Meningen over Plan van Aanpak paardenwelzijn verdeeld

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 01:10

Ninx, voordat je helemaal doorslaat in je vrij fantaseren, even een realitycheckje: de DB is géén regelgevende organisatie en zelfs geen adviesorgaan voor de politiek. Wat het vormen van wetten aangaat heeft de DB ongeveer evenveel in de melk te brokkelen als de redacteur van de Donald Duck.

Van iemand met een adviserende beleidsfunctie binnen LNV weet ik dat zaken als het verplichten van weidegang en het reguleren van zweepgebruik geen prioriteit hebben op het ministerie.

Tussen niet beter voor elkaar dan een modderig weilandje en een jaguar zit nog ontzettend veel grijs, grijs waar ongeveer 95% van de paardenbezitters in rondloopt.

Mim11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 02:05

Hieruit blijkt maar weer dat er een evenwicht moet zijn tussen de eventuele nieuwe maatregelen en draagvlak in de maatschappij, die in dit geval bestaat uit de paardenhouders zelf. Aan de reacties hier te zien, is er bijvoorbeeld minder draagvlak voor de grootte van de box zoals hier wordt voorgesteld, maar wel voor weidegang voor een bepaalde groep paarden.

Met andere woorden: met 2 kleine stapjes ga je harder vooruit dan met 1 grote.

Ik denk dat ook de DB kleinere stappen zou moeten willen nemen, en de SRP iets grotere dan deze ieniemieniestapjes, dan zitten ze gelijk op één lijn ipv dat ze elkaar in de haren vliegen, want daar zal het welzijn van paarden in ieder geval níet op vooruit gaan.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 07:20

Cayenne schreef:
[
5. minimaal 4 uur per dag weidegang

Gemiddeld genomen over een jaar of concreet elke dag. Indien het laatste wil de DB dan even zorgen dat de boeren hier niet meer worden uitgekocht voor Vinexwijken? In de randstad is dit niet meer haalbaar nl.
En zou de DB dan ook even de aanleg van de A13 dwars door ons geliefde bos tegen willen houden (A4 doortrekken door niemandsland geeft minder schade) anders zijn we ook nog genoodzaakt om 7 dagen per week in een bak van 20x40 rondjes te hupsen (is ook geestdodend).

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 08:28

Ze moeten gewoon in veel situaties kijjen. Hoe ze en het voor de paarden kunnen verbeteren. Zonder dat ze bedrijven kapot maken. Behalve dan bedrijven die zo slecht zijn dat je ze beter meteen kan sluiten. Die hebben in mijn ogen geen bestaans recht.

En wat randstad betreft. Ik vind niet dat het mogelijk moet zijn een paard te houden op een plek waar eigenlijk geen plaats is TENKOSTE van het paard. Tuurlijk hoefd alles niet idiaal te zijn. Als het paard een waardig leven heeft. Vind ik de precieze uitvoering van de regels niet zo belangrijk.

Als het paard het maar goed heeft dat is waarna we moeten streven !

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 08:30

even een ander puntje ............. stel dat de 4 uurs norm word doorgevoerd........... dan gaat weidegang heel geliefd worden. en moeilijk aan te kokmen... ZEKER als de BV Nederland zijn stugge houding met betrkeking tot paardenhuisvesting (lees schuilstallen, bestemmingsplannen ed) blijft doorvoeren...........

Ik denk je dan voor een stukje weiland snel rond de 200 euro per maand gaat betalen PER PAARD en in de randstad zou het nog wel eens richting de 350 euries per maand op kunnen lopen.........

gaat dus een fors stukje duurder worden...........

hebben jullie dat ervoor over Ninx, Ara en Twiggy? Want ook jullie land word fors duurder.

Ara heeft er 3 lopen........... ktsing!!! :)

En als jullie landjes nou inderdaad opgeslokt worden door vinexwijken dan moet je dus maar uurtje heen, uurtje terug in de auto zitten (naast je werk, want je mag welk elke maand grof geld neerleggen voor dat land, en zonder je werk red je dat echt niet) vinden jullie het dan nog haalbaar?

