"Paarden met dit weer 's nachts buiten laten onverantwoord"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Re: "Paarden met dit weer 's nachts buiten laten onverantwoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 14:19

Ninx schreef:
Vjestagirl schreef:

Waarom? Zo'n eigenaar zit echt niet te wachten op 500 paardenmensen die langskomen om te vragen wat er met zijn of haar paard aan de hand is. Ik vind ook dat zo'n eigenaar mij totaal geen uitleg verschuldigd is. Mijn eigen paard heeft 2 jaar geleden een hoefzweer gehad, waar de DA bij is geweest, maar er kon niets aan gedaan worden, omdat het tegen het leven aan zat. Het enige wat ik kon doen was 2x per dag in een bak warm water met soda en zwarte zalf erop. Ik had toen ook niet iedere keer mensen aan de deur hoeven hebben om te vragen wat er aan de hand is.

En ga je ook aan een eigenaar vragen wat ze aan het doen zijn als een dier duidelijk 100 kilo te zwaar is? Of als je ze ziet rijden met 4 cm sporen, een zweep, een slof, met slaan en trekken? Ga je ook vragen waar ze denken mee bezig te zijn als een dier alleen maar binnen staat?

Eerlijk? Ja, dat breng ik wel ter sprake als het echt een situatie is die ik onaanvaardbaar vind.
Wellicht verander ik die situatie niet, maar mijn geweten is schoon.
Ik kom van het platteland, heb op de boerderij gewerkt en heb een stel hersenen wat redelijk lijkt te werken... ik ben dus gelukkig in staat te zien wanneer een dier er echt slecht aan toe is... en nee, dan keer ik niet mijn hoofd af.
Dat er stadsmensen of mensen met weinig kennis van dieren om ieder wissewasje de DB bellen is natuurlijk een jammerlijke zaak, maar eenieder met een beetje verstand van paarden (en dat mag je aannemen wanneer men een eigen paard heeft... alhoewel) kan prima signaleren wanneer een situatie uit de hand loopt.

Dat jij je hoofd afwendt zegt iets over wie je bent als persoon (niet als aanval maar constatering), en niet of het wel of niet juist is om actie te ondernemen. Je hebt nu eenmaal mensen die in actie komen, en mensen die het hoofd afwenden en zich "liever met hun eigen zaken bemoeien".

Dat zou je denken ja....
Mijn ouders hebben geregeld commentaar gehad van 2 buren, een is boer en heeft koeien, de ander heeft zijn hele leven al paarden maar snapt nog steeds niet wat er wel en niet gezond is. Beiden vinden dat een paard zo vet mogelijk moet zijn, een schrale weide is mishandeling maar een paard wat veel te dik is en hoefbevangen wordt is 'normaal'.

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 14:20

O jee, dan ben ik heel onverantwoord bezig....Mijn drie Tinkerdames staan buiten (zelfs zonder schuilstal), maar wel met een dikke speklaag, een enorme vacht, onbeperkt kuil en meer dan voldoende water.

Anoniem

Re: "Paarden met dit weer 's nachts buiten laten onverantwoord"

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 14:22

Midasje, ga dan praten met je buurman. Over het voer en over het water. Die kou kunnen ze wel hebben, daar krijgen ze niks van.
Als je de dierenbescherming zou bellen, zou dat kunnen betekenen dat je een burenruzie riskeert en dat zullen je ouders ook niet fijn vinden.

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 14:24

anneliesdj schreef:
Midasje schreef:
Als ik mijn buurman als voorbeeld neem die heeft 2 shetjes op misschien 200 m2 grond hele weitje is vol gesneeuwd worden niet/nauwelijks bijgevoerd over water niet te spreken geen schuil stal.....ze staan dus 24/7 met de hoefjes in de sneeuw en ze kunnen NIET op het drogen......

Dat is dus pure verwaarlozing..

