Anonieme springruiter praat over duistere kant van topsport

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Loody

Re: Anonieme springruiter praat over duistere kant van topsport

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 16:12

Raar dat je het niet tegen gekomen bent en misschien maar goed ook..
Ik zelf heb het regelmatig mee gemaakt, toen ik nog klein was Knipoog.
En paarden die "geholpen" zijn met hoger springen, zie je meestal goed. Hertensprongen maken ze.

Dat het in de westernsport gebeurd is duidelijk maar net zo duidelijk dat het gebeurd bij alle takken van paardensport.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 17:03

ik heb zelf deze praktijken beleefd en gezien in men ponyjaren.
Sommige zaken vind ik ook wel een beetje uit zen verband gerukt. Topsport eist het uiterste, dat is in elke sport zo en daar komen bloed en tranen onoverkomelijk bij te pas.
Uiteraard ben ik tegen het mishandelen en keur ik dit ook niet goed. Maar bandages gedrenkt in terpentine, deden we vroeger ook rond men pony zen voorbenen tijdens trainingen. raakte hij niets, voelde hij niets, deed hij dit wel ja dan geeft dit een brandend gevoel. Deze pony moest parcoursen springen en was zelf maar een m44, vermogen had hij genoeg, maar dierf naar het einde van een parcours wel eens slordig worden met een voorbeen. En ja, je kan die beestjes niet uitleggen van hop die beentjes mooi in een keer intrekken. UIteraard het gebruk van omgebogen nagels op een balk zijn ons tertijd ook voorgesteld, maar dat vind ik te ver gaan. Een balk oplichten, is hetzelfde als wanneer ze een balk afspringen, bandagen met terpentinen geeft enkel een soort van korte pijnstoot. Maar het echt, verwonden van een paard door nagels, of zoals in het filmpje die vierkante buizen rond de balken vind ik slecht. Evenals het op de benen doorslagen meet een zweep.
Dierenarts praktijken zijn idd van een andere orde. Ik denk dat er wel legio aan voorbeelden aan te halen zijn van paarden die 'opgelapt' werden. Maar ja alles draai om naam, geld en de business. Maar zoals gezegd dergelijke toestanden vind je in elke sport. Wie bij de top wil horen moet afzien, niets komt vanzelf. Uiteraard zijn we bij de paardensport dan ook nog eens bezig met dieren en een sport die op vele manieren beoefend word. (recreant, amateur sporter en dan de zogenaamde profs) perceptie is bij alle van de drie gekleurd, gericht naar hun eigen belevingswereld.
En uiteindelijk wat kan een federatie hier tegen doen? Dit zal altijd blijven bestaan.

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 17:34

Urielle schreef:
Gek, ik heb op best wat verschillende stallen in heel verschillende takken van de sport gewerkt en meegekeken en ben nog nooit dit soort praktijken tegengekomen. Het heftigste wat ik heb gezien zijn westernruiters die ik wel erg grof in de mond bezig vond, maar barreren en enge smeerseltjes heb ik nog nergens gezien. Wel mensen die snoeihard werkten om in de sport aan de kost te komen die door dit soort berichten volkomen kapot gemaakt wordt, 's ochtends om 7 uur of half 8 op het eerste paard zitten, 's avonds om 22 uur beginnen aan de laatste lesklant... Ik lees hier heel wat wilde verhalen, maar ik vermoed nu dat ik een speciaal instinct heb om de goede stallen eruit te halen Ja Clown

Volgens mij zijn er gewoon een heleboel mensen hier op Bokt die eens ergens een cursusje interpreteren van massamedia moeten volgen en dan met name het onderdeel: wat is het verborgen, onuitgesproken doel van een bericht? Knipoog

dat probeer ik al 5 blz duidelijk te maken. maar de "papegaaien" zijn erg zeker van hun verhaaltjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 20:31

