Guusje eerste fjord op Masterclass NHB Deurne

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Winged

Re: Guusje eerste fjord op Masterclass NHB Deurne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 11:18

Moderatoropmerking:
Ik heb een groot aantal oneliners verwijderd zoals 'Amen' en Afgod. Graag meer inhoudelijk posten. Verder het verzoek om weer ontopic te gaan Lachen

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 11:24

Nouja ze was in 2000 al Z2 met 20 winstpunten en bij haar ZZ-licht debuut had ze 30 winstpunten (2 keer wat je nodig hebt om over te mogen). Dat zijn in 7-8 jaar tijd niet heel veel winstpunten erbij.
Als je maar lang en vaak genoeg wedstrijden komt vrijwel iedereen in de Z. Mijn paard heeft ook niet zo'n goede galop en loopt ook Z1, er zijn zat jury's die een paar pasjes viertakt in de volte 8 meter niet opmerken is mijn ervaring. Als ik echter wel een keer commentaar op mijn galop krijg, dan weet ik gewoon dat dat een minder sterke kant is, en dat ik mijn punten moet halen op de drafonderdelen. De galop is al wel een stuk verbetert, maar aan de draf valt nou eenmaal een stuk meer te verbeteren dan aan een slechte galop. Als ik met dit paard graag M/Z wil rijden moet ik gewoon accepteren dat ik daar geregeld commentaar op krijg, en om die rede zal ik waarschijnlijk ook nooit ZZ-licht starten.
Jolanda zou dat ook in moeten zien, en ik snap ook niet dat ze echt niet lijkt te weten dat die galop gewoon niet goed is. Als mijn instructrice het mij kan vertellen kan haar instructrice dat toch ook? Ik las ergens dat ze weleens bij van Baalen lest. Sowieso zie je toch op een filmpje het verschil in takt tussen Guusje en andere paarden? Ik heb een paar keer oefendressuur gereden bij ZZ-juryleden en heb van een basisjurylid vrijwel nog nooit zulk treffend commentaar gehad als toen, en vele denk ik met mij. Toch gek dat Jolanda dat heel anders ervaart.
Maargoed, ontopic zie ik net: Het is leuk voor haar dat ze naar Deurne mag, ik hoop dat ze leert en het naar haar zin heeft.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 12:56

Bij de Masterclass hoef je niet van paarden te wisselen trouwens....

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 16:40

Isabonny schreef:
Pffff....na 5 pagina's gekat te hebben gelezen (met hier en daar een opbeurend woord Cool ), plaats ik ook maar even een reactie.

Waar ZEUREN jullie over?!
Ik lees niks anders dan: mijn paard galopeerd beter. Ik ken er die veel beter rijden dan haar. Paard is niet voorwaarts genoeg. Ze prikt continu met haar sporen. Zielig paard hier en daar. Koe Koe Koe

Als ze ECHT zo slecht was, haar Fjord ECHT niet voorwaarts genoeg, ze ECHT zo veel tijdens een proef met haar sporen zit te porren, dan zegt een jury daar ECHT wel wat van hoor! En als het zo bezwarend was, dan reed ze nu ECHT niet op zo'n hoog niveau!

Jullie zijn heel goed in het linken naar de proeven waar je inderdaad de slechtse punten van haar ziet, maar hebben jullie ook het filmpje gezien dat ze dat allemaal ook ZONDER zadel en hoofdstel kan (alleen een neckrope)?
Ook ZONDER sporen, alleen met spijkerbroek en gympen aan zie ik het paard wijken en zijn overige oefeningen uitvoeren. En dat alleen door met haar gymp tegen zijn buik te drukken. Ze stuurt hem op haar zit en benen. Waarschijnlijk ziet het dus allemaal veel erger uit op jullie fimpjes, dan dat het is. Ze zal wel niet zo hard tegen hem aan porren met haar sporen.

Ik vind het knap hoor wat ze doet! En een Fjord kennende: als die geen zin hebben, dan kunnen ze behoorlijk dwars worden. Dat laten ze je wel weten: genoeg is genoeg!

Ik heb langs het paard van een kennis gestaan die nationaal (op weg naar internationaal maar is gestopt) reed en daar waren fikse wondes aanwezig in de flanken, en heel toevallig net op spoorhoogte. Werd ook niets van gezegd Knipoog

Zonder zadel en hoofdstel is helemaal niet zo bijzonder moeilijk. Als je een beetje een band hebt met het paardenbeest kan dat. Hoef je helemaal geen hoog niveau voor te hebben.

