Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 10:00

Het verschil is dat die dieren in het wild een kans hebben. Het zijn de keuzes/instincten van die dieren die er voor zorgen dat ze verhongeren/doodvriezen/verdrinken of niet. Het triotje reeën dat al jaren hier in de omgeving rondloopt ziet er nog prima doorvoed uit. Ze zijn goed herkenbaar doordat een van de drie bijna zwart is, en dus goed te vergelijken met eerdere jaren/de rest van het jaar.
Dat ze niet vermageren is ook heel logisch: Er staat overal nog genoeg gras, de knoppen in de bomen zijn al weer aan het zwellen en best heel smakelijk als je een ree bent, en ze kunnen in de bosjes en boomsingels schuilen tegen harde wind of neerslag.

Het verschil tussen natuur en de OVP zoals ik het zie met een ander beest die voor veel mensen minder aaibaar is als voorbeeld:

*Een vos die het ijs op gaat, er door zakt en verdrinkt is ontzettend sneu, maar wel de natuur. Hij heeft de keuze gemaakt om dat risico te nemen, en dat heeft geresulteerd in een nare dood.
*Een vos die op een afgezet bevroren meertje wordt gezet en daar doorheen zakt wanneer het gaat dooien is ook sneu, maar volledig buiten zijn eigen schuld. Als hij weg had kunnen gaan had hij dat ongetwijfeld gedaan, maar die keuze was er niet, en hoewel de verdrinkingsdood heel natuurlijk is is de situatie niet natuurlijk.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 10:01

pol013 schreef:
bruintje123 schreef:
Nergens, maar dan nergens is er in Nederland zoveel leed als hier.

Dat is niet helemaal waar. Dit gebeurt iedere zoveel jaar met de muizen, konijnen, hazen, reeën etc hier in het bos. Iedere keer als het een strenge winter is. Alleen zijn die te klein om het te zien of niet knuffelig genoeg.
En wij zijn altijd blij als de dazen populatie sterk afneemt in een jaar na een strenge winter.

Hier vliegen torenvalkjes rond, ik zie regelmatig 2 buizerds en er zitten ook een aantal uilen.
Die muizen lopen geen maanden van de honger rond, want dan zijn ze allang een hapje.
Dus ja dat is natuur.

Ik heb nog nooit gemerkt dat muggen of dazen aantal invloed hebben door een strenge winter.

MarjanB

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 10:07

Denk dat we dan ook niet meer moeten autorijden.. al die zielige muggen op de grill :+

Ik vind het bizar dat er mensen in het topic zijn die het vervelend vinden dat mensen zo begaan zijn met de dieren in de ovp en vinden dat deze mensen open moeten staan voor een andere mening. Dit terwijl ze constant hun eigen mening blijven verkondigen als de waarheid.

Ik hoop dat er snel een oplossing komt en er een evenwichtige "natuur" komt waarbij wordt gekeken naar de mogelijkheden van het gebied en de maximale belasting van grote grazers. Dan kunnen de weidevogels er ook weer broeden en is er geen groot leed zodra het weer winter is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 10:21

MarjanB schreef:
Ik hoop dat er snel een oplossing komt en er een evenwichtige "natuur" komt waarbij wordt gekeken naar de mogelijkheden van het gebied en de maximale belasting van grote grazers. Dan kunnen de weidevogels er ook weer broeden en is er geen groot leed zodra het weer winter is.

Daar zit natuurlijk de hele tegenstrijdigheid in. Dat wij mensen denken dat we 'natuur' moeten creeeren en met oplossingen voor 'de natuur' moeten komen, het moeten reguleren. Is dat eigenlijk wel natuur? Is dit niet gewoon een kwestie van mensen die de boel willen reguleren en allemaal op een andere manier?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 10:22

Daarom staat natuur ook tussen aanhalingstekens :)*

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 10:28

MarjanB schreef:
Ik vind het bizar dat er mensen in het topic zijn die het vervelend vinden dat mensen zo begaan zijn met de dieren in de ovp en vinden dat deze mensen open moeten staan voor een andere mening. Dit terwijl ze constant hun eigen mening blijven verkondigen als de waarheid.

