Ninx schreef:Vjestagirl schreef:
Waarom? Zo'n eigenaar zit echt niet te wachten op 500 paardenmensen die langskomen om te vragen wat er met zijn of haar paard aan de hand is. Ik vind ook dat zo'n eigenaar mij totaal geen uitleg verschuldigd is. Mijn eigen paard heeft 2 jaar geleden een hoefzweer gehad, waar de DA bij is geweest, maar er kon niets aan gedaan worden, omdat het tegen het leven aan zat. Het enige wat ik kon doen was 2x per dag in een bak warm water met soda en zwarte zalf erop. Ik had toen ook niet iedere keer mensen aan de deur hoeven hebben om te vragen wat er aan de hand is.
En ga je ook aan een eigenaar vragen wat ze aan het doen zijn als een dier duidelijk 100 kilo te zwaar is? Of als je ze ziet rijden met 4 cm sporen, een zweep, een slof, met slaan en trekken? Ga je ook vragen waar ze denken mee bezig te zijn als een dier alleen maar binnen staat?
Eerlijk? Ja, dat breng ik wel ter sprake als het echt een situatie is die ik onaanvaardbaar vind.
Wellicht verander ik die situatie niet, maar mijn geweten is schoon.
Ik kom van het platteland, heb op de boerderij gewerkt en heb een stel hersenen wat redelijk lijkt te werken... ik ben dus gelukkig in staat te zien wanneer een dier er echt slecht aan toe is... en nee, dan keer ik niet mijn hoofd af.
Dat er stadsmensen of mensen met weinig kennis van dieren om ieder wissewasje de DB bellen is natuurlijk een jammerlijke zaak, maar eenieder met een beetje verstand van paarden (en dat mag je aannemen wanneer men een eigen paard heeft... alhoewel) kan prima signaleren wanneer een situatie uit de hand loopt.
Dat jij je hoofd afwendt zegt iets over wie je bent als persoon (niet als aanval maar constatering), en niet of het wel of niet juist is om actie te ondernemen. Je hebt nu eenmaal mensen die in actie komen, en mensen die het hoofd afwenden en zich "liever met hun eigen zaken bemoeien".
Dat zou je denken ja....
Mijn ouders hebben geregeld commentaar gehad van 2 buren, een is boer en heeft koeien, de ander heeft zijn hele leven al paarden maar snapt nog steeds niet wat er wel en niet gezond is. Beiden vinden dat een paard zo vet mogelijk moet zijn, een schrale weide is mishandeling maar een paard wat veel te dik is en hoefbevangen wordt is 'normaal'.