Nederlandse paarden krijgen veel te weinig beweging

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 14:29

Yinari schreef:
Ga maar paddocks bij bouwen. Een meerjarenplan weet je wel? Het is echt wel te doen, daar ben ik van overtuigd.

Ik snap echt wel wat je bedoeld, maar misschien moet je eens een rondje door mijn regio rijden. De manege's hebben simpelweg niet meer ruimte dan een buitenbak en enkele kleine paddocks. Dan kun je hoog en laag springen, maar je kunt een vierkante meter grond niet voor 2 dingen gebruiken. Ik denk dat er absoluut wel een wil is om paarden in de wei te zetten, maar dat in veel gevallen er gewoon echt geen mogelijkheid is. Tuinbouw, huizenbouw, beschermd natuurgebied, fietspaden, noem maar op, alles is belangrijker dan een manege. Daarnaast kost een vierkante meter grond hier een godsvermogen, dus buiten dat het praktisch niet mogelijk is om er meer grond bij te kopen, is het financieel ook niet rond te breien.
Enige oplossing die een manege hier zou hebben, is dus een stal plat gooien en op die plaats paddocks maken. Maarja, dan gooi je 20 stallen van 9 m² plat, heb je 180m² vrije grond. Dan heb je een stuk grond van 60x30, waar je max. 4 paddocks van kan maken. En dan ben je dus alsnog niet veel opgeschoten, maar staan er wel 20 paarden op straat.

Het idee is echt wel goed, maar in sommige regios echt onuitvoerbaar. Eigenlijk heel logisch, want op plaatsen waar heel veel mensen wonen, zijn er dus ook veel mensen met een paard. Maar op de plaatsen waar heel veel mensen wonen, is er eigenlijk juist weer geen ruimte voor een paard. Met als gevolg dat de manege's die er zijn, bommetje vol staan en nauwelijks weide overhouden door de steeds groeiende bevolking.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 15:01

tita schreef:
Als een stalhouder ziet dat een paard koliek heeft, dan moet ie zijn klant bellen of laten bellen.
Maar je kunt niet van een stalhouder verwachten dat ie 24 uur de paarden in de gaten blijft houden

Ik ben blij dat de mijne dat dan wel doet, die hoort absoluut als er wat in de stal gebeurd. En voorheen toen ik zelf verantwoordelijk was voor andermans paarden dan hoorde ik echt wel als er snachts wat in de stal gebeurde en vond ik persoonlijk dat ik wel zeker verantwoordelijk was voor andermans paarden.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 15:09

tita schreef:
Als een stalhouder ziet dat een paard koliek heeft, dan moet ie zijn klant bellen of laten bellen.
Maar je kunt niet van een stalhouder verwachten dat ie 24 uur de paarden in de gaten blijft houden

Gelukkig doen die van mij dat wel uit zichzelf, als het moet (en buiten de uren dat ze slapen, doen ze dat sowieso). Wat dat betreft staan ze altijd voor ons klaar, als er met een van onze 'pension'paarden wat is. Ze hebben er alle begrip voor dat wij nou eenmaal ons paard niet aan huis hebben staan en bv ook een gezin hebben thuis. Als het even kan, blijf ik in zulke gevallen zelf bij mijn paard natuurlijk, maar ik heb meer verplichtingen en verantwoordelijkheden in het leven. Als het even niet kan, dan ben ik heel blij dat zij het met liefde overnemen. Ze zijn de hele dag druk met alle paarden, schapen, lammetjes, honden en al het andere werk buiten, zegt mijn weilandeigenaresse zelf, dus 'dat kan er ook wel bij'. ;)

En natuurlijk bedank je ze daar dan ook uitgebreid voor, als ze voor je zieke paard gezorgd hebben of op hem/haar gelet hebben e.d. Maar ook andersom, ik ben behoorlijk ziek geweest kort geleden, ben ik erg blij dat ze goed voor mijn paard en mijn tijdelijke verzorgpaard, gezorgd hebben. Al lopen die gelukkig lekker op het land en hoef ik me nooit zorgen te maken over te weinig beweging e.d. :)
Op zo'n moment ben je trouwens ook best blij dat je je paarden niet op stal hebt staan. Is toch een zorg minder. :P

Anoniem

Re: Nederlandse paarden krijgen veel te weinig beweging

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 15:12

Ik vind het heel bijzonder om te zien dat jullie goede zorg over je paard een aparte dienst vinden bij de stalling. Dat is toch juist waar je voor betaald?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 15:15

Pipo schreef:
Ik vind het heel bijzonder om te zien dat jullie goede zorg over je paard een aparte dienst vinden bij de stalling. Dat is toch juist waar je voor betaald?

