Opnieuw een dood paard in Nietap

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

previr

Re: Opnieuw een dood paard in Nietap

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 17:18

was t op tv? wanneer en waar?

jemaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 17:26

ja tvwil ik ook wel zien, als het op tv komt is het gewoon te erg voor woorden, dat er dan niemand is die ingrijpt!! Die beesten zijn slachtoffer van dierenmishandeling, maar ja dat mag in Nederland; de boer in kwestie krijgt gewoon een geldboete voor het twee weken in de wei laten liggen van dat paard maar voor de rest niks, omdat een dierenarts vind dat het nog wel goed is wat daar gebeurd. Ik zou wel eens willen weten waar die dierenarts de grens trekt bij dierenmishandeling, het gaat om meerdere zieke paarden en ponys, blijkbaar moeten er nog veel meer verhongeren en uiteindelijk een vreselijke dood sterven voordat er ingegrepen word.

Waar blijft de petitie? Hart van Nederland zou hier inderdaad aandacht aan moeten besteden of die Alberto Stegeman die altijd unercover ergens heen gaat...maar dat zal wel neit gebeuren,, zielige paarden...

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 17:27

ik ben eigenlijk wel benieuwd welke dierenarts dat geweest is, iemand die dat weet? Bloos

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 17:31

ook lid en vrienden uitgenodigd.
walgelijk dit!

maar NINX waar ga je nu een petitie tegen starten, tegen die man of markten in het algemeen?

AnneloesF

Re: Weer dood paard in Nietap

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 17:39

Rianneke schreef:
Zijn er geen bokkers daar in de buurt die de siuatie kennen?

Het is een doodlopende weg, daar komen weinig mensen. Vandaar ook dat het nu pas in het nieuws komt denk ik...
magic_lover schreef:
ik ben eigenlijk wel benieuwd welke dierenarts dat geweest is, iemand die dat weet? Bloos

Anders ik wel...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 17:41

Dat is even het punt waar ik tegenaan loop...
Je moet de petitie tegen een specifiek doel richten, en we weten nu nog heel erg weinig van die man.
Ik zou ook graag een petitie opstellen die zich uitspreekt tegen het verhandelen van zieke of kreupele dieren op veemarkten of op internet, daarmee pak je de wortel van het probleem aan.

Nu zit ik dus even in dubio welke weg we het beste kunnen gaan. De petitie kunnen we starten, op Bot de link plaatsen en de mods denken mee hoe we hier meer ruchtbaarheid aan kunnen geven.
Maar nu dus de vraag TEGEN WIE of TEGEN WAT?
In de letterlijke zin... best lastig.

Ik ga mijn licht nog even opsteken her en der, maar als jullie er meer van weten.... shoot!

Inge_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 17:53

Ik denk dat een petitie in deze zaak weinig meer gaat uitmaken.
Een wetsverandering is er niet binnen een paar dagen/weken.
Ik denk dat er voor gezorgd moet worden dat in de nabije toekomst zulke zaken harder aangepakt mogen worden.
Kijk maar naar de VS.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 17:54

ik zou nu beginnen om een petitie te starten tegen t feit dat er een paard 2 weken heeft gelegen, in de zelfde wei weer een dood paard in korte tijd en dat er geen ene instantie iets aan wil doen.

om een petitie tegen markten en verhandelen van ziek vee op te starten is denk ik punt 2.

dit hele is begonnen door de dode paarden in nietap ik denk ook dat dat nu prio nr 1 is

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 17:54

maar ja..... of t nut heeft......

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 17:55

Inge_83 schreef:
Ik denk dat een petitie in deze zaak weinig meer gaat uitmaken.
Een wetsverandering is er niet binnen een paar dagen/weken.
Ik denk dat er voor gezorgd moet worden dat in de nabije toekomst zulke zaken harder aangepakt mogen worden.
Kijk maar naar de VS.

Die kans is idd groot, maar met het oog op de toekomst zeer de moeite waard.
De politiek moet 'voelen' dat de burger dierenwelzijn belangrijk vind... en ja, dat doe je toch middels een petitie...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 17:57

juudje84 schreef:
maar ja..... of t nut heeft......

Wat het allerminste nut heeft is niks doen... dus we wagen de kans.
Jij zegt dus; richt de petitie TEGEN de instanties die moeten ingrijpen? Maar deze zijn weer gebonden aan de wet.....
Mmm, dus zou het tegen de wetgeving op dit gebied moeten zijn met als aanleiding dit voorval.
Tegen de veehouder kunnen we niks beginnen naar alle waarschijnlijkheid, omdat we niet eens weten wie die man is...