Het is een nobel streven hoor, maar economisch niet haalbaar

madamX

Re: Meningen over Plan van Aanpak paardenwelzijn verdeeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 08:39

Als het economisch niet haalbaar is, dan geen paarden; dat geldt voor alles. Als je een mercedes niet kan betalen, dan geen mercedes, heel simpel.
Dat de prijzen zullen gaan stijgen zal meevallen als paardenhouders bereid zijn te leren; met moderne technieken en wetenschap zijn veel dingen goedkoper te krijgen, ook weideverbetering en stal verbetering.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 08:42

madamX schreef:
Als het economisch niet haalbaar is, dan geen paarden; dat geldt voor alles. Als je een mercedes niet kan betalen, dan geen mercedes, heel simpel.
Dat de prijzen zullen gaan stijgen zal meevallen als paardenhouders bereid zijn te leren; met moderne technieken en wetenschap zijn veel dingen goedkoper te krijgen, ook weideverbetering en stal verbetering.

Dat kan dus betekenen dat jij jouw paard moet gaan verkopen omdat je het niet meer kan betalen............... en omdat je de enige niet bent op dat moment, zal je je paard aan de straatstenen niet kwijt kunnen.......... behalve aan degene die er een kiloprijs voor betaald............... dat is wel het alternatief.......... is dat wat je wil?

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 08:43

madamX schreef:

Heb helemaal gelijk.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 08:46

Wafel schreef:
madamX schreef:

Heb helemaal gelijk.

de waarde van grond is niet met moderne technieken en wetenschappen omlaag te krijgen :) :) :)

Vraag en aanbod.......... veel vraag/weinig aanbod....... leid tot hogere prijzen :)

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 08:52

KiWiKo schreef:
Dat kan dus betekenen dat jij jouw paard moet gaan verkopen omdat je het niet meer kan betalen............... en omdat je de enige niet bent op dat moment, zal je je paard aan de straatstenen niet kwijt kunnen.......... behalve aan degene die er een kiloprijs voor betaald............... dat is wel het alternatief.......... is dat wat je wil?

Dat gebeurt niet zolang paardenhouders bereid zijn te leren; en juist dat ontbreekt bij enkele paardenhouders. Hetzelfde gebeurde ooit in de rundveehouderij; diegene die niet bereid was moderne kennis toe te gaan passen op zijn bedrijf, verdween, ging failliet. Diegene die bereid was moderne kennis toe te passen, durfde te veranderen, ging investeren, die bleven bestaan. Dat moet ook gebeuren in 'paardenland', er wordt daar teveel gepraat maar niets gedaan, ten koste van de paarden. Het wordt hoog tijd dat de regels strenger worden, en ja, dat zal heus wel ten koste gaan van enkele paardenbedrijven, maar dat is zeker geen ramp. Enkel maar goed, want zo worden de rotte appels verwijderd.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 08:55

KiWiKo schreef:
de waarde van grond is niet met moderne technieken en wetenschappen omlaag te krijgen :) :) :)

Vraag en aanbod.......... veel vraag/weinig aanbod....... leid tot hogere prijzen :)

Als dat waar zou zijn (wat dus niet zo werkt) dan zouden de grondprijzen momenteel ruim 2 miljoen euro bedragen per hectare, gezien de ontwikkelingen in de landbouw de afgelopen 60 jaar.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 08:55

hoe wil je de waarde van grond manipuleren dan???? want daar gaat het om :) :)

Op het land zelf valt er weinig te manipuleren, er moet meer graasland bijkomen......... en dat is er gewoonweg niet :)

Dus ga je weer vraag en aanbod :) :) en dat is niet te manipuleren met technieken :)

Het heeft niks te maken met investeren in moderne technieken, het heeft te maken met iets aan willen bieden wat schaars is.......... land namelijk :) :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 08:57

madamX schreef:
KiWiKo schreef:

Als dat waar zou zijn (wat dus niet zo werkt) dan zouden de grondprijzen momenteel ruim 2 miljoen euro bedragen per hectare, gezien de ontwikkelingen in de landbouw de afgelopen 60 jaar.