Dat ze met de hoefjes in de sneeuw staan?
Dat zou ik niet zo'n probleem vinden, lijkt me erger dat ze nauwelijks worden gevoerd en dat er niet wordt gezorgd dat ze water hebben.[/quote]

Ik doel dan ook op niet bijvoeren, dat vind ik verwaarlozing. Knipoog[/quote]

Ok dan begrijpen we elkaar....

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 14:25

Sorry, maar nog maar 3 winters terug vroor het ook een periode dik -20 en dan met flinke gure wind, en dat heb ik geweten ook, want toen stond ik op weg naar mijn werk langs de kant met oververhitte motor omdat de radiator bevroren was... De kou van afgelopen dagen was veel minder erg dan toen!
Iets daarvoor was er bij ons in friesland 30cm sneeuw gevallen in 1 nacht en stonden veel mensen ingesneeuwd met hun auto en konden niet naar hun werk omdat de wegen nog niet schoon waren en/of hun hofjes niet sneeuwvrij gemaakt.

Zo'n strenge winter vind ik het overigens nog niet... Dit is gewoon weer eens een normale winter! Eindelijk weer een beetje kunnen schaatsen en een (klein) beetje sneeuw!

vanitymay schreef:
Ik vind het raar dat er nog steeds mensen zijn die hun dieren buiten laten lopen met deze koude en vooral de wind die erbij waait, dat het nog kouder maakt. Ze hoeven wat mij betreft echt niet 24 uur op stal, of in een voorverwarmd afgesloten hok, maar uit de wind, overdekt en een warme bodembedekking vind ik wel het minste wat je voor je paard moet doen.
We hebben al in geen 10 jaar een fatsoenlijk koude winter gehad, waardoor de paarden veel minder gewend zijn aan deze temperaturen, en dus ook minder erop voorbereid. De meeste paarden van nu zijn jonger dan 10 jaar, dus die hebben uberhaupt nog nooit zo'n strenge vorst periode meegemaakt. Vroeger konden de jonge paarden iedere winter dit verwachten en harden zo veel beter af. We hebben nu dus eenmaal ook te maken met minder goed voorbereide paarden en dus is het mijn inziens logisch dat we meer voorzorgsmaatregelen nemen!

Een paard klakkeloos in de wei laten staan onder het mom: ze moeten er maar tegen kunnen, of in de natuur kan het ook vind ik niet opgaan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 14:29

Klopt, dit is totaal nog geen strenge winter, het stelt niet veel voor eigenlijk.
Verder heeft een paard wat normaal toch al buiten staat, er minder moeite mee dan wij mensen, wij passen ons lang zo makkelijk niet aan!!
Ik kan nog wel een reden bedenken om paarden 's nachts wel op te sluiten en dat is als ze in een wei staan omringd met sloten waar geen omheining langs zit. Het is geen pretje als je paard in de nacht door het ijs zakt. Of wegloopt, mits hij er niet doorheen gaat maar daar hoor je dus niemand over.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 14:30

Ben ik dan even een dikke vette dierenbeul Haha!
Mijn twee Tinkers staan 24/7 buiten, ook nou. Ze hebben wel onbeperkt ruwvoer ter beschikking, maar geen schuilstal.
En ze redden zich prima Lachen Ze hebben een dikke vacht, gaan bij elkaar staan en smelten zelf gaten in de waterbakken.
De ezeltjes+shetjes hebben wel een schuilstal, maar maken daar geen gebruik van.

Er gaan op dit moment twee paarden 's nachts op stal, die zijn ziek. De rest blijft allemaal buiten staan, Fries, Tinker, Arabier, wat dan ook. En ze redden het allemaal zát.

Krijg echt grijze haren van de Dierenbescherming. Nou mogen ze weer niet naar buiten 's nachts, en gisteren vroren paardentongen al vast Huilen van het lachen Moet niet gekker worden.

Het is één keer een winter, en meteen slaat iedereen op hol en slaan alle instanties door. We zijn gewoon geen winters meer gewend. Nou, liever een paar weken vorst dan zo'n winter als vorig jaar dat alles onder water stond.
Dat geneuzel ook altijd.