Ik denk niet dat je mij specifiek bedoelt maar reageer er wel even op.
Ik persoonlijk heb er gewoon echt geen uitgesproken mening over. Ik hang heel erg tussen de 2 kanten in:
a. dieren moet je goed verzorgen, dat zijn we aan onze welvaart verplicht. De dieren moeten daar van kunnen mee profiteren
b. wie zijn wij om zo arrogant te zijn om in te grijpen in volkomen natuurlijke processen en het 'beter te weten'.

Maar ik ben wel vaker geneigd om het 'tegen' geluid ook te belichten omdat ik dat vaak weinig hoor in discussies. Ik mis dus een beetje balans in de beeldvorming.
Als mensen op basis van een aardig compleet plaatje dan links of rechts af slaan vind ik dat prima. Ik zelf kan die keuze gewoon echt niet zo scherp maken.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 10:49

pol013 schreef:
bruintje123 schreef:
Nergens, maar dan nergens is er in Nederland zoveel leed als hier.

Denk dat het heel erg mee speelt dat er paarden bij lopen..

Weet je hoeveel dieren er jaarlijks afgeslacht worden voor hun bont, er vast zitten op dierproeven mee te doen?

Ik vind het heel erg wat hier gebeurd en zou graag wat doen maar voel me echt niet aangetrokken tot de meeste groepen omdat er gewoon heel veel publiek tussen die maar wat roepen. Ik snap het uit boosheid en frustratie is maar, je kan ook te ver gaan.. Het is niet hoe harder we schreeuwen of groffer we worden hoe meer we voor elkaar krijgen denk ik dan..

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 10:58

Weet jij hoe dat afslachten van dat bont gaat?
Nou ik wel en daar is niets zieligs aan kan ik je vertellen.
Maar mensen zeiken daarover omdat het zo'n aaibaar diertje lijkt.

Die dieren zitten nergens beter dan als in nederland.
Maar die sufkoppen die zogenaamd voor dieren opkomen maar niet verder kijken dan hun neus hebben het voor elkaar dat in 2024 alle bedrijven gestopt moeten zijn.
Nu verplaatst het dus naar het buitenland, waar weinig of geen welzijnsregels zijn.
Dus nu gaan de dieren wel slechter zitten. Goed gedaan joh!!

Zo kortzichtig zijn die domoren van activisten en groenlinks en Partij voor de dieren sukkels.
Maar opkomen voor de honderdood doen ze niet. Dan ben je echt geen dierenvriend.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 11:06

Er is niets natuurlijke aan om dieren op te sluiten in een gebied en als er dan door laisser fair te veel dieren komen en het gebied te klein is om in voedsel te voorzien te zeggen... Jammer dan! Wanneer dringt dat nou bij mensen door?

In China hebben ze toch ook jaren een 1 kind politiek gehad omdat het land te vol werd?

In de hele wereld zouden we er goed aan doen om aan menselijke geboortebeperking te doen! De aarde gaat er aan kapot! In het klein zie je dat in de Oostvaardersplassen... Met te veel dieren...

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 11:26

Joyce B, zo eens met jou.

MvdBijl, je mening hoeft toch niet af te hangen van de mensen die nu tamelijk dramatisch, zelfs soms agressief reageren?
Ik krijg regelmatig zon fimpje op mijn facebook waarin een (meestal) paardendame op behoorlijk dramatische wijze bijna zwelgt in haar verontwaardiging en medelijden voor het dier.
Ik vind die commentaren erbij echt vreselijk.

'Oooooooh, arm diertje, ga je helemaal dood van de honger.... Ik krijg tranen in mijn ogen' enz.

Maar het verandert intussen niets aan het ondervoede dier dat door zijn benen zakt voor de camera.

Pol013
Citaat:
b. wie zijn wij om zo arrogant te zijn om in te grijpen in volkomen natuurlijke processen en het 'beter te weten'.

Wie zijn wij om te denken dat we 'natuur' kunnen 'maken' en dan kunnen beslissen dat dierenleed gerechtvaardigd is? Dat we op dag kunnen besluiten een volledig gedomesticeerd (en niet wild zoals SBB jaren met droge oogjes beweerde) dier als een koe of pony aan zijn lot over te laten, gewoon omdat dat ons een aardig ideetje lijkt. Wie zijn wij om dieren uit te laten sterven en vervolgens weer een beetje iets te knutselen wat erop lijkt, om dat daarna te verwaarlozen? (Even afgezien van de wilde dieren die jaarlijks tot uitsterven gedoemd zijn, waar al die energie en vooral dat geld beter in gestoken zou kunnen worden....)