Bouwgrond (grond met bestemmingsplan bouw) is ook vele malen duurder dan agrarische grond............. (maar met agrarische grond mag je weer helemaal niks, zelfs geen schuilstal bouwen :) )

En hier in de regio is grond heel, heel duur :)

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 09:30

Als Nederland voor de helft beneden NAP ligt, hoe wil met dan weidegang aan bieden 4 uur per dag?
Hoe zit het met bijna een half miljoen paarden op zo'n klein stukje grond?
Mag iedereen gras zaaien op akkervelden?

Ik probeer met het eea voor te stellen maar dat is toch niet haalbaar?
En wat doet het idd met de kosten?

Zit me nu wel te bedenken dat de boeren in onze omgeving soms kotsen van de steeds strengere regelgeving omtrent het houden van vee e.d.

Zou me kunnen voorstellen dat boeren straks meer gaan verdienen aan het houden van paaren op hun land, al dan niet verbouwd.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 09:44

Er zijn nu ook veel paarden in Nederland, heel veel paarden. Maar ik snap niet wat je bedoelt Detour m.b.t. beneden NAP?

De voorstellen zullen niet per direct haalbaar zijn, misschien moet je ook eerst heel veel roepen en dan met een stapje minder voor alsnog genoegen nemen? En vernieuwende regelgeving wordt vaak stapsgewijs ingevoerd; er zullen heus geen files van trailers voor de plaatselijke paardenslachterijen staan (moet er niet aan denken!).

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 09:44

Ninx schreef:
Veelal stelt de politiek zelf eerst 'opnieuw' een onderzoek in voordat men maatregelen neemt...
Er zijn meer dan voldoende publicaties te vinden... ook over ieder ander denkbaar onderwerp waar de politiek over moet beslissen, maar men stelt altijd weer opnieuw zelf een onderzoek in.
Zo gaat dat ook met misstanden in onderwijs, de zorg, etc... tot ieders frustratie.

Whahahahaha, wat een vertrouwen in de politiek _O-
Ik geef een voorbeeld wat aan aangehaald is....
De legbatterij-kip, deze is echt niet blij-er als scharrelkip. In tegendeel :(:)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 09:48

detour schreef:
Zou me kunnen voorstellen dat boeren straks meer gaan verdienen aan het houden van paaren op hun land, al dan niet verbouwd.

Maar dat mag ook niet -> bestemmingsplan :+
Nederland moet geen paardenland worden, dat willen de gemeentes niet ;)

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 09:49

Sp, ik bedoel eigenlijk dat dieren sowieso in de winter op de klei bv niet mogen komen in de winter en soms zelfs de herfst; wij zitten op zandbodem, dat maakt het 's winters wat makkelijker.

Dus is dit voor het hele jaar? En al hadden we overal zand en al gingen alle paarden in NL nu al op het gras, ook in de winter (er staat dan natuurlijk vrijwel niks maar toch)..

Voor elk paard 4 uur is toch 2 miljoen uur per dag gras eten. Of ben ik nu kippig?

macke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 09:57

Ja leuk!! Krijgen we misschien wel een paardenmelkerij, veeeel meer paardenvlees te eten, want 80% kan zijn/haar paard niet meer verkopen aan de liefhebbers want wat je niet kan betalen mag je niet hebben madamX. Straks gaan we naar de dierentuin om paardjes te bekijken ( FOUT FOUT is dan ook niet meer toegestaan). Oma en opa's vertellen aan hun kleinkinderen dat ze ooit op een PAARD hebben gezeten ( zoiets als een dinosaurus in hun ogen)
Gelukkig weet de db en pvdd precies wat we moeten doen!!
ondertussen eten ze een broodje met gemanipuleerd mais lopen op leren schoen gemaakt in China en nemen een plakje cake gemaakt met legbaterij eieren, plakken ze een postzegel op de brief, van gemanipuleerd zetmeel en pakken ze hun biobrandstof autootje waar verschillende materialen inzitten die nog slechter zijn dan hun zelf. Zo en gooi nu alles maar naar buiten zoals in derde wereld landen waar alle dieren los lopen en geen omheining bestaat, wordt er veel doodgereden oeps kan niet natuurlijk er waren al geen paarden meer................. :z