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 14:33

Ach gut foei jij ook al een dierenbeul Berdien!

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 14:35

We zijn allemaal dierenbeulen zo te horen Haha! . De DB mag langskomen als ze wat te klagen hebben, ze zijn welkom. Koffie staat klaar. Vork

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 14:37

Berdien ik ga je aangeven, hahaha!!!
Dat verhaal over die vastvriezende tongen vond ik ook al zo fabeltastisch Haha!
Ik heb aan de andere kant van het dorp drie veulens lopen. Geen schuilstal, wel is het een wei die geheel omzoomd is door bomen. We brengen ze twee keer per dag een ruime hoeveelheid water (wat een gedoe, maar goed) en verder kunnen ze voordroogkuil eten zoveel ze willen.
Vanmorgen kwamen de dames niet eens toen ik met een bakje biks stond te rammelen, ze hadden het veel te druk met spelen in een wei die opeens wit was.

Cissiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 14:41

Mmmm.... Tja.... ik heb er een dubbel gevoel bij.

Normaal gesproken ben ik geen mietje, ook niet voor de paarden.

Maar mijn pony's staan al twee dagen op stal, noodgedwongen.

Gisteren wilde ik mijn bejaarde dame op de weide zetten, en bij het naar buiten lopen viel ze, ze gleed uit, pats boem, echt op haar zijkant. Ik schrok me te barsten! Gelukkig mankeerde ze niets maar ik heb haar toch maar op stal gezet aangezien ze bij het opstaan nog een keer viel. Ze is 25 en niet al te dik en ze viel zo naar..... Verdrietig Ook merk ik dat ze steeds meer moeite heeft zichzelf warm te houden. Ik heb haar nu twee dekken van 300 gram opgelegd en nu kan ze zich warm houden. Ze krijgt onbeperkt ruwvoer maar kan nog maar moeilijk kauwen, slobber kan ze goed wegkrijgen. Ze loopt op het einde denk ik en ik merk dat ze buiten steeds onstabieler wordt. Dus die blijft binnen, daar staat ze nu heel warm tot haar knietjes in het stro.

En vanochtend wilde ik mijn andere pony buiten zetten, ik had gestrooid en sneeuwgeruimd, maar ineens lagen we daar met zijn tweeën onderuit! Ook hij niets, mijn enkel dik maar ja. Allebei hartstikke geschrokken, hij glibberend van schrik gelijk terug naar stal, hij WILDE niet eens meer

Ik durf het niet aan ze buiten te zetten, ik loop nu ieder half uur met lauw water en kuil, en ik geef ze extra aandacht, maar naar buiten? Veel te link op dit moment!!!

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 14:42

cp112 schreef:
Norway_girl schreef:

Vind ik niets uitmaken, paard zou gewoon mogenlijk moeten hebben tot een schuilstal.

Hebben ze bij ons zelfs nu niet. Wel hebben we gewone stallen dat ze naar binnen kunnen maar niet zelf.
Ze staan onder een bomensingel en achter een stel schuren en het huis, en dat is precies de kant waar de oostenwind weg komt dus daar hebben ze geen last van.

Dat is dan jouw mening, ik vind dat een paard een schuilplaats moet hebben, wij hebben ook een schuilstal neergekwakt voor paarden die er maar voor een periode staan.

Verder Nicole het gaat niet om de warmte, maar om de beschutting tegen wind/slagregen/stromsneeuw. etc. Knipoog

Maar ik heb begrip voor ieder zijn situatie/keus, maar ik kies voor een schuilstal.

Buster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 14:44

Caesar schreef:
Apart dat je dan nooit een vergunning krijgt om een stal oid op je weiland wat niet aan je huis grenst te bouwen. En dat ze stimuleren om dieren buiten te laten lopen. En dat het soms helemaal niet beter is om dieren die de kou nu gewend zijn ineens in een verwarmde omgeving te plaatsen...