Overigens geld dat voor elk paard. Kheb een KWPN'er die je in de bomen hangt als ze er genoeg van heeft... Nou en? Clown Da's het risico als je 500kg jouw wil op legt *LOL*

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 18:09

beetje uit de hoogte,vind je niet?
zonder zadel en hoofdstel netjes rijden is misschien voor jou wel gemakkelijk,maar over het algemeen rijden de meeste mensen niet netjes zonder iets erop.
dat kost veel tijd en vertrouwen

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 18:25

Kzeg ook niet dat het geen tijd en vertrouwen kost. Clown Alles kost tijd. Als je dat er niet voor over hebt moet je niet gaan rijden. Als je ZZ licht rijd en je kan dan nog niet zonder zadel netjes in evenwicht zitten, het spijt me, maar dan heb je slechte lesgevers gehad. Netjes zitten zonder zadel is enkel en alleen balans hebben. En die zou je op dat niveau toch moeten hebben.

piloe4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 19:06

ponypret

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 12:31

vind ook dat er een hoop afgunstige meningen bij staan.
Het is toch hartstikke leuk om met een Fjord zo ontzettend ver te komen!
Niet omdat het een Fjord is maar wel omdat er zo goed als geen Fjorden zo hoog in de dressuur meelopen en dat maakt het zo bijzonder vind ik.
ik vergelijk het met bijv.een bordercolly,deze leert heel snel om een kudde te bewaken en lopen ook heel goed in de hondensport en kunnen meegaaaaa veel kunstjes maar als je dan een tekkeltje ofzo exact dezelfde kunstjes ziet doen dan sta je toch even mooi ervan te kijken,of niet?

Echt hoor petje af voor Guusje en Jolanda ik heb zelf een Fjord en dit doe ik haar never nooit voor me lang zal ze leve na hahaha.

Tis een lust voor het oog!!!!!!!!!!!!!!!!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 12:38

waarom zijn er zoveel mensen negatief?
ik vind het toch een knappe prestatie!

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 14:46

Eigenlijk vind ik het raar dat zoveel mensen 'positief' zijn.
Tuurlijk is het knap dat ze met een fjord dit niveau heeft bereikt, maar had ze met haar rijstijl op een KWPN-er gezeten, dan waren de negatieve reacties over haar wijze van rijden waarschijnlijk talloos geweest.

De mensen die hier kritisch (in wil het niet negatief noemen) zijn, zijn dat niet vanwege het feit dat ze op een fjord zit, maar omdat de beelden die van haar te vinden zijn op haar website nou niet de indruk wekken dat het rijkunstig nou allemaal zo goed voor elkaar is.
In tegendeel zelfs

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 15:01

hoe komt ze dan tot z2?
of zijn de juryleden blind?

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 15:10

Ik denk het wel Haha!
In de ZZ-licht is de jury blijkbaar minder blind, want daar schijnt het nog niet echt te lukken.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 15:11

manie schreef:
Ik denk het wel Haha!
In de ZZ-licht is de jury blijkbaar minder blind, want daar schijnt het nog niet echt te lukken.

Zo aan het filmpje te zien is dat ook niet echt heel gek.

racekater

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 15:12

Los van wat iedereen van de houding van Jolanda vindt, vind ik het knap wat ze bereikt heeft met haar Guus. Ik denk zelfs dat het aanleren van hoge dressuuroefeningen bij een fjord moeilijker is dan het aanleren van dezelfde oefeningen bij een dressuurpaard. De bouw en het gangenwerk van deze laatste maakt het veel gemakkelijker om zulk soort oefeningen uit te kunnen voeren.

Daarnaast mag ik er toch vanuit gaan dat zij door de juryleden objectief beoordeeld is en dat ze haar punten terecht behaald heeft.

En geen enkele ruiter is perfect, ook niet diegene die de masterclass in Deurne gaat doen. Leerpunten hebben we allemaal, op welk niveau we ook rijden.

lovely82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 15:13

super voor Jolanda en Guus! Gefeliciteerd en veel succes gewenst!

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 15:15

Suzanne F. schreef:
manie schreef:
Ik denk het wel Haha!

Zo aan het filmpje te zien is dat ook niet echt heel gek.

Idd.
Als dit filmpje representatief is voor haar rijden, dan hebben jury's in de m1,m2,z1 en z2 toch behoorlijk zitten slapen.
Is het niet representatief, dan begrijp ik a) niet dat ze het op haar site plaats en b) niet dat ze dan ook nog een stukje tekst neerzet waarbij ze de jury in het ZZ-licht van alles en nog wat beticht...

Maar nogmaals ik vind het wel leuk voor haar dat ze de masterclass mag doen Ja

peetje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 16:24

Ik vind het erg leuk voor Jolanda dat ze zover gekomen is, dat zeker!