Urielle schreef:
Gek, ik heb op best wat verschillende stallen in heel verschillende takken van de sport gewerkt en meegekeken en ben nog nooit dit soort praktijken tegengekomen. Het heftigste wat ik heb gezien zijn westernruiters die ik wel erg grof in de mond bezig vond, maar barreren en enge smeerseltjes heb ik nog nergens gezien. Wel mensen die snoeihard werkten om in de sport aan de kost te komen die door dit soort berichten volkomen kapot gemaakt wordt, 's ochtends om 7 uur of half 8 op het eerste paard zitten, 's avonds om 22 uur beginnen aan de laatste lesklant... Ik lees hier heel wat wilde verhalen, maar ik vermoed nu dat ik een speciaal instinct heb om de goede stallen eruit te halen Ja Clown

Volgens mij zijn er gewoon een heleboel mensen hier op Bokt die eens ergens een cursusje interpreteren van massamedia moeten volgen en dan met name het onderdeel: wat is het verborgen, onuitgesproken doel van een bericht? Knipoog

Dan heb ik ook een speciale neus voor de goede stallen Knipoog Clown
Ben het helemaal met je eens hoor!

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 08:46

Hoi,
Ik heb dit topic eens door zitten lezen...
er zal allemaal best een kern van waarheid in zitten, dat geloof ik best!
Maar gelukkig zijn er ook nog stallen die niet aan deze praktijken meedoen!
Maar even een heel ander iets..
Hoe krijgen ze in godsnaam die paarden de hindernissen nog over?
Even over een pony van een goede kennis, die heeft zicht eens flink zeer gedaan met een hindernis van 110, maar die ging daarna telkens in de ankers, ondanks dat er een zweepje en flink beendruk werd gebruikt!! Verward

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 08:48

Pipo schreef:
Urielle schreef:

Misschien zijn er ook mensen die hun ogen sluiten voor dit soort praktijken?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 08:50

Pipo schreef:
Urielle schreef:

hier nog een........... ik heb echt wel eens meegemaakt dat een paard wat onconventioneel werd geholpen, maar dat waren echt grote uitzonderingen en absoluut geen regelmaat....... En zeker niet in de mate dat hier uitgekraamd wordt....

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 09:12

Zolang als ik rij komt er af en toe een verhaal naar buiten maar naar mijn mening zijn het excessen die niet op grote schaal voorkomen. Er zitten ongeacht welke bedrijfstak je bekijkt overal zitten rotte appels tussen dus ook bij topruiters. Ik denk dat de sector ook redelijk zelfregulerend is in dit opzicht. Misschien moeten sommige mensen eens een realistische kijk op de (professionele) paardensport krijgen, wat minder met een roze Pennybril kijken en stoppen met niet gehinderd door enige kennis uitspraken te doen.

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 11:51

Misschien dat het eraan ligt dat mijn man in Duitsland op stallen komt? Maar van hem kun je rustig aannemen dat wat hij gezien heeft ook werkelijk waar is. Misschien ligt het er ook aan of je klant of een werknemer bent of je wat te zien krijgt of niet...Dit waren overigens professionele stallen...

daniella74 schreef:
.Ik denk dat de sector ook redelijk zelfregulerend is in dit opzicht.

En dat denk ik dus niet. Als mensen als Schockemuller weer op een hoge positie komen na wat er van hem gefilmt is, weet je dat macht en geld een grotere rol speelt dan het welzijn van een paard.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 12:06

frisiangirl schreef:
Misschien dat het eraan ligt dat mijn man in Duitsland op stallen komt? Maar van hem kun je rustig aannemen dat wat hij gezien heeft ook werkelijk waar is. Misschien ligt het er ook aan of je klant of een werknemer bent of je wat te zien krijgt of niet...Dit waren overigens professionele stallen...

daniella74 schreef:
.Ik denk dat de sector ook redelijk zelfregulerend is in dit opzicht.

En dat denk ik dus niet. Als mensen als Schockemuller weer op een hoge positie komen na wat er van hem gefilmt is, weet je dat macht en geld een grotere rol speelt dan het welzijn van een paard.