Het is geen leed door natuurlijke processen. Zonder wat onnatuurlijke ingrepen in de natuur, deels op basis van een makkelijk te torpederen romantische visie op natuur, was het leed er niet geweest.
Het is leed door keuzes, namelijk de keuze om niet in te grijpen in een piepklein hoekje van de wereld waar kunstmatig een hobbyzoldertje voor ecologen is gecreeerd.

Het meest wrange is dat hier 'natuur' wordt 'ontwikkeld' die NOOIT verspreid kan worden. Nimmer zullen we de grote grazers in dit stukje Europa los kunnen laten.
Dat maakt dit soort 'natuurontwikkeling' ook zo zinloos.
En die 50% geboren dieren die jaarlijks het jaar erop niet eens halen dus ook.

Zo eens Alane.

Je hebt de mens als jager. Die zit achter beesten aan en probeert ze te doden om ze op te vreten. Volkomen natuurlijk gedrag voor een vleesetende aap.

Je hebt de mens als hoeder/houder. Die heeft ontdekt dat je beesten ook kan vangen, niet opeten, ze kan laten voortplanten en dat dit een aantal grote voordelen heeft.
Je hebt altijd een nieuwe voorraad beesten als je er goed voor zorgt, die je op verschillende nieuwe manieren kan exploiteren.
Natuurlijk? Mieren doen het ook.

En dan heb je een hele nieuwe ontwikkeling, de mens als wetenschapper/god. Die heeft ontdekt dat je dieren kun manipuleren. Je kunt ze in allerlei omgevingen plaatsen, er dingen in stoppen (zoals medicijnen) of ze dwingen tot handelingen, en zien wat er gebeurt.
Ongeveer zoals een volgevreten kat met een muis speelt maar deze niet opeet. Natuurlijk? Het past bij onze aard.
Het is wel een vorm van wreedheid waarvan we in het hoederstadium afstand namen, tot op zekere hoogte.

Waar we eigenlijk naar kijken is een botsing van al deze stromingen nu.

Waarbij er ook nog een soort territoriumdrift plaatsvindt om de schaarse grond in Nederland, tussen jagers, hoeders en wetenschappers (natuurontwikkelaars.)

Dat is ook volkomen natuurlijk. :+

Nog even wat betreft dat SBB een soort willoze speelbal van de politiek zou zijn.
Nope.

SBB heeft vanaf het begin meegeschreven aan de beheersplannen en visies. Google maar gewoon op Staatsbosbeheer, visie en OVP.

https://www.google.nl/search?hl=nl&sour ... pJ35dXWLWw

Ze zijn helemaal geen zielige zeehondjes die tegen hun wil in arme verhongerende paardjes moeten afschieten (en er bestaat ook nog zoiets als eigen verantwoordelijkheid nemen...) ze zijn mede-architect van de modderige akker met creperend vee die wij 'De nieuwe wildernis' noemen.

Maar het klopt wel dat de provincie kort geleden de OVP in haar maag gesplitst kreeg.
De sleutel ligt hier dus in belangrijke mate bij de inwoners van Flevoland. Die kunnen door hun stemgedrag en door hun politici aan te schrijven wel degelijk grote invloed uitoefenen nu.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 11:59

We kunnen in dit topic wel op elkaar blijven hakken maar daar schieten we totaal niets mee op. Wat is natuur, alles om ons heen is natuur, de hele flora en fauna. Of sommige situaties nog natuurlijk zijn is een ander verhaal. Ik ben tegen bijvoeren als standaard, in dit geval moet het wel gebeuren aangezien er al maanden geen voedsel meer is ipv een paar weken. Gelukkig is de bijvoerperiode net weer met drie weken verlengd. Dus tot half April. Volgens SBB waren er lang geleden 1000 dieren en was de boel in evenwicht. Dan snap ik niet dat ze het dus tot zoveel dieren hebben laten komen, puur mismanagement. Maar wel met levende dieren als de pineut. Hier moeten, om er nog enig bestaansrecht aan te geven, hele drastische maatregelen genomen worden en die zullen ook zeker niet bij de tere zieltjes onder ons in goede aarde vallen. Maar dat is wel de enigste manier.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 12:08

bruintje123 schreef:

Maar die sufkoppen die zogenaamd voor dieren opkomen maar niet verder kijken dan hun neus hebben het voor elkaar dat in 2024 alle bedrijven gestopt moeten zijn.
Nu verplaatst het dus naar het buitenland, waar weinig of geen welzijnsregels zijn.