Sterker nog, dat is een plicht van de stalhouder.

nobbygaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 15:18

Pipo schreef:
tita schreef:

Ik ben blij dat de mijne dat dan wel doet, die hoort absoluut als er wat in de stal gebeurd. En voorheen toen ik zelf verantwoordelijk was voor andermans paarden dan hoorde ik echt wel als er snachts wat in de stal gebeurde en vond ik persoonlijk dat ik wel zeker verantwoordelijk was voor andermans paarden.

Volgens mij gaat dit nu niet echt meer over het onderwerp van dit topic. Misschien hier een ander nieuw topic voor jezelf voor aanmaken en hier gewoon verder gaan over het onderwerp waar het opdraait?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 15:20

nobbygaard schreef:
Volgens mij gaat dit nu niet echt meer over het onderwerp van dit topic. Misschien hier een ander nieuw topic voor jezelf voor aanmaken en hier gewoon verder gaan over het onderwerp waar het opdraait?

Quote je de rest ook even die van het onderwerp afdwaalt?

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 15:25

daniella74 schreef:
Hebben ze niets nuttigers om zich me bezig te houden? Om hier nu een grootschalige campagne over te starten is imo zonde van eht geld, zijn vast wel hele groepen dieren die grotere problemen hebben.

Ik vind het zonde van het geld dat de DB steeds moet uitrukken omdat overal verwaarloosde paarden staan.

Hoe gaat dat gezegde ookweer?
"Voorkomen is beter dan genezen"
Met een goede voorlichting kom je een heel eind. VInd dit een goede zaak :j

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 15:29

Pipo schreef:

Hoe kom je daar bij? Ik denk dat het bij elke stalling in welke vorm dan ook anders is. Bij jou zal het vast erbij inbegrepen zijn. Dat is niet overal zo natuurlijk. ;)

Bij ons zorg je namelijk in principe zelf voor je eigen paard. En zo wil ik het ook graag. Maar in bepaalde uitzonderlijke gevallen, ben ik blij met de hulp die ik krijg. Gelukkig is het nog maar 1x voorgekomen, toen ik zelf te ziek was om uberhaupt naar de paarden te gaan. Ik vond het verschrikkelijk om het over te laten aan anderen en ben blij dat het na jaren de eerste keer was. ;)
Wat mij betreft ook meteen de allerlaatste keer, ik doe alles liever zelf.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 15:30

cp112 schreef:
daniella74 schreef:
Hebben ze niets nuttigers om zich me bezig te houden? Om hier nu een grootschalige campagne over te starten is imo zonde van eht geld, zijn vast wel hele groepen dieren die grotere problemen hebben.

Ik vind het zonde van het geld dat de DB steeds moet uitrukken omdat overal verwaarloosde paarden staan.

Hoe gaat dat gezegde ookweer?
"Voorkomen is beter dan genezen"
Met een goede voorlichting kom je een heel eind. VInd dit een goede zaak :j

Goede voorlichting heeft inderdaad al heel veel zaken verbeterd op allerlei gebied. :j

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 15:31

nobbygaard schreef:

Ja, je hebt gelijk. Het is een geheel ander onderwerp.

bolhoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 16:16

Al eens nagedacht over ouderen in een tehuis en dan bedoel ik mensen???????????

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 16:20

Als ik dit allemaal zo lees ben ik erg blij dat bij ons op stal de paarden elke dag buiten komen, zomer of winter, weer of geen weer..
Die van ons staan nu 's nachts al weer buiten sinds dit weekend..

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 16:26

's nacht is helaas geen optie hier.
In de jaren '90 was hier zo'n paardenkiller bezig en heeft toen het paard van mijn buurmeisje aan de lans geregen. :oo

Sindsdien staan ze hier alleen 's nachts op stal.
Maar overdag inderdaad weer of geen weer, lekker buiten. :))

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 16:28

ik zit in dezelfde buurt als kaatje77, dus de paarden staan bij ons ook 's nachts op stal.
zodra het licht wordt gaan ze eruit, als het donker wordt er weer in. of het moet echt onwijs baggerweer zijn. maar dan staan ze al voor het hek te wachten.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 16:33

ja herkenbaar: vrouwtje, mag ik alsjeblieft naar binnen. :')

Dan ken je onze buurman vast ook wel waar de paarden dus NIET naar buiten komen. :n En dan vinden ze het gek als er een paard helemaal gestressed is. :n Dit is overigens een handelsstal en ik duim elke keer weer voor de paarden dat ze héél snel verkocht worden....

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 16:38

Nou dat werd ook wel tijd.

Van de zomer was ik op een stal in het westen, het was 22 graden buiten en de paarden stonden nog op stal!!! Ik zeg; moeten ze niet naar buiten, het antwoord was; dat kan niet...we hebben alleen stallen en een rijhal.