Daar noem je ook wel een rotte appel op ja....

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 12:11

Dat is 1 van de vele...ook meerdere springruiters aan de top in onze regio doen aan barreren. Ik wil hier niet met namen strooien, maar eventueel wel via PB als mensen echt willen weten om welke ruiters het gaat...

farahmunda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 12:17

Ik heb hier ook wel eerder van gehoord... In elke regio 'zitten er wel een paar'. En zelfs hele bekende ruiters staan dus in het rijtje...

Ik vind het dan ook ronduit te zot voor worden om paarden zo te leren springen.
Wij mensen werken toch ook niet meer met lijfstraffen ? Krijgen ook geen tik meer met de lineaal van de leraar!!!

Als een paard goed is, komt dat er echt wel uit als je dit paard behandeld met respect. Bovendien, een paard zonder extreme talenten, komt er ook wel, als je deze maar de tijd geeft en op een nette manier begeleid/ opleid!

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 12:19

Toch denk ik nog steeds dat de sector voor een groot deel zelfregulerend is. Ik heb een aantal keren voor mijzelf een sportpaard gezocht en bij ben verschillende adressen geweest. Als zij zelf niets geschikts hadden staan werd ik altijd naar betrouwbare adressen doorgestuurd. Als gerespecteerd bedrijf wil je uiteraard geen mensen door verwijzen naar dubieuze bedrijven want dat zingt meteen in de rondte dat Stal A iemand heeft doorgestuurd naar een oplichter/ dubieus bedrijf.

Een aantal Europese namen kan ik zelf bedenken maar uiteraard weet ik niet iedereen die duistere praktijken er op na houdt.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 12:27

Ik heb een tijdje op een stal de springpaarden dressuurmatig bijgereden en kan eigenlijk zeggen dat hier niks gebeurde met de paarden, het enigste wat ik miste was weidegang. Bloos

Dan kom ik op een andere stal waarvan je denkt dat alles ook in kan en kruik is, maar daar worden de paarden gewoon door de instructeur gebarreerd. Verward

Jeetje, waar gaan we heen in deze wereld..............

Soms vraag ik me ook af waarom sommige paarden nog voor hun ruiter willen rijden.
Gister ook op een wedtsrijd geweest en ik was mijn paard aan het uitstappen en een andere ruiter was haar paard behoorlijk een het afwerken met de zweep, ben maar naar buiten gegaan, omdat mijn paard helemaal kriegel werd van die zweepslagen....
Toevallig zag ik haar rijden in de ring en erg sterk en grove inwerkingen, en dan krijgt ze ook nog hogere punten omdat het paard het gewoon accepteert?
Zielig voor het paard, het zou het wel niet anders kennen...... Ach gut

Gelukkig rijd ik onder het motto: lol met je knol en daar zullen er hier vast meer zijn..............

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 12:37

kaatje77 schreef:
Ik heb een tijdje op een stal de springpaarden dressuurmatig bijgereden en kan eigenlijk zeggen dat hier niks gebeurde met de paarden, het enigste wat ik miste was weidegang. Bloos

Dan kom ik op een andere stal waarvan je denkt dat alles ook in kan en kruik is, maar daar worden de paarden gewoon door de instructeur gebarreerd. Verward

Jeetje, waar gaan we heen in deze wereld..............

Soms vraag ik me ook af waarom sommige paarden nog voor hun ruiter willen rijden.
Gister ook op een wedtsrijd geweest en ik was mijn paard aan het uitstappen en een andere ruiter was haar paard behoorlijk een het afwerken met de zweep, ben maar naar buiten gegaan, omdat mijn paard helemaal kriegel werd van die zweepslagen....
Toevallig zag ik haar rijden in de ring en erg sterk en grove inwerkingen, en dan krijgt ze ook nog hogere punten omdat het paard het gewoon accepteert?Zielig voor het paard, het zou het wel niet anders kennen...... Ach gut

Gelukkig rijd ik onder het motto: lol met je knol en daar zullen er hier vast meer zijn..............

