Edward Gal en Totilas dansen samen naar winst *FILMPJE*

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Arianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 12:00

Jasmijn78, jij brengt in woorden hoe ik het voel! +:)+ Ik lees dit hele topic mee als één van de Totilas-fans hier. Zoals elk toppaard heeft ook Totilas dingen die beter zouden kunnen, maar hij bezorgt ook mij kippevel! Nee, ik ben geen deskundige, verre van zelfs. Ik kijk echter wel graag en veel naar dressuur. Er zitten paarden in de top die continue vooraan geplaatst worden en het ook verdienen, maar waar ik niets bij VOEL. Ieder zijn eigen smaak en ding natuurlijk, dat snap ik. Maar een jong paard met dit enorme talent, zulke sterke punten en die uitstraling, da's toch heerlijk?! ;)

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 13:27

We zijn met zijn allen gewoon jaloers dat we zelf geen Totilas hebben ... (hoewel, hij heeft m.i. 1 nadeel, hij heeft maar 3 gangen :D )
Volgens mij heeft Edward Gal over zijn stoelzit gezegd dat hij daar een beetje in wegzakt wanneer hij helemaal opgaat in het gevoel van het rijden.
Ik heb er niet zo'n probleem mee, zoals gezegd, hij lijkt z'n paard er (althans in dit filmpje) niet mee in de weg te zitten. Liever iemand die niet zo perfect zit en wel met gevoel rijdt dan iemand die perfect zit maar zijn paard niet goed aanvoelt.

Vudress

Re: Edward Gal en Totilas dansen samen naar winst *FILMPJE*

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 13:34

Er zijn in het verleden wel eens houdingsexperts met Edward bezig geweest maar die 'betere' houding ging ten koste van zijn rijderij.
En volgens mij kun je beter je paard voor een 10 voorstellen en er zelf voor een 8 opzitten....

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 19:17

Vudress schreef:
Er zijn in het verleden wel eens houdingsexperts met Edward bezig geweest maar die 'betere' houding ging ten koste van zijn rijderij.
En volgens mij kun je beter je paard voor een 10 voorstellen en er zelf voor een 8 opzitten....

Een 8? ;)

Wat is er een boeiende discussie ontwikkeld de afgelopen dagen... Blijf het eens met dingen genoemd over de uitgestrekte draf, maar zal er niet teveel woorden meer aan 'vuil' maken :) Zie niet in waarom je geen commentaar zou mogen geven. Wat ik wel interessant zou vinden is om de gegeven punten te zien, maar dat heb ik wel bij meer proeven/ onderdelen (hh van Salinero bijv :P)

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 20:33

Het is wel een prachtig paard die Totilas.
Maar veel spanning, weinig achterbeengebruik en taktfouten.
Niet dat de proef slecht was hoor maar wel erg veel punten gekregen voor hetgeen hij liet zien. En over het zitten houd ik mijn mond maar. :x
Het is jammer dat jury's blijkbaar veel spektakel willen zien (voorbeenzwaaien) want dat wordt beloont maar persoonlijk zie ik liever een meer ongedwongen en ontspannen rit.
Maar dit is mijn mening en je hoeft het niet met mij eens te zijn. ;)

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 21:15

Ach hopla, gelukkig is iedereen vrij zijn eigen mening te geven ;)

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 11:57

Kev schreef:
Vudress schreef:

Een 8? ;)

Wat is er een boeiende discussie ontwikkeld de afgelopen dagen... Blijf het eens met dingen genoemd over de uitgestrekte draf, maar zal er niet teveel woorden meer aan 'vuil' maken :) Zie niet in waarom je geen commentaar zou mogen geven. Wat ik wel interessant zou vinden is om de gegeven punten te zien, maar dat heb ik wel bij meer proeven/ onderdelen (hh van Salinero bijv :P)

Wie weet inderdaad wat de individuele scores van de onderdelen zijn geweest? Misschien heeft hij voor de uitgestrekte draf wel heel laag gescoord en dikke tienen voor de piaffe/passage ontvangen. Men heeft toch al eens zo'n meekijksysteem gebruikt bij KNHS wedstrijden?

jirina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 14:54

jasmijn78 schreef:
die laten OOK heel veel mooie dingen zien. Misschien moet je het ook eens proberen? :Y)

Nieks persoonlijks Jasmijn. Iedereen heeft recht op z'n eigen mening, jij en ik en wij allemaal.
Ik geniet ook van de beweging van Totilas, echt een heel mooi , getalenteerd paard.
Maar dat doet het niet toe.
Ik kan niet genieten van uitgestrekte draf bij welke meer aan de voorbeen gebruik wordt gewerkt dan aan de gebruik van de achterbeen. Dat stoort me enorm, want de motor zit achter en niet voor..
(Het is niet alleen het geval bij Totilas, er worden meerdere GP paarden zo gereden.)
Dus echt niks persoonlijks.
(Ik werd hier bijna door iedereen angevallen, daarom probeer ik mijn mening onderbouwen met de beeld materiaal.)