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 18:00

juudje84 schreef:
ik zou nu beginnen om een petitie te starten tegen t feit dat er een paard 2 weken heeft gelegen, in de zelfde wei weer een dood paard in korte tijd en dat er geen ene instantie iets aan wil doen.

om een petitie tegen markten en verhandelen van ziek vee op te starten is denk ik punt 2.

dit hele is begonnen door de dode paarden in nietap ik denk ook dat dat nu prio nr 1 is

Ik denk ook dat het nu over dit geval van verwaarlozing moet gaan en de nutteloosheid van dierenbescherming in dit geval.Dat raakt mensen direct.
Markten en handel is meteen een erg groot doel,wat aan veel mensen volkomen voorbij gaat..
Dat is voor de volgende aktie!
Sorry dat ik niet even langs kom,is echt ver weg!

_Patriciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 18:01

Ik denk idd dat we moeten beginnen over het paard dat dood in de wei heeft gelegen, en dat er nog een 2e in hetzelfde weiland gevonden is.. En dan verder gaan denken..

Je hebt wel gelijk met het: het probleem van de wortel aanpakken, maar dan zouden we onderzoek moeten gaan doen enz. en met voorbeelden komen, en dat is nog veel meer werk..
kan altijd als 2e stap, maar dit is nu het meest voor de hand liggende en waar het hier allemaal om draait

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 18:11

Ninx schreef:
Jij zegt dus; richt de petitie TEGEN de instanties die moeten ingrijpen?

Kun je het niet positief gebruiken, dus niet tegen de instanties, maar als steun van paardenminnend nederland, dat de instanties meer bevoegdheid moeten krijgen om in te grijpen en dat ze ook bij handelaren moeten kunnen ingrijpen?
(waarom het feit dat je handelaar bent nu verschil maakt snap ik niet?)

Wat paarden 'redden' betreft: het is een handelaar, dus als je geld biedt zullen ze wel te koop zijn

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 18:14

Ben ik ook weer Lachen

Zaak is met de handtekeningen eventueel wetsvoorstellen erdoor heen te krijgen, iig aandacht ervoor te krijgen, dat dit belangrijk is.
Nietap is een voorbeeld, van vele anderen gevallen. Nu gaat het hier om Nietap en als voorbeeld dat de wet dus handhaaft dat de DA het NET goedkeurd dit soort gedrag en verzorging...met dat uitgangspunt komen we een heel stuk verder. Het feit dat er EERDER ingegrepen moet worden en dan Nietap als voorbeeld meegeven..
Zoiets?

yvette46

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 18:21

Het volgende artikel is reeds geplaatst bij nieuws je geloofd je oren niet.

Ene Rozema uit ureterp schijnt de pony handelaar te zijn en hij ontkent in alle toonaarde dat hij zijn pony's verwaarloost volgens hem zorgt hij e juist goed voor.

Deze man heeft van het AID alleen een geldboete gehad.

Harrie Pol van de Drentse afdeling van partij van de dieren betreurd dit ten zeerste en vind het absurt dat het zolang duurt voordat hier serieus ingegrepen wordt.

Het moet nu toch echt niet gekker worden met die mallot van een Rozema of wel.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 18:22

Ik ga gelijk even iemand bellen die in Ureterp woont, zij kent vast betreffende persoon en wil ook vast wel even foto's maken morgen in daglicht Knipoog

yvette46

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 18:23

Wil me inhouden maar ben instaat om de traile morgen mee te nemen. Zal eens kijken of er een ponyhandelaar in ureterp zit met de naam rozema

Inge_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 18:24

Tegen die handel kun je weinig beginnen denk ik.
Wanneer is een paard te oud/ziek om te verkopen?
Waar ligt de grens, en wie bepaalt dat?
Mijn paardje had veel last van chronische bronchitis toen ik haar verkocht.
Gelukkig is ze goed terecht gekomen, is nog steeds van dezelfde eigenaar, en heeft ze doordat ze vrijwel altijd buiten staat weinig last meer van de bronchitis.
Voor ons beiden was dit de beste oplossing, maar had ik haar dan niet mogen verkopen omdat ze ziek was?
Ik denk dat in het geval van deze handel de verkopende mensen zich bewust moeten worden van deze handel, en er alles aan moeten doen om te voorkomen dat hun oude/zieke paard in de handel terecht komt.
En wat met paarden die ziek worden bij de handelaar door ondervoeding, slechte verzorging, etc?
Ik denk dat je het toch bij het houden van paarden moet houden ipv bij de handel.
Als je een paard houdt moet je er voor zorgen, eten geven, en medische hulp.
Als je dat niet goed genoeg doet, dan moet er gestraft worden.
Daarmee mag nederland best een voorbeeld nemen aan de VS, daar is het verwaarlozen van dieren een misdrijf en wordt zwaar gestraft.
Deze handelaar heeft al een paard keer de aid op bezoek gehad, en er verandert niets, dus dan is de enige optie in mijn ogen; paarden in beslag nemen en eigenaar voor de rechter halen.