Daar ligt ook een taak voor juryleden om scherper op te reageren op paardonvriendelijk gedrag tijdens wedstrijden en daar ook gewoon consequenties aan te verbinden voor de ruiter en eventueel de begeleider. Probleem blijft dat degene die echt kwaad willen altijd wel een moment/plek op concours weten te vinden waar geen toezicht is zoals op weg naar het losrijterrein achter de tribune.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 12:39

daniella74 schreef:
Daar ligt ook een taak voor juryleden om scherper op te reageren op paardonvriendelijk gedrag tijdens wedstrijden en daar ook gewoon consequenties aan te verbinden voor de ruiter en eventueel de begeleider. Probleem blijft dat degene die echt kwaad willen altijd wel een moment/plek op concours weten te vinden waar geen toezicht is zoals op weg naar het losrijterrein achter de tribune.

Tja, helaas gebeurd het vaak, ik ben maar gewoon naar buiten gegaan, maar van binnen werd ik wel behoorlijk pissig hoor. Knipoog

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 12:56

Ik kan er ook heel slecht tegen en als ik jureer heb je als ruiter echt een probleem maar dat zegt wellicht meer over ons dan over deze deelnemers.
Volgens mij kan je als deelnemer wel iets doen als het echt te erg wordt maar weet niet helemaal de juiste handelswijze.

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 13:02

daniella74 schreef:
Toch denk ik nog steeds dat de sector voor een groot deel zelfregulerend is. Ik heb een aantal keren voor mijzelf een sportpaard gezocht en bij ben verschillende adressen geweest. Als zij zelf niets geschikts hadden staan werd ik altijd naar betrouwbare adressen doorgestuurd. Als gerespecteerd bedrijf wil je uiteraard geen mensen door verwijzen naar dubieuze bedrijven want dat zingt meteen in de rondte dat Stal A iemand heeft doorgestuurd naar een oplichter/ dubieus bedrijf.

Een aantal Europese namen kan ik zelf bedenken maar uiteraard weet ik niet iedereen die duistere praktijken er op na houdt.

Ik wil je best een paar gerespecteerde bedrijven noemen die dit wel doen....En deze bedrijven staan gewoon bekend als goede en betrouwbare handelsstallen hoor! Dat is het moeilijke ook: je ziet het niet als je er als klant komt, dat wordt achter de schermen gedaan. Daarbij komt dat een paard dat licht gebarreerd is, je het niet aan hem kan zien....

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 13:03

hmm vereniging waar ik tot voor kort stond, had iemand die vaak kwam rijden.
Op mooie zomerdag dacht die ook zijn paard na de proef even af te drogen in
de inrij ring.
Helaas? gezien door diverse mensen, (ik ook) secretariaat erbij gesleept (stond
toch vlak bij ) en ruiter heeft te horen gekregen, dat ze dat niet op wedstrijden
bij ons moest doen. Nogmaals en dan hoefde ze nooit meer bij ons te starten.

Wat zo iemand thuis doet, vraag je je dan vervolgens nog wel af, toch?

Terwijl ik echt niet van de knuffel afdeling ben, en ik niet met zweep rij
omdat ik hem nooit gebruik.

Laatst vond ik het super knap, dat een jury na een proef ruiter aansprak op
onvriendelijk rijgedrag. Wat uiteraard een hele discussie opleverde.
(moet eerlijk zeggen dat ik die bewuste persoon die dag niet heb zien rijden,
in het verleden wel. Kan dus niet beoordelen of het die dag terecht was)

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 13:08

frisiangirl schreef:
daniella74 schreef:

Ik wil je best een paar gerespecteerde bedrijven noemen die dit wel doen....En deze bedrijven staan gewoon bekend als goede en betrouwbare handelsstallen hoor! Dat is het moeilijke ook: je ziet het niet als je er als klant komt, dat wordt achter de schermen gedaan. Daarbij komt dat een paard dat licht gebarreerd is, je het niet aan hem kan zien....