Ronduit schandalig!!! Zo zou ik liever geen paard hebben. En wat het helemaal mooi maakt, die paarden stonden nog met een deken op ook!!!! En het was al zo benauwd!

Ik baal er al van dat mijn paarden s'winters bijna alleen in de paddock's kunnen, omdat de grond waarop ik woon klei op veen is (erger kun je niet hebben) En dat mijn weides in de zomer maar kleintjes zijn.
Maar als ik hier zo lees, hebben ze het zo slecht nog niet.

Ik las ook dat het een probleem zou zijn voor hengsten, maar dat is ook onzin! Ik heb 2 (dek)hengsten staan en die staan ook gewoon buiten als de rest buiten is. 1 staat zelfs gezamelijk met een ruin. Hoe meer je hengsten afzonderd hoe gekker ze worden (juist een hengst wil met een groep zijn). Dit gelt ook voor mensen die bang zijn voor blessures, hoe minder vrijheid, hoe gekker je paard wordt en van veel buiten zijn worden de pezen juist sterker, dus als ze eens lekker te kerr gaan is er niets aan de hand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 16:40

Cyrina schreef:
Nou dat werd ook wel tijd.

Van de zomer was ik op een stal in het westen, het was 22 graden buiten en de paarden stonden nog op stal!!! Ik zeg; moeten ze niet naar buiten, het antwoord was; dat kan niet...we hebben alleen stallen en een rijhal.

Ronduit schandalig!!! Zo zou ik liever geen paard hebben. En wat het helemaal mooi maakt, die paarden stonden nog met een dken op ook!!!! En het was al zo benauwd!

Ik baal er al van dat mijn paarden s'winters bijna alleen in de paddock's kunnen, omdat de grond waarop ik woon klei op veen is (erger kun je niet hebben) En dat mijn weides in de zomer maar kleintjes zijn.
Maar als ik hier zo lees, hebben ze het zo slecht nog niet.

Ik las ook dat het een probleem zou zijn voor hengsten, maar dat is ook onzin! Ik heb 2 (dek)hengsten staan en die staan ook gewoon buiten als de rest buiten is. 1 staat zelfs gezamelijk met een ruin. Hoe meer je hengsten afzonderd hoe gekker ze worden (juist een hengst wil met een groep zijn). Dit geld ook voor mensen die bang zijn voor blessures, hoe minder vrijheid, hoe gekker je paard wordt en van veel buiten zijn worden de pezen juist sterker, dus als ze eens lekker te kerr gaan is er niets aan de hand.

Van de zomer was ik ergens op een stal, het was dik 30 graden en de horzels waren nogal actief. Toen vroeg ik nog: Kan je die paarden niet beter naar binnen halen en vanavond als het afgekoeld is weer buiten zetten: Nee was het antwoord, want paarden horen 24/7 in de wei te staan.

:+

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 16:44

Je weet best dat dat niet op mijn verhaal slaat...... Ik schreef;
Het antwoord was; We hebben alleen stallen en een rijhal.

Daarnaast waren er daar geen horzels en hadden ze een gevoerde deken op.

Ik moet hier tegen de weerribben aan ook mijn paarden binnen hebben met de schemer want dan heb je hier een invasie van muggen en knuten, maar dan nog blijven er zat andere uren over in een dag.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 16:45

Cyrina schreef:
want dan heb je hier een invasie van muggen en knuten.

Wat voor dingen? :+

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 16:45

Ook stallen met enkel een rijhal en stallen hoeven niet slecht te zijn alleen maar omdat jullie willen dat de paarden naar buiten gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 16:46

Geen idee waar Blankenham ligt, maar knuten ken ik wel :j.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 16:49

Cyrina schreef:
Je weet best dat dat niet op mijn verhaal slaat...... Ik schreef;
Het antwoord was; We hebben alleen stallen en een rijhal.

Daarnaast waren er daar geen horzels en hadden ze een gevoerde deken op.

Ik moet hier tegen de weerribben aan ook mijn paarden binnen hebben met de schemer want dan heb je hier een invasie van muggen en knuten, maar dan nog blijven er zat andere uren over in een dag.

Juist en om de naturals niet de overhand te laten geven in dit verhaal. Weidegang/enkele uren frisse neus op zeer regelmatige basis is noodzakelijk, 24/7 NIET!