Vergelijk het werking van de achterbeen met deze filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=QzTxmc3W_Kc&NR=1

En nogmaals - Totilas is een top paard.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 15:15

Jirina, dat paard is zo strak in de rug dat die man er bijna afstuitert. Daar krijg ik gewoon rugpijn van.

Er wordt ook nergens gezegd dat die uitgestrekte draf voor een tien is, volgens mij heeft Jan Peeters daar wel eens een opmerking over gemaakt na de eerste GP van Totilas.

Maar als je begint met jureren ga je per onderdeel van de 10 uit en van daaruit ga je punten aftrekken voor hetgeen wat minder is. Positief benaderen.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 17:11

@ jirina... ik vind t nou niet echt een voorbeeld dat filmpje....
eerlijk gezegd vind ik t bagger!!! t paard maakt telkens taktfouten en linksom zie je heel goed dat ie z n hakken naar z n staart trekt.. .nee sorry :n ander voorbeeld misschien??

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 17:30

jirina, wat een vreselijk raar voorbeeld dat filmpje, missch ff een ander voorbeeldje!!

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 17:41

jirina, dat filmpje is verre van een geschikt voorbeeld. Paard is onzettend strak in zijn rug, waardoor je echt héél duidelijk ziet dat de ruiter letterlijk stuitert in het zadel. De uitgestrekte draf zit vol met tactfouten.

Misschien heb je een ander voorbeeld??

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 23:06

Let dan ook even op de houding van de beste man := Dit is toch Nuno Olivero? Beste ruiter aller tijde? Of moeten we nu toch tot de conclusie komen dat het beeld en het kunnen van deze meneer door sommige mensen met een extreme hang naar vroeger ernstig is geidealiseerd?

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 13:14

Vond deze foto's op digishots.nl, type rechtsboven Totilas in en je krijgt 130 foto's ;)

Afbeelding

Afbeelding

Zien jullie hetzelfde verschil als ik zie? Oké, misschien is de onderste niet een maximale uitgestrekte draf, maar zie liever dat dan de bovenste. Ook een mooie, maar die ah....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 19:47

Ashley__ schreef:
jirina, dat filmpje is verre van een geschikt voorbeeld. Paard is onzettend strak in zijn rug, waardoor je echt héél duidelijk ziet dat de ruiter letterlijk stuitert in het zadel. De uitgestrekte draf zit vol met tactfouten.

Misschien heb je een ander voorbeeld??

Kip of het eiverhaal. Of dat paard is zo strak geworden, omdat die kerel zo catastrofaal slecht zit. Sjonge gezeik over Ed zijn houding, maar deze kerel kan niet eens meekomen met de beweging!!!!

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 21:27

Ja, dat is ook wat ik bedoel!! :+ Paard strak in zin rug, ruiter wat aan alle kanten gespannen zit dus als een stuiterbal op dat paard zit.

Ik heb alleen gezegd dat Ed's houding beter kan, daar bedoel ik mee dat het soms lijkt alsof hij in een luie stoel zit. Verder heb ik er geen commentaar op hoor, doe het maar eens na :oo

jirina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 22:25

Hoi iedereen,
wat dat filmpje betreft, ging mij niet om de houding van de ruiter, maar om de achterbeen gebruik van het gereden paard.
Die is in dat filmpje , ondanks de gestuiter van de ruiter, beter dan van de top paard Totilas in het begin filmpje. Want je kan een enorme impuls van achteren zien, wat - denk ik - bij uitgestrekte draf wel bedoeling is.

Als ik een andere voorbeeld vind dan zal ik het plaatsen.
Maar het is blijkbaar niet zo makkelijk om een gefilmde voorbeeld van een goed gereden uitgestrekt draf te vinden.

