schreef:

Jappeloupe de Luze was anders een halve draver en Galoubet - de vader van Baloubet du Rouet - ook.
Veel dravers hebben aanleg om te springen, zeker de dravers met Frans bloed. De Franse draver heeft in zijn thuisland een belangrijke bijdrage geleverd aan de totstandkoming van het rijpaardras Selle Francais, internationaal befaamd om zijn springpaarden

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 11:02

janderegelaa schreef:
Jappeloupe de Luze was anders een halve draver en Galoubet - de vader van Baloubet du Rouet - ook.
Veel dravers hebben aanleg om te springen, zeker de dravers met Frans bloed. De Franse draver heeft in zijn thuisland een belangrijke bijdrage geleverd aan de totstandkoming van het rijpaardras Selle Francais, internationaal befaamd om zijn springpaarden

Maar het BP stamboek wil geen springpaarden fokken toch? Nogmaals: ik als dressuurliefhebber zie een paard met draversbloed niet zitten. Maar goed, de toekomst zal uitwijzen welke richtlijnen ze echt hanteren. Zoals beschreven op de website lijkt het mij echt een interessant ras. Ik hoop alleen maar dat het geen vergaarbak wordt van allerlei lukraak gefokte bonte kruizingen met een Fries....

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 11:06

Ze hanteren sowieso eisen bij opname in het stamboek dus hoe een paard ook gefokt is, daar moet hij of zij wel aan voldoen.

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 11:17

Ik vind het soms een beetje jammer als ik reacties van anderen lees. Ik heb begrip voor de mensen die zeggen dat een fries een fries moet blijven, weliswaar is dat ook allemaal gekruist. Weet men nog dat Fries bijna uitgestorven ras was... Men heeft te danken aan volbloedpaarden dat het ras nog bestaat. Als je terug kijkt zit er in een Fries Oosters bloed, draversbloed, Oldenburger en Andalusiër, dat maakt het Friese paard.

Mijn merrie is zelf een kruising Tinker/ arabier... Jaja een warm en koudbloedpaard. Ik vind het amateurswerk MAAR ze is geweldig en ben in één oogslag verliefd geworden {check my profiel}.. Uiterlijk en Karakter arabier, maar haar tekening van een Tinker. Zij kan supergoed dressuur lopen en wordt zelfs gezegd dat zij hoog in dressuur kan komen.

Ik heb onderzoek gedaan over degene die Tinka zou moeten denken, uiteindelijk terecht gekomen bij Willem van Nassau... Dit is allemaal in overleg gedaan met kenners... Het veulen van haar mag gewoon in het voorboek...

Barock Pinto is gewoon een nieuwe naam, met als dat een Fries zijn naam heeft gekregen. Het is nieuw en pril, mensen zullen er aan wennen dat het bestaat en weten later niets anders meer.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 11:33

Ik wil niemands paard beledigen hoor. Nogmaals: ik zou het ras interessant vinden als dressuurpaard. Maar als er bijvoorbeeld Tinker of draversbloed in zou zitten dan zou ik afhaken. Dat heeft niks met jouw paard te maken, of de historie van de Fries, maar puur met de eisen die ik aan een paard voor mijzelf stel. :Y)

Als je kijkt naar hoe Bonte Willem is gefokt: DAT vind ik interessant. Welliswaar een kruising. Maar wel een kruizing met goed (in de dressuur) presterende bloedlijnen. Maar goed, nogmaals dat is mijn persoonlijke mening.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 11:24

Maar is dan iedere bonte fries (met minimaal 25% fries bloed) een Barock Pinto, al dan niet met papier zometeen?

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 12:20

Als dat paard opgenomen wordt in het stamboek voorlopig nog wel.

Koetje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 23:21

Wij zijn vandaag bij Willem van Nassau wezen kijken, wat een voorkomen en wat een gangen en wat een POWER.
Nog veel mooier en barokker als op de foto's.
We waren meteen helemaal weg van hem en gaan allebei onze Friezen eronder doen.
Nu maar hopen op bonte veulens........

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 14:04

Mijn veulen wordt gewoon in BP opgenomen, Stamboek registratie 2...

Hieronder zie je Abano met moeders, Abano 10 dagen oud op dat moment
Afbeelding

nuka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 13:21

ik heb weer wat foto's van mijn 2 jarige willem.
hij is echt hengst en ben blij dat als het goed is ze nu weer dag en nacht in het land staan.
als ik af en toe zie hoe hij er in die box tekeer gaat met de andere, vind ik dat echt niet grappig.
nu weer lekker de ruimte en groeien maar.

ga binnenkort weer, hoop dan wat betere foto's te maken in het land!!!!

Afbeelding

Afbeelding

liannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 12:22

Yeahhhhhh, een ggk hengst bij het stamboek erbij...
en voor mij een erg bekende (trots!!!)

nuka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 17:29

hoi Liannes, is dat King?
wel leuk hoor ben erg benieuwd hoe het allemaal gaat lopen, ook met de keuringen, ben zelf helemaal niet thuis in de friezen, maar meer in de andere rijpaarden/warmbloeden (kwpn enzo), (moeilijk te omschrijven zonder de friezen lovers te beledigen, want die zullen natuurlijk zeggen, friezen zijn ook rijpaarden en warmbloeden!!!!!) :D :D :D :D :D :D
vind het moeilijk te bedenken wat ze zoeken, al zal dat natuurlijk wel liggen aan in welke categorie ze horen, die van mij heeft maar 25% fries, hoewel naar mijn mening (leek dus) hij qua exterieur wel wat naar fries neigt, maar friezen kenners verbeter me als het niet zo is :o

ik ben vorige week weer naar mijn knulletje geweest en heb wel wat mooie foto's vind ik zelf
misschien wel een toekomstige barock pinto hengst :P , wat denken jullie ervan????
heeft als afstamming willem x optimist x samber x joost x centurio
van alles dus wat, moet super all-rounder worden :j zowel springen, dressuur en voor de kar...... GAAF

Afbeelding

Afbeelding