Zo kortzichtig zijn die domoren van activisten en groenlinks en Partij voor de dieren sukkels.
Maar opkomen voor de honderdood doen ze niet. Dan ben je echt geen dierenvriend.

Vrijwel al het bont dat nederlanders aan hun Tokkie-jassen hebben hangen komt uit China of Canada. Ik hoef je denk ik niet te vertellen dat je kotsmisselijk wordt van die praktijken.

Bovendien is bont een product wat GEEN enkel doel dient, opzouten met die hele industrie dus.

Ik vraag me echt af of je wel iets weet van de intensieve veehouderij en bontindustrie. As we speak wordt er WEER preventief geruimd, en hoeveel dieren zijn er alweer verbrand dit jaar?
Dat zijn tig keer zoveel dooien als in de OVP. Maar laten we vooral onderscheid blijven maken tussen dierenleed & dierenleed, en huilend over de OVP piepen met een dooie wasbeerhond aan onze jas terwijl we een plofkip naar binnen duwen ;-)

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 12:12

Verbazend dat jullie al 80 pagina's argumenten kunnen vinden en/of verzinnen en er ook nog over willen discussiëren.

Voor mij is het een ethische kwestie: er is geen enkele reden waarom zoveel leed moet worden gedoogd en dus moet het stoppen. Of dat nou afschieten is, weghalen en herplaatsen of bijvoeren. Dat maakt mij niet uit. Het lijden moet stoppen.

Maar daar bovenop vind ik het arrogantie waarmee SBB totaal niet bereid is om er ook maar anders naar te kijken buitengewoon stuitend en een overheidsdienst onwaardig.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 12:16

randalin pony: waarom ga je daar nu zo zwaar op in? Ik geef juist aan dat het voor mij niet a of b is.
Probeer je mij ondanks mijn nuance te laten kiezen voor 'jouw kant'?

Juist je regel over de kat geeft de 2 ledigheid weer goed weer. Dat is ook een mooie verknipte vorm van natuurlijk/onnatuurlijk.
Maar ik houd mijn katten niet binnen om onnodig muizenleed te voorkomen. Sterker nog, ik stuur ze de schuur in waar mijn paardenvoer ligt.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 12:21

Dat zeg ik ninx
Bont uit het buitenland daar is amper of geen controle op welzijn. Dat is dus inderdaad verschrikkelijk.
Maar omdat er mensen zijn die bont dragen (ik draag het zelf dus niet) blijft er vraag naar en blijft het geproduceerd worden. Een wereldwijd verbod komt er nooit, helemaal nooit.
Dan kun je je juist beter zorgen dat het hier in Nederland gehouden word, want daarmee red je dus dieren. Maar zover kunnen helaas te veel mensen niet denken, met als gevolg meer dierenleed.

Ja dat ruimen is onnodig vind ik, vinden de boeren zelf ook. Maar gelukkig gebeurt dat wel humaan.
Heel anders dus dan de verschrikkelijke hongerdood.
Dus ja ik lijk er veel meer van te weten dan jij. Kijk er alleen niet tegen aan dat ik alles zielig vind en dat vind ik de ovp dus wel.
Kun je nagaan.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 12:50

pol013 schreef:
randalin pony: waarom ga je daar nu zo zwaar op in? Ik geef juist aan dat het voor mij niet a of b is.
Probeer je mij ondanks mijn nuance te laten kiezen voor 'jouw kant'?

Juist je regel over de kat geeft de 2 ledigheid weer goed weer. Dat is ook een mooie verknipte vorm van natuurlijk/onnatuurlijk.
Maar ik houd mijn katten niet binnen om onnodig muizenleed te voorkomen. Sterker nog, ik stuur ze de schuur in waar mijn paardenvoer ligt.

Ieder zijn afweging toch? Maar wat is arrogant? Je kunt jouw argument gewoon heel makkelijk omdraaien.