Misschien heeft iemand anders een goed voorbeeld?

gordijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 22:42

TOTO FOR GOLD!!! WEES BLIJ VOOR ED EN ZEKER VOOR TOTO DAT HIJ BIJ HUN OP STAL MAG STAAN! Zoals Ed zijn er maar weinig, liefde voor zijn paard en een zit waarmee hij zijn paarden aan het lopen krijgt!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 18:45

BTW: in de hoefslag stond dat alleen een pirouette en de piaffe beide een 10 heeft opgeleverd in de proef van Edward en Totilas. Dus voor alle critici op de uitgestrekte draf: hij heeft er dus GEEN 10 voor gescoord, wat inhoud dat het in de ogen van de jury dus nog niet perfect is.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 09:12

Pipo schreef:
Kip of het eiverhaal. Of dat paard is zo strak geworden, omdat die kerel zo catastrofaal slecht zit. Sjonge gezeik over Ed zijn houding, maar deze kerel kan niet eens meekomen met de beweging!!!!

Het is inderdaad wel grappig om juist dat filmpje aan te halen in deze context :+ Je ziet dus meteen heel goed het verschil met iemand die misschien niet volgens het boekje erop zit maar zijn paard geen moment in de weg zit en wel goed en functioneel kan blijven rijden.

Sjoyceje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 13:04

Ashley__ schreef:
Vond deze foto's op digishots.nl, type rechtsboven Totilas in en je krijgt 130 foto's ;)

Afbeelding

Afbeelding

Zien jullie hetzelfde verschil als ik zie? Oké, misschien is de onderste niet een maximale uitgestrekte draf, maar zie liever dat dan de bovenste. Ook een mooie, maar die ah....

Ik zie zeker het verschil. Op de eerste foto wordt Totilas van voor zo strak vastgehouden dat zijn voorbeen zogenaamd mooi naar voren zwaait, maar zijn achterhand is er totaal niet bij. Tevens heeft Totilas hier een gespannen, weggedrukte rug.

Op de 2e foto lijkt het minder spectaculiar, maar geeft het een veel fijner beeld. Hier komt de achterhand beter mee, en wordt Totilas van voor wat losser gelaten.

Wat ik jammer vind is dat mensen alleen maar kijken naar het gezwaai van de voorbenen, maar niet verder kijken naar het paard. Ik heb het idee dat mensen alleen maar voor het mooie plaatje gaan, en het minder van belang vinden dat paarden ook echt correct worden gereden. Een goede uitgestrekt draf komt vanuit de achterhand. Dit lijkt een beetje te worden vergeten.
Het neemt niet weg dat Totilas een prachtig paard is, met ontzettend veel capaciteit. Alleen jammer dat van voor soms zoveel wordt vastgehouden.

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 15:46

@Jasmijn: Oké, dat geeft wel wat duidelijkheid. Deze uitgestrekte draf kon idd nog niet perfect zijn, vandaar geen 10. Wel even handig dat je het geplaatst hebt ;)

@Sjoyceje: Precies, dat is wat ik bedoelde. Er zijn helaas veel mensen die naar het voorbeen gezwaai kijken en ik betrap mezelf er ook op dat ik dat snel doe. Ik vind dat altijd onwijs gaaf om te zien, maar goed, als iets mooi om te zien is, is natuurlijk iets anders dan dat het onderdeel ook correct wordt uitgevoerd, wat bij Ed en Totilas al we redelijk het geval is, maar het nog beter kan.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 16:05

Over de verhouding voor/achterbeen valt nog wat te zeggen, toch maakt het achterbeen een grotere beweging dan in de verzamelde draf of de passage dus er gebeurd altijd nog heel veel meer dan niets.

Wat ik wel bizar vind is dat er gesproken wordt over vasthouden van Ed. Ik denk dat Totilas geen moment echt vastgehouden wordt aan de voorkant. Edward is telkens weer los in zijn hand.

En een strakke weggedrukte rug? Dat paard spat uit elkaar van lossigheid, dat andere filmpje, dat is strak in de rug!
Laatst bijgewerkt door Vudress op 23-03-09 16:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 16:07

Ik ben het er ook niet mee eens Sjoyceje dat hij een weggedrukte rug heeft, dat kun je toch wel zien in het filmpje lijkt me??
Dus ben het over dat metjou een Vudress :j

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 16:26

Wauw wat een mooie kur, de mensen met het commetaar mogen eerst zelf maar eens zover komen en dan pas hun mond opentrekken! :)

Wat een paard zeg :D