Maar......als je filmpjes en foto's ziet, kan het me ook echt niet bekoren.
Als je maar genoeg wedstrijden meepikt, en af en toe een jury hebt die soms WEL de goeie dingen willen zien kan iedereen in het Z komen!
Tja, en die jury's heb je natuurlijk altijd!

Kan me er niet druk om maken, maar om deze combi nu op n voetstuk te plaatsen gaat me net wat ver! Bloos

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 18:21

nou en toch is het aardig knap om met een fjord dit niveau te bereiken.
niet dat het met een warmbloedpaard niet knap is hoor!

en ja misschien is dit niveau nu te hoog voor ze.
maar is het dan nodig door te gaan met afkraken?
iedereen maakt fouten,en ze krijgt als het goed is ook les,zij hoeft toch ook niet alles te kunnen?

en ja aangezien alle juryleden blind zijn zal ze haar punten vast wel gekocht hebben..........ahum

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 18:28

Snoevie, dit zijn geen fouten die ze maakt, dit is gewoon een basis die voor dit niveau lang niet voldoende is.. Dat ligt absoluut niet alleen aan haar rijden, maar vooral aan het vermogen van dr paard.. Hij loopt gewoon over zijn top, maar dit wil ze zelf niet zien.. Met hangen en wurgen wordt ie een proef doorgestuurd die ver boven zijn niveau ligt, domweg omdat hij er de capaciteiten niet voor heeft...
Verder vind ik het hier qua afkraken wel meevallen, ik zie vooral veel goed onderbouwde reacties voorbijkomen die veelal dezelfde kant op wijzen. Het is knap wat ze doet, maar je moet op een gegeven moment inzien wanneer de top is bereikt. De reacties over jaloezie zijn mijns inziens van mensen die gewoon weigeren te zien dat anderen misschien gelijk hebben, dan is het het makkelijkst om het maar op jaloezie te gooien.. Clown

En dat ze punten heeft gekocht zijn jouw woorden, dat wordt hier door niemand gezegd

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 18:31

nou ik zeg dat over gekocht omdat er mensen zijn die vinden dat de jury blind is.
dan zeg ik op mijn beurt: als de jury blind is dan zullen de punten wel gekocht zijn.
ik zeg ook nergens dat iemand dat heeft gezegd,het was gewoon een sarcastisch grapje.

en nee hoor ik zeg niet dat mensen jaloers zijn(al zullen er best mensen bijzijn)maar is het voor sommigen verdraaid makkelijk om zo over haar te oordelen.

maargoed blijft een lastig punt,en nogmaals misschien zit ze wel aan haar top/guusjes top.
maar de manier waarop dat soms neergezet word komt gewoon niet aardig over imo

piloe4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 00:19

manie schreef:
Eigenlijk vind ik het raar dat zoveel mensen 'positief' zijn.

In dit topic [FJ] Het verhaal van fjord Guusje is anders iedereen positief na het zien van een filmpje van Guus

manie schreef:
De mensen die hier kritisch (in wil het niet negatief noemen) zijn, zijn dat niet vanwege het feit dat ze op een fjord zit, maar omdat de beelden die van haar te vinden zijn op haar website nou niet de indruk wekken dat het rijkunstig nou allemaal zo goed voor elkaar is.
In tegendeel zelfs

Volgens mij kijkt er niemand hier op haar website ( http://www.superguus.com ) , want die komt helemaal niet over hoe jij het omschrijft. Er worden hier op bokt juist express de slechtste foto's en filmpjes neergezet van deze combinatie...

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 07:57

Nee hoor het filmpje waar ik op doel staat gewoon op haar eigen site, en bevat beelden van haar ZZ-licht debuut, incl. omschrijving van haar eigen gevoel over de wedstrijd.....

Maar nogmaals, leuke fjord, knap meisje, knappe prestatie, maar de top is echt wel bereikt naar mijn mening.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 08:05

oke dat ben ik wel met je eens!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 18:22

Ik heb net rustig de tijd genomen om haar site te bekijken piloe4ever (ik had hem overigens al eens gezien). Moet mijn mening nu veranderen? Daar zit ze op dezelfde rare manier en loopt Guus op dezelfde manier.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 22:27

nee je hoeft je mening niet te veranderen hoor.
ieder zn ding,alleen hangt het af van de manier van zeggen.

als ze echt zo raar zit komt ze niet tot dit niveau met haar pony.(en nogmaals ik zeg het er even bij het kan best heel goed zijn dat dit hun top is,maar ze is er toch wel gekomen)