Ik denk dat het ook gewoon lastig blijft omdat wij zo ontzettend verweven zijn en blijven met die natuur, ook al doen we dan nu even alsof we er niets mee te maken hebben in de OVP. We laten daar de natuur net zomin haar gang gaan als elders, maar maken andere keuzes.

Zoals Bigone zegt, het is en blijft een ethische discussie.

Overigens houd ik me nu al paginas in om niet aan de voorstanders van huidig OVP-beleid te vragen wat ze dan van verwilderde katten vinden? :D
Maar enfin dat is dan ook weer zon kattenluikje in de discussie. :+

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 13:29

bruintje123 schreef:

Helaas weet ik wel hoe het gaat en, zijn er ook in nl heel veel illegale praktijken omtrent dit onderwerp. En een dier is voor mij een dier, dat heeft niks te maken met aaibaarheid.. maar dit is niet het topic om daar verder op in te gaan..

@Randalin, nou dat bedoel ik een beetje. Ik zou graag een groep mensen treffen die er serieus mee bezig is en dit publiek niet aantrekt want ik wil soms iets lezen of ergens van op de hoogte blijven maar wordt overspoeld door berichten door de penny's in dit verhaal.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 13:32

Welke illegale praktijken dan? Want dat is gewoon opruien zonder waarheid.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 14:21

Ninx schreef:
bruintje123 schreef:

Vrijwel al het bont dat nederlanders aan hun Tokkie-jassen hebben hangen komt uit China of Canada. Ik hoef je denk ik niet te vertellen dat je kotsmisselijk wordt van die praktijken.

Bovendien is bont een product wat GEEN enkel doel dient, opzouten met die hele industrie dus.

Ik vraag me echt af of je wel iets weet van de intensieve veehouderij en bontindustrie. As we speak wordt er WEER preventief geruimd, en hoeveel dieren zijn er alweer verbrand dit jaar?
Dat zijn tig keer zoveel dooien als in de OVP. Maar laten we vooral onderscheid blijven maken tussen dierenleed & dierenleed, en huilend over de OVP piepen met een dooie wasbeerhond aan onze jas terwijl we een plofkip naar binnen duwen ;-)

Dit dus exact _/-\o_

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 15:00

Ninx schreef:

Bont heeft wel een doel.. Of het is om iemand een blij gevoel te geven, warm te houden of wanneer je een bontjas krijgt deze verkoopt... er is altijd een doel.
Ben geen voorstander van bont, nooit geweest, maar bekijk dingen wel van meerdere kanten.

Ninx schreef:

En waarom wordt er preventief geruimd?
Hoe worden de dieren besmet?
De wilde vogels die naar Nederland komen
de mensen die stiekem dieren uit niet EU landen de grens over halen omdat die zo zielig zijn.
Mensen die dieren uit andere lidstaten halen zonder te controleren of alle papieren in orde zijn.
mensen die zich niet aan regels houden om welke reden dan ook.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 15:08

Precies.
Zoals ik al zei, ik draag ook geen bont. Want hier is het niet zo koud dat ik me er mee warm moet houden.
In rusland is het anders, want bont is duur in aanschaf maar gaat 20 jaar mee. Dus zelfs armere mensen kopen het daar omdat het voor hun beter is dan de synthetische jassen.
En mooi vind ik het ook niet. Dus aan mij verdienen ze geen cent.
Maar ik kijk ook verder en weet dat door het verbod hier geen 1 dier gered word maar ze juist een minder goed leven gaan krijgen, heel wat minder goed. Daarom ben ik dus tegen het verbod.
Maar dat kunnen velen niet, verder kijken dan hun neus lang is. Als het hier weg is bestaat het ineensniet meer of zo.

Maar als we het dan over het doel hebben. Wat hebben de dieren in de OVP dan voor doel?
Nog veel minder.
Niet voor het leer, niet voor het vlees, helemaal niets, alleen maar een niet humane dood, dat is hun lot.
Een lijdensweg voor wat popie jpies die denken dat dit natuur is.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 15:17

dan maar even kort:
Wat zou er oa kunnen gebeuren wanneer de intensieve veehouderij zou ophouden te bestaan en alles bio gehouden wordt in Nederland?
de meeste mensen zouden geen zuivelproducten meer kunnen betalen, geen vlees en aanverwant want de prijs zal zo hoog oplopen.
restaurants enz gaan op de fles
De prijzen van alles schiet sky high, terwijl lonen gelijk blijven.
Dan de export gaat op zijn gat, handelsverdragen worden opgeheven... Alles wordt duurder, in China zullen babies sterven etc etc...

ach de intensieve veehouderij zou er de oorzaak van zijn dat we in 2017 geen schoon drink water meer zouden hebben.....

