Yinari schreef:Ga maar paddocks bij bouwen. Een meerjarenplan weet je wel? Het is echt wel te doen, daar ben ik van overtuigd.
Ik snap echt wel wat je bedoeld, maar misschien moet je eens een rondje door mijn regio rijden. De manege's hebben simpelweg niet meer ruimte dan een buitenbak en enkele kleine paddocks. Dan kun je hoog en laag springen, maar je kunt een vierkante meter grond niet voor 2 dingen gebruiken. Ik denk dat er absoluut wel een wil is om paarden in de wei te zetten, maar dat in veel gevallen er gewoon echt geen mogelijkheid is. Tuinbouw, huizenbouw, beschermd natuurgebied, fietspaden, noem maar op, alles is belangrijker dan een manege. Daarnaast kost een vierkante meter grond hier een godsvermogen, dus buiten dat het praktisch niet mogelijk is om er meer grond bij te kopen, is het financieel ook niet rond te breien.
Enige oplossing die een manege hier zou hebben, is dus een stal plat gooien en op die plaats paddocks maken. Maarja, dan gooi je 20 stallen van 9 m² plat, heb je 180m² vrije grond. Dan heb je een stuk grond van 60x30, waar je max. 4 paddocks van kan maken. En dan ben je dus alsnog niet veel opgeschoten, maar staan er wel 20 paarden op straat.
Het idee is echt wel goed, maar in sommige regios echt onuitvoerbaar. Eigenlijk heel logisch, want op plaatsen waar heel veel mensen wonen, zijn er dus ook veel mensen met een paard. Maar op de plaatsen waar heel veel mensen wonen, is er eigenlijk juist weer geen ruimte voor een paard. Met als gevolg dat de manege's die er zijn, bommetje vol staan en nauwelijks weide overhouden door de steeds groeiende bevolking.