Laura_Robin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 16:50

nobbygaard schreef:
Ik vind de campagne niet echt de beste oplossing. De meeste pensionhouders, manegehouders en paarden eigenaren zouden hier in mijn omgeving echt wel beter willen, maar kunnen dit niet omdat de ruimte vol gebouwd is (of word) door huizen en industrie.
Ik heb nu het geluk dat ik een stukje weiland in de buurt heb gevonden waar mijn paarden zomers 24/7 buiten staan en 's winters kunnen ze (ik zet de staldeur open zodat ze zelf kunnen kiezen) lopen op de betonplaten en de losloopbak voor de stallen. Ik doe de deuren 's ochtends tussen 7.00 en 10.00 uur open en ik zet ze tussen 20.00 en 22.00 uur weer op stal. Dus bewegingsruimte genoeg. Maar ook heb ik meerdere keren op verschillende pensionstallen met tevredenheid gestaan, waar ze pas buiten kwamen als ik kwam. Dit omdat de verdere verzorging van prima kwaliteit was en ik dat belangrijker vind dan beweging. Soms kwam het door tijd gebrek ( ik werk fulltime om mijn paarden en het huishouden te kunnen onderhouden ) er niet van om te rijden, dus dan gooide ik ze een kwartiertje, half uurtje even onder toezicht in de bak los. Nou ik heb qua gedrag toen niets anders gemerkt dan dat ze zich nu gedragen. En ook haar conditie was toen hetzelfde als nu.
Ook heeft mijn paard regelmatig bij andere paarden zomers in de wei gestaan, waar ze helemaal geen zin in had. Ze ging dan gewoon in haar eentje ergens in de wei staan en zocht totaal geen gezelschap op. Dus niet elk paard zit er op te wachten op contact met een ander gezelschap.
Ik ben dus van mening dat veel bewegingsruimte niet de belangrijkste factor voor een paard is. De belangrijkste factor is dat ze goed te eten en te drinken krijgen en dat ze een goed onderdak hebben die regelmatig schoongemaakt word.

Ach, ik vind dit zo'n moeilijke discussie. Aan de ene kant ben ik het helemaal met je eens. Ik heb zelf eind vorig jaar bijna een paard gekocht, dat dan zou (blijven) staan op een pensionstal waar hij alleen naar buiten kan als hij meegenomen wordt. Een uitstekende stal, veel expertise, super instructie, uitgebreide buitenritmogelijkheden. En ik had ook zoiets van 'er is dan eigenlijk nog maar één ding dat ontbreekt: buiten staan'. Geen wei, geen paddock. Tsja, dacht ik. Een kind laat je ook het liefst opgroeien in een harmonieus gezin met een pappa en mamma. En daarvoor geldt óók: er zijn talloze onderzoeken die laten zien dat als dat om een of andere reden niet kan, die kinderen grotere kans hebben op een of andere vorm van 'beschadiging'. Maar ja, het leven is nou eenmaal niet altijd ideaal en hoeveel mensen groeien niet op tot evenwichtige volwassenen ondanks een gebroken gezin in hun jeugd? Dus, zoals ook jij zegt, als nou alle andere factoren goed zijn, zelfs beter dan elders, moet ik dat paard dan laten staan omdat één factor mist? Ook ik, met drukke baan en gezin, heb nou eenmaal weinig tijd en kan dus ook weinig extra voor het paard doen. Dat hoopte ik 'af te kopen' door afspraken met de stalhouder en een bijrijder, zodat paardlief toch minimaal twee keer per dag minstens een uur zijn stal uit zou komen.

Aan de andere kant... als je nou de keuze hebt, dan kies je er niet voor een kind in een "niet-aan-het-ideaalplaatje-voldoend" gezin te laten opgroeien. Het gebeurt feitelijk alleen als je de keuze niet hebt - en in dat geval probeer je het zo goed mogelijk te doen. Moet/mag ik dan wel kiezen voor niet-ideale omstandigheden voor een paard? Hèb ik die keuze? Ja, die heb ik. Want is het zo'n primaire levensbehoefte voor mij om een eigen paard te hebben? Nou ja, ik zou het heel graag willen, maar ik kán er natuurlijk voor kiezen geen paard te kopen. Doe ik het wel, dan doe ik dat in belangrijke mate uit eigenbelang. Dat was, moet ik toegeven, een pijnlijk besef.

Ik heb dus een andere beslissing genomen. Ik werk nog maar even een paar jaar heel hard door ;) en hoop dat ik, op een mooie dag, een huis kan kopen waar ik paarden aan huis kan houden. Mèt wei. Zolang ik daar de centen niet voor heb - en misschien heb ik die wel nooit, grote kans :\ - wil ik geen eigen paard. Keep dreaming, dus, waarschijnlijk. En het l*llige is, mocht de dag van dat huisje met wei ooit komen, dan sluit ik niet uit dat ik geen paard koop omdat ik hem aan huis niet de service en expertise kan bieden die de pensionstal hier wèl kan bieden... |o Pff het blijft een dilemma.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 16:50

Ik denk dat een gemiddeld paard in Nederland (noem express ff geen randstad want er zijn meer rampgebieden) blij mogen zijn dat ze een zomerseizoen hebben.