Volgens mij mogen bepaalde trainers (categorie A?) van de FEI barreren met een bamboestok. Ik denk dat ook bepalend is waar iemand de grens heeft liggen van wat hij/zij toelaatbaar vindt. Nogmaals, ik denk dat het in de breedte genomen meevalt en op zo'n grote sector is het aantal discutabele bedrijven/traniningsmethoden ook groter.

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 14:22

Enkele van de bedrijven die ik bedoel, doen het niet met een bamboestok, maar gewoon een klap met de balk tegen de voorbenen...

Olly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 18:43

ik hoop het niet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 20:26

bulck schreef:
Uiteraard ben ik tegen het mishandelen en keur ik dit ook niet goed. Maar bandages gedrenkt in terpentine, deden we vroeger ook rond men pony zen voorbenen tijdens trainingen. raakte hij niets, voelde hij niets, deed hij dit wel ja dan geeft dit een brandend gevoel. Deze pony moest parcoursen springen en was zelf maar een m44, vermogen had hij genoeg, maar dierf naar het einde van een parcours wel eens slordig worden met een voorbeen. En ja, je kan die beestjes niet uitleggen van hop die beentjes mooi in een keer intrekken. (...) bandagen met terpentinen geeft enkel een soort van korte pijnstoot.

Dus je bent tegen mishandeling maar je keurt het wel goed dat je destijds een paard pijn hebt gedaan voor betere resultaten? Misselijk Of lees ik nou dingen die er niet staan Bloos ? Sorry dan.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 22:14

wildwings, ergens heb je gelijk!
Maar kdenk dat ik als kleine (ponytijd) weinig in de pap te brokken had. kheb internationaal gesprongen bij de ponies en had les van een inmiddels overleden springruiter die wel naam had in belgie. Maar ik blijf erbij dat topspsort altijd scherpere kantjes heeft. Dat is in elke tak of andere sport zo. Talent is een ding,maar soms moet je eens gepusht worden om ng beter te doen. Maar mijn pony heeft wel nooit echt pijn moeten lijden, door wonden van naalden, sporen, ofzo. Terpentine is enkel lastig bij contact, een stok eens achterna laten komen is toch hetzelfde dan wanneer ze een balk aftitsen. snap je wat ik wil zeggen. Er is een verschil in interpretatie. het ene geeft een kort lastig gevoel, maar kunnen ze heus wel hebben. tegenover specifiek op de benen slaan of, pinnentjes of omgeslagen nagels die de benen openrijten is wel een duidelijk verschil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 00:58

Hehe nee, dat is natuurlijk ook weer zo. Maar het is ergens wel dubbel als je in één berichtje leest dat mishandeling niet kan, maar dat je vroeger zelf een paard indirect pijn (kort, niet schadelijk) hebt gedaan om hogerop te komen zegmaar Lachen Maar het is natuurlijk ook weer zo dat je misschien toen niet al te veel te zeggen had of het idee had dat het nou echt kwaad kon oid. Maar aan de andere kant verbaast het me dat je het nu alsnog goed praat als het ware, of althans, zo lijkt het- je vindt het nog steeds niet erg kwalijk zo te lezen, of zie ik 'm verkeerd?

En tja, natuurlijk heeft topsport scherpe kantjes, ongetwijfeld... en topsport is ook niet bepaald gezond voor je lichaam.. maar een atleet kiest hier zelf voor- de paarden echter niet, en een paard pijn doen om hoger op te komen vind ik zelf gewoon not-done zegmaar. Maar ik heb zelf ook niet 't talent om hogerop te komen, misschien als ik dat wel had en ontzettend gemotiveerd was dat ik er dan wel anders over dacht hoor *LOL*

Een balkje onder stroom zetten bijv, hoe denk jij daar dan over? Dat geeft ook gewoon een kort, vervelend/pijnlijk gevoel, en alleen bij aanraking. Is dat voor jou ongeveer vergelijkbaar met het bandage-verhaal of is dat een stapje verder weer?