Inderdaad!
Wij mogen op 'ons weitje' ook geen stal bouwen...
De houten beschutting daar vonden we iets te weinig, daarom staan Buster & Spirit in de winter bij een boer.
Groot weiland, en inloopstal, en waar staan ze, zowel overdag als 's nachts?
Onder de grote boom, en niet in de stal!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 14:44

Norway_girl schreef:
cp112 schreef:

Hebben ze bij ons zelfs nu niet. Wel hebben we gewone stallen dat ze naar binnen kunnen maar niet zelf.
Ze staan onder een bomensingel en achter een stel schuren en het huis, en dat is precies de kant waar de oostenwind weg komt dus daar hebben ze geen last van.

Dat is dan jouw mening, ik vind dat een paard een schuilplaats moet hebben, wij hebben ook een schuilstal neergekwakt voor paarden die er maar voor een periode staan.

Verder Nicole het gaat niet om de warmte, maar om de beschutting tegen wind/slagregen/stromsneeuw. etc. Knipoog

Maar ik heb begrip voor ieder zijn situatie/keus, maar ik kies voor een schuilstal.

Maar ze hebben toch ruimte om te schuilen. Ze kunnen uit de wind ed staan, achter de schuren en naast het huis.

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 14:46

Ik snap je bericht niet helemaal vjestagirl Nagelbijten / Gniffelen blond ben ik Tong uitsteken (nee hoor)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 14:51

staan alle 3 lekker buiten, extra veel ruwvoer
wel staat er een schuilstal en hebben 2 vd 3 deken op

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 14:51

Je zei dat een paard een schuilplaats moeten hebben, die hebben ze bij ons, in de vorm van bomen schuren en het huis tegen de wind.
Meen dat ze dat bedoeld. Ik bij deze ook Tong uitsteken

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 14:53

Oh ok, als ze maar schuilplaats hebben iig. Knipoog

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 14:54

onze shet stond 24/7 buiten, zonder problemen. Tot een winter lang geleden. Een ware sneeuwstorm, wegen dicht gesneeuwd, alles bevroor en ook het openbaar vervoer lag eruit. En onze shet stond nog steeds buiten. In dat vreselijke weer hebben mijn man en ik samen in een hoek van het land gezorgd voor 2 schuttingen in een hoek van 90 graden, zodat de shet in ieder geval goed luw stond. Wij waren werkelijk door de kou bevangen toen het klaar was, en onze shet????...... die vond de schutting prachtig, en die stond er mooi naast, vol op de wind. Sinds die tijd weet ik wel beter. Dieren die altijd buiten gebouden worden kunnen best wat extra kou en rotweer hebben, daar zit ik niet meer zo over in. Natuurlijk moet je zorgen voor extra ruwvoer en voldoende drinkwater, maar kou, nee, naar hebben ze echt niet zo gauw last van.

MilouNigel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 14:55

Mijn haf en shet staan ook 24/7 buiten, ook met dit weer. Ik denk dat ze doodongelukkig zouden zijn als ze naar binnen moesten. De shet loopt de hele dag te rollen/bokken/spelen omdat ze zo geniet van de sneeuw. Ze krijgen 2 keer per dag vers water. 's morgens en 's avonds, voordroog en hooi en dat is het. Ze hebben een schuilstal maar staan liever onder de bomen. In het wild moeten ze zich ook alleen redden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 14:57

Alles krijgt hier onbeperkt ruwvoer, (nou ja de hond niet) het hele jaar door en het valt me wel op dat ze nu meer vreten. Verder is het inderdaad vaak zo dat ze regelmatig de grootste blubberzooi opzoeken of juist in de wind gaan staan Knipoog

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 15:01

Midasje schreef:
Dat ze de hele godsganselijke dag met de hoeven in de sneeuw staan vind jij geen probleem heb je enig idee hhoeveel kou dat optrekt in de hoeven benen etc. De paarden horen een droge plek te hebben...vind jij zelf ook prettig niet??