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 15:21

bruintje123 schreef:
Precies.
Zoals ik al zei, ik draag ook geen bont. Want hier is het niet zo koud dat ik me er mee warm moet houden.
In rusland is het anders, want bont is duur in aanschaf maar gaat 20 jaar mee. Dus zelfs armere mensen kopen het daar omdat het voor hun beter is dan de synthetische jassen.
En mooi vind ik het ook niet. Dus aan mij verdienen ze geen cent.
Maar ik kijk ook verder en weet dat door het verbod hier geen 1 dier gered word maar ze juist een minder goed leven gaan krijgen, heel wat minder goed. Daarom ben ik dus tegen het verbod.
Maar dat kunnen velen niet, verder kijken dan hun neus lang is. Als het hier weg is bestaat het ineensniet meer of zo.

Maar als we het dan over het doel hebben. Wat hebben de dieren in de OVP dan voor doel?
Nog veel minder.
Niet voor het leer, niet voor het vlees, helemaal niets, alleen maar een niet humane dood, dat is hun lot.
Een lijdensweg voor wat popie jpies die denken dat dit natuur is.

Het opdoeken van bont-boerderijen in Nederland is hetzelfde als het verbod op slachten van paarden in Amerika, ipv regels en wetten te maken om leed te voorkomen hebben ze een wet aangenomen die het verbied om te slachten... wat gebeurd er nu: Dieren gaan op vaak veel te lange transporten naar oa Mexico, en worden daar alsnog geslacht op een wredere manier dan in Amerika, omdat daar weinig tot geen regels zijn en/of handhaving... maar het gebeurd dus niet meer in Amerika, dus het leed is over.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 15:28

8% van werkend nederland heeft een baan in de agrarische sector.
85 miljard aan export.
Zonder agrarische sector is ons land arm.

De enige die nog zouden kunnen eten zijn de mensen die zelfvoorzienend kunnen leven.
Veel succes op een flatje.
Maar goed nogal offtopic.
Want wat ik al eerder aangaf, al zou de sector vandaag nog moeten stoppen, daar gaat geen 1 dier in de OVP minder van lijden.
En daar gaat het topic om. Stop het leed in de OVP.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 16:00

Nikass schreef:
Ik heb even getemd, want ik wist niet dat ik tot een groep behoor die immens leed veroorzaakt. Nogal een aanval op de persoon, vindt je zelf ook niet?

Het is geen aanval op jou persoonlijk. Wel is het zo dat SBB en de provincie tot dit beleid gekomen zijn, en dat het instand gehouden wordt door de SBB, de provincie èn door de voorstanders van dit beleid.
Zij zijn alle mede-verantwoordelijk voor het beleid, en daarmee ook voor de resultaten van dit beleid.
Zoals je weet, sterven er elk jaar in de OVP vele honderden, soms zelfs duizenden dieren een nare, langgerekte dood.
Door dit beleid te steunen, doe je mee met het instandhouden van dit leed.

Het telkens verwijzen naar leed op andere plekken in de wereld doet daar niets aan af.

Daarbij zeg je dat SBB open staat voor verbetering in de aanpak/beleidsvoering van de OVP.
Maar in dit topic wordt elke goede suggestie ofwel van de hand gedaan, ofwel genegeerd.

Er komen rationele betogen over wat natuur zou zijn, wat ecologie is, etc. Maar de dieren die door dit beleid jaar na jaar een immense lijdensweg moeten doormaken, die worden niet gezien. Die zijn voor jullie maar nummertjes in het ecologische systeem. Een soort poppetjes zonder gevoel.
Het verbaast mij dat je zo voorbij kan gaan aan dit leed. En ook dat er tal van andere alternatieven zijn voor dit gebied, zònder dit leed. En die alternatieven telkens genegeerd worden.