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 09:58

Nee, jij bent imo niet kippig detour ;)

imo erg kortzichtig gedacht van de dierenbescherming....
zéker nu in de credietcrisis, moet je niet nog meer bedrijven laten omvallen.
ook de plannen zijn veel te hoog gegrepen en niet haalbaar qua controle of zelfs in individuele gevallen slecht voor een paard.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 10:07

KiWiKo schreef:
even een ander puntje ............. stel dat de 4 uurs norm word doorgevoerd........... dan gaat weidegang heel geliefd worden. en moeilijk aan te kokmen... ZEKER als de BV Nederland zijn stugge houding met betrkeking tot paardenhuisvesting (lees schuilstallen, bestemmingsplannen ed) blijft doorvoeren...........

Ik denk je dan voor een stukje weiland snel rond de 200 euro per maand gaat betalen PER PAARD en in de randstad zou het nog wel eens richting de 350 euries per maand op kunnen lopen.........

gaat dus een fors stukje duurder worden...........

hebben jullie dat ervoor over Ninx, Ara en Twiggy? Want ook jullie land word fors duurder.

Ara heeft er 3 lopen........... ktsing!!! :)

En als jullie landjes nou inderdaad opgeslokt worden door vinexwijken dan moet je dus maar uurtje heen, uurtje terug in de auto zitten (naast je werk, want je mag welk elke maand grof geld neerleggen voor dat land, en zonder je werk red je dat echt niet) vinden jullie het dan nog haalbaar?

Het is een nobel streven hoor, maar economisch niet haalbaar

vergeet de file niet, als elke paardeneigenaar een uurtje naar z'n paard moet rijden ;)

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 10:10

vergeet de file niet, als elke paardeneigenaar een uurtje naar z'n paard moet rijden ;)[/quote]

maar ach, laat nu nét een auto op biogas door de lucht vliegen! Keek ent naar het nieuws! Dan komt het met het milieu ookwel weer goed! 8-)
Of we vliegen straks op paardenmest. :D

Maseike

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 10:12

hahaha....

Maar ik zag een reaktie hier op blz 6 staan.
Vindt dat die persoon eerst moet nadenken voordat men deze uitspraak doet.

KiWiKo

detour schreef:
Of we vliegen straks op paardenmest. :D

Moeten we wel de mogelijkheid krijgen om paarden te houden :D :D

pol013

Quote van Ninx:
Citaat:
Absolute voorwaarde is voor mij dat ALLE paarden minimaal gedurende de dag 5 tot 8 uur naar buiten kunnen (een minimum van 4 vind ik weinig, maar al beter dan niets)

Je getalletjes klinken me heel gezellig in de oren maar zijn ze ergens op gebaseerd?
Je zit met een paar dingen naar mijn idee: Niet alle paarden zijn geschikt om uren in het gras te staan (of moet ik zeggen niet alle weilanden zijn geschikt voor alle paarden), niet alle bodems zijn geschikt om uren paarden te verdragen door het jaar heen --> veel paarden staan op een paddock variërend van een postzegel tot 1 ha zwart gelopen wei -->
paarden mogen maximaal 5 uur zonder voeding (ruwvoer).
Een minimum van 4 uur lijkt me voor de grote gemene delere dus ook een veel reëeler getal.

(en dan ben ik zelf gewoon van mening dat een paard zo veel mogelijk uurtjes naar buiten moet kunnen met een voorkeur voor 24h/d)
Laatst bijgewerkt door pol013 op 14-01-09 10:14, in het totaal 1 keer bewerkt