Nee maar mijn voeten/benen zitten wel wat anders in elkaar dan de hoeven van een paard.
Dat is dus ook meteen het hele probleem, paarden worden veel te veel vermenselijkt maar er wordt vergeten dat een paard geen mens is maar een dier.
Sneeuw is niks mis mee, als het maar geen dikke laag modder wordt.
Paarden die in de zomer bij meer dan 30 graden op het land staan en geen schuilstal hebben, dat is een stuk erger dan deze kou.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 15:03

Paardjes kunnen best buiten zijn, mits je maar bijvoert en zorgt dat ze water hebben. Je moet wel elke dag een of meerdere malen gaan kijken, maar dat zullen de meeste mensen ook wel doen lijkt me.
Toch altijd weer fijn om te lezen dat paarden die de mogelijkheid tot schuilen hebben, liever buiten staan. Dat zegt dan wel iets!

Heb er trouwens geen idee of kou via de hoeven naar boven trekt, persoonlijk denk ik van niet. Maar wellicht is er iemand die dit zeker weet?

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 15:06

Citaat:
Klopt, dit is totaal nog geen strenge winter, het stelt niet veel voor eigenlijk.

leven sommige in een ander nederland?
Ik zie hier namelijk zoveel van dit soort uitspraken staan.Maar als je de weersites leest is het toch niet iets van elk jaar.Zeker niet omdat het niet om 1 nachtje gaat maar al op meerdere nachte strenge vorst.

Record aantal waterleidingen bevroren in Limburg

In de nacht van dinsdag op woensdag is een recordaantal waterleidingen bevroren in Limburg. Dat meldt de Waterleiding Maatschappij Limburg, WML. Het waterleidingbedrijf kreeg 300 meldingen van gesprongen leidingen of bevroren watermeters. Dat is de afgelopen 10 jaar niet eerder voorgekomen. De temperatuur in Limburg liep uiteen van -16 tot -23 graden.

De Waterleiding Maatschappij Limburg verwacht dat het herstel van alle waterleidingen nog de hele woensdag duurt.

en
http://www.knmi.nl/VinkCMS/explained_su ... sp?id=2875

Zorg gewoon voor een schuilplek voor je diertje.Zowel in de zomer met 30 graden, maar ook nu zo ver onder 0.Is dat echt zoveel teveel gevraagd?

isaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 15:06

texelse schreef:
onze shet stond 24/7 buiten, zonder problemen. Tot een winter lang geleden. Een ware sneeuwstorm, wegen dicht gesneeuwd, alles bevroor en ook het openbaar vervoer lag eruit. En onze shet stond nog steeds buiten. In dat vreselijke weer hebben mijn man en ik samen in een hoek van het land gezorgd voor 2 schuttingen in een hoek van 90 graden, zodat de shet in ieder geval goed luw stond. Wij waren werkelijk door de kou bevangen toen het klaar was, en onze shet????...... die vond de schutting prachtig, en die stond er mooi naast, vol op de wind. Sinds die tijd weet ik wel beter. Dieren die altijd buiten gebouden worden kunnen best wat extra kou en rotweer hebben, daar zit ik niet meer zo over in. Natuurlijk moet je zorgen voor extra ruwvoer en voldoende drinkwater, maar kou, nee, naar hebben ze echt niet zo gauw last van.

Hier nog een die met pijn en moeite de shetjes binnen had gekregen in die vreselijke storm een paar jaar terug Clown zelf helemaal nat geregend en tot op het bot verkleumd omdat het toch zielig was om hun buiten in die vreselijke storm te laten staan en ik kom onder de douche vandaan en zie ze heel parmantig met hun kont richting wind in de wei staan Clown
Inderdaad genoeg water en onbeperkt ruwvoer zodat ze zichzelf goed kunnen verwarmen en ik maak me er ook niet meer zo druk om. Wel voer ik extra brok met muesli bij.

Iedere ochtend voel ik ze onder hun vacht en manen en ze voelen heerlijk warm aan daar kan mijn eigen dikke donzen winterjas niet tegenop Clown