Amy77; dat bedoelde ik dus ook, dat Nietap als voorbeeld dient voor wat er mis is en gaat.
En toevallig is het nu Nietap, maar zulke dingen gebeuren vaker in NL.
Alleen nu is het in de open lucht, zien mensen het en komt het in de media, en op andere plaatsen is het in een schuurtje/hok/stal waar niemand het direct ziet.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 18:28

Idd Inge, ik ga even eten maken en zal dan eens op een passende tekst zitten om bij de petitie te vermelden als men het daarmee eens is..uiteraard kan iedereen zelf dingen aanvullen of opmerkingen geven, zodat het ons allen naar de zin is..
Mocht iemand nu tijd en fut hebben, we hebben informatie nodig van meer gevallen dan alleen Nietap..dus iemand die zin heeft de zoekfunctie te gebruiken?? héél graag.

Tobila

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 18:29

Een petitie tegen de wetgeving, die over de bescherming van dieren gaat met als voorbeeld Nietap, lijkt mij ook het beste

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 18:33

En hier dan het verhaal van de eigenaar zelf: hij heeft de pony's uit hobby, hij zou het zonde vinden als ze naar de slacht zouden moeten, daarom koopt hij ze op, zodat ze dan niet naar de slager hoeven. Ze zouden ook allemaal binnen kunnen in een grote schuur daar.

klik op de link onder het berichtje voor een interviewtje met hem:
(verslaggever zocht eigenaar op)
http://www.rtvnoord.nl/nieuws/index.asp ... pid=77598#

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 18:36

Inge_83 schreef:
Tegen die handel kun je weinig beginnen denk ik.
Wanneer is een paard te oud/ziek om te verkopen?
Waar ligt de grens, en wie bepaalt dat?
Mijn paardje had veel last van chronische bronchitis toen ik haar verkocht.
Gelukkig is ze goed terecht gekomen, is nog steeds van dezelfde eigenaar, en heeft ze doordat ze vrijwel altijd buiten staat weinig last meer van de bronchitis.
Voor ons beiden was dit de beste oplossing, maar had ik haar dan niet mogen verkopen omdat ze ziek was?
Ik denk dat in het geval van deze handel de verkopende mensen zich bewust moeten worden van deze handel, en er alles aan moeten doen om te voorkomen dat hun oude/zieke paard in de handel terecht komt.
En wat met paarden die ziek worden bij de handelaar door ondervoeding, slechte verzorging, etc?
Ik denk dat je het toch bij het houden van paarden moet houden ipv bij de handel.
Als je een paard houdt moet je er voor zorgen, eten geven, en medische hulp.
Als je dat niet goed genoeg doet, dan moet er gestraft worden.
Daarmee mag nederland best een voorbeeld nemen aan de VS, daar is het verwaarlozen van dieren een misdrijf en wordt zwaar gestraft.
Deze handelaar heeft al een paard keer de aid op bezoek gehad, en er verandert niets, dus dan is de enige optie in mijn ogen; paarden in beslag nemen en eigenaar voor de rechter halen.

Amy77; dat bedoelde ik dus ook, dat Nietap als voorbeeld dient voor wat er mis is en gaat.
En toevallig is het nu Nietap, maar zulke dingen gebeuren vaker in NL.
Alleen nu is het in de open lucht, zien mensen het en komt het in de media, en op andere plaatsen is het in een schuurtje/hok/stal waar niemand het direct ziet.

Precies het is niet deze handelaar........... het is de handel an sich............ en die moet je aanpakken bij de wortel......... en de wortel is nog altijd de eigenaar die hun kneus verkoopt

Zolang er mensen zijn die de verantwoordelijkheid niet nemen voor hun paard en/of hun paard nog willen verkopen voor iets meer dan de slachtwaarde.......... en zolang er mensen zijn die een salinero voor net boven de slachtprijs willen kopen........ zolang zal ook de handel bestaan, en zolang zullen die kneuzen gewoon doodgaan bij de handelaar die ze per dozijn opkoopt.

Let wel, elk dood paard kost die handelaar geld!!!!! en een handelaar zit in de handel om geld te verdienen............ een dood paard levert niks op, dus hij heeft nul aan verwaarlozing, dat kost hem alleen maar geld, want elk dood paard levert niks op!! Dus hij doet wat er binnen zijn budget ligt om die dieren in leven te houden, want alleen levend leveren ze geld op........

gewoon hand in eigen boezem steken............. want WIJ maken deze handel interessant, want WIJ willen een paard voor een appel en een ei, en we willen ook nog altijd een leuk prijssie vangen voor die afgeschreven knol!!!!!

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 18:37

Tobila schreef:
Een petitie tegen de wetgeving, die over de bescherming van dieren gaat met als voorbeeld Nietap, lijkt mij ook het beste

Hier sluit ik mij bij aan! er moet een wet komen die dit soort zaken verbied!

_